Miksi joku haluaa lapsestaan (lapsi)mallin?

Lunatic
Olen sitten varmaan epänormaali äiti, mutta en päästäisi lastani mainoskuviin, koska en näe mainoksissa kauheasti pointtia. Eri asia olisi sitten se, jos voittaisi vaikkapa piirustuskilpailun ja hänestä tehtäisiin juttu lehteen. Totta vieköön, kun olisin ylpeä.
Mutta JOS päästäisit, kai olisit mielissäsi etkä vittuuntunut että lapsesi kuva on siinä. Tai ehkä sitten olisit vittuuntunut, en ymmärrä miksi.

"trolli"
[QUOTE="eee";25786095]Niin juuri. Tottakai se on kiva tunne, että oma lapsi on sievä ja niin esiintymiskykyinen, rohkea, iloinen ja sosiaalinen, että pääsee tuollaiseen tehtävään. :)[/QUOTE]

Näin juuri. Just tästä ketjusta tulikin mieleen, et mun vanhempi tyttö on niin kuvauksellinen, että saattaisi hyvinkin kelvata johonkin mainoskuvauksiin. :) Ja tyttö taatusti tykkäis. Mihinköhän sitä ottaisi yhteyttä..

Kuvataidekouluun on minunkin lapseni menossa ensi syksynä :).

Ei se ole epäluonnollista. Mutta en taida osata selittää mitä ajan takaa... siis että seinnostus piirtämiseen kumpuaa jostakin, luonnosta, vaikka lapsi ei olisi koskaan kuullut halaistua sanaa minkäänlaisesta asiaan liittyvästä ohjatusta toiminnasta.

Sen sijaan peilin edessä keikistelevällä ja siitä eittämättä nauttivalla lapsella pitää olla jostakin ulkopuolelta tullut tieto mallin työstä, että voi haluta tehdä juuri sitä. Siinä mielessä vanhemmalla saattaa olla mallijutuissa aktiivisempi rooli (on huomannut sen, mistä nautti ja keksii hyödyntää taipumusta mallijutuiss) kuin vaikka piirtämisharrastuksessa.
Kyllä mä ainakin ymmärrän mitä ajat takaa. :) Mallina toimiminen on ihan eri asia kuin piirtäminen - ihmettelen, että joku näkee ne samantasoisina harrastuksina.

Mä en antaisi lapseni osallistua mallipuuhiin. Alle kouluikäiselle en sallisi sitä, vaikka miten ruinuaisi saada päästä mallikuviin enkä tällä hetkellä ajateltuna sallisi sitä vanhemmallekaan lapselle. Keikistelköön ja poseerailkoon kotona jos välttämättä tahtoo, mutta mä en millään tavoin halua rohkaista lastani mihinkään harrastukseen, missä ulkonäkö on pääasia. Esiintyä toki esiintymishaluinen lapsi voi muutenkin - ilman ulkonäön korostamista.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
jo on
[QUOTE="Vieras";25786005]Sinä oletkin vähän narsistinen. Vieläkin pidät itsesi esittelystä.[/QUOTE]

Jo on taas kepeät perustelut narsistisuudelle. Laittaa kuvansa palstalle niin on narsisrti.

• Tykkää
Reactions: tiiru
"vieras"
Kaikille sama raha samasta työstä. Myös malleille, lapsille ja aikuisille.

Mutta jos tällainen hypoteettinen tilaisuus tulisi, niin pohtisin kyllä hyvin, hyvin tarkkaan. Koska lapset ja mainokset sopivat missään mielessä älyttömän huonosti yhteen.
Miksi antaisit, jos siis antaisit, lapsen piirtää sen mainoksen ja ottaa siitä rahallisen korvauksen?

"sondersson"
Tiedän. Tästähän ei ole nyt edes kysymys.Vaan vanhemman motiiveista.
Sähän kirjoitit tuossa että piirtäminen tulisi jotenkin luonnostaan ja malliksi haluaminen ei. Mun mielestä ne tulee kumpikin pääosin luonnostaan, ja kummassakin vanhempi tms. kertoo erilaisista mahdollisuuksista jne. Kyllähän sille teidän muksullekin on kynä ja paperi eteen tyrkätty.

