Miksi jotkut eivät arvosta joitakin ammatteja? Miksi olettavat olevansa parempia?

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
tutustu huviksesi joka vuotiseen galluppiin arvostetuimmista ammateista, ei siellä siivojat ja tarjoiliat heilu mutta so what? Mitä odotit tämän palstan ihmisiltä?

Nyt oli kyse siitä, että miksi jotkut näin ajattelevat. Miksi he yrittävät korottaa ittensä muiden yläpuolelle.

Mä teen aloituksen just siitä aiheesta kuin haluan. Piste.

No moni on vähätellyt munkin työtä tehtaalla,vaikka itse käyttävät hyvin usein niitä tuotteita,joita mä olen myös ollut tekemässä,mä oon katos ollut vaan tehdasorja :whistle:
No hyvin siitä on mulle rahaa maksettu ja jos se työpaikka olisi 100% varma vielä vuosien päästä ja saisin sieltä vakipaikan,niin harkitsin kahteen kertaan lähteäkö sairaanhoitajaksi opiskelemaan.
Mä tykkäsin siitä porukasta joka oli siellä töissä ja ei se työkään loppujen lopuksi niin kamalaa ollut =)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Miten ihmeessä tässä(kin) ketjussa alettiin määkimään Scarlettille? :o :o :o

Niin yritin saada asiallista yleistä keskustelua tästä asiasta, mutta aletaan nokkimaan mua. Tyypillistä. Ei voi mitään, mutta onneksi suurin osa tajusi mistä tässä puhutaan. :xmas:

miksi ihmettelet päivänselvää asiaa? Eri ammateilla ja töillä vaan on erilainen merkitys/arvo joko yhteiskunnallisella tasolla tai sitten ihmisten arvoissa tai sekä että.
Minusta aloitus on taso "liisa ihmemaassa". Ei pahalla, mutta yksinkertaisesti näin.

miksi ihmettelet päivänselvää asiaa? Eri ammateilla ja töillä vaan on erilainen merkitys/arvo joko yhteiskunnallisella tasolla tai sitten ihmisten arvoissa tai sekä että.
Minusta aloitus on taso "liisa ihmemaassa". Ei pahalla, mutta yksinkertaisesti näin.

Siis luitko sä tätä aloitusta ajatuksen kanssa ollenkaan? Kun nämä eräät arvostelevat ja haukkuvat joidenkin ammatteja, mutta silti käyttävät heidän palvelujaan erittäin mieluusti. Eli jos eivät arvosta näitä ammatteja, niin miksi sitten käyttävät niitä palveluja? Tekisivät sitten itte.

Mun mielestä siivoojalla on isompi arvo ja merkitys tässä yhteiskunnassa kuin jollain pilipalifilosofimaisterilla.

Kaikki ammatit ovat tärkeitä, ja kaikenlainen työnteko on kunnioitettavampaa kuin kotona makaaminen ja tukien nostaminen.

Jotkut ammatit ovat toki mediaseksikkäämpiä kuin toiset. Mutta eivät ne siltikään sen tärkeämpiä tai arvokkaampia mun mielestä ole.

Oletko miettinyt, että kaikki ei makaa kotona vaikka eivät olisi töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kaikki ammatit ovat tärkeitä, ja kaikenlainen työnteko on kunnioitettavampaa kuin kotona makaaminen ja tukien nostaminen.

Jotkut ammatit ovat toki mediaseksikkäämpiä kuin toiset. Mutta eivät ne siltikään sen tärkeämpiä tai arvokkaampia mun mielestä ole.

Oletko miettinyt, että kaikki ei makaa kotona vaikka eivät olisi töissä?

Niin... Pitäähän sitä välillä nousta ja hakea jääkaapista naposteltavaa... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:

Mun mielestä siivoojalla on isompi arvo ja merkitys tässä yhteiskunnassa kuin jollain pilipalifilosofimaisterilla.

:) Tähän tiivistyykin koko keskustelun olemus. Oi miksi, oi miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja mot:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:

:) Tähän tiivistyykin koko keskustelun olemus. Oi miksi, oi miksi?

En mä ainakaan ole mitään ammatteja arvostellut. Kyse oli nyt jostakin aivan muusta ja sen pitäisi tulla esille jo aloituksesta.

Siis luitko sä tätä aloitusta ajatuksen kanssa ollenkaan? Kun nämä eräät arvostelevat ja haukkuvat joidenkin ammatteja, mutta silti käyttävät heidän palvelujaan erittäin mieluusti. Eli jos eivät arvosta näitä ammatteja, niin miksi sitten käyttävät niitä palveluja? Tekisivät sitten itte.[/quote]

Siis mistäkä aloituksesta oli taasen kyse?

Yksi syy miksi voi olla esim. omat huonot kokemukset. Saanut vaikka huonoa palvelua ravintolassa, tai nähnyt hoitajien istuvan kahvilla kun läheinen vanhus on maannut nälissään ja likaisena vuoteessaan.

Toinen syy, vertaa tähän ammattiin tarvittavan koulutuksen tasoa ja kestoa johonkin toiseen ammattiin. "Helpompi" ja lyhyepi koulutus vs. pitkä, raskas ja vaativa. Ehkäpä sitä pitkää puurtamista vaan arvstaa enemmän kuin sellaista "siinä sivussa" hoidettua.

Kolmas. Silkka ihmisluonto. Sitä vaan imisellä on taipumus olla sellainen. Arvottaa asioita, pitä jotain mielessään parempana kuin jotainmuuta. Harva meistä on täysin puhtaasti puolueeton ja niin suurisydäminen ettei koskaan iinä toisista poikkipuolista sanoisi saatikka ajattelisi ;)

Siinä nyt jotain.

Mä aattelin ensin, et mä tyttöhän se arvostan kaikkia maailman ammatteja...mut sit mä tajusin et en arvostakaan. Mä en arvosta elämän tuhoamiseen liittyviä ammatteja, niin ihmisten kuin eläintenkään.

Mutta niillä ammateilla ei ole mitään tekemistä aloituksessa lueteltujen ammattien kanssa.

Voin kyllä ihan rehellisesti myöntää, että en arvosta siivoojan/kaupan kassan/tarjoilijan ammattia yhtä paljon kuin juristin/neurokirurgin/balettitanssijan ammattia. Ihmisinä kaikki ovat samanarvoisia, mutta eihän tässä olekaan kysymys ihmisistä vaan ammateista. On mielestäni täysin loogista arvostaa enemmän sitä, että joku hallitsee työn joka on vaatinut esim. 10 vuotta koulutusta (kuten neurokirurgi) ja/tai erityistä lahjakkuutta, kuin arvostaa sitä että joku hallitsee työn jonka itsekin kykenisin todennäköisesti opettelemaan muutamassa viikossa/kuukaudessa niin että pärjäisin ihan tyydyttävästi. Mutta tietysti kaikkia näitä ammatteja tarvitaan.

Yhteistyössä