Miksi joillekin on suurperhe ongelma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Ei se hedelmöittyminen katso onko tyhmä vai viisas. Ja ei ole suurperheet ongelma ainakaan mulle. Ehkä niillä ihmettelijöillä on liian vähän lapsia niin kerkeevät keksimään ongelmia vaikka kärpäsen kakasta.
Jos asuisit kerrostalossa ja yläpuolellasi elelisi vaikka 6-lapsinen perhe. Varmasti vituttaisi ja kaiket yöt ne tekis lisää kakaroita.

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Alkuperäinen kirjoittaja p:
Kun ette kaikkea kuitenkaan itse maksa. Esim. lapsilisät, päivähoito, sun kotona viettämät vuodet ja lasten koulut menevät kaikki veronmaksajien piikkiin.

No, mun tuntemat suureperheellisten naiset eivät käy palkkatyössä. Ja sitten kun menevät niin päivähoitomakset mee vaan siitä yhdestä max kahdesta kun loput ovat koulussa. Lapsilisä ei ole mun mielestä sossunluukulla käyntiä.

Lapsilisällä suurperheessä saa ruokakuluja mukavasti katettua jos kokkaa fiksusti, mutta ei se vaatekuluihin jeesaa.

Nimenomaan, eivät käy palkkatyössä, joten eivät maksa silloin verojakaan. Kummasti veroilla maksetut palvelut silti kelpaavat.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Koska aika harva suurperhe kykenee elättämään mukulalaumasna kunnialla, joko käydään sukulaisten kukkarolla tai sitten sossun luukulla. Ja lisäksi lapset ei saa tarpeeksi huomiota lapsiltaan, isommat vahtii pienimpiä, ruokaa ei riitä kunnolla kaikille..kaiken tämän olen omin silmin nähnyt useassa eri suurperheessä.

No herranjumala.. Meillä 4 lasta EIKÄ IKINÄ olla tarvittu minkäälaista sos tai sukulaisavustuksia..IKINÄ. Lapset on saanu harrastaa mitä tahtovat, esikko ajaa motocrossia, yks tanssii balettia ja sit meil on hevonen jolla saavat ratsastella. Jos meille tulis tähän vaik pari lasta lisää, se ei edelleenkään ajais meitä sossun luukulle vinkumaan.

Pikkusen sulla on nyt suppee ajatusmaailma tai luot tollasen kuvan parin tuttavaperheen mukaan..

Perheitä on niin erilaisia, yksi menettää järjen yhden lapsen kanssa ja toisilla menee hienosti vaikka kuuden kanssa.. Niin se on, mä koen olevani hyvässä onnekas kun ollaan saatu fiksuja ja järkeviä lapsia ja arki sujuu.NIH.

Nimenomaan, eivät käy palkkatyössä, joten eivät maksa silloin verojakaan. Kummasti veroilla maksetut palvelut silti kelpaavat.

Kyllä he varmaan ovat aikoinaan töissä käyneet ja käyvät sen jälkeen kun eivät hoida kotona pieniä lapsia. Ja ainakin mies käy töissä!

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Koska aika harva suurperhe kykenee elättämään mukulalaumasna kunnialla, joko käydään sukulaisten kukkarolla tai sitten sossun luukulla. Ja lisäksi lapset ei saa tarpeeksi huomiota lapsiltaan, isommat vahtii pienimpiä, ruokaa ei riitä kunnolla kaikille..kaiken tämän olen omin silmin nähnyt useassa eri suurperheessä.

Onneksi läheskään kaikissa suurperheissä ei ole noin

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Kyllä he varmaan ovat aikoinaan töissä käyneet ja käyvät sen jälkeen kun eivät hoida kotona pieniä lapsia. Ja ainakin mies käy töissä!

Aika monta vuotta siinä väliin jää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen myönnän että joskus ihmettelen perheitä missä yksi lapsi ja lapsen suurin toive saada sisarus, mutta vanhemmat eivät halua koska toinen lapsi vaikuttaisi kuulemma omaan aikaan sekä taloudellisesti.

Aika hölmö aloitus ottaen huomioon että itse ihmettelet yksilapsisia perheitä. Miksi ihmettelet? Onko se sinulta pois?