"trolli"
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;25786260:
Tähän olisi kiva saada vastaus. =)
Joo tosi hienosti kiertää tän ja vastaa muihin. :D

Mitä pahaa ylipäätään kauneudessa ja sen esittelyssä on? Minä katselen mielelläni kauniita ihmisiä telkassa, mainoksissa ym.

Neilee harmaana
Ensinnäkään en tajua aloituksen pointtia. Vaikka kovasti aloittaja väittää, että hän vain ihmettelee ja pelkästä ihmettelyn halusta niin minusta on aistittavissa hyvin negatiivinen suhtautuminen aiheeseen.

Mun lapset tuli malleiksi mun oman työn kautta. Yksi lapsista osoittautui aivan loistavaksi ja hän onkin ollut kuvauksissa nyt OMASTA halustaan kohta neljän vuoden ajan. Kuvauspäivät on kivoja, pääseehän hän äidin kanssa töihin ja hän nauttii tosi paljon kuvattavana olemisesta, on ollut jopa pahoillaan, että eikö pääsekään enempiin kuviin, jos kuvauspäivänä ei ole kuin vaikka neljässä kuvassa.

Lapsen mallina olo ei ole oma haaveeni/toiveeni, mutta tietenkään eivät olisi olleet jollei se kuuluisi isona osana työhöni. Mallien löytäminenkään ei ole aina mikään helppo homma, joten aika luontevasti niitä löytyy mallitoimistojen lisäksi kaveri/tuttu/työkaveripiiristä.

Sen verran rajoitan lapsen intoa ja riemua, että en anna viedä kouluun lehtiä/esitteitä jne, joissa esiintyy. Hän tahtoisi niitä näyttää siellä kavereilleen, koska on niin innoissaan. Aloin muuten juuri miettiä, että miksi en ole antanut viedä näytille kun toinen tahtoo, en tiedä.

Myös tv-mainoksissa on ollut ja sekös vasta jännää oli.

ps. Itsekin mallina välillä, enkä näe sitä minään muuna kuin keinona ansaita lisärahaa helposti. Ollaan tienattu perheenä valtavat summat ja niillä rahoilla matkusteltu useita kertoja vuodessa aurinkoon.

• Tykkää
Reactions: pupeltaja
"vieras"
Niin. ehkä joku lapsi sitten tosiaan voi itse haluta. Jotenkin vaan tuntuisi, että useimmissa tapauksissa kyse on kuitenkin äidin halusta, joka on syötetty lapsellekin.

Ja varmasti moni lapsi nauttii kameran edessä olemisesta, mutta voihan sitä kuvata muuten vaan. Mun mielestäni lapsen valjastaminen kaupallisiin tarkoituksiin on jotenkin vastenmielinen ajatus.
Miksi julkaiset lapsestasi kuvia tällä sivustolla, joka muuten myöskin on kaupallinen. Lapsen halusta?

Neilee harmaana
Kyllä mä ainakin ymmärrän mitä ajat takaa. :) Mallina toimiminen on ihan eri asia kuin piirtäminen - ihmettelen, että joku näkee ne samantasoisina harrastuksina.

Mä en antaisi lapseni osallistua mallipuuhiin. Alle kouluikäiselle en sallisi sitä, vaikka miten ruinuaisi saada päästä mallikuviin enkä tällä hetkellä ajateltuna sallisi sitä vanhemmallekaan lapselle. Keikistelköön ja poseerailkoon kotona jos välttämättä tahtoo, mutta mä en millään tavoin halua rohkaista lastani mihinkään harrastukseen, missä ulkonäkö on pääasia. Esiintyä toki esiintymishaluinen lapsi voi muutenkin - ilman ulkonäön korostamista.
Eikä ulkonäkö ole pääasia. Pääasia on kuvauksellisuus ja se, että lapsella on hyvä kontakti "kameraan" ja jos katsotte vaikka lehdistä kuvia, joissa on lapsia niin aika usein lapset tekevät niissä jotain eli kuvataan sitä kun lapsi vaikka kurkistaa aidan takaa.

