miksi jätätte päiväunet pois jo 2-vuotiailta?

• Viestiketjun aloittaja ??
  • Ensimmäinen viesti
Jos nukuttamiseen menee aikaa 1,5-2h, nukkuu sitten max 45min ja yöunille saa rauhoittumaan klo 23, niin en näe mitään järkeä tuossa. Kun toinen vaihtoehto on, et nukahtaa yöunille 20.30 ja nukkuu kellon ympäri. Kerran kaks viikossa päiväunet näyttää olevan sopivasti tuolle meidän 2,5v:lle.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei jäähylle, vaan kannetaan uudestaan sänkyyn. voi teitä et siis pakota lastasi nukkumaan yölläkään, jollei lasta väsytä.onnea vaan
Ei se sieltä pois tule. Muttei se nuku.
joo nosit voit kattoo peiliin, kannattais varmaan sit ulkoilla tarpeeks, eikä maata kaiket pvät sisäl

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kertokaas millaset päikkärisysteemit teillä on ollu, joiden 2-vuotiaat on "ite" jättäneet ne unet pois? kun kas kummaa ei päiväkodeista löydy yhtäkään tuon ikäistä joka ei sen 2,5 tunnin lepohetken aikana sinne nukahtaisi, ennenmmin tai myöhemmin.
Kyllä vaan löytyy :wave: paitsi että lepohetki oli 2h. No oikei oli 2,5 vuotias ku jätti päikkärit pois kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
Alkuperäinen kirjoittaja jääenkeli:
No sun pitäis kysyä sitä suoraan lapsilta. MIKSi he lopettivat päikkärit jo 2 vuotiaina? Itse olisin ollut enemmän kun tyytyväinen jos lapset ois nukkuneet päikkäreitä vaikka 5 vuotiaiksi. Olis ollut edes yksi rauhallinen hetki päivässä :snotty:
voi taivas... "lopetti päikkärit 2-vuotiaana"... :headwall: teilläkö 2-vuotias saa itse päättää koska nukkuu?
Miten pakotat lapsen nukkumaan? Meillä ei vaan nuku. On kokeiltu vaikka mitä. Ei pysy yksin sängyssä, joten en viitsi pakottaa olemaan siellä. Mulle on ihan sama valvooko lapsi sen päiväuniajan niin että mä istun sängyn vieressä tai niin että lapsi leikkii omiaan ja mä teen omiani, molemmissa tapauksissa sitä omaa rentoutuimisaikaa ei ole.

Jos sulla on joku vinkki millä saat 2v lapsen nukahtamaan, niin kerro toki. Ulkoillaan, rytmit on ym. Herätään aamulla klo 6-7, iltaunille menee vasta 21-22.
komennetaan, eikä päästetä pois sängystä, tottakai lapset yrittää. te uusavuttomat
Eli käytännössä väkaivaltaisesti pidän lapsen sängyssä? Sekö on sun vinkki? Tässä ei siis ollutkaan kyse nukkumisesta vaan lapsen alistamisesta ja siitä, että näytetään kuka on pomo?
ei se ole väkivaltaista jos lapsi nostetaan takaisin sänkyyn,kun hän pois lähtee. monet lapset kiipeää myös yöllä pois sängystä, ja heidät nostetaan takaisin.niin sä taidat siis antaa lapsen mennä nukkumaan vaikka kello 24.00 jollei lasta väsytä. hei pliis ja kyllä lapsi ei todellakaan saa olla pomo!!!
Laitetaan kyllä takaisin sänkyyn, mutta onko siinä hommassa mitään järkeä jos toista ei väsytä??? Siis jos teet tota kuukaudesta toiseen monta tuntia putkeen??
joo ja ihan varmaan olet testannut ton kuukaudesta toiseen???
Ihme inttämistä..onko se noin vaikeaa myöntää että kaikille ei systeemit mee samallalailla ja lapsetkin on erilaisia. Äideistä pitää nyt väenvängällä tehdä syyllisiä.

svieras
Meillä nukutaan päikkärit ihan muusta päivästä riippuen. Eli jos herätään seiskalta, nukutaan päikkärit. Jos taas herätään kympiltä, ei nukuta. Meillä kun 2-vuotias saa nukkua niin kauan, kun milläkin kertaa nukuttaa.

