Miksi joidenkin mielestä on ihan hirveä juttu, jos esim. hääpari pyytää lahjaksi rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meillä on häät nyt kesällä ja jos totta puhutaan niin mieluummin mekin ottaisimme rahaa lahjaksi kuin tavaraa, koska meillä on jo kaikkea mahdollista muttei tilaa kuitenkaan loputtomasti. Poikkeuksena lähisuku, jolta olisi kiva saada jotain pysyvää.

Mutta kun lahjat on mulle se pienin asia koko häissä ja mun mielestä on noloa edes mainita niistä kutsussa. Sen takia meille ei tuu mitään mainintaa asiasta ja vieraat saavat itse päättää tuovatko rahaa, tavaraa tai yhtikäs mitään. Mulle se häiden todellinen merkitys on se juttu emmekä lahjoja tarvi!

Mutta tiedätkö, että monille vieraille se lahjalista tai tilinumero on iso helpotus. Minulle ainakin. Ärsyttävää miettiä, minkälaista astiastoa teillä on, onko teillä niitä aaltomaljakoita tai mariskooleja jo miten monta tai moniko muu vieras tuo kylpypyyhkeitä.

silloin voi viedä sekin tai setelin kuoressa. Ihan yksinkertaista:)

No joo totta. :) En vain ymmärrä, miksi sitä lahjalistaa ja tilinumeroa pidetään niin kamalana, kun niiden tarkoitushan on vain auttaa lahjan hankkijoita.

Alkuperäinen kirjoittaja ja:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Meillä on häät nyt kesällä ja jos totta puhutaan niin mieluummin mekin ottaisimme rahaa lahjaksi kuin tavaraa, koska meillä on jo kaikkea mahdollista muttei tilaa kuitenkaan loputtomasti. Poikkeuksena lähisuku, jolta olisi kiva saada jotain pysyvää.

Mutta kun lahjat on mulle se pienin asia koko häissä ja mun mielestä on noloa edes mainita niistä kutsussa. Sen takia meille ei tuu mitään mainintaa asiasta ja vieraat saavat itse päättää tuovatko rahaa, tavaraa tai yhtikäs mitään. Mulle se häiden todellinen merkitys on se juttu emmekä lahjoja tarvi!

Mutta tiedätkö, että monille vieraille se lahjalista tai tilinumero on iso helpotus. Minulle ainakin. Ärsyttävää miettiä, minkälaista astiastoa teillä on, onko teillä niitä aaltomaljakoita tai mariskooleja jo miten monta tai moniko muu vieras tuo kylpypyyhkeitä.

silloin voi viedä sekin tai setelin kuoressa. Ihan yksinkertaista:)

Niinpä! Tai jos välttämättä haluaa sitä tavaraa voi ilmoittautumisen ohessa sitten kysellä olisiko jotain mitä tarvittaisiin. :) Mun mielestä lahjatoiveiden mainitseminen jo kutsumisvaiheessa jotenkin halventaa koko juhlia ja tapahtumaa.

Mä en laittaisi tilinumeroa enkä lahjalistaa.Mun häät olisi niin pienet että sinne tulisi ihan lähimmät ystävät ja sukulaiset.He kyllä tietävät mitä mä haluan lahjaksi ja mitä en B)
Sitäpaitsi lahjoja on kiva saada ja antaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Fan:
Alkuperäinen kirjoittaja raha tarpeellisempaa:
Me ainakin laitettiin kaikki turhat häälahjaksi saadut vaasit kiertoon ja joku taulu taitaa vielä olla pölyttymässä varastossa. Meillä oli kaikkea ennestään jo kaksin kappalein, kun muutettiin yhteen kolmekymppisinä. Lisäksi sisustusmakuni on tarkka, enkä kestä katsella jotain väärän värisiä kippoja näköpiirissäni.

Sairaus se tuokin.... eikä lupaa kovin iloista ja rentoa elämää... ehkä terpia lahjakortti olisi ollut parempi

No en mäkään halua katsella mitään vääränväristä tai muuten rumaa omassa kodissani, eikä siinä kyllä ole mitään sairasta! Meillä on mun ja monen muun mielestä kotona kaunista ja täällä on hyvä olla.

