Miksi jotkut eivät arvosta joitakin ammatteja? Miksi olettavat olevansa parempia?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Siis, kun esim. täältä sain lukea, että ravintola-alan ihmiset ovat pummeja. Ravintola-ala on pummiala.

Silti nämä haukkujat käyvät syömässä ravintoloissa, heitä palvelee tarjoilija. He saattavat syödä työpaikkaruokalassa päivittäin. Heidän lapsensa saavat keittiöhenkilökunnan toimesta ruoan päiväkodeissa ja kouluissa.

Haukutaan kaikki baarityöntekijät ja silti käydään baareissa ja yökerhoissa. Ostetaan juomia niiltä joita pitää ala-arvoisina ihmisinä.

Nauretaan, että kuinka joku voi olla siivooja ja että sen homman nyt osaa kuka vain. Silti tehdään töitä työpaikoilla joissa puhtaanpidosta huolehtii siivooja. Lasten päiväkodeissa ja kouluissa siivoojat siivoaa, että lasten on mukava siellä olla.

Haukutaan lähihoitajan työtä luuseriammatiksi. Silti nämä luuserit hoitavat monen haukkujan sukulaisia ja heitä itteäänkin jonakin päivänä. Itte ei olla valmiita huolehtimaan sairaasta sukulaisesta kotona eikä vaihtamaan hänen vaippojaan.

Rekkakuskit on pohjasakkaa. Silti ostetaan kaupasta rekkakuskien sinne kuljettamaa ruokaa, ostetaan heidän kuljettamaa bensaa. Ostellaan kauniita vaatteita eikä mietitä miten ne vaatteet ovat sinne kauppaan päässeet. Tilataan netin kautta kivoja tavaroita eikä mietitä kuinka ne paketit sinne omaan postiin päätyy.

Haukutaan maanviljelijöitä tukia pummaaviksi uusilla traktoreilla pröystäileviksi. Silti syödään hyvällä ruokahalulla kotimaista lihaa, kotimaisesta viljasta valmistettua leipää, juodaan kotimaista maitoa.

Kaupankassat ovat säälittäviä otuksia. Silti mennään montakin kertaa viikossa ostamaan kaupasta kaikkea tarpeellista. Ilmeisesti oletetaan, että ne tavarat ilmestyvät sinne hyllyyn ihan ittekseen.

Haukutaan kamaliksi ihmisiksi pph:t ja päiväkotien työntekijät. Silti viedään joka arkipäivä omat herrantertut näitten kamalien ihmisten seuraan moneksi tunniksi.

Minkälainen ihminen arvostelee ja haukkuu toisten hyvinkin tarpeellisia ammatteja noin? Onko tällaisilla ihmisillä ittellä asiat huonosti ja pitää jotenkin yrittää päteä?

Jos kerran muka on parempi kuin nämä duunarit, niin miksi sitten käytetään kuitenkin heidän palveluitaan? Miksi ei ymmärretä siinä omassa paremmuudessaan sitä, että kyllä duunareitakin tarvitaan tätä maailmaa pyörittämään.

Ja tuollaista arvostelemista niin täällä kuin irl.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käsi sydämellä, ap: mitä mieltä olet stripparin ammatista? Oletko oskaan siitä huomauttanut ikävään sävyyn eräälle palstalaiselle?

Stripparin ammattia ei tarvita yhteiskunnan pyörittämiseen. Mulle on kuitenkin aivan sama jos joku sitä työtä tekee eikä mun siitä tarvitte huomautella kenellekään.

Keskityppä nyt kuitenkin varsinaiseen aiheeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Käsi sydämellä, ap: mitä mieltä olet stripparin ammatista? Oletko oskaan siitä huomauttanut ikävään sävyyn eräälle palstalaiselle?

Stripparin ammattia ei tarvita yhteiskunnan pyörittämiseen. Mulle on kuitenkin aivan sama jos joku sitä työtä tekee eikä mun siitä tarvitte huomautella kenellekään.

