Miksi isokokoisille vauvoille pitää antaa lisämaitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen

Vieras
Onko siinä mitään todellista, lääketieteellistä syytä?
Miksei 4-kiloinen terve vauva pärjää äitinsä maidolla kuten 3-kiloinen?

Ajatuksena että kyseessä on äiti joka kykenee imettämään. Annetaanko sitä lisämaitoa koska on tapana?

Esimerkiksi Ruotsissa lisämaitoja annetaan sairaalassa huomattavasti vähemmän mitä Suomessa ja olisi kiva kuulla miksi.

Koska varsin usein isokokoisilla vauvoilla on korkeat sokerit, jotka tuppaa laskemaan sitten päivän, parin päästä synnytyksestä. Näin ei tietenkään aina ole. Usein sitä kyllä annetaan koska vain niin on tapana. Mulla on taipumus uskoa siihen, että kun lapsi ja äiti saavat olla lähekkäin, ja äiti imettää täysin lapsentahtisesti ilman mitään lisämaitoja ja syöttöpunnituksia, niin se edistää sekä äidin että lapsen toipumista synnytyksestä. Ruotsissa on varmastikin hiukan "luonnollisempi" suhtautuminen.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Meillä 4,6kiloiselle tytölle piti antaa lisämaitoa kun tissistä ei saanut tarpeeksi ekoina päivinä.Lääkäri sanoi että verensokeri tippuu niin helposti.

Imetin ensin 1-2tuntia! ja vauva vaan kiljui nälkäänsä.lisämaitoa kun sai 40mll niin oli tyytyväinen.Suuri maidon tarve oli ainakin meidän tytöllä.

Muut lapset ollut 4 ja 4.2kiloa ja niille ei ole tarvinnut lisämaitoa:)

Poika oli reippaasti yli 4,5 kg ja tarvitsi lisä maitoa sokeriden tippumisen takia. Ja niitä sokerita seurattiin verikokeilla, ei se mitään arvuuttelua ollut. Pienikin lasku arvoissa ja poika olisi siirretty teholle tippaan. 2 tunnin välein imetin+ lisämaito ja sen jälkeen vai ennen aina verikoe, yötä päivää kaksi vuorokautta.

Mulla neli -ja viisikiloiset lapset, kumpikin on ensipäivinään saanut lisämaitoa. Pienempi sokereiden takia ja isompi painon putoamisen. Kuukauden kuluttua kumpikin on ollut pelkällä rintamaidolla. JA taatusti olisivat saaneet silloinkin lisämaitoa jos tarve olisi vaatinut. Miksei lisämaitoa, kuka nyt lapsensa terveydellä pelleilisi..

En nyt ajanut takaa että lapsen terveys vaarannettaisiin (siksi kysyinkin tuolla onko tässä takana joku lääketieteellinen syy).

Kun ihanteellisessa tapauksessa ja normaalisti lapsi pärjää omilla rasvavarannoillaan ja äidin kolostrumitipoilla ensipäivät niin mietin miten tuo menee isokokoisten vauvojen kanssa.

Meillä 4,6kiloiselle tytölle piti antaa lisämaitoa kun tissistä ei saanut tarpeeksi ekoina päivinä.Lääkäri sanoi että verensokeri tippuu niin helposti.

Imetin ensin 1-2tuntia! ja vauva vaan kiljui nälkäänsä.lisämaitoa kun sai 40mll niin oli tyytyväinen.Suuri maidon tarve oli ainakin meidän tytöllä.

Muut lapset ollut 4 ja 4.2kiloa ja niille ei ole tarvinnut lisämaitoa:)

peesi. imetin aina kauan molemmista rinnoista eikä vauva ