Miksi jotkut eivät arvosta joitakin ammatteja? Miksi olettavat olevansa parempia?

Etkä ollut =) Mä olen töissä sairaalassa ja siellä hyvin huomaa sen, miten joidenkin ammatitkuntien jotkut jäsenet tuntevat olevansa kaikkien muiden yläpuolella. Ja niiden alempien palkkaluokkien edustajat ovat sellaista porukkaa, jota ei tarvitse edes tervehtiä.

Mä olen sitä mieltä, että kaikkia ammatteja tarvitaan yhtäläisesti. Ja kaikkia niiden ammattien harjoittajia. Mun tyttö yks päivä juuri sanoi, että "hyi, tuolla on roskisauto, roskisautokuskit ei oo kivoja". Johon äiti sitten saarnaamaan, että arvaapa mitä tapahtuisi, jos kukaan ei enää korjaisi meidän roskiamme pois. Me hukuttais siihen roskaan ja kaikki paikat vaan haisisi pahalle. Alkoi tyttökin hiukan ajattelemaan.. ;)

Itse asiassa musta tuntuu, että tärkeimmät alat on kaikkein huonoimmin palkattuja. Kuten siivooja, lastentarhan väki, opettajat, hoitajat... (lääkärit on tärkeitä, mutta palkka vähän eri luokkaa).

Se arvostelu johtuu varmaan siitä iänikuisesta uskosta, että mitä enemmän luet ja käyt kouluja ja mitä hienompi titteli sinulla on, sitä enemmän saat rahaa.

Ihmisiähän ei kiinnosta olennaisesti se, mitä kukin tekee työkseen vaan se miten paljon kukin tienaa. Suomalaisille on ainakin ihan tabu palkasta puhuminen. Kierrellen ja kaarrellen sanotaan eikä koskaan kerrota, mitä todellisuudessa saa.

Itseäni huvittaa tuo. Luullaan, että automaattisesti esim. opettaja saa enemmän palkkaa kuin kaupan kassa eikä oteta ollenkaan huomioon, miten kauan kumpikin on työskennellyt.

Itselläni on ollut tilanne, jossa miehen tuntipalkka oli lähes 3 euroa suurempi kuin omani, mutta erilaisten lisien vuoksi sain yli 300e kuussa enemmän rahaa käteen.
Yhden vuoden tein kaikkien tuttavieni mielestä täysin paskaduunia ja kuitenkin veropörssin mukaan tienasin 6000 enemmän kuin he.

Ja roskakuskeille olen kade. Mitä nyt tämänkin kylän pohattaa olen seuraillut niin näyttää aika loisteliaasti menevän!

Itse henk.kohtaisesti arvostan duunareita enemmän kuin niitä, jotka eivät osaa oikeasti mitään tehdä. Ei se ole mikään taito, jos osaa piirtää hienot piirrustukset, mutta käytännössä niistä ei ole mitään iloa.

Alkuperäinen kirjoittaja mot:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
miksi ihmettelet päivänselvää asiaa? Eri ammateilla ja töillä vaan on erilainen merkitys/arvo joko yhteiskunnallisella tasolla tai sitten ihmisten arvoissa tai sekä että.
Minusta aloitus on taso "liisa ihmemaassa". Ei pahalla, mutta yksinkertaisesti näin.

Mun mielestä siivoojalla on isompi arvo ja merkitys tässä yhteiskunnassa kuin jollain pilipalifilosofimaisterilla.

:) Tähän tiivistyykin koko keskustelun olemus. Oi miksi, oi miksi?

Ei vaan ihan oikeasti.
Siivoojathan luokitellaan siihen alakastiin vaikka hekin tekevät erittäin arvokasta työtä :flower:

sairaala ja sen työn tekijät ovat oikeasti tärkeämpiä kuin jottolat ja niiden hlökunta. se on fakta. ja miljoona monta muuta ammattia on tärkeämpiä kuin juottolan tarjoilija. jos kerta aletaan asiaa realistisesti miettimään. niin mietippä loppuun asiaa enne kun alat itkemään asian vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja esimerkki:
sairaala ja sen työn tekijät ovat oikeasti tärkeämpiä kuin jottolat ja niiden hlökunta. se on fakta. ja miljoona monta muuta ammattia on tärkeämpiä kuin juottolan tarjoilija. jos kerta aletaan asiaa realistisesti miettimään. niin mietippä loppuun asiaa enne kun alat itkemään asian vuoksi.

sorry jottolat ovat juottolat...

toi on asiaa mitä kirjotit mutta minä olen siivoojana paikassa jossa työtäni arvostetaan,asiakkaat kehuu ja näyttää tyytyväiseltä,,ja jos en ilmaannu samaan aikaan samaan paikkaan niin soitetaan jo perään että onko kaikki hyvin ja millon tulet..jos joku tuuraa minua ollaan siellä tyytymättömiä mutta tajutaan että minullakin on lapsia ja lomat on pidettävä,,

hakeutuisit hoitoon kun ylipainosi aiheuttaa sinulle aivoinfarktin? juottolan tarjoilijalta kysymään voisitko ohentaa votkalla verta? yksin kertainen tosi asia et joitain ammatteja arvostaa enempi kuin toisia.