Mutta kun sanot, ettei sitä tarvita, niin etkös syyllisty nyt itsekin pitämään omaa ammattiasi parempana, eli tarpeellisempana? Tämä kyllä liittyy aiheeseen ihan 100%.

minä ainakin olen jo tottunut siihen, että työtäni pidetään täysin arvottomana, niinkuin sairaanhoitajia yleensäkin, tosin ei se minua haittaa. tykkään työstäni ja ei tähän kaikki pysty tai kykene. Viimeksi viime viikolla potilas haistatti vittua ja nyrkkiä tuli niin että käsivarret on mustelmilla, mutta hymyssäsuin häntäkin hoidan =)

olen samaa mieltä siinä, että yhteiskunnan kannalta on tärkeää että jokaisiin töihin riittää tekijöitä, mutta ymmärrän myös sen, että tiettyjä aloja kohtaan ja ammatinharjoittajiin liittyy ennakkoluuloja (vaikka kampaajat, hoitaja, lakimiehet jne)
Itse olen korkeakoulun käynyt akateeminen mutta olen ns. paskaduunissa koska mt ei kestä omaa alaa (eikä paljon muutakaan).

Jos joku mua haluaa sen takia arvottaa pummiksi niin go go. Ei masenna.

Mutta kun sanot, ettei sitä tarvita, niin etkös syyllisty nyt itsekin pitämään omaa ammattiasi parempana, eli tarpeellisempana? Tämä kyllä liittyy aiheeseen ihan 100%.

Siis voi luoja. Mä en ala haukkumaan ketään hänen ammattinsa takia vaikka se ammatti ei ehkä olisikaan niin tärkeä yhteiskunnan pyörittämisen kannalta. Työ sekin on eikä siihen kaikista ole, mutta eipä tarvitte kenenkään sen ammatin takia haukkuakaan.

Ja ihan tiedoksi vain, että en viittinyt sitten tuon enempää ammatteja luetella, koska tekstiä tulisi aivan jumalattomasti. Luulisi noista esimerkeistä tajuavan pointin.

Stripparin ammattia ei tarvita yhteiskunnan pyörittämiseen.

Mutta yhteiskunnan pyörittämisen kannalta on aivan välttämätöntä myydä drinkkejä känniääliöille :D

Missä mä sellaista väitin? Se nyt oli yhtenä esimerkkinä tuolla joukossa. Kyse oli esimerkeistä. Osa ammateista on oikiasti tärkeämpiä kuin toiset yhteiskunnan pyörimisen kannalta.

vaikka se ammatti ei ehkä olisikaan niin tärkeä yhteiskunnan pyörittämisen kannalta.

Niin. Näinhän on esim. ravintolan tarjoilija. Ihmisten ei ole pakko syödä ulkona. Ihminen pärjää mainiosti juomatta alkoa.

Kyllä. On ammatteja jotka eivät ole niin tärkeitä. Omanikaan ei loppujen lopuksi ole mikään maailman välttämättömin. Ja aina on niitä jotka arvostelee ja pitää itseään parempana. Siinäpähän elvistelevät jos tuntevat pätemisen tarvetta. Niinhän se aina on, asiassa kuin asiassa. Jos ei, niin mehän elettäis kaikki sopusoinnussa ja harmoniassa ;)

Tiettyjä ammatteja ei kyllä arvosteta tarpeeksi, kuten esim. siivoojia, roskakuskeja tms. Mut jos nämä " ei arvostetut ammattihenkilöt" jättäisivät työnsä tekemättä, niin sittenhän ihmiset vasta valittaskin. kuvittelkaapa pursuavia roskakatoksia, likaisia ravintoloita, sairaaloita ym.

Mutta oikeasti vain opettajat on niitä, joiden elämäntehtävänä on kiusata ihmisten jälkeläisiä ja joiden hommat osaisi kuka vaan. Kaiken huipuksi ne perkeleet on lomalla koko kesän :D. Siinä jo kolme syytä halveksia opettajan ammattia.

vaikka se ammatti ei ehkä olisikaan niin tärkeä yhteiskunnan pyörittämisen kannalta.

Niin. Näinhän on esim. ravintolan tarjoilija. Ihmisten ei ole pakko syödä ulkona. Ihminen pärjää mainiosti juomatta alkoa.

