Miksi joidenkin mielestä on ihan hirveä juttu, jos esim. hääpari pyytää lahjaksi rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta on harvinaisen junttimaista ja jotenkin tyypillistä suomalaisille, että ei ole mahdollisuutta antaa rahalahjaa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä shoppailemaan hääparin haluamia kuppeja ja kippoja, esim. lastenhoidon takia, liikuntarajoitusten takia ja ihan vain siitä syystä, että lähin tavaratalo sijaitsee hevon kuusessa.

Muualla maailmassa rahalahjat ovat täysin itsestäänselvyys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on harvinaisen junttimaista ja jotenkin tyypillistä suomalaisille, että ei ole mahdollisuutta antaa rahalahjaa. Kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä shoppailemaan hääparin haluamia kuppeja ja kippoja, esim. lastenhoidon takia, liikuntarajoitusten takia ja ihan vain siitä syystä, että lähin tavaratalo sijaitsee hevon kuusessa.

Muualla maailmassa rahalahjat ovat täysin itsestäänselvyys.

Höpö höpö, aina voi tilata vaikka täältä netistä!

En ole edes ajatellut, että se olisi jonkun mielestä noloa ennen kuin eksyin tähän ketjuun. Me ainakin avataan tili ja vieraat voi lahjaksi sponssaa meidän häämatkaa. Ollaan pienituloisia eikä muuten päästä matkalle koskaan. Asuttu viis vuotta kimpassa, joten rojua on. Jos joku ei tykkää antaa rahaa, tuokoot mitä vaan sitten mitä vaan keksii. Mutta stressaamaan en asiasta rupea - ei kaikkia voi miellyttää eikä pidäkään.

Onneksi mulla ei ole kuin niiden ihmisten häitä joita oikeasti tahdon ilahduttaa ja jos he toivovat mieluummin rahaa kuin tavaraa niin suon sen kyllä heille.
Ja jos mulla ei ole kuin 20? niin laitan sen ihan hyvillä mielin enkä häpeile summan pienuutta yhään.
Paljon parempi kuin se että ostan heille jotain rojua mitä heillä jo on enkä ole omalta osaltani vaikka mahdollistamassa heidän unelmiensa häämatkaa tms.

Hääparin juhla ja kun se raha on mun tililtäni lähtenyt niin se on lähtenyt.

Mun mielestä ei ole huono asia.

Mä kun menen juhliin, haluan antaa sellaisen lahjan joka miellyttää sitä paria. jos kutsussa pyydetään rahaa, ei tulisi mieleenkään ostaa mitään roinaa.

Moni on vuosia yhdessä ennen häitä ja tavaraa on yllin kyllin.

Jotkut ihmiset eivät näköjään pääse itsekkyydestään edes juhliin mennessä :o

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Jos summa pysyisi salassa eli pankki ei luovuttaisi tietoja vain sen lopullisen könttäsumman niin rahan antaminen ei tuntuisi pahalle. Itselläni hävettäisi laittaa 20-30 ? tilille ja sitten hääpari saisi selville, että noin vähän annoin. Lahjana tuon hintainen ei hävettäisi.

Varmasti moni hääpari ottaisi mielummin sen 20 euroa kuin jonkun yhdentekevän turhakelahjan.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minä olen niin vanhanaikainen, että minusta lahjasta pitää jäädä joku muisto, rahasta ei sitä jää, joten minä en anna rahaa lahjaksi. Jos muuta vaihtoehtoaa ei ole, jään sitten vaikka perheineni kotiin.

Mä itse haluasin ainakin jotain lahjoja juuri muiston takia. En kuitenkaan usko että haluan isoa kasaa krääsää. Eli ehkä lahja raha yhdistelmä ois meille hyvä?!

Kaikista tärkeimpänä pidän kuitenkin että ystävät ja ja suku tulisi juhliimme! Eli se vasta onkin outoa että jättäisi juhlat väliin jos pyydetään rahaa eikä sitä halua antaa niin ei mene ollenkaan juhliin.
Meidän häihin kun tulee niin lahjat on VAPAAEHTOISIA! me emme pidä kalliita häitä siksi että saisimme lahjoja tai rahaa. Paremmin rahaa saa kun jättäisi juhlat väliin :D
Me pidämme häät koska haluamme juhlia liittoamme suvun ja ystävien kanssa. Meidän muistaminen on vapaaehtoista eikä se ole välttämätöntä.

