Miksi jotkut tekee paljon lapsia, jos ei ole "varaa"

  • Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti
diili
Mutta mitkä ovat ne perussyyt, joiden takia ihminen haluaa tehdä _lisää_ lapsia epäedulliseen tilanteeseen? Elämässä ei ehkä ole muuta sisältöä hirveästi, huono työpaikka, ei koulutusta jne. Olisiko yksi ratkaisumahdollisuus kannustaa ihmisiä opiskelemaan ja sitä kautta hommaamaan itselleen mielekkään työn ja rahaa, kehittämään muitakin elämän osa-alueita ja itseään. Ehkä siten elämään tulisi muutakin sisältöä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja diili:
Mutta mitkä ovat ne perussyyt, joiden takia ihminen haluaa tehdä _lisää_ lapsia epäedulliseen tilanteeseen? Elämässä ei ehkä ole muuta sisältöä hirveästi, huono työpaikka, ei koulutusta jne. Olisiko yksi ratkaisumahdollisuus kannustaa ihmisiä opiskelemaan ja sitä kautta hommaamaan itselleen mielekkään työn ja rahaa, kehittämään muitakin elämän osa-alueita ja itseään. Ehkä siten elämään tulisi muutakin sisältöä.
Huonossa taloustilanteessa on aika vaikea lähteä opiskelemaankin , varsinkin jos on jo lapsia.
 
diili
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja diili:
Mutta mitkä ovat ne perussyyt, joiden takia ihminen haluaa tehdä _lisää_ lapsia epäedulliseen tilanteeseen? Elämässä ei ehkä ole muuta sisältöä hirveästi, huono työpaikka, ei koulutusta jne. Olisiko yksi ratkaisumahdollisuus kannustaa ihmisiä opiskelemaan ja sitä kautta hommaamaan itselleen mielekkään työn ja rahaa, kehittämään muitakin elämän osa-alueita ja itseään. Ehkä siten elämään tulisi muutakin sisältöä.
Huonossa taloustilanteessa on aika vaikea lähteä opiskelemaankin , varsinkin jos on jo lapsia.
Tarkoitinkin ennaltaehkäiseviä toimia. Harvemmin korkeammin koulutetut vaikkapa ajautuvat tuollaisiin tilanteisiin. Opiskeluaika opettaa myös elämänhallintaa ja kasvattaa muutenkin.

 
VV
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Alkuperäinen kirjoittaja LeFuuuu:
mene slörde jo päiväunille. ei kukaan usko, että sä oikeasti olisit noin tyhmä ettei edes rautalangasta väännettynä mene asia perille.
Musta tuntuu, että mä oon kaikkein vähiten tyhmä tässä ketjussa. Olen opiskellut yliopistotutkinnon sosiaalipolitiikasta ja hyvin perillä mm. eri sosiaalipoliittisten järjestelmien hyvistä ja huonoista puolista.

Niin paljon kuin se teitä ärsyttääkin, totuus on se, että Suomen sosiaalipolitiikka on tuottanut paljon tulosta: täällä köyhienkin perheiden lapsilla on mahdollisuus saada koulutus ja päästä hyväänkin sosioekonomiseen asemaan. Tämä johtuu siitä, että perustulo on turvattu kaikille (myös köyhille perheille), ja vastuu on yhteiskunnalla. Toisin on niissä maissa, joissa kaikki vastuu on sälytetty omaisten tai ihmisen itsensä hartioille.
Miten perheen perustulo ja ilmainen koulutus liittyvät toisiinsa? On myös monia menestyviä yhteiskuntia Euroopassa joissa ihmisten täytyy ottaa vastuu itsestään.

Ei se kanna maalle mitään hedelmää että ihmisillä on mahdollisuus toimia yhteiskuntaa vastaan käyttämämällä mahdollisimman paljon sen resursseja.
Millä niiden muiden yhteiskuntien menestystä mitataan? Ei ilmeisesti ainakaan ihmisten hyvinvoinnilla / tulotasolla. Mun pointtini koko tässä keskustelussa on, että ihmisillä tulee olla vapaus tehdä niin paljon lapsia kuin huvittaa ja yhteiskunnan tulee ne tarvittaessa elättää.
Hienoa puhetta, ihan yliopiston käyneeltä ihmiseltä.
 