Mitä sitten? Jokaisella on makunsa asioitten ja ammattien suhteen.
Täytyykö tätä niin miettiä. Onhan se selvää että toiset ammatit on tärkeempiä kuin toiset.
Onko joku nyt haukkunu jotain ammattia?

Arvostan hyvää työntekoa valtavasti. Esimerkiksi siivoojan ammatti ei kuulu yleensä kenenkään haaveisiin, se on palkkatilastojen pohjalla, eikä monessa maassa kelpaa enää kuin ulkomaalaisille.
Mutta hyvin tehty siivoaminen ei ole helppoa. Ja siistiseydestä on iloa kaikille, jokaisella työpaikalla joka ammatissa.
On olemassa näitä tähtiä, jotka jollakin mahdollisesti hyvin näkyvälläkin työpanoksella vievät yhteiskuntaa eteenpäin. Heidän palkkansa on ansaitusti hyvinkin korkea. Nämä ovat niitä arkipäivän teemuselänteitä, jos yhteiskuntaa verrataan vaikkapa jääkiekkojoukkueeseen. Mutta Selännekään ei voita peliä yksin.
Se innovatiivinen nerokin hukkuisin kakkaan, ilman siivoojaa. Eli jonkun on pelattava ihan peruspeliä - siivottava, keitettävä kahvia, vastattava puhelimeen, avattava ovi. Ja jokaisen työn voi tehdä kahdella tavalla - hyvin tai huonosti.
Lähetän terveiset ja kukkia jokaisella hyvän työntekijät!
Rosa stylosa
http://www.topwalks.net/plants/pink/rosa_stylosa_more.htm

Alkuperäinen kirjoittaja mihin sinäkin :
hakeutuisit hoitoon kun ylipainosi aiheuttaa sinulle aivoinfarktin? juottolan tarjoilijalta kysymään voisitko ohentaa votkalla verta? yksin kertainen tosi asia et joitain ammatteja arvostaa enempi kuin toisia.

Sulla taisi mennä ohitte aloituksen pointti, kun pitää vittuilla mulle. Kun et muuta keksinyt etkä ymmärtänyt mistä muut keskustelee.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

Voi kristus. Mä en missään väittänyt, että tarjoilija on yhtä tärkeä kuin esim. sairaanhoitaja. Nyt on kyse siitä, että miksi jotkut HAUKKUVAT JA ARVOSTELEVAT joidenkin ammattien edustajia ja silti ilomielin käyttävät heidän palvelujaan. Miksi käyttävät näitä palveluja jos kerran eivät arvosta sitä työtä? Mikseivät tee itte? Ymmärrätkö?

Minkä vitun takia pitää takertua muhun, kun tässä keskustellaan YLEISESTI. Mä en itke mitään vaan mietin tätä asiaa MONEN ERI AMMATIN KOHDALLA. Ymmärrätkö?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksi syy miksi voi olla esim. omat huonot kokemukset. Saanut vaikka huonoa palvelua ravintolassa, tai nähnyt hoitajien istuvan kahvilla kun läheinen vanhus on maannut nälissään ja likaisena vuoteessaan.

Toinen syy, vertaa tähän ammattiin tarvittavan koulutuksen tasoa ja kestoa johonkin toiseen ammattiin. "Helpompi" ja lyhyepi koulutus vs. pitkä, raskas ja vaativa. Ehkäpä sitä pitkää puurtamista vaan arvstaa enemmän kuin sellaista "siinä sivussa" hoidettua.

Kolmas. Silkka ihmisluonto. Sitä vaan imisellä on taipumus olla sellainen. Arvottaa asioita, pitä jotain mielessään parempana kuin jotainmuuta. Harva meistä on täysin puhtaasti puolueeton ja niin suurisydäminen ettei koskaan iinä toisista poikkipuolista sanoisi saatikka ajattelisi ;)

Siinä nyt jotain.

Sulla on hyviä ajatuksia tästä asiasta, nämä kyllä antaa jonkulaisia vastauksia miksi jotkut ovat sellaisia arvostelijoita.