Tuossa mainittiin, että keneltä se on pois ja vastauksen joku sanoi, lapsilta...tämä on niin perinpohjaista puppua.

Toki, joissain tapauksissa äidin rahkeet eivät riitä tasapuolisuuteen, mutta monesti kylläkin.
Itse en ainakaan koe, että olisin lapsuudessani jäänyt rakkautta ja aikaa vaille, onhan viikossa 7pv ja vuodessa päiviä 360+.

On mielestäni todella lapsellista ajatella, että mitä vähemmän lapsia, siis ajatellen, että tehdään vain yksi sen tähden, että pelätään, että tuntisi jäävänsä liian vähälle rakkaudelle, sen parempi lapselle.
Kaikki riippuu täysin vanhemmista ja heidän kyvystään huomioida jokainen lapsi yksilöllisesti.
Yhtälailla voisi ajatella niin, että jos saattaa maailmaan kaksoset (kolmoset, neloset jne ) on se väärä ja vastuuton teko, sillä silloin kumpikaan vauvoista ei saa kaipaamaansa ehdotonta huomiota.

Opiskellessa ja työssä, ei kukaan saa kaikkea kunniaa vain itselleen, ellei sitten ole epärehellinen saavutustensa aikaansaamisesta.
Jokainen ihminen joutuu lapsuutensa ja aikuisuutensa aikana kohtaamaan jakamisen pakkoa, joten eikö sen oppiminen oman rakastavan perheen keskellä ole vain hyvä ja hieno asia?

Alkuperäinen kirjoittaja :D :
Sen myönnän että joskus ihmettelen perheitä missä yksi lapsi ja lapsen suurin toive saada sisarus, mutta vanhemmat eivät halua koska toinen lapsi vaikuttaisi kuulemma omaan aikaan sekä taloudellisesti.

Aika hölmö aloitus ottaen huomioon että itse ihmettelet yksilapsisia perheitä. Miksi ihmettelet? Onko se sinulta pois?

Joo, olisin voinut ehkä lukea tarkemmin kirjoitukseni ja tarkentaa että lähipiiristä olen ihmetelyt, kun oikeasti ei ole ollut omasta mielestäni mitään estettä toiselle lapselle. Ja todellakin abortin syynä ollut se että sitten ei saada niin helposti lapsia hoitoon, eikä omaa aikaa jos lapsia olisi kaksi. Ei matkusteltaisi niin helposti jos lapsia olisi kaksi. Kalliimmaksi tulisi hankkia varusteet kahdelle lapselle jne. Ja ennenkaikkea tämä esikoinen ei saisi kaikkea sitä huomiota mitä on siihen mennessä saanut.

Miksi suurperheitä jaksetaan ihmetellä, joissa siis lapsia enemmän kuin neljä?

Joita siis ei ole perustettu uskonnollisesta vakaumuksesta vaan rakkaudesta.

Keneltä se on pois jos lapsia on ns. normaalia enemmän? Jos on itse tehnyt tietoisen valinnan suurperheestä. Vanhemmat hankkivat kaiken lapsilleen palkkatuloillaan ja hoitavat ja kasvattavat lapsensa itse.

Meillä viisi lasta ja mielenkiinnolla odotan sitä ihmetyksen ryöppyä niskaani jos saamme vielä kuudennen. :D

Itseäni ei kiinnosta kuinka monta lasta kukakin tekee. Sen myönnän että joskus ihmettelen perheitä missä yksi lapsi ja lapsen suurin toive saada sisarus, mutta vanhemmat eivät halua koska toinen lapsi vaikuttaisi kuulemma omaan aikaan sekä taloudellisesti.