Periytyvä ominaisuus?
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Mun pointtini koko tässä keskustelussa on, että ihmisillä tulee olla vapaus tehdä niin paljon lapsia kuin huvittaa ja yhteiskunnan tulee ne tarvittaessa elättää.
Eli heittäytykäämme kaikki yhteiskunnan elätettäviksi :)
Kyllä me kaikki vuorollamme olemme yhteiskunnan elättejä: mennessämme kouluun, käyttäessämme esim. neuvolapalveluja, ollessamme kotihoidon tuella, päivähoidossa, vanhainkodissa, jne.
Ja toiset ovat sitä koko elämänsä!
 
diili
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja diili:
Tarkoitinkin ennaltaehkäiseviä toimia. Harvemmin korkeammin koulutetut vaikkapa ajautuvat tuollaisiin tilanteisiin. Opiskeluaika opettaa myös elämänhallintaa ja kasvattaa muutenkin.
Eiköhän se usein periydy jo lapsuudenkodista :/
Varmasti vaikuttaa, mutta jos näiden perheiden lapset saataisiin valitsemaan toisenlainen tie ja kouluttautumaan kunnolla, niin ehkä olisi toivoa. Ei se perhetausta aina ole se, minkä mukaan lapset menevät, usein myös kapinoivat ja haluavat ihan päinvastaista. Riippuu toki varmasti siitä, miten on kokenut lapsuutensa ja elämänsä kotona asuessaan. Jotenkin voisin kuvitella, että jos on ollut 7 sisarusta ja aina kovin tiukkaa, niin haluaisi itse rakentaa jotain muuta.

 
Kuultua äidiltä, jolla kova vauvakuume, yritystä pelissä ja lastensuojelu oli kieltänyt ottamasta enään pikavippejä sekä tietty ruoka yms rahat lopussa: "Mitä jos nyt olen raskaana ja otamme pikavimpin, niin lastensuojelu ottaa meiltä lapsen suoraan laitokselta pois..." Ei mennyt ihan sanasanalta, sen verran on aikaa tuosta, mutta en kyllä osannut siihen mitään vastatakaan :/
 
ks
Alkuperäinen kirjoittaja diili:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja diili:
Tarkoitinkin ennaltaehkäiseviä toimia. Harvemmin korkeammin koulutetut vaikkapa ajautuvat tuollaisiin tilanteisiin. Opiskeluaika opettaa myös elämänhallintaa ja kasvattaa muutenkin.
Eiköhän se usein periydy jo lapsuudenkodista :/
Varmasti vaikuttaa, mutta jos näiden perheiden lapset saataisiin valitsemaan toisenlainen tie ja kouluttautumaan kunnolla, niin ehkä olisi toivoa. Ei se perhetausta aina ole se, minkä mukaan lapset menevät, usein myös kapinoivat ja haluavat ihan päinvastaista. Riippuu toki varmasti siitä, miten on kokenut lapsuutensa ja elämänsä kotona asuessaan. Jotenkin voisin kuvitella, että jos on ollut 7 sisarusta ja aina kovin tiukkaa, niin haluaisi itse rakentaa jotain muuta.
Juu.. Kaikki kouluttautumaan mahd. korkeasti ja kivaan hyväpalkkaiseen ammattiin. Aivan loisto idea!

Miettikääpä vielä. Elämä kuljettaa ihmisiä erisuuntiin. Kaikkien ei täydy elää samalla tavalla. Toki voi miettiä miten yhteiskuntaa voi muuttaa parempaan suuntaan, mutta yksittäisiä ihmisiä on turha arvostella jos elämäntapa ei itseä miellytä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja diili:
Varmasti vaikuttaa, mutta jos näiden perheiden lapset saataisiin valitsemaan toisenlainen tie ja kouluttautumaan kunnolla, niin ehkä olisi toivoa. Ei se perhetausta aina ole se, minkä mukaan lapset menevät, usein myös kapinoivat ja haluavat ihan päinvastaista. Riippuu toki varmasti siitä, miten on kokenut lapsuutensa ja elämänsä kotona asuessaan. Jotenkin voisin kuvitella, että jos on ollut 7 sisarusta ja aina kovin tiukkaa, niin haluaisi itse rakentaa jotain muuta.
Totta.
Minulla on kaksikin ystävää, joilla on tuollainen perhetausta, ja molemmat ovat valinneet eri tien. Toisella tosin on viisi lasta itselläänkin, mutta hän on kouluttautunut, ei tehnyt lapsia putkeen, ja käy töissä & tienaa mukavasti. Toinen lähti ulkomaille kahden lapsen äidiksi, työssäkäyväksi sellaiseksi.

