Miksi joku haluaa lapsestaan (lapsi)mallin?

Neilee harmaana
Niin, tietenkään mallikuvissa ei mainosteta mallia vaan tuotetta, mutta väitätkö ihan oikeasti -alan ammattilaisena ilmeisesti, että mallimaailma ei ole ulkonäkökeskeinen?
Osa alasta on, en ole sillä "puolella" alaa. Esim. näytösmallit valitaan hyvin pitkälti sen mukaan, keille vaatteet mahtuvat ja ketkä näyttävät lavalla hyvältä esim pituus.

Samoin ns. editorial-kuvaukset ovat oma juttunsa, jossa yhtä kuvaa saatetaan tehdä vaikka koko päivä ja näissä kuvissa ulkonäkö on varmasti ratkaiseva tekijä kuviin pääsylle.

Ihmiset luulevat virheellisesti varmaan näiden huippumallihaussa -ohjelmien luomien mielikuvien mukaisesti, että mallin työt ovat vain sellaisia töitä, mitä niissä ohjelmissa näkyy. Mallin työt ovat oikeasti tosi paljon muutakin, ihan tavallisia kuvia esimerkkinä vaikka nainen seisoo lieden äärellä ja laittaa spagettia kattilaan. Se on mallin työtä. Ihan tavallista mallin työtä. Tai mies juoksee puistossa koiran kanssa. Mallin työtä sekin. Näihin kuviin sopisi varmasti lähes kuka tahansa kuvaukselinen ihminen, mutta on vain helpointa käyttää mallitoimiston malleja, koska he tietävät miten toimia ja miksi tehdä mitäkin toistoa sataan kertaan. He myös jo tiedetään kuvauksellisiksi, mikä on tärkeää ja rutinoituneen mallin kanssa kuvat saadaan tehtyä sen ajan puitteissa, mikä niihin on varattu.

Omassa työssäni käytämme malleina myös ihmisiä, jotka eivät ole tehneet kuvauksia koskaan aiemmin. Siinä on aina riski, etukäteen ei voi tietää saako jostain ihmisestä hyviä kuvia vai ei. Se kun ei riitä, että naapurin Irmeli on oikeastikin superkaunis, mutta jos hän ei osaa olla luontevasti kameran edessä eikä kuunnella kuvaajan ohjeita niin ulkonäöstäkään ei ole mitään apua. Usein paras malli on muuntautumiskykyinen ja loppujen lopuksi aika tavallisen näköinen, josta saa meikillä tehtyä "mitä tahansa".
 
"trolli"
[QUOTE="vieras";25786680]Mallimaailmassa on paljonkin pahaa.[/QUOTE]

Suomessa? :D Täällä on lainsäädäntö mikä kyllä suojelee lasta. Aikuiset taas osaavat pitää itse huolta itsestään, tai ainakin pitäisi.

Ja aikuisten mallimaailma on täysin eri asia kun lapsikuvaukset.
 
Saanko vetää tätä vielä enemmän aiheen ohi? Kun tuossa Lunatic sanoi, että olisi kiva nähdä laosensa jossain katalogissa, heräsi siitä ajatus, että entäs jos siinä poseeraisi oma mies.
Jossain pienissä boxereissa, olisiko se kivaa? Ehkei minua häiritisi joku Anttila- tyylinen kuvasto, joskin vaikea on uskoa, että mieheni sellaiseen haluaisi. Mutta jos mies poseeraisi sellaisessa valtavassa kadunvarsimainoksessa, ts. sellaisessa isossa telineessä ( ei niitä lyhtypylväskuvia) vain kalsareissa pitäisi sitä ajatusta ehlä vähän sulatella.
 
Keittiönoita
Ei :)

Myös maailman rumin ihminen voi olla todella kuvauksellinen. Kuvauksellisuudella ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa, ainakaan sen kanssa onko ihminen kaunis vai ei.

Kuvauksellisuus tarkoittaa sitä, että henkilöstä saadaan hyviä valokuvia siihen tarkoitukseen mihin milläkin kertaa on tarve. Kuvauksellisuus on mun mielestä samantyylinen ominaisuus kuin vaikka musikaalisuus. Tietysti kaikkea voi opetella jos siihen on motivaatio, mutta silti jollain vain on luonnostaan tietyt ominaisuudet ja jollain toisella toisenlaiset.
Ja onhan muitakin mallinhommia kuin vain ne, joissa on stillikuvia. Esim television mainoksissa on vaikka minkä näköistä ihmistä. Läheskään kaikki heistä ei ole mitenkään erityisen kauniita tai muutenkaan ulkomuodoltaan edustavia.
 