http://www.tiede.fi/artikkeli/761/vaestorajahdys_kytee_yha

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Tai huorissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Jos lapselle pitäisi antaa se kaikki mahdollinen rakkaus ja huomio ja hänen pitäisi olla kaiken keskipiste, niin silloinhan kasvatetaan niitä narsisteja?
Ai narsisteja kasvatetaan rakkaudella? En kyllä allekirjoittaisi tuota. Minä ja siskoni ollaan saatu vanhempieni kaikki mahdollinen huomio, samoin ovat saaneet omat lapsemmekin. Silti emme ole narsisteja. Tuo kaiken keskipisteenä oleminen on sitten jo toinen juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Ei se hedelmöittyminen katso onko tyhmä vai viisas. Ja ei ole suurperheet ongelma ainakaan mulle. Ehkä niillä ihmettelijöillä on liian vähän lapsia niin kerkeevät keksimään ongelmia vaikka kärpäsen kakasta.
Jos asuisit kerrostalossa ja yläpuolellasi elelisi vaikka 6-lapsinen perhe. Varmasti vituttaisi ja kaiket yöt ne tekis lisää kakaroita.

Olisko se sen suurperheen vika että joutuisin asumaan kerrostalossa? Siihenkin voi jonkun verran vaikuttaa missä asuu.

Ap ihmettelee, miksi suurperhe on joillekin ongelma, mutta samalla itse ihmettelee 1-lapsisia perheitä. Aika ristiriitaista?
Itselläni on 1 lapsi, eikä enempää tule. Mun mielestä se on kyllä ennemmin nykypäivänä niin, että 1-lapsiset perheet saavat enemmän ihmettelyä osakseen kuin monilapsiset perheet. Jos et halua toista lasta, niin aina pitäisi olla selittelemässä syitä. Miksei vaan voida hyväksyä sitä, että ihmiset ja perheet ovat erilaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja hanna:
Ap ihmettelee, miksi suurperhe on joillekin ongelma, mutta samalla itse ihmettelee 1-lapsisia perheitä. Aika ristiriitaista?
Itselläni on 1 lapsi, eikä enempää tule. Mun mielestä se on kyllä ennemmin nykypäivänä niin, että 1-lapsiset perheet saavat enemmän ihmettelyä osakseen kuin monilapsiset perheet. Jos et halua toista lasta, niin aina pitäisi olla selittelemässä syitä. Miksei vaan voida hyväksyä sitä, että ihmiset ja perheet ovat erilaisia.
Suurperheiden äidit ovat yleensä vähän koulutettuja ja yrittävät päteä edes tekemällä kakaroita pilvin pimein.

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
Keneltä se on pois? Rehellinen vastaus: Lapsiltasi.

Lisäksi mä kauhistele sitä, että miten kukaan jaksaa kuutta lasta. Niiden lapsien täytyy olla jotenkin kovin erilaisia kuin omani tai sitten vanhemmat ovat totaalista terästä. Mun fysiikka eikä psyyke kestäisi kuuden lapsen yövalvomisia, korvatulehduksia, koliikkia, uhmaikää jne.

Ei kaikilla ole korvatulehduksia jatkuvasti, ei koliikkia, ei välttämättä edes yövalvomisiakaan

KYLLÄ SAIRAUSTAPAUKSIA AIKAS MONELLA ON..

No mulle ei ole. Se sen sijaan on mulle ongelma, jos suurperheellisillä on kova tarve vähätellä tai väittää pinnalliseksi meidän "vähälapsisten" (meillä esimerkiksi kolme lasta) elämää.

Eräs kahdeksan lapsen äiti kysyi minulta, tuleeko meille vielä enemmän lapsia. Vastasin, että lapsilukumme on nyt täynnä. Hän totesi, että niin, ihmisillä on nykyään kova tarve kerätä materiaa ja oikeat arvot jäävät sitten syrjään. Eli joo, jos mä pukkaisin kymmenen lasta ja elelisin kotiäitinä lopun elämääni, niin mun arvot olisivat oikeat? Nyt kun olen kolmen lapsen äiti ja haluan kouluttautua ja päästä myös työelämään, niin olen pinnallinen materialisti.

:whistle: Jumalahan käski lisääntymään ja täyttämään maan.

Oikeesti...ootte te taas vääntänyt asian.
Tehkää vaan yksi lapsi ja kouluttakaa se korkeesti niin se ei ainakaan ole hoitamassa teitä sitten vanhainkodissa.
Ei vissiin oo tullu tietoon että meillä on kohta suuret ikäluokat vanhoja ja nuorta väkeä ei riitä maksamaan vero- yms. tuloilla edes eläkkeitä. Saati sitten että joku viittis hoitaa vanhuksia.

En mä tosin näiden asioiden takia ole kymmentä lasta tehnyt, mutta ainakin mulla on 10 kertaa suuremmat mahdollisuudet tulla hoidetuks sitten vanhuksena kuin mitä yksilapsisissa perheissä.

Juuh... :whistle: Ja ruokaakin on muuten riittänyt aina kaikille. Toisinaan on syötetty naapurustonkin lapsia kun niissä yksilapsissa perheissä ei pahemmin ole ruoanlaittajia kotona sillon kun lapsi tulee koulusta. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:

Tehkää vaan yksi lapsi ja kouluttakaa se korkeesti niin se ei ainakaan ole hoitamassa teitä sitten vanhainkodissa.
Ei vissiin oo tullu tietoon että meillä on kohta suuret ikäluokat vanhoja ja nuorta väkeä ei riitä maksamaan vero- yms. tuloilla edes eläkkeitä. Saati sitten että joku viittis hoitaa vanhuksia.

En mä tosin näiden asioiden takia ole kymmentä lasta tehnyt, mutta ainakin mulla on 10 kertaa suuremmat mahdollisuudet tulla hoidetuks sitten vanhuksena kuin mitä yksilapsisissa perheissä.

Juuh... :whistle: Ja ruokaakin on muuten riittänyt aina kaikille. Toisinaan on syötetty naapurustonkin lapsia kun niissä yksilapsissa perheissä ei pahemmin ole ruoanlaittajia kotona sillon kun lapsi tulee koulusta. ;)

Jep. Mitenkähän tän yhteiskunnan käy kun tää olis täynnä höperöitä professoreita. Mutta pääasiahan on korke koulutus, sillä maailma pyörii B)

Olen suurperheen äiti ja teen töitä siinä missä muutkin. Tosin tällähetkellä vain 2-4 vuoroa viikossa. Hoidan silti perheen nuorimmaiset kotona ja olen ottamassa koululaisia vastaan koulusta iltapäivällä. Kun mies tulee kotiin, silloin minä menen töihin. Tai teen töitä silloin kun on koulujen loma-ajat ja satumme olemaan loman aikaan kotona.
Eli ei se aina tarkoita sitä että se suurperheen äiti lojuu siellä himassa vuos tolkulla ;)

Täytyy myöntää, että musta tämä on aika hassu ajatustapa. Mulla on 2 lasta ja tiedän, että mua ei vanhainkotiin tyrkätä. Mun ei tarvinnut tehdä 8 lasta lisää varmistaakseni asian.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
No mulle ei ole. Se sen sijaan on mulle ongelma, jos suurperheellisillä on kova tarve vähätellä tai väittää pinnalliseksi meidän "vähälapsisten" (meillä esimerkiksi kolme lasta) elämää.

Eräs kahdeksan lapsen äiti kysyi minulta, tuleeko meille vielä enemmän lapsia. Vastasin, että lapsilukumme on nyt täynnä. Hän totesi, että niin, ihmisillä on nykyään kova tarve kerätä materiaa ja oikeat arvot jäävät sitten syrjään. Eli joo, jos mä pukkaisin kymmenen lasta ja elelisin kotiäitinä lopun elämääni, niin mun arvot olisivat oikeat? Nyt kun olen kolmen lapsen äiti ja haluan kouluttautua ja päästä myös työelämään, niin olen pinnallinen materialisti.

Toi asennehan paistaa tällä palstallakin. Esmes Yainaban vastauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Täytyy myöntää, että musta tämä on aika hassu ajatustapa. Mulla on 2 lasta ja tiedän, että mua ei vanhainkotiin tyrkätä. Mun ei tarvinnut tehdä 8 lasta lisää varmistaakseni asian.

Mistä sä tiedät ettei sua sinne tyrkätä?
Ja enhän mäkään sanonut sitä varten lapsia tehneeni. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Outoa. En ajatellut lapsia tehdessäni vanhuuttani. Ei heillä ole mitään velvollisuutta pilata elämäänsä hyysäämällä minua vanhana. Sen verran on säästöjä, jotta hoitoni voin maksaa.

Yhteistyössä