Miksi joidenkin mielestä on ihan hirveä juttu, jos esim. hääpari pyytää lahjaksi rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Bride:
Musta tuo lahjatoive ja tilinumero on ollu hyvä käytäntö. Melkein kaikissa hääkutsuissa se on ollu. Itse laitettiin kutsuun että tärkeintä on että ne ihmiset on paikalla todistamassa meijän suurta päivää mutta JOS haluavat jotenkin muistaa niin lahjalista löytyy XXXX paikasta ja MAHDOLLISET rahalahjat toivottiin laittavan suoraan tilille.

ei ei, ei noin...

Alkuperäinen kirjoittaja Fan:
Alkuperäinen kirjoittaja raha tarpeellisempaa:
Me ainakin laitettiin kaikki turhat häälahjaksi saadut vaasit kiertoon ja joku taulu taitaa vielä olla pölyttymässä varastossa. Meillä oli kaikkea ennestään jo kaksin kappalein, kun muutettiin yhteen kolmekymppisinä. Lisäksi sisustusmakuni on tarkka, enkä kestä katsella jotain väärän värisiä kippoja näköpiirissäni.

Sairaus se tuokin.... eikä lupaa kovin iloista ja rentoa elämää... ehkä terpia lahjakortti olisi ollut parempi

Hähää, joudunpa tuottamaan sinulle pettymyksen. Elämämme on ollut oikein onnellista ja hauskaa. Sielu lepää, kun saa asu unelmakodissa oman perheen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minä olen niin vanhanaikainen, että minusta lahjasta pitää jäädä joku muisto, rahasta ei sitä jää, joten minä en anna rahaa lahjaksi. Jos muuta vaihtoehtoaa ei ole, jään sitten vaikka perheineni kotiin.

Mulle paras muisto olisi yhteinen aika rakkaiden kanssa, ei joku Aalto-maljakko hyllyssä.
Ja rahalahjoistahan niitä muistoja juuri jää jos ne käyttää esim remonttiin tai häämatkaan. Mun mielestä tavara ei ole tärkeää, henkiset muistot on.

Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:
Minun mielestä on fiksua laittaa, että mihin se raha on esim. häämatkakassaan..

Itse asiassa meillä olikin se niin että MAHDOLLISET rahalahjat toivottiin häämatkatilille... Ja kutsussa oli siis sanottuna vielä että halusimme helpottaa heidän päätöstä ja antaa muutamia vinkkejä lahjalistan muodossa...

Mutta ei, ei, ei sitten niin :D

Ja sitten vielä semmoinen pieni ero, että on aika noloa pyytää rahaa lahjaksi.

sen sijaan sen rahan toivominen on ihan ok. Jos on sitten yhtä onnellinen vieraistaan, vaikka joku toisikin ne pyyhkeet eikä rahaa. Eli toiveita saa esittää mutta lahjahevosen suuhun ei ole katsominen.

me tosin olimme kai sitten poikkeuksia, emme kehdanneet eikä tullut edes mieleen että voisi pyytää rahaa tai toivoa jotai tiettyä.

Tiedän, että on vihoviimeinen synti sanoa näin. Mutta jos kerran itsellä on jo kaikkea, eikö siihen kutsuun voisi mieluummin laittaa valitsemansa hyväntekeväisyyskohteen tilinumeron.

ja minusta ei ole moukkamaista tai itsekästä pyytää tai toivoa jotakin,oli juhla mikä oli. Kun yleensä ihmiset kuitenkin jotain tuo vaikkei edes haluaisi .
Se on moukkamaista sitten, että nyrpistelisi niille Aaltovaaseille jotka Hilma-mummi tuo vaikka kutsussa toivottiin mieluummin sitä rahaa.
mutta Yhtä moukkaa on vieraan tuoda hampaat irvessä jotain tavaraa vain koska "hääparin rahatoive on typerä enkä sitä todellakaan noudata!"

Alkuperäinen kirjoittaja Bride:
Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:
Minun mielestä on fiksua laittaa, että mihin se raha on esim. häämatkakassaan..

Itse asiassa meillä olikin se niin että MAHDOLLISET rahalahjat toivottiin häämatkatilille... Ja kutsussa oli siis sanottuna vielä että halusimme helpottaa heidän päätöstä ja antaa muutamia vinkkejä lahjalistan muodossa...

Mutta ei, ei, ei sitten niin :D

Minusta rahan pyytäminen on jotenki tökeröä, MUTTA todennäköisesti joku tällainen systeemis olis itelläki.. Meillä on kaikkea kun asuttu yhdessä ikuisuus ja 2 lasta joten täytyisi sanoa EI paisinpannuille ja paahtimille :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ksantippa S.:
Tiedän, että on vihoviimeinen synti sanoa näin. Mutta jos kerran itsellä on jo kaikkea, eikö siihen kutsuun voisi mieluummin laittaa valitsemansa hyväntekeväisyyskohteen tilinumeron.