Tuo on kyllä typerää, että koulutuksen keston perusteella pidetään joitakin ammatteja tärkeämpinä. Kun ei ajatella sitä, että kyllä siivoojat, hoitajat ja monet muut ammatit ovat todella tärkeitä. Ehkä se tärkeys tajutaan siinä vaiheessa paremmin, kun itte sitä apua tarvittee. Kyllä tulisi arvostelijoille poru jos siivoojat, hoitoalan ihmiset, rekkakuskit jne. menisivät lakkoon yhtä aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Voi kristus. Mä en missään väittänyt, että tarjoilija on yhtä tärkeä kuin esim. sairaanhoitaja. Nyt on kyse siitä, että miksi jotkut HAUKKUVAT JA ARVOSTELEVAT joidenkin ammattien edustajia ja silti ilomielin käyttävät heidän palvelujaan. Miksi käyttävät näitä palveluja jos kerran eivät arvosta sitä työtä? Mikseivät tee itte? Ymmärrätkö?

Minkä vitun takia pitää takertua muhun, kun tässä keskustellaan YLEISESTI. Mä en itke mitään vaan mietin tätä asiaa MONEN ERI AMMATIN KOHDALLA. Ymmärrätkö?

En ole arvostellut tarjoilijan ammattia, mutta jos ylimielinen tarjoilija vastaan tulee (silloin harvoin kun ravintolassa käyn) niin toiste en samaan paikkaan mene.Ja kyllä, en tiedä oikeastaan mitään nolompaa kun ylimielinen tqarjoilija/baarimikko..

Alkuperäinen kirjoittaja en muista mun nikiä:

En ole arvostellut tarjoilijan ammattia, mutta jos ylimielinen tarjoilija vastaan tulee (silloin harvoin kun ravintolassa käyn) niin toiste en samaan paikkaan mene.Ja kyllä, en tiedä oikeastaan mitään nolompaa kun ylimielinen tqarjoilija/baarimikko..

Jaa. Kyllähän aika moni ihminen joutuu käymään lääkärissä ja sairaalassa ja siellä tulee vastaan niitä hoitajia. Moni heistä käy töissä ja lapset pitää viedä hoitoon. Heidän työpaikoillaan puhtaudesta huolehtii siivooja. Ostavat kaupasta ruokaa ja heille myy sen kassatyöntekijä. Sen ruoan sinne kauppaan on kuskannut rekkakuski. Sen ruoan saamiseen on vaikuttanut omalta osaltaan maanviljelijä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kukkahattu:
Arvostan hyvää työntekoa valtavasti. Esimerkiksi siivoojan ammatti ei kuulu yleensä kenenkään haaveisiin, se on palkkatilastojen pohjalla, eikä monessa maassa kelpaa enää kuin ulkomaalaisille.
Mutta hyvin tehty siivoaminen ei ole helppoa. Ja siistiseydestä on iloa kaikille, jokaisella työpaikalla joka ammatissa.
On olemassa näitä tähtiä, jotka jollakin mahdollisesti hyvin näkyvälläkin työpanoksella vievät yhteiskuntaa eteenpäin. Heidän palkkansa on ansaitusti hyvinkin korkea. Nämä ovat niitä arkipäivän teemuselänteitä, jos yhteiskuntaa verrataan vaikkapa jääkiekkojoukkueeseen. Mutta Selännekään ei voita peliä yksin.
Se innovatiivinen nerokin hukkuisin kakkaan, ilman siivoojaa. Eli jonkun on pelattava ihan peruspeliä - siivottava, keitettävä kahvia, vastattava puhelimeen, avattava ovi. Ja jokaisen työn voi tehdä kahdella tavalla - hyvin tai huonosti.
Lähetän terveiset ja kukkia jokaisella hyvän työntekijät!
Rosa stylosa
http://www.topwalks.net/plants/pink/rosa_stylosa_more.htm

Sä kirjoitat kyllä täyttä asiaa, mutta valitettavasti kaikki eivät ajattele asioita näin. Ei jokainen ihminen voi olla korkeastikoulutettu ja tehdä jotakin siistiä työtä toimistossa yms. koska kuka tekisi sitten nämä "tavistyöt"? Ei toimisi yhteiskunta niin.

Tuo on kyllä typerää, että koulutuksen keston perusteella pidetään joitakin ammatteja tärkeämpinä.

Jos ei tärkeämpänä niin jollain tapaa enemmän arvostettuna kuitenkin. Ja eikö se ole ihan ymmärrettävää, että arvostetaan lakimiehen pitkää koulutusta ja tietämystä koukeroisista lakipykälistä toisella tapaa kuin sitä, että suoraan peruskoulun penkiltä siirtyy snagarille paistamaan hampparin? On toki tärkeää työtä se hampparin pastokin ja kyllä minullekin se maistuu, mutta arvostan ihan toisella tapaa sitä vuosien pänttäämistä joka esim. lakimiehellä takanaan on.

