Miksi jotkut tekee paljon lapsia, jos ei ole "varaa"

  • Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti
.
Täällä suurin osa sanoo, että ei se siihen varallisuuteen katso monta lasta vääntää, mutta sitten täällä itketään koko ajan, että voi voi jouluun rahaa 200 ? ja kymmenen henkeä pitäis elättää.. (no vähän liioiteltuna)

murrr..
 
anu
kyllä mä vähän ihmettelen kans, et jos tyyliin neljäs pitää vielä tehdä vaikka ei meinaa olla rahaa edes kolmelle hankkia ruokaa pöytää, vaatetta, kotia, harrastusvälineistä puhumattakaan.

jos ei ole rahaa, niin eiks pari- kolme lasta voisi millään riittää?
 
Lis
Tämä on yksi asia mitä tällä palstalla en ymmärrä. Minun mielestäni lapsia on vastuutonta tehdä jos jo valmiiksi tietää ettei ole varaa elää vaikka täysin ilman yhteiskunnantukia. Mutta tällä palstalla tuntuu pyörivän paljonkin alemman keskiluokan ihmisiä, joilla ei tietenkään rahat riitä mihinkään...
 
höh
Jos me kaikki odoteltas että taloudellisesti kannattavaa "hankkia" lapsi, kuoltas me alta aikayksikön sukupuuttoon.. Ensin opinnot, sitten opintovelat ja asuntovelat, niiden jälkeen alkaakin olla ikä lähempänä 50.

Sen takia.
 
vieras
Samaa mietin. En nyt varsinaisesti näin joulun aikaan, mut yleisesti muutenkin. Mun kaverilla on 5 lasta ja niillä ei edes joka päivä ole varaa lämpimään ruokaan. Laskut ulosotossa ja raha mikä tulee, niin yleensä tuhlataan johonkin täysin turhaan (esim. autoihin) eikä ajatella yhtään et millä sit elellään loppukuusta.
 
tuskin täälläkään kaikki on kokoajan p.a, toisilla vaan voi olla tilanteita, jolloin joutuu elämään vähemmällä. Jos jokainen ajattelis ettei oo varaa tehdä lapsia niin kukaan ei tee. Juuri yks kaveri valitteli ettei voi tehdä lapsia kun ei ole varaa, mutta varaa on ostaa talo, auto yms.. mun mielestä ihan turha valittaa ettei ole varaa tehdä tuossa tilanteessa lasta/lapsia
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Jos me kaikki odoteltas että taloudellisesti kannattavaa "hankkia" lapsi, kuoltas me alta aikayksikön sukupuuttoon.. Ensin opinnot, sitten opintovelat ja asuntovelat, niiden jälkeen alkaakin olla ikä lähempänä 50.

Sen takia.
Fiksu ihminen tietää kyllä milloin lapsia voi hankkia, jotain järkeä siinäkin hommassa kannattaa käyttää. Ei maailmasta lapset lopu.
 
Meillä on 4 lasta, ja pienet tulot. Mutta kyetään kyllä elättämään lapsemme, enkä valita koskaan rahanpuutteesta, vaikkei sitä todellakaan ole ylimääräistä. Ja myönnän, että harmittaa, etten pysty tarjoamaan niin hulppeaa joulua lapsilleni kuin itse haluaisin, vaikka joulu meidänkin perheessä vietetään. Mutta kun on pienellä tottunut pärjäämään, ei se toisaalta niin haittaa vaikkei jouluun rahaa ihan määrättömästi olekaan. Että en kyllä itse ajattele, että lasten määrä on jotenkin tuloihin sidottu juttu. enemmänkin ajattelen, että jos on pienet tulot ja iso perhe, pitää vain opetella sitä talouden hoitoa, karsia turha, ja tyytyä siihen vähävaraiseen elämään. Ja opetella elämään varojensa mukaan. Ja ennenkaikkea osata hakea sitten sitä apua, jos talous jostain syystä meneekin kuralle. Vaikka kynnys olisi korkea sossuun, diakoniatyöhön jne, niin niistä kyllä sitä apua saa, jos OIKEASTI on pienet tulot ja tiukka tilanne.
 