Kaikki vieraat eivät ehkä halua tällaista käytäntöä. Itse ainakin jättäisin menemättä juhliin, jos olisi jotain pakkohyväntekeväisyyttä. Ja jostain kumman syystä ei näytä ristiäislahjaksi kelpaavan tämä idea, hmm... lahjanahneita mammoja palstalla.

Ymmärrän siis että nuoripari toivoo rahaa jos esim. asuntovelkaisia. sen sijaan olisi moukkamaista asuntovelattomana 50vuotis tai 60-vuotisjuhlissa toivoa rahaa. Noista jäisin pois koska kokisin ahneutena.

Mua ei haittaa rahatoiveet jos ne on esitetty nätisti. Eli tyylliin toivomme että pakkaat lahjasi kirjekuoreen. Sen sijaan tilinumerosta mulle tulee jostain syystä kerjäämisfiilis. Mulle tulee sellanen olo että häitten jälkeen hääpari sitten syynä tiliotetta että jahas, noilta tuli ton verran, noi anto vaan noin vähän... :|

En itse ole rahalahjan ystävä, mutta sen pyytäminen ei ole maata mullistavaa. Minäkään en pidä lahjoista, joita en tartte ja jotka on ostettu selvästi sellaisiksi että ostaja niistä tykkäisi. Tosin palstalaisten mukaan (osan toki), on tärkeätä olla onnellinen vaikka vanhat villasukat saisi. Vaikka niiden tunnearvo on vain antajalla.

Mutta valinnanvapautta suosittelen yhä - ei vain yhtä lahjavaihtoehtoa joka on raha. Jos materiaa haluatte vähentää laittakaa listalle tosiaan "häämatkakassan" lisäksi hyväntekeväisyyskohde ja esimerkiksi johonkin toimintaan liittyvä - siivouslahjakortti, ravintolalahjakortti, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Mua ei haittaa rahatoiveet jos ne on esitetty nätisti. Eli tyylliin toivomme että pakkaat lahjasi kirjekuoreen. Sen sijaan tilinumerosta mulle tulee jostain syystä kerjäämisfiilis. Mulle tulee sellanen olo että häitten jälkeen hääpari sitten syynä tiliotetta että jahas, noilta tuli ton verran, noi anto vaan noin vähän... :|

No ei tullu mieleenkään ajatella noin :D Mä ite halusin vaan laittaa tilinumeron koska mun mielestä se on kätevämpää laittaa kotoota se raha tilille kuin mennä pankkiin hakemaan mitään lahjasekkiä. Musta käteisen laittaminen kirjekuoreen on aika riskialtista vaikka kuinka tuntisit hääväen... Eikä kenekään tarvi huolehtia niistä kirjekuorista. Samalla laillahan esim ylppäreissä näki lahjasekeistä millaisia summia kukakin oli antanu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kaikki vieraat eivät ehkä halua tällaista käytäntöä. Itse ainakin jättäisin menemättä juhliin, jos olisi jotain pakkohyväntekeväisyyttä. Ja jostain kumman syystä ei näytä ristiäislahjaksi kelpaavan tämä idea, hmm... lahjanahneita mammoja palstalla.

Mielenkiintoista, että hyväntekeväisyyskohteen tilinumeron mainitseminen kutsussa on "pakkohyväntekeväisyyttä", mutta oman tilinumeron mainitseminen ei ole "pakkokerjäämistä". Vaikka molemmissa kutsuissa olisi ihan sama kaino ja ystävällinen sanamuoto...

Mitä ristiäisiin tulee, niin käsittääkseni lahjat menevät lapselle itselleen, joka voi sitten vanhempana päättää, mitä rahoilleen ja kummilusikoilleen tekee. Antaa vaikka sitten sinne hyväntekeväisyyteen... :)

Mun valitsema hyväntekeväisyyskohde on sit lapset, ja se, että saadaan niille ne omat huoneet :D

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Minä olen niin vanhanaikainen, että minusta lahjasta pitää jäädä joku muisto, rahasta ei sitä jää, joten minä en anna rahaa lahjaksi. Jos muuta vaihtoehtoaa ei ole, jään sitten vaikka perheineni kotiin.

:o No ei voi olla totta? Eihän ne sun juhlas oo, vaan sen sankarin! Huonoa käytöstä mun mielestä tuo, että jos ei ite tykkää antaa rahaa, ni jää kotiin kiukuttelemaan kuin pikkulapset, et "en ainakaan mee, ku ne ei haluu mun lakanasettiä"

Minä olen jo yli 4-kymppinen, ja ihan vakavissani olen sitä mieltä, että jopa omaankin talouteeni mahtuu esim. astioita. En osta mitään kysymättä toiveita, ellei sitä lahjalistaa ole. Rahaa en anna lahjaksi, ja jos se on ainoa vaihtoehto, niin mitä sitten tehdään? Ja itseäni vanhemmille ihmisille rahan antaminen on vielä vaikeampaa - onneksi omassa suvussa ja miehen suvussa tämä on ymmärretty. Yksi perhe toivoi rahaa - mutta esitti sitten muitakin toiveita, kun ymmärsi, ettei esim. yli 80-vuotias famo todellakaan anna lahjaksi rahaa. Onneksi en ole joutunut tuommoista vielä kohtaamaan, minusta sen rahalahjan pyytäjän käytös on ihan yhtä lailla kiukuttelua! Myös vieraitaan voi kunnioittaa!

