Mä olen aina ollut päiväunien suuri kannattaja. Ihan oikeasti toivoisin, että jokainen lapsi saisi tilaisuuden päivällä ladata akkuja ja lepuuttaa aivoja. Meillä kaksi vanhinta ovat nukkuneet päiväunia 5-vuotiaaksi, esikoinen eskarin alkuun asti. Jokaisella on 2-vuoden tienoossa ollut kausi, jolloin he ovat pyrkineet mittelemään voimiaan ja ovat kokeilleet, tarvitseeko päiväunia nukkua todella. Muutama kuukausikin on mennyt, kun nukuttaminen kesti pitkään (enkä joka päivä saanut lasta nukahtamaan), mutta lopulta kuitenkin päiväunet voittivat.
Olen ollut päiväkodissa töissä ja tavannut monenlaisia lapsia. Myönnän, että kaikki lapset eivät tarvitse päiväunia, mutta oman kokemukseni mukaan heitä on varsin harvassa. Selkeä päivärytmi ulkoiluineen aamupäivisin ja iltapäivisin, selkeät ruoka-ajat jne. takaavat sen, että päiväunet maistuvat. Päiväunien pituudet ovat meillä vaihdelleet. Nykyään meidän 3v nukkuu parisen tuntia, vähän aikaa sitten oli työn takana saada nukkumaan 45min... Ja yöunille viimeistään klo 20.30 ja aamulla ukkeli herää n. klo 7.