Mutta olen lukenut siitä, että kehno sosioekonominen asema perityisi ikävän usein vanhemmilta lapsille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja just de joode:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Mun pointtini koko tässä keskustelussa on, että ihmisillä tulee olla vapaus tehdä niin paljon lapsia kuin huvittaa ja yhteiskunnan tulee ne tarvittaessa elättää.
Eli heittäytykäämme kaikki yhteiskunnan elätettäviksi :)
Kyllä me kaikki vuorollamme olemme yhteiskunnan elättejä: mennessämme kouluun, käyttäessämme esim. neuvolapalveluja, ollessamme kotihoidon tuella, päivähoidossa, vanhainkodissa, jne.
Ja eräät ovat niitä elättejä alusta loppuun, kuten sinä niinkö?
Oletkohan lukenut aikaisempia kommenttejani vai etkö ole ymmärtänyt niitä?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Sepä vasta sairasta olisi, jos rahatilanne olisi lastensaannin kriteeri! Kyllä tasa-arvoon kuuluu, että lisääntymisoikeus on kaikilla taloudelliseen tilanteeseen katsomatta.
Ei ole sellaista perusoikeutta kuin lisääntymisoikeus.
Missä se on kielletty?
Ei ole. Mutta onko netissä surffailu, telkkarin katselu, joulukuusen koristelu tai viherkasvien hoito perusoikeus?

 
diili
Alkuperäinen kirjoittaja ks:
Alkuperäinen kirjoittaja diili:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja diili:
Tarkoitinkin ennaltaehkäiseviä toimia. Harvemmin korkeammin koulutetut vaikkapa ajautuvat tuollaisiin tilanteisiin. Opiskeluaika opettaa myös elämänhallintaa ja kasvattaa muutenkin.
Eiköhän se usein periydy jo lapsuudenkodista :/
Varmasti vaikuttaa, mutta jos näiden perheiden lapset saataisiin valitsemaan toisenlainen tie ja kouluttautumaan kunnolla, niin ehkä olisi toivoa. Ei se perhetausta aina ole se, minkä mukaan lapset menevät, usein myös kapinoivat ja haluavat ihan päinvastaista. Riippuu toki varmasti siitä, miten on kokenut lapsuutensa ja elämänsä kotona asuessaan. Jotenkin voisin kuvitella, että jos on ollut 7 sisarusta ja aina kovin tiukkaa, niin haluaisi itse rakentaa jotain muuta.
Juu.. Kaikki kouluttautumaan mahd. korkeasti ja kivaan hyväpalkkaiseen ammattiin. Aivan loisto idea!

Miettikääpä vielä. Elämä kuljettaa ihmisiä erisuuntiin. Kaikkien ei täydy elää samalla tavalla. Toki voi miettiä miten yhteiskuntaa voi muuttaa parempaan suuntaan, mutta yksittäisiä ihmisiä on turha arvostella jos elämäntapa ei itseä miellytä.
Arvostelinko nyt? Mietin vain, että kouluttautuminen usein avaa muitakin mahdollisuuksia ja opiskeluaika on hyvää aikaa turvallisesti harjoitella elämää ja tutkiskella itseään, tavoitteitaab ja maailmaa. Ja kannustamalla opiskeluun saataisiin ehkä ainakin osa ihmisistä säästymään näiltä tilanteilta, joista tässä ketjussa on ollut puhetta.

 
6 artikla. 1. Rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvista rajoituksista riippumatta täysiikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen.

2. Avioliitto on päätettävä vain tulevien aviopuolisoiden vapaasta ja täydestä suostumuksesta.

3. Perhe on yhteiskunnan luonnollinen ja perustavaa laatua oleva ydinosa ja sillä on oikeus yhteiskunnan ja valtion suojaan.

Tähän mun mielestä sisältyy oikeus valita perheensä koko ja kuitenkin olla oikeutettu yhteiskunnan ja valtion suojaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
6 artikla. 1. Rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvista rajoituksista riippumatta täysiikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen.

2. Avioliitto on päätettävä vain tulevien aviopuolisoiden vapaasta ja täydestä suostumuksesta.

3. Perhe on yhteiskunnan luonnollinen ja perustavaa laatua oleva ydinosa ja sillä on oikeus yhteiskunnan ja valtion suojaan.
Totta. Mutta perhe se on sekin, missä on vain yksi lapsi. Eli ei tuokaan artikla tarkoita, että jokaisella on oikeus hankkia 10 lasta, vaikkei olisi mahdollisuuksia niistä lapsistaan huolehtia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Sepä vasta sairasta olisi, jos rahatilanne olisi lastensaannin kriteeri! Kyllä tasa-arvoon kuuluu, että lisääntymisoikeus on kaikilla taloudelliseen tilanteeseen katsomatta.
Ei ole sellaista perusoikeutta kuin lisääntymisoikeus.
Missä se on kielletty?
Ei ole. Mutta onko netissä surffailu, telkkarin katselu, joulukuusen koristelu tai viherkasvien hoito perusoikeus?
Luepa YK: ihmisoikeudet, siellä puhutaan perheen perustamisesta mutta ei noista sinun mainitsemistasi asioista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
6 artikla. 1. Rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvista rajoituksista riippumatta täysiikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen.