Mun valitsema hyväntekeväisyyskohde on sit lapset, ja se, että saadaan niille ne omat huoneet :D

Niin, sinä voit sitten vaikka lahjalistalla pyytää huoneeseen sopivaa tapettia, maalia yms. ja sitä minä voin sinulle ostaa. Konstit löytyy. Tapetin ja maalit voi merkitä niin tarkalleen, että saa juuri haluaamaansa.

Minusta rahan pyytäminen jollain kivalla värssyllä on ihan ok. Sen sijaan se että jälkikäteen arvostellaan kun joku antoi vaan niin vähän tai antoikin jotain lahjaa on minusta typerää.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Jos summa pysyisi salassa eli pankki ei luovuttaisi tietoja vain sen lopullisen könttäsumman niin rahan antaminen ei tuntuisi pahalle. Itselläni hävettäisi laittaa 20-30 ? tilille ja sitten hääpari saisi selville, että noin vähän annoin. Lahjana tuon hintainen ei hävettäisi.

Tää sama olisi itselläkin mielessä siks jäi omalta osalta rahan laitto tilille ku kaverit meni naimisiin... ostin muuta listalla olevaa ja niihin meni noin 100e,mut en silti ois sitä 100e kehannu sinne tilille rahana laittaa ku sit ois pari päässy vertailee,et joku toinen laittanu 500-1000e ja mä vaan 100e niin oo siinä sit...

:o No ei voi olla totta? Eihän ne sun juhlas oo, vaan sen sankarin! Huonoa käytöstä mun mielestä tuo, että jos ei ite tykkää antaa rahaa, ni jää kotiin kiukuttelemaan kuin pikkulapset, et "en ainakaan mee, ku ne ei haluu mun lakanasettiä"

Minä olen jo yli 4-kymppinen, ja ihan vakavissani olen sitä mieltä, että jopa omaankin talouteeni mahtuu esim. astioita. En osta mitään kysymättä toiveita, ellei sitä lahjalistaa ole. Rahaa en anna lahjaksi, ja jos se on ainoa vaihtoehto, niin mitä sitten tehdään? Ja itseäni vanhemmille ihmisille rahan antaminen on vielä vaikeampaa - onneksi omassa suvussa ja miehen suvussa tämä on ymmärretty. Yksi perhe toivoi rahaa - mutta esitti sitten muitakin toiveita, kun ymmärsi, ettei esim. yli 80-vuotias famo todellakaan anna lahjaksi rahaa. Onneksi en ole joutunut tuommoista vielä kohtaamaan, minusta sen rahalahjan pyytäjän käytös on ihan yhtä lailla kiukuttelua! Myös vieraitaan voi kunnioittaa!

Miksi sitten on pakko antaa mitään? Jos kutsujen emäntä tai isäntä ihan selvästi ilmoittaa, että ehei, mitään rojua ei todellakaan tarvita, ja jos muistaa haluat, ni voit kartuttaa matkakassaa. Tuskin kukaan just naimisiin mennyt hääpari rupeaa tiliotteista tarkistamaan, että laittoiko jokainen vieras nyt rahaa vai ei :D Tai no... :D

Alkuperäinen kirjoittaja plm:

Mulle paras muisto olisi yhteinen aika rakkaiden kanssa, ei joku Aalto-maljakko hyllyssä.
Ja rahalahjoistahan niitä muistoja juuri jää jos ne käyttää esim remonttiin tai häämatkaan. Mun mielestä tavara ei ole tärkeää, henkiset muistot on.

musta läheisistä ne muistot jää juhlista. Ei katoavasta remontista, joka jää toisen remontin jalkoihin tai häämatkasta, jonka rahoitustapaa ei sitten todellakaan muista!

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
Minusta rahan pyytäminen jollain kivalla värssyllä on ihan ok. Sen sijaan se että jälkikäteen arvostellaan kun joku antoi vaan niin vähän tai antoikin jotain lahjaa on minusta typerää.

kuinkahan paljon tuota edes oikeasti harrastaa ihmiset ? en tajua.jotenkin tuntuu että nää asiat paisuu palstalla sellaisiksi, että joo,jos olet toivonut rahaa niin kyllä, sä varmasti kitiset kun joku laitto "liian vähän".
todellisuus sitten menee jo jossain ihan muualla..

Yhteistyössä