Mun pienin aloitti siis 3-vuotiaana ja sen ikäiset on oikeastaan parhaita, koska eivät osaa näytellä vaan kaikki, mitä taltioitua saadaan on aitoa. Pienet on tietysti myös arvaamattomimpia, jos on huono päivä niin sitten ei kuvia saada.

rietas
Pelkästään otsikon luettuani vastaan, että ainakin minusta on mukavampaa nähdä esim. kuvastoissa, lehtijutuissa ja mainoksissa lastenvaatteet loikeiden lasten päällä kuin oiottuna alustalle tai mallinukketorsolla roikkumassa. Kuten aikuistenkin vaatteet.

rietas
Että mua ällöttää toisten harrastusten tai ammattien dissaaminen sen perusteella, että se ei satu olemaan just itselle mieluisaa. "Kyllä nää meidän harrastukset on kuitenkin niin paljon henkevämpiä/ylevämpiä/blaablaablaa" :X

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Eikä ulkonäkö ole pääasia. Pääasia on kuvauksellisuus ja se, että lapsella on hyvä kontakti "kameraan" ja jos katsotte vaikka lehdistä kuvia, joissa on lapsia niin aika usein lapset tekevät niissä jotain eli kuvataan sitä kun lapsi vaikka kurkistaa aidan takaa.

Mun pienin aloitti siis 3-vuotiaana ja sen ikäiset on oikeastaan parhaita, koska eivät osaa näytellä vaan kaikki, mitä taltioitua saadaan on aitoa. Pienet on tietysti myös arvaamattomimpia, jos on huono päivä niin sitten ei kuvia saada.
Pidän toiminnallisista ja reippaista lapsikuvista, mutta kyllä niitä keikistelykuviakin on. :) Jos kuvauksellisuus on toinen pääasioista, niin eikö siinä silloin ulkonäköön keskitytä?

[QUOTE="trolli";25786155]Riepu ei vastannut, että boikotoiko sitten kaikkea tuotteita mitä lapsimallit esittelevät, kaikkia tv-sarjoja, elokuvia ym? Kun kerran asia on noin vastenmielinen.[/QUOTE]

Juu en boikotoi. Mainoksia meille ei tule, että sen verran kyllä. Mutta se koskee kaikenlaista mainontaa.

"vieras"
[QUOTE="trolli";25786375]Joo tosi hienosti kiertää tän ja vastaa muihin. :D

Mitä pahaa ylipäätään kauneudessa ja sen esittelyssä on? Minä katselen mielelläni kauniita ihmisiä telkassa, mainoksissa ym.[/QUOTE]

Mallimaailmassa on paljonkin pahaa.

Neilee harmaana
Pidän toiminnallisista ja reippaista lapsikuvista, mutta kyllä niitä keikistelykuviakin on. :) Jos kuvauksellisuus on toinen pääasioista, niin eikö siinä silloin ulkonäköön keskitytä?
Ei :)

Myös maailman rumin ihminen voi olla todella kuvauksellinen. Kuvauksellisuudella ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa, ainakaan sen kanssa onko ihminen kaunis vai ei.

Kuvauksellisuus tarkoittaa sitä, että henkilöstä saadaan hyviä valokuvia siihen tarkoitukseen mihin milläkin kertaa on tarve. Kuvauksellisuus on mun mielestä samantyylinen ominaisuus kuin vaikka musikaalisuus. Tietysti kaikkea voi opetella jos siihen on motivaatio, mutta silti jollain vain on luonnostaan tietyt ominaisuudet ja jollain toisella toisenlaiset.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Ei :)

Myös maailman rumin ihminen voi olla todella kuvauksellinen. Kuvauksellisuudella ei ole mitään tekemistä ulkonäön kanssa, ainakaan sen kanssa onko ihminen kaunis vai ei.