s**tana
Alkuperäinen kirjoittaja anu:
kyllä mä vähän ihmettelen kans, et jos tyyliin neljäs pitää vielä tehdä vaikka ei meinaa olla rahaa edes kolmelle hankkia ruokaa pöytää, vaatetta, kotia, harrastusvälineistä puhumattakaan.

jos ei ole rahaa, niin eiks pari- kolme lasta voisi millään riittää?
no mikäs toi harrastusvälineistä puhumattakaan kohta on??? jaa että lapsen elämä ei oo mitään ellei vanhemmat pääse eroon niistä siksi aikaa kun harrastavat joka päivä viisi tuntia???? voi voi,tää on tää nykymaailma kun täytyy rahaa olla et lapset saa harrastaa,mun tietääkseni ei siihen rahaa tarvita jos haluaa lapsen kanssa tehdä jotain mukavaa!!!
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Tilanteet muuttuvat.
kyllä mä tän jotenkin ymmärrän, jos tulee esim yllättävää työttömyyttä tai lomautuksia tms. Mutta aika moni tuntuu tekevän lapsia jo ennestään huonoon tilanteeseen.
Juuri näin, lapsia tehdään jo valmiiksi mahdottomiin elinoloihin.
 
??
Mieki vähän ihmettelen sitä että valitetaan julkisesti jostain noin typerästä asista kuin että ei ole varaa ruokkia perhettään. Meidän perhe pärjää ihan hyvin vaikka ei rikkaita ollakkaan ja vaatteitakin on varaa ostaa. En tiedä sitten mihin nämä ihmiset tuhlaavat rahansa ja sitten tullaan ruikuttamaan että ei pärjää.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Tilanteet muuttuvat.
No niin. Mies ja nainen menee yhteen. Heti laitetaan "pullat uuniin". Mies tekee paskalla palkalla jotain perusduunia ja nainen on päättäänyt että tottamaar, nyt tehdään lapsia, kun ei muutakaan keksi (työtäkään ei juuri nyt sattumalta ole oikein tyrkyllä..tokkopa niitä kannattaa etsikään). Lapsia tulee ja tulee. Kituutetaan päivästä toiseen.

Mikä tilanne on muuttunut kun tilannetta nyt ihan rehellisesti katsotaan?
 
kahden äiti
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Jos me kaikki odoteltas että taloudellisesti kannattavaa "hankkia" lapsi, kuoltas me alta aikayksikön sukupuuttoon.. Ensin opinnot, sitten opintovelat ja asuntovelat, niiden jälkeen alkaakin olla ikä lähempänä 50.

Sen takia.
Ei kai tässä kritisoitukaan sitä, että "köyhät" hankkii lapsia vaan sitä, että pitääkö niitä lapsia hankkia paljon. Tottakai jokaisella on oikeus hankkia lapsia mutta, voisi todella pohtia, onko järkevää hankkia se kuudeskin jos ei oo viittäkään varaa kunnolla ruokkia. ei me sukupuuttoon kuolla vaikkei joka perheessä olisikaan kuutta lasta
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Tilanteet muuttuvat.
No niin. Mies ja nainen menee yhteen. Heti laitetaan "pullat uuniin". Mies tekee paskalla palkalla jotain perusduunia ja nainen on päättäänyt että tottamaar, nyt tehdään lapsia, kun ei muutakaan keksi (työtäkään ei juuri nyt sattumalta ole oikein tyrkyllä..tokkopa niitä kannattaa etsikään). Lapsia tulee ja tulee. Kituutetaan päivästä toiseen.

Mikä tilanne on muuttunut kun tilannetta nyt ihan rehellisesti katsotaan?
No en ole tällaista vielä nähnyt ainakaan omassa tuttavapiirissäni. Työttömyyttä, lomautuksia, tulojen pienentymistä, avioeroja, sairastumisia.. näitä kyllä.
 

Yhteistyössä