Ja tottahan ihmiset aina laittavat asioita johonkin järjestykseen mielessään. Vaikka esim. sairaalassa on erityisen tärkeää puhtaus ja siistys, niin asteikollani kirurgin työ on ylempänä kuin siivoojan. Itse kyllä arvosta siivoojan työtä kovastikin, mutta kuitenkin kun järjestykseen laitan niin näin se menee. Turhaa kai se kenenkään työn väheksyminen ääneen on, mutta minusta se on van normaalia ihmisen käytöstä. Semmosia me ollaan.

Sulla taisi mennä ohitte aloituksen pointti, kun pitää vittuilla mulle. Kun et muuta keksinyt etkä ymmärtänyt mistä muut keskustelee.

ei se ollu vittuilua vaan tosi asia. ylipaino lisää aivoinfarktin riskiä ja ylipainoahan sulla on, itsekkin olet tän ilmoittanut ja asiakkaat haukkuu sua läskiksi niin mikä on onkelma? ja mulla on oikeus arvostaa oikeita ammatteja kuten hoitajat ja lääkärit sinä olet juottolan tarjoilija ja en osaa sitä ammattia arvostaa? kai oikeus on mielipiteeseen.

sun ammatti vaan on niin ala-arvoinen et se on hyvä nostaa esimerkiksi.
mitä hienoa on viinan myyjässä joka myy tenu-ukoille keppanaa jossain räkälässä tai jossain muussa kännimestassa? niin turha ammatti.

ei se ollu vittuilua vaan tosi asia. ylipaino lisää aivoinfarktin riskiä ja ylipainoahan sulla on, itsekkin olet tän ilmoittanut ja asiakkaat haukkuu sua läskiksi niin mikä on onkelma? ja mulla on oikeus arvostaa oikeita ammatteja kuten hoitajat ja lääkärit sinä olet juottolan tarjoilija ja en osaa sitä ammattia arvostaa? kai oikeus on mielipiteeseen.

Kyllä sulla meni ohi, kun pitää keskittyä mua haukkumaan. Tässä ketjussa ei ollut kyse musta jos et sitä tajunnut. Eikä ollut kyse siitä mitä mä teen vaan yleisesti ammateista. En ymmärrä tuollaista ylimielisyyttä mitä joillakin on, mutta siinäpähän olet. Koska mähän en kysynyt mitään mielipiteitä siitä mitä mä teen. Enkä muuten ole tarjoilija.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:

sun ammatti vaan on niin ala-arvoinen et se on hyvä nostaa esimerkiksi.
mitä hienoa on viinan myyjässä joka myy tenu-ukoille keppanaa jossain räkälässä tai jossain muussa kännimestassa? niin turha ammatti.

Kummasti vain kyllä käy ihan tavallisia ihmisiä mun työpaikalla ja siellä on A-oikeudet eikä ole kyse mistään keskiolutkapakasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuo on kyllä typerää, että koulutuksen keston perusteella pidetään joitakin ammatteja tärkeämpinä.

Jos ei tärkeämpänä niin jollain tapaa enemmän arvostettuna kuitenkin. Ja eikö se ole ihan ymmärrettävää, että arvostetaan lakimiehen pitkää koulutusta ja tietämystä koukeroisista lakipykälistä toisella tapaa kuin sitä, että suoraan peruskoulun penkiltä siirtyy snagarille paistamaan hampparin? On toki tärkeää työtä se hampparin pastokin ja kyllä minullekin se maistuu, mutta arvostan ihan toisella tapaa sitä vuosien pänttäämistä joka esim. lakimiehellä takanaan on.

Ja tottahan ihmiset aina laittavat asioita johonkin järjestykseen mielessään. Vaikka esim. sairaalassa on erityisen tärkeää puhtaus ja siistys, niin asteikollani kirurgin työ on ylempänä kuin siivoojan. Itse kyllä arvosta siivoojan työtä kovastikin, mutta kuitenkin kun järjestykseen laitan niin näin se menee. Turhaa kai se kenenkään työn väheksyminen ääneen on, mutta minusta se on van normaalia ihmisen käytöstä. Semmosia me ollaan.

Niin niin, toiset ammatit ovat tärkeämpiä kuin toiset. En mä ole missään päinvastaista väittänytkään. Mutta kun toiset eivät arvosta joitakin todella tärkeitä töitä pätkääkään ja suorastaan halveksivat joitakin ammatteja. Silti niin mieluusti käytetään niitten ala-arvoisten ihmisten palveluita.

Yhteistyössä