Kuvauksellisuus tarkoittaa sitä, että henkilöstä saadaan hyviä valokuvia siihen tarkoitukseen mihin milläkin kertaa on tarve. Kuvauksellisuus on mun mielestä samantyylinen ominaisuus kuin vaikka musikaalisuus. Tietysti kaikkea voi opetella jos siihen on motivaatio, mutta silti jollain vain on luonnostaan tietyt ominaisuudet ja jollain toisella toisenlaiset.
Joo. Kyllä mä tiedän, että kuvauksellisuus ja kauneus eivät ole sama asia. Enhän mä päinvastaista ole missään väittänyt? Puhuin ulkonäöstä ja ulkonäkökeskeisyydestä -en kauneudesta. :)

Kauneudesta pidän paljon, mutta siitä, että ulkonäkö oli se sitten millainen tahansa on pääasia, en pidä.

Neilee harmaana
Joo. Kyllä mä tiedän, että kuvauksellisuus ja kauneus eivät ole sama asia. Enhän mä päinvastaista ole missään väittänyt? Puhuin ulkonäöstä ja ulkonäkökeskeisyydestä -en kauneudesta. :)

Kauneudesta pidän paljon, mutta siitä, että ulkonäkö oli se sitten millainen tahansa on pääasia, en pidä.
No tähän pakko vastata vielä sen verran, että ei se ulkonäkö ole juuri koskaan pääasia. Usein pääasia on se, mitä tahdotaan viestiä tai mitä tuotetta/vaatetta tuoda esille. Malli on siinä niin kuin vain pakollinen statisti.

Usein pääasia kuvissa on tunnelma, ilo, hyvä mieli, nauru, hauskuus, hassuus, raikkaus, reippaus jne jne. Väitän, että mallin OMA ulkonäkö ei juuri koskaan ole se, minkä tahdotaan korostuvan ellei sitten ole kyse harvahampaisesta mallista ja siitä, että hänet on valittu kuvaan juuri sen ominaisuuden takia syystä mikä lienee esim. mainostetaan hammas"korjaamoa" (<---- joo, ei tarvitse takertua, että ei sellaisia ole, kunhan keksin)

No tähän pakko vastata vielä sen verran, että ei se ulkonäkö ole juuri koskaan pääasia. Usein pääasia on se, mitä tahdotaan viestiä tai mitä tuotetta/vaatetta tuoda esille. Malli on siinä niin kuin vain pakollinen statisti.

Usein pääasia kuvissa on tunnelma, ilo, hyvä mieli, nauru, hauskuus, hassuus, raikkaus, reippaus jne jne. Väitän, että mallin OMA ulkonäkö ei juuri koskaan ole se, minkä tahdotaan korostuvan ellei sitten ole kyse harvahampaisesta mallista ja siitä, että hänet on valittu kuvaan juuri sen ominaisuuden takia syystä mikä lienee esim. mainostetaan hammas"korjaamoa" (<---- joo, ei tarvitse takertua, että ei sellaisia ole, kunhan keksin)
Niin, tietenkään mallikuvissa ei mainosteta mallia vaan tuotetta, mutta väitätkö ihan oikeasti -alan ammattilaisena ilmeisesti, että mallimaailma ei ole ulkonäkökeskeinen?

Keittiönoita
Useimmat lapset tarvitsevat jonkin sysäyksen, jotta lapselle mieleisestä asiasta tulee harrastus. Yleensä se vaatii vähintään sitä, että vanhemmat tarjoavat siihen mahdollisuuden. Tuskin munkaan esikoiseni olisi innostunut kuvankäsittelystä ja elokuvien tekemisestä, jos ei olisi ollut käytössä tietokonetta ja tarvittavia kameroita. Tai piirtämisestä, jos en olisi tarjonnut siihen hyviä välineitä ja myöhemmin mahdollisuutta kuvataidekouluun.

Jos lapsi on hyvä jossain - oli se sitten piirtäminen tai peilin tai kameran edessä keimailu - niin muuttuuko asia jotenkin negatiiviseksi, jos vanhemmat tarjoavat lapselleen mahdollisuuden kehittyä siinä taidossaan?

Yhteistyössä