Hiljaa mielessäni olen tehnyt päätöksen että en mene enää yksiinkään häihin. Onneksi kukaan läheinen ei ole menossa naimisiin, muut saa järjestää rahankeruita ihan keskenään.

Minusta on vain kätevää jos ei tarvitse lahjaa miettiä. Asia pitää kuitenkin ilmaista niin että ei tunnu kerjäämiseltä. Esim. matkakassan kartuttaminen tai omakotitalon rakentaminen, tulisi mainita. Vieraalle pitää myös anta mahdollisuus tuoda lahja, eikä siitä saa valittaa etu- ja jälkikäteen. Lahja on toisille ainoa oikea tapa.

useimmiten lapsettomat ihmiset jotka eivät ole kauan asuneet yhdessä tekevät lahjalistan,mutta mitäs kun pariskunnalla on jo lapsia ja yhteinen koti,mitä he tekevät lahjalistalla kun varmasti kaikki perus tarvikkeet löytyy ja kaapit jo muutenkin täynnä.
Minusta siinä kohtaa on ainakin tuo esim.matkakassa hyvä idea,eli häävieraat voivat laittaa pariskunnan häämatkaa varten avustuksia ja jos joku haluaa tuoda lahjan tuokoot.
Musta se helpottaa monta vierasta kun saa antaa rahaa eikä tarvii koluta kauppoja lävitse.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
En lukenut ketjua joten sama kommentti saattaa olla jo esitetty eli:

Ensin mennään maistraatissa naimisiin ja sitten järjestetään erikseen rahankerjuuhäät. Fakin amboliivöbyl!

Tai sitten järjestät 10 000 euron häät ja ainoa haave on häämatka ilman lapsia kaksin sulhon kanssa ja sitte joku sukulainen märisee kun on niin törkeetä VAATIA jotain ja minen ainakaan mene kun ei mun lapsiakaan kutsuttu sinne (lasten ikä 25 v).. Voisin sanoa että amboliivöbyl... Jos mulla on varaa järjestää kunnon häät niin tarkoittaako se sitä ettei meidän avioliittoa tarvi juhlia ja muistaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Itse asiassa eräs tuttavani kertoi olevansa aivan pöyristynyt ja jättävänsä juhlat väliin, jos kutsussa pyydetään rahaa. :o Itse oon ajatellut tuleviin häihini avata tilin, johon voi sitten jokainen joka haluaa avustaa meitä meidän tulevassa rempassa laittaa jotain jos siltä tuntuu.

Mä hajoan, jos me saadaan siitä huolimatta jotain lakanoita ja leivänpaahtimia, koska meille ei yksinkertaisesti enää mahdu mitään turhaa rojua. Nytkin kaapit pullistelee liitoksistaan.

Miksi se on muka niin huonotapaista pyytää rahaa, jos kaikkea muuta jo on? Mun mielestäni paljon huonotapaisempaa on siltikin tuoda joku Iittalan 12 hengen astiasto, jos kutsussa erikseen toivotaan, että mitään rojua ei tarvita.

Itse koen sen niin että johonkin se rahakin käytetään,miksi sitä ei sitten voida sanoa mihin menee?
Jos joku tekee lahjalistan en koe sitä niin nolona.
Jos listassa lukee vaikkapa iittalan juomalaseja niin pitääkö minun ostaa ne kalleimmasta tai ensimmäisestä paikasta,mielummin kilpailutan hinnan ja ostan edullisimmasta paikasta vaikkapa sitten hiukan enenmmän.

On mautonta pyytää rahaa. Ja on muuten mautonta laatia lahjalista... Jätin väliin puolitutun häät, joissa pääasiaksi tuntui nousevan lahjat. Miksi ihmiset on niin tavaran/rahan perään, eikö mukavat juhlat ole pääasia??

Alkuperäinen kirjoittaja Ebuli:
On mautonta pyytää rahaa. Ja on muuten mautonta laatia lahjalista... Jätin väliin puolitutun häät, joissa pääasiaksi tuntui nousevan lahjat. Miksi ihmiset on niin tavaran/rahan perään, eikö mukavat juhlat ole pääasia??