2. Avioliitto on päätettävä vain tulevien aviopuolisoiden vapaasta ja täydestä suostumuksesta.

3. Perhe on yhteiskunnan luonnollinen ja perustavaa laatua oleva ydinosa ja sillä on oikeus yhteiskunnan ja valtion suojaan.
Totta. Mutta perhe se on sekin, missä on vain yksi lapsi. Eli ei tuokaan artikla tarkoita, että jokaisella on oikeus hankkia 10 lasta, vaikkei olisi mahdollisuuksia niistä lapsistaan huolehtia.
Kyllä siinä olisi mainittu, mikäli oikeutta olisi haluttu jotenkin rajoittaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Luepa YK: ihmisoikeudet, siellä puhutaan perheen perustamisesta mutta ei noista sinun mainitsemistasi asioista.
Mä sulle tuohon edelliseen jo vastasin. Perhe syntyy jo yhdestä lapsesta. Ei perheeseen tarvita kymmentä lasta.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
6 artikla. 1. Rodusta, kansalaisuudesta tai uskonnosta johtuvista rajoituksista riippumatta täysiikäisillä miehillä ja naisilla on oikeus solmia avioliitto ja perustaa perhe. Heillä on yhtäläiset oikeudet avioliittoon, avioliiton aikana ja sen purkamisen jälkeen.

2. Avioliitto on päätettävä vain tulevien aviopuolisoiden vapaasta ja täydestä suostumuksesta.

3. Perhe on yhteiskunnan luonnollinen ja perustavaa laatua oleva ydinosa ja sillä on oikeus yhteiskunnan ja valtion suojaan.
Totta. Mutta perhe se on sekin, missä on vain yksi lapsi. Eli ei tuokaan artikla tarkoita, että jokaisella on oikeus hankkia 10 lasta, vaikkei olisi mahdollisuuksia niistä lapsistaan huolehtia.
Millä perusteella olet sitä mieltä, että lapsiluvusta päättäminen ei ole yksilön perusoikeus?
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Kyllä siinä olisi mainittu, mikäli oikeutta olisi haluttu jotenkin rajoittaa.
Me ajatellaan asiaa varmaan vähän eri tavalla :) Mä pidän perheen perustamisoikeutta ja lisääntymisoikeutta vähän eri asioina. Lisäntymisoikeuden miellän sellaiseksi, että mulla olisi jokin erityinen lupa hankkia "holtittomasti" lapsia kykenemättä huolehtimaan niistä. Perheen perustamisoikeudella taas käsitän sitä, että mulla on oikeus hankkia niin monta lasta kuin mistä pystyn huolehtimaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Kyllä siinä olisi mainittu, mikäli oikeutta olisi haluttu jotenkin rajoittaa.
Me ajatellaan asiaa varmaan vähän eri tavalla :) Mä pidän perheen perustamisoikeutta ja lisääntymisoikeutta vähän eri asioina. Lisäntymisoikeuden miellän sellaiseksi, että mulla olisi jokin erityinen lupa hankkia "holtittomasti" lapsia kykenemättä huolehtimaan niistä. Perheen perustamisoikeudella taas käsitän sitä, että mulla on oikeus hankkia niin monta lasta kuin mistä pystyn huolehtimaan.
Samoilla linjoilla :)

Minun mielestäni perheenperustamisoikeus ja etenkin suurperheenperustamisoikeus kulkee käsi kädessä velvollisuuden kanssa: sen velvollisuuden, että kykenee perheestään huolehtimaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Millä perusteella olet sitä mieltä, että lapsiluvusta päättäminen ei ole yksilön perusoikeus?
No sillä perusteella, että jos sitä perhettä" kasvatettaessa niitä edellisiä lapsia joudutaan aina sijoittamaan jonnekin perheen ulkopuolelle. Mutta mä siis pidän lisääntymisoikeutena juuri tuollaista, että lisäännytään vaan ja edelliset joutaa sitten minne joutaa. Perheen perustamisoikeutena taas pidän sitä, että hankitut lapset hoidetaan. Toki elämässä voi tulla tilanteita, missä teini ajautuu huonoille teille ja sijoitus on välttämätön. Mutta jos lähtökohta on vaan se, että lisää lapsia ja edelliset huostaan, nin silloin on mun mielestä kyse lisääntymisoikeudesta eikä perheen perustamisoikeudesta. Vaikea selittää, mutta toivottavasti ymmärrät :)

 

Yhteistyössä