Jenis
Me jätettiin 2,5-vuotiaalta päikkärit pois, koska yöunet lyhenivät n. 9 tuntiin ja jäppinen alkoi herätä jo ennen kuutta joka aamu. Kun ei nuku päikkäreitä, nukkuu vastaavasti yöllä kellon ympäri. Kas kun itse lapseni parhaiten tunnen, tiedän mikä hänelle on parasta :)

Alkuperäinen kirjoittaja NäkymätönNinni:
Jos nukuttamiseen menee aikaa 1,5-2h, nukkuu sitten max 45min ja yöunille saa rauhoittumaan klo 23, niin en näe mitään järkeä tuossa. Kun toinen vaihtoehto on, et nukahtaa yöunille 20.30 ja nukkuu kellon ympäri. Kerran kaks viikossa päiväunet näyttää olevan sopivasti tuolle meidän 2,5v:lle.
Asiaa :flower:

Kuka muka nukahtaa pakotettuna?? Käsi ylös :attn:

no
öö, entäs kun meillä aikoinaan 2v4kk lapsi veti hurjia kiukkuraivareita kun koitin laittaa päikkäreille?

Siis oikeesti riehui, melkein hyppi pois! Ja mulla oli silloin lisäksi hoidettavana pieni tissitakiainen.... Ei todellakaan olisi voinut vauvaa ottaa sinne hämärään huoneeseen.. Näillä kun on tapana et jos toinen itkee niin toinen antaa myötätuntoporut... =)

En todellakaan ole huonon valinnan tehnyt kun jätettiin päikkärit pois.

Tuota noin, jos meillä lapsi nukkuu vuorokaudessa PUTKEEN 12h, eiköhän se riitä? Saa kyllä rauhoittumishetken. Käy jopa yksin lukemassa huoneessaan kirjoja, ei nukahda vaan.

Joskus otetaan makkariin sänkyyn mukaan päikkäreille jos mua/miestä väsyttää... Pyörii ja hyörii vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No voi helvetti, jos lapsi nukkuu vaikka 12h yössä, ei välttämättä enää päivällä nuku.
Mutta kun PITÄÄ nukkua. Eiköhän se oo tullu jo selväksi että natsimeiningillä vaan lainkaan lasta kuuntelematta ja aattelematta kokonaistilannetta.
Meillä kakru nukkuu yönsä samanpitusena, nukku päikkärit tai ei.

no
Alkuperäinen kirjoittaja no:
öö, entäs kun meillä aikoinaan 2v4kk lapsi veti hurjia kiukkuraivareita kun koitin laittaa päikkäreille?

Siis oikeesti riehui, melkein hyppi pois! Ja mulla oli silloin lisäksi hoidettavana pieni tissitakiainen.... Ei todellakaan olisi voinut vauvaa ottaa sinne hämärään huoneeseen.. Näillä kun on tapana et jos toinen itkee niin toinen antaa myötätuntoporut... =)

En todellakaan ole huonon valinnan tehnyt kun jätettiin päikkärit pois.

Tuota noin, jos meillä lapsi nukkuu vuorokaudessa PUTKEEN 12h, eiköhän se riitä? Saa kyllä rauhoittumishetken. Käy jopa yksin lukemassa huoneessaan kirjoja, ei nukahda vaan.

Joskus otetaan makkariin sänkyyn mukaan päikkäreille jos mua/miestä väsyttää... Pyörii ja hyörii vaan.
Ja lisäys, meillä nukutaan kaikki tuonne puol ysiin saakka. Päikkärit vois onnistua ehkä vasta klo14 aikaa että ois tarpeeks väsy. Aika hullua alkaa taas vuoronperään lapsia nukuttaan, pienempi nukkuu 12-14 ulkona. SIihen jos laittas isomman vasta 14 aikaan niin huhhuh!

kerro
No sun pitäis kysyä sitä suoraan lapsilta. MIKSi he lopettivat päikkärit jo 2 vuotiaina? Itse olisin ollut enemmän kun tyytyväinen jos lapset ois nukkuneet päikkäreitä vaikka 5 vuotiaiksi. Olis ollut edes yksi rauhallinen hetki päivässä :snotty:
voi taivas... "lopetti päikkärit 2-vuotiaana"... :headwall: teilläkö 2-vuotias saa itse päättää koska nukkuu?
niimpä, kun äidit ei jaksa tapella sen nukkumisen kanssa, tottakai lapset tappelee unien kanssa ja joskus voi men 1-2 tuntiakin et suostuvat nukahtaa
mitä järkeä on nukuttaa lasta 1-2h päikkäreille kun herää puolen tunnin päästä?

eevi
Eihän sitä itekään jaksa montaa tuntia sängyssä pyöriä, sillä varmasti viimeisetkin unenhivenet katoaa!
Oon sitä mieltä jos ei n30min. nukahda niin sitten antaa olla. En hitsi vie itekään ala sen pidempään päivällä unta narraamaan jos väsyttää :D

svieras
Alkuperäinen kirjoittaja kerro:
niimpä, kun äidit ei jaksa tapella sen nukkumisen kanssa, tottakai lapset tappelee unien kanssa ja joskus voi men 1-2 tuntiakin et suostuvat nukahtaa
mitä järkeä on nukuttaa lasta 1-2h päikkäreille kun herää puolen tunnin päästä?
No tää on varmaan lukenut taas jossain neuvolan lehtisessä, että lapsi nukkuu päikkäreitä siihen ja siihen ikään asti niin joidenkin äitien mielestä siitä ei sit voi olla poikkeuksia, kun "äitien raamattu" niin sanoo. Toiset käyttää maalaisjärkeä ja tuntee oman lapsensa. Toiset tekee neuvolan läpysköjen mukaan... Jotkut ei vaan tajua, että niissä ohjeissa ne lapset ei oo yksilöitä :) Annetaan toisten olla yksinkertaisia ihan rauhassa.