Useat vieraat tulee ulkomailta eikä sekään ole ihan ilmaista. Joten jo paikelle tuleminen on meille lahja!!

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Jotkut ihmiset eivät näköjään pääse itsekkyydestään edes juhliin mennessä :o

Valitettavan iso osa ainakin palstalaisista.

Olen suorastaan pöyristynyt, ettei hääparin toiveita voida yhtään kunnioittaa, vaan pitää väkipakolla tyrkyttää sitä omaa ajattelutapaansa. Jos pyydetään rahaa ja annetaan kuitenkin jotain roinaa hääparille, niin se on yhtä noloa kuin jos hääpari olisi ateisti ja juhlavieras alkaisi saarnata jumalan sanaa häissä.

Miksi ihmeessä rahalahja on ok kaikissa muissa juhlissa syntymäpäivistä yo-juhliin, muttei muka häissä??? Itse olen 33v, sulhoni 32v... olemme olleet omillamme jo vuosikaudet. Sohvakalustosta lähtien kaikkea oli jo kahdet! Taloomme sijoiteltiin molemmille mieluisat ja ylimääräinen meni kiertoon. Miksi ihmeessä haluaisimme häälahjaksi lisää roinaa???? Onneksi ystäväpiiri ja suku on sen verran ymmärtäväistä että rahalahja on ok. Emme todellakaan odota satasia per hlö, jos joku ei laita mitään tai vitosen, se on ihan OK.

Me ainakin laitettiin kaikki turhat häälahjaksi saadut vaasit kiertoon ja joku taulu taitaa vielä olla pölyttymässä varastossa. Meillä oli kaikkea ennestään jo kaksin kappalein, kun muutettiin yhteen kolmekymppisinä. Lisäksi sisustusmakuni on tarkka, enkä kestä katsella jotain väärän värisiä kippoja näköpiirissäni.

Minusta on ajatuksena vähän outo maksattaa toisilla, vierailla, oma remontti.

en tiedä. Meillä ei ollut häissä lahjatoiveita eikä myöskään mitään tiliä. Ihan tilpehööriä saimme vaikka olimme asuneet 10 vuotta yhdessä. lähes.

Minusta olisi edelleen vähän noloa kerjätä rahaa omaan remonttiin häiden varjolla.
siis jos nyt verrataan että lapset ovat iloisia karkista ja käyvät karkkikasojen toivossa virpomassa ja siitä on kymmeniä haukkumaketjuja aikuisten taholta, niin.... sitten pyydetään vieraita maksamaan oma remontti. Kumpi on nolompaa?

Ei siinä kai mitään pahaa mutta jotkut vaan ovat liian vaatimattomia kuten minä.

Rahalahjan pyytämisestä (ja tavallaan lahjalistastakin) tekee nolon se, että periaatteessa se sotii lahjan olemusta vastaan. Lahjaa ei anneta siksi, että hääpari tai päivänsankari sellaista toivoo tai pyytää. Lahja annetaan siksi, että se halutaan antaa.

Ymmärrän kyllä, että nykyään kaikilla on liikaa kaikkea, ja silti halutaan vain lisää. Niinpä ymmärrän lahjatoiveen tai tilinumeron yhtenä vaihtoehtona. Aina kuitenkin jokaisella pitäisi olla mahdollisuus tuoda sellainen lahja kuin itse parhaaksi näkee. Muuten lahjatoive muuttuu lahjavaatimukseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja raha tarpeellisempaa:
Me ainakin laitettiin kaikki turhat häälahjaksi saadut vaasit kiertoon ja joku taulu taitaa vielä olla pölyttymässä varastossa. Meillä oli kaikkea ennestään jo kaksin kappalein, kun muutettiin yhteen kolmekymppisinä. Lisäksi sisustusmakuni on tarkka, enkä kestä katsella jotain väärän värisiä kippoja näköpiirissäni.

Sairaus se tuokin.... eikä lupaa kovin iloista ja rentoa elämää... ehkä terpia lahjakortti olisi ollut parempi

Musta tuo lahjatoive ja tilinumero on ollu hyvä käytäntö. Melkein kaikissa hääkutsuissa se on ollu. Itse laitettiin kutsuun että tärkeintä on että ne ihmiset on paikalla todistamassa meijän suurta päivää mutta JOS haluavat jotenkin muistaa niin lahjalista löytyy XXXX paikasta ja MAHDOLLISET rahalahjat toivottiin laittavan suoraan tilille.

Yhteistyössä