"vieras"
[QUOTE="trolli";25786882]Suomessa? :D Täällä on lainsäädäntö mikä kyllä suojelee lasta. Aikuiset taas osaavat pitää itse huolta itsestään, tai ainakin pitäisi.

Ja aikuisten mallimaailma on täysin eri asia kun lapsikuvaukset.[/QUOTE]

Miksi kannustaa edes pientä lasta uralle, joka myöhemmin tulee olemaan todella raadollinen.
 
no en
En ymmärrä, en. Jos sitten isompana haluaisi niin asiaa olisi pakko miettiä, mutta lapsi on lapsi ja päätös on silloin vanhemmalla. Lapsi ei ymmärrä oikeasti mitä on mallina olo. Ja normaali lapsi ei taatusti nauti pitkistä ajoista kameran edessä keikistellen.
 
Kyllä mä ainakin ymmärrän mitä ajat takaa. :) Mallina toimiminen on ihan eri asia kuin piirtäminen - ihmettelen, että joku näkee ne samantasoisina harrastuksina.

Mä en antaisi lapseni osallistua mallipuuhiin. Alle kouluikäiselle en sallisi sitä, vaikka miten ruinuaisi saada päästä mallikuviin enkä tällä hetkellä ajateltuna sallisi sitä vanhemmallekaan lapselle. Keikistelköön ja poseerailkoon kotona jos välttämättä tahtoo, mutta mä en millään tavoin halua rohkaista lastani mihinkään harrastukseen, missä ulkonäkö on pääasia. Esiintyä toki esiintymishaluinen lapsi voi muutenkin - ilman ulkonäön korostamista.
Mä tavallaan ymmärrän mitä ajat takaa, tavallaan en. :D Itsekin kyllä olen kipuillut sen kanssa, että tahdon kasvatuksessa korostaa henkisiä arvoja, muita kuin esim. materiaan ja/tai ulkonäköön liittyviä asioita. Kuitenkin on niin, että molemmat lapseni harrastavat balettia. Innokkaasti. Ja se on maailmana kenties VIELÄ raadollisempi pahimmillaan, tai sanoisinko jopa normaalimmillaan kuin mallimaailma. Tai niin ainakin itse sen koen, lapsena tehdyt mallin työt ehkä kuitenkin ihan yhtä harvoin, jopa vielä harvemmin johtaa pysyvään malli-uraan kuin baletin harrastuskin. Toisaalta näen esim. balettimaailman kurinalaisuudessa paljon hyvääkin, toisaalta sen ulkoapäin tuleva voimakas kontrolli ja uloknäköpaineet voivat olla mielestäni jopa paljon haavoittavampia kuin mallin hommat. Ja kuitenkin baletin harrastaminen lienee paljon tavanomaisempaa kuin malli"harrastus". Ulkonäkökeskeisyys koskee tosin monia muitakin harrastuksia, mm. taitoluistelua, näyttelemistä, tanssiharrastuksia.. jne. Varmasti myös monissa ei-esittävissä urheiluharrastuksissa on hyvin voimakkaat vaatimukset sille, miltä lapsen kuuluu näyttää ja miten hänen tulee käyttäytyä.

Mitä mallin hommiin tulee, uskon että suurimmalle osalle noissa katalogeissa näkyville malleille se on lähinnä yhden tai korkeintaan pari-kolme kertaa toistuva homma.
 
tiedän
Mun lapseni 11 vee on mallina yhdellä mallitoimistolla ja on puolen vuoden aikana ollut yhdellä keikalla. E niitä keikkoja joka viikko, tai edes joka kuukausi ole, joten paljon mielummin annan lapseni olla mallina kuin raahaa esim lätkätreeneihin kaikkina vapaa-iltoina ja vkl. Se se vasta hullua on!

Lapsimallin hommia ei voi lähellekkään verrata siihen Amerikkalaiseen ohjelmaan!! Omalla tytölläni kokemus oli tosi kiva. Ihana vastaanotto kuvauspaikalla. Laitettiin nätit vaatteet ja hiukset nätisti. Kaikki kehuivat kuinka on nätti ja olivat tosi ystävällisiä.

Jos lapsi itse sitä haluaa eikä ala ressaamaan ulkonäöstään tai painoistaan niin voin vaan suositella kaikille joille se mahdollisuus tulee ja lapsi sitä haluaa!!
Lisäkis lapsi saa siitä itselleen itsetuntoa, apua uskomaan että on nätti sellaisena kuin on ja vielä rahaa itselleen palkaksi!

Kannattaisi ottaa selvää asioista ennen kuin täällä arvostelee mallijuttuja. Sillä dokumentilla ei ole yhtään mitään tekemistä Suomen lapsimallien työhön!!
 

Yhteistyössä