Miksi joidenkin mielestä on ihan hirveä juttu, jos esim. hääpari pyytää lahjaksi rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiskirätti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tiskirätti

Aktiivinen jäsen
23.01.2009
3 112
0
36
Itse asiassa eräs tuttavani kertoi olevansa aivan pöyristynyt ja jättävänsä juhlat väliin, jos kutsussa pyydetään rahaa. :o Itse oon ajatellut tuleviin häihini avata tilin, johon voi sitten jokainen joka haluaa avustaa meitä meidän tulevassa rempassa laittaa jotain jos siltä tuntuu.

Mä hajoan, jos me saadaan siitä huolimatta jotain lakanoita ja leivänpaahtimia, koska meille ei yksinkertaisesti enää mahdu mitään turhaa rojua. Nytkin kaapit pullistelee liitoksistaan.

Miksi se on muka niin huonotapaista pyytää rahaa, jos kaikkea muuta jo on? Mun mielestäni paljon huonotapaisempaa on siltikin tuoda joku Iittalan 12 hengen astiasto, jos kutsussa erikseen toivotaan, että mitään rojua ei tarvita.

Koska rahankerjääminen on noloa. Jos te ette halua mitään tavaraa lahjaksi, niin voitte laittaa kutsuun jonkun hyväntekeväisyyskohteen tilinumeron ja pyytää lahjoitukset sinne.

Mä en käsitä mitä hirveää ja noloa siinä on. Mitä eroa on jos vieraat ostaa 50 euron lakanasetin tai antaa sen saman summan rahana? Miksi rahan toivominen ajatellaan kerjäämiseksi? Mun mielestä se ei ole sitä.

minusta siinä ei ole mitään väärää jos kutsuun laittaa että ei tarvitse tuoda mitään tavaraa ja että JOS haluaa jotenkin välttämättä muistaa niin laittakoon tilille rahaa.

Mielestäni on ihan fiksua pyytää rahaa, jos kaikkea löytyy jo huushollista. Sillä rahalla voi sitten tehdä vaikkapa häämatkan tai käyttää muuhun tarpeelliseen.

Mä olen kans miettinyt et onko loukkaavaa vieraita kohtaan jos laittaa lahjalistan ja siihen myös tili numeron? Me tehdään niin eikä edes laiteta suoraanmihin mahdolliset lahja rahat käytetään....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Koska kerjääminen on kielletty ja sitä paitsi se on noloa.

Miksi se on noloa? Ei mun mielestä vaan. Jos jotain haluaa kuitenkin antaa, ja hääpari tarvii remonttiin, matkaan tai sohvaan rahaa, ni miks kuitenkin pitää sit viedä joku lakanasetti?

Rahalahja on tylsä, kerjäämistä-- "maksoin osani juhlista ja ruoista näin" Lahja on ihan eri juttu, ajateltu saajaa/saajia, pakattu kauniisti jne. ei siinä lasketa euroja (ja arvoa)

Ei siinä mitään noloa ole. Oltiin kerran yksissä häissä, joissa oli siis perinteinen lahjalista ja jos ei siitä halunnut valita, "sai" laittaa rahaa matkatilille haluamansa summan. Ei ole millään lailla loukkaavaa tai tyhmää!

Minä olen niin vanhanaikainen, että minusta lahjasta pitää jäädä joku muisto, rahasta ei sitä jää, joten minä en anna rahaa lahjaksi. Jos muuta vaihtoehtoaa ei ole, jään sitten vaikka perheineni kotiin.

Laittaisin tilin ja sitten järkevän lahjalistan joka sisältäisi lahjavaihtoehtoja alkaen 5 euroa... Perustelisin hyvin että tarvikkeita on, mutta koti kaipaisi remonttia että jos haluaa antaa lahjan siihen tarkoitukseen sekin on mahdollista...

Alkuperäinen kirjoittaja Pam:
Rahalahja on tylsä, kerjäämistä-- "maksoin osani juhlista ja ruoista näin" Lahja on ihan eri juttu, ajateltu saajaa/saajia, pakattu kauniisti jne. ei siinä lasketa euroja (ja arvoa)

joo. siis kun annetaan sille hääparille ne Luhdan pyyhkeet ja joku Pentikin kynttilävekotus niin siinä AH vasta sitä ajatusta onkin ollut takana.

HArvemmin - väittäsin - ne lahjat on nimittäin OIKEASTI kauhean henkilökohtaisia. Vaan sitä tietynlaista peruskamaa.. mikä on tyhmää antaa jos hääpari on jo ilmoittanut että ei kiitos, emme tarvitse kaikkea on jo, tuo vaan itsesi paikalle . ( ja silloinkin monet silti tuovat näitä lahjoja.. )

Ei se oo kovin kivaa, jos juhlakalu varta vasten toivoo, ettei kiitos leivänpaahtimia, ja kuitenkin saa niitä 10 kpl. Ei siinä auta juhlakalua yhtään, vaikka niitä ois pakattu ja ajateltu kaks viikkoa. Ketuttaahan se, kun joutuu 10 paahdinta palauttaa (jos joku nyt on laittanut kuitin mukaan edes)

Eikö esimerkiksi häämatkakassan kartuttaminen ole paljon mukavampaa kun ostaa hääparille jotain turhia kissapatsaita ja maljakoita lojumaan nurkkiin. Hääpari on ainakin paljon onnellisempi kun saa rahat käyttää juuri niin kuin haluaa eikä tarvi vuositolkulla pyöritellä niitä lahjarojuja nurkissa.

Ei todellakaan oo noloa pyytää rahaa.

Jos summa pysyisi salassa eli pankki ei luovuttaisi tietoja vain sen lopullisen könttäsumman niin rahan antaminen ei tuntuisi pahalle. Itselläni hävettäisi laittaa 20-30 ? tilille ja sitten hääpari saisi selville, että noin vähän annoin. Lahjana tuon hintainen ei hävettäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:

Ei se oo kovin kivaa, jos juhlakalu varta vasten toivoo, ettei kiitos leivänpaahtimia, ja kuitenkin saa niitä 10 kpl. Ei siinä auta juhlakalua yhtään, vaikka niitä ois pakattu ja ajateltu kaks viikkoa. Ketuttaahan se, kun joutuu 10 paahdinta palauttaa (jos joku nyt on laittanut kuitin mukaan edes)

joo mut ei, rahalahja sinällään ei vaan toimi, mun satasella saatte hei ehkä yhden yön siellä hotellissa, mutta se EI ole MUN lahja...

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minä olen niin vanhanaikainen, että minusta lahjasta pitää jäädä joku muisto, rahasta ei sitä jää, joten minä en anna rahaa lahjaksi. Jos muuta vaihtoehtoaa ei ole, jään sitten vaikka perheineni kotiin.

:o No ei voi olla totta? Eihän ne sun juhlas oo, vaan sen sankarin! Huonoa käytöstä mun mielestä tuo, että jos ei ite tykkää antaa rahaa, ni jää kotiin kiukuttelemaan kuin pikkulapset, et "en ainakaan mee, ku ne ei haluu mun lakanasettiä"

Yhteistyössä