Kyllä. On ammatteja jotka eivät ole niin tärkeitä. Omanikaan ei loppujen lopuksi ole mikään maailman välttämättömin. Ja aina on niitä jotka arvostelee ja pitää itseään parempana. Siinäpähän elvistelevät jos tuntevat pätemisen tarvetta. Niinhän se aina on, asiassa kuin asiassa. Jos ei, niin mehän elettäis kaikki sopusoinnussa ja harmoniassa ;)

Niin en mä tietääkseni missään väittänytkään, että esim. baarimikon ammatti on välttämätön, että yhteiskunta pyörii. Kyse oli lähinnä siitä, että miksi jotkut haukkuvat ja alentavat ihmisiä heidän työnsä takia.

Ruokaa ei tarvitte syödä ravintoloissa, mutta sitten taas päiväkotien ja koulujen ruokailua pidän tärkeänä asiana. Mun mielestä ilmainen ruokailu on parempi kuin se, että pitäisi viedä eväät kotoa.

Kun taas sitten erittäin tärkeitä on hoitoalan ammatit. Siitä ei voi kiistellä.

Aika monissa asioissa ihmiset eivät varmaan tiedä sitä ammatin todellisuutta, eli arvostelevat ihan mutun perusteella. Täytyy myöntää, etten itse liiemmin arvostanut rekkakuskeja mutta käytyäni itse autokoulun ja ajateltuani heidän työtä ihan käytännössä, opin todella arvostamaan heitä.

Stripparin ammattia ei tarvita yhteiskunnan pyörittämiseen.

Mutta yhteiskunnan pyörittämisen kannalta on aivan välttämätöntä myydä drinkkejä känniääliöille :D

Missä mä sellaista väitin? Se nyt oli yhtenä esimerkkinä tuolla joukossa. Kyse oli esimerkeistä. Osa ammateista on oikiasti tärkeämpiä kuin toiset yhteiskunnan pyörimisen kannalta.

Onhan toi ihan totta. Mutta ei sillä pitäisi silti ihmisen arvoa kokonaan mitata. Jokaiselle kuuluu silti sama ihmisarvo, sille roskakuskillekin (joka muuten on tosi tärkeässä työssä ) .

Kaikki ammatit ovat tärkeitä, ja kaikenlainen työnteko on kunnioitettavampaa kuin kotona makaaminen ja tukien nostaminen.

Jotkut ammatit ovat toki mediaseksikkäämpiä kuin toiset. Mutta eivät ne siltikään sen tärkeämpiä tai arvokkaampia mun mielestä ole.

harmittaako se sinua, että ammattiasi ei pidetä sellaisena jossa on statusta?
Miksi? Minä olen ylpeä ammatistani vaikka koulutukseni onkin ihan toiselle (arvostetummalle) alalle.

Toki ymmärrän, että tarjoilijan, parturin ammattia pidetään vähemmän välkkyjen ammattina kun esim. opettajan ja lakimiehen ammattiin hakeutujien äo:ta monikaan kyseenalaistaa.
Mutta mitä sitten?
Omassa tuttavapiirissä muutamakin akateemisesti koulutettu tekee ns. hanttihommia hyvällä omallatunnolla. Pääasia, että on onnellinen. Minun onni ei tule muiden arvostuksesta vaan omastani :) Suosittelen! :)

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
harmittaako se sinua, että ammattiasi ei pidetä sellaisena jossa on statusta?
Miksi? Minä olen ylpeä ammatistani vaikka koulutukseni onkin ihan toiselle (arvostetummalle) alalle.

Toki ymmärrän, että tarjoilijan, parturin ammattia pidetään vähemmän välkkyjen ammattina kun esim. opettajan ja lakimiehen ammattiin hakeutujien äo:ta monikaan kyseenalaistaa.
Mutta mitä sitten?
Omassa tuttavapiirissä muutamakin akateemisesti koulutettu tekee ns. hanttihommia hyvällä omallatunnolla. Pääasia, että on onnellinen. Minun onni ei tule muiden arvostuksesta vaan omastani :) Suosittelen! :)

Miksi harmittaisi, kun itte opiskelen kuitenkin mieluisalle alalle. Se, että ihmettelen tätä asiaa ei tarkoita sitä, että häpeäisin omaa tulevaa ammattiani tai työskentelyä baarissa.

Kyse oli nyt yleisesti tällaisista asioista, ei musta.

Yhteistyössä