Miksi jotkut luulevat, että kaikki ylipainoiset syövät koko ajan?

Itsellä on ylipainoa n.25kg ja enemmänkin on ollut, mutta olen saanut painoa alaspäin lähes 10kg.

Koskaan en kuitenkaan ole syönyt koko ajan. En mä pystyisi. Enkä pystyisi myöskään syömään kokonaista suklaalevyä putkeen niin jotkut ajattelee ylipainoisten tekevän. Mun paino selittyy aika pitkälle sillä, että olen liikkunut liian vähän, syönyt liian isoja annoskokoja ja ruoan sisältö on ollut väärä (huonoa rasvaa, kermaa yms. ) . Tähän päälle herkuttelut.

Joskus saatan olla syömättä yhtään mitään pitkälle iltapäivään tai syön koko päivän aikana todella vähän. Eihän tuokaan ole hyvä asia jos laihtua tahtoo eli syömistottumuksissa on vielä parantamisen varaa. Liikuntaa olen lisännyt eli kaloreita saan kulutettua paremmin kuin aiemmin.

Mutta en tosiaan voisi koskaan syödä koko ajan.
 
"vieras"
No ei kukaan järkevä sellasta ajattele, että kaikki ylipainoiset kokoaikaa syövät. Mutta onhan se totta että jostain ne kilot tulee. Joko napostelee liian usein tai sitten syö liian suuria annoksia ja liikkuu liian vähän. Monen ylipainoisen kohdalla olen huomannut, että he syövät ikäänkuin salassa ja sitä ei ehkä itsekään huomaan kuinka paljon "turhaa" tulee syötyö aterioiden välissä.
 
rietas
Ketkä jotkut? Ihminen lihoo, jos syö enemmän kuin kuluttaa, eihän se sitä tarkoita että tarvitsee syödä koko ajan!

Toisaalta, ei se sitä ylipainoa muuksi muuta, oli se sitten liian suuresta annoskoosta tai jatkuvasta mässäilystä johtuvaa, vai mitä?
 
plm
En mä ole omassa elämässäni tömännyt moiseen luuloon.
Ja entisenä ylipainoisena tiedän että ei se ole totta.
Mulla on aina ollut suht normaalit ruoka-ajat säännöllisesti mutta ihan väärin söin ennen. Valkoista leipää, riisiä, makaronia. Kasviksista ei tietoakaan. Sipsejä söin joka viikonloppu jopa pari pussillista ja naukkailin viiniä iltaisin.
Mutta en tosiaan syönyt koko ajan.
 
Zyzz
Itse hankittua liikalihavuutta on kyllä vaikea antaa anteeksi. Ja koska se ylipaino tulee liiasta syömisestä (suurimmalla osalla, jotkin sairaudet ovat eri asia), se oikeasti TARKOITTAA että on syönyt liikaa. Ei sitä voi puolustella sillä että "syön vain pari kolme jättiannosta päivässä, enkä kokoaikaa."
 
Lyhyt läski
Itse oon niin lyhyt (154 cm), etten pidä itseäni suursyömärinä, vaikka pari kiloa ylipainoinen olenkin (62 kg). Suurin osa suomalaisista aikuisista kun on minua selvästi painavampia. Silti minua painavammat antavat omia painonhallintavinkkejä, vaikka voivatkin syödä minua enemmän ja silti pysyä normaalipainossa. En silti väitä, etten ikinä herkkuja söisi. Ärsyttää vain, että normaalipainoisena pysyäkseni minulla tulisi olla selvästi keskimääräistä parempi itsekontrolli.
 
"läski"
Mun läskini ovat ainakin tulleet rehellisesti syömällä. Olen syönyt iloon, suruun ja muuten vaan. En edes yritä väittää muuta. Sitä en tiedä miten muiden läskit ovat vain ilmestyneet vyötärölle.
 
"minä"
Esimerkiksi muutamat tuntemani sairaalloisen ylipainavat ihmiset syövät koko ajan esimerkiksi pizzaa, karkkeja, jäätelöä, suklaata, perunalastuja ja muuta roskaa. Sitten he ihmettelevät, kun he painavat lähemmäs 200 kiloa, yksi jopa vähän yli, vaikka harrastavat jopa liikuntaakin (joka tosiasiassa muutaman sadan metrin kävelyretkiä ehkä kerran kuussa).
 
[QUOTE="vieras";25799834]Ite voin kevyesti syödä yhtenä päivänä 200g suklaata, tv-mix pussin, sipsejä + kunnon ruokaa.[/QUOTE]

Niin mäkin. Mutta mä kulutan silti yli sen, mitä syön.

Enkä mä luule, että ylipainoiset syö koko ajan. Mua ei oikeastaan kiinnosta vähääkään, miten ylipainoiset on kilonsa keränneet niin kauan, kun ne ei ole mun vyötäröllä ne kilot.
 
Viimeksi muokattu:
"heips"
Suurin osa tuntemistani ylipainoisista syövät tosi vähän eivätkä syö säännölisesti. Varsinkin jos lounaan tai aamiaisen jättää väliin tulee helposti ahmittua liikaa iltasella.

Kaikki tuntemani hoikat (kuten itsekin) syövät säännöllisesti ja kunnolla ruokaa (jolloin herkkuja tekee vähemmän mieli)
 
Ehkä siksi, että useimmat ylipainoisen syövät koko ajan.

Kun itse olin ylipainoinen (siitä ei ole kovinkaan pitkä aika, sillä saavutin normaalipainon takaisin vasta tänään) enkä dietillä, söin lähes koko ajan. Kävin monta kertaa päivässä jääkaapilla ja leikkasin juustosta siivun, tai sitten kävin mutustelemassa palan suklaata. Sattoi mennä viikkokin ilman lämmintä ateriaa, koska puputtelin pitkin päivää siten, ettei koskaan ehtinyt tulla nälkä ja mieliteko lämpimälle ruoalle.

Harva kaiketi pystyy siihen, että vetää 4-5 aterialla niin paljon safkaa että sillä pääsee lihomaan...kyllä ne on monella ne ylimääräiset herkuttelut ja napsimiset, mitkä sen painon lopulta nostaa.
 
"vieras"
No enpä noin ajattele, enkä usko tuon ajattelun olevan edes mitenkään yleistä, MUTTA jostain ne ylikilot tulee... Mä olen huomannut, että ylipainoiset ovat usein - eivät aina, mutta usein - kovia napostelemaan. Takintaskussa on suklaapatukkaa, keksi napataan kaapista ohimennessä jne. Ja sitten tietenkin ne annoskoot kun oikeasti syödään, ne voi olla ihan älyttömän reiluja ja täynnä rasvaa ja sokeria.
 
"vieras"
mä yhtäkkiä tajusin että ylipainoa oli 30kg.ja tosiaan aikatavalla syöny liian isoja annoksia ja suklaataki meni vaikka koko levy kerralla sellasta jatkuva mielihaluihin naposteluahan se oli. ei sitä liikkumattomudella liho kymmeniä kiloja jos syö oikein.
täydellinen elämäntapa muutos. aloin kuntoilemaan ja syömään terveellisesti. nyt on pois 12kg. vielä on tekemistä mutta suunta ainaki oikea
 

Yhteistyössä