Se on se päivä prinsessana -ajatus, joka on vedetty överiksi. Varsinkin monilta morsiamilta on unohtunut, että he kutsuvat läheisensä viettämään kanssaan juhlapäivää - ei täyttämään kaikkia toiveitaan.

Ehkä ongelma on myös siinä, että järjestetään niin isoja häitä. Kun kustannukset ovat suuret ja osa vieraista puolituttuja, herää kiusaus ajatella niitä "syöttöön ja juottoon" menneitä satalappusia hukkaan heitettyinä ja miettiä, mitä saa vastineeksi aterian tarjoamisesta. Ja luulenpa, että näiden epäonnistuneiden ja epäsopivien häälahjojen takana on usein se, että vieraat ja hääpari eivät oikeasti juuri tunnekaan toisiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ebuli:

Jos sinut on kutsuttu, niin perinteisiin hyviin tapoihin kuuluu muistaa hääparia lahjalla siitä huolimatta, vaikka et itse paikalle pääsisikään. Sinähän et varmastikaan huonotapaisena tätä edes tiennyt. Moukka mikä moukka.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä:
En lukenut ketjua joten sama kommentti saattaa olla jo esitetty eli:

Ensin mennään maistraatissa naimisiin ja sitten järjestetään erikseen rahankerjuuhäät. Fakin amboliivöbyl!

Täähän on ihan normaalia nykyisin. Tai, että avoiliitto siunataan jo vuoden kuluttua häistä (ja silloin on ne "häät").

Voi kääk. Kaikki tarpeellinen tästäkin aiheesta on varmastikin jo sanottu mutta tekemisen puutteessa kannan korteni kekoon minäkin...
Ei ärsytä. Rahaa on helppo antaa, silloin kun sitä on. Jos ei ole, niin se on jo toinen juttu. Silloin sitä keksii jotain pienellä budjetilla...

Huoh ja vielä kerran huoh. Ei todellakaan ole mautonta tehdä lahjalistaa tai laittaa tilinumeroa kutsun mukaan. Mielestäni on mautonta ja epäekologistakin sitä paitsi ostaa lahjaksi tavaroita, joita juhlapari ei välttämättä edes halua saati tarvitse. Listalla on sitä paitsi tarkoitus helpottaa myös juhlavieraiden valintaa. Itse vien oikein mielelläni toivotun tavaran listalta tai laitan tilille rahaa. Mukavaa on, jos tietää rahan menevän vaikkapa nyt häämatkaan tai ap:n tapauksessa remonttiin, mutta ei sillä tiedolla loppujen lopuksi merkitystä ole; voihan sen yllätyksenä saadun tavaralahjankin käyttää miten lystää. Lahja on annettu ja sillä hyvä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Anteeksi kuinka?:
Olemme naimisiin menevä yli kolmevitonen hääpari. Yhteinen koti on ollut 4 vuotta, sitä ennen kumpikin oli asunut jo omillaan yli 10 vuotta. Joten tavaraa on, osa vieläkin kahtena kappaleena (kuten silitysrauta, kahvinkeitin yms.).
Jos vieraat haluavat meitä häissä jotenkin muistaa, niin olisimme todella kiitollisia rahalahjuksista, joilla voisimme tehdä jotain suurempaa hankintaa kotiimme. Miten voi olla mautonta ohjata vieraiden mahdolliset lahjat siihen suuntaan?

Meidän suvuissamme tämä on hoidettu kauniisti niin, että hääpari toivoo sitä kallista lahjaa, ja suku hankkii sen heille yhdessä. Ei niin, että hääparille annetaan rahaa.

Muutoinkaan meillä ei ole tapana hankkia lahjaksi ei toivottuja esineitä.

Niin, ja minäkin olen mennyt naimisiin 34-vuotiaana ja mieheni on ollut tuolloin jo 44-vuotias. Meilläkin oli kaikki tarpeellinen, mutta kun sukulaiset tulivat kylään, pöytään katettiin jopa neljät erilaiset kahvikupit jne. Tuon asian häälahjat korjasivat hienosti.

Yhteistyössä