Jenis
Joko se selvis mikä niissä päikkäreissä on niin autuaaksitekevää? Mun järki sanoo että parempi 12h yöllä putkeen kuin 9h yöllä + 1,5h päivällä, mutta oon ilmeisesti väärässä? :D

joanna
laitan jokapäivä kohta 2v ja 3v ikäset muksut päiväunille. joskus ne kiukuu siellä kauan ja nukahtaa,joskus nukahtaa tosi nopeesti ja joskus ei ollenkaan. ne jaksaa kiukuta tunninkin.
esikoiseni ei edes päiväkodissa suostunut nukkumaan,oli sillon kyllä jo 3vuotias. muut nukkui ja se valvoi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Joko se selvis mikä niissä päikkäreissä on niin autuaaksitekevää? Mun järki sanoo että parempi 12h yöllä putkeen kuin 9h yöllä + 1,5h päivällä, mutta oon ilmeisesti väärässä? :D
Niin no periaatteessa ihan sama, mut meil ainakaan ei jakautuis noin.
Huomaa taas tuon 1v9kk kanssa, että alkaa päiväuniaika siirtyä myöhempään (ei menisi illalla ajoissa nukkumaan) ja onpa ollut päiviä kun ei ole nukkunutkaan...
Nukkuu kuitenkin miltei kellon ympäri yöllä.

ff
Kaveri jätti 1vuotiaaltaan päikkärit pois. Nyt poika on 1v4kk menee klo:17 nukkumaan ja herää aamulla klo;05-06. Mun mielestä toi on sairasta! sit se kitisee koko päivä ja koko ajan pitäis kantaa vaan sylissä :headwall:

Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Niin no periaatteessa ihan sama, mut meil ainakaan ei jakautuis noin.
Huomaa taas tuon 1v9kk kanssa, että alkaa päiväuniaika siirtyä myöhempään (ei menisi illalla ajoissa nukkumaan) ja onpa ollut päiviä kun ei ole nukkunutkaan...
Nukkuu kuitenkin miltei kellon ympäri yöllä.
Siis tarkoitin, että meillä tulee vuorokauteen enemmän unta kun päikkäreitä EI nukuta. Eli kaiken järjen mukaan on parempi näin :)

huh!!!
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Kaveri jätti 1vuotiaaltaan päikkärit pois. Nyt poika on 1v4kk menee klo:17 nukkumaan ja herää aamulla klo;05-06. Mun mielestä toi on sairasta! sit se kitisee koko päivä ja koko ajan pitäis kantaa vaan sylissä :headwall:
No voi hyvänen aika! ei paljoo järki juokse sun kaverisi päässä :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja huh!!!:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
No voi hyvänen aika! ei paljoo järki juokse sun kaverisi päässä :headwall:
No tässä nyt ei ole mitään järkeä. Taitaa olla äidillä omalehmä ojassa?

vierailija
Tässäkin ketjussa on ihan turha tulle toisten neuvomaan, kun ei tiedä minkälainen rytmi perheellä muuten on.
Meillä ei nukkunu kumpikaan lapsista parivuotiaana päiväunia kotona, päiväkodissa kyllä. Syy: kun lapset nukkuivat päiväkodissa lyhyetkin unet, laittoivat he illalla aivan liian myöhään nukkumaan. Kuitenkin päiväkodissa olo väsytti niin, että pienet unet siellä varmasti olivat tarpeen.
Viikonloput tuon ikäisten kanssa olivatkin mukavia, lapset laittoivat nukkumaan ajoissa ja heräsivät noin 12 tunnin päästä. Päiväkotipäivinä tuo 12 tunnin uni ei toteutunut, vaikka päiväunia yritettiin lyhentää päiväkodissa. Eli siis meidän vanhempien rytmillä lapsi sai nukkua enemmän. Harmi vain, ettei meillä ollut varallisuutta sen vertaa että oltaisiin voitu olla kotona kun lapset oli tuon ikäisiä.
Muuten, en itsekään pysty nukkumaan päivällä. Jos joskus nukahdan päivällä, ovat yöunet pilalla, en saa kunnolla nukutuksi ja heräilen vähän väliä. Mies sensijaan pystyy nukkumaan pitkätkin päiväunet vaikka joka päivä ja silti yöunet maistuvat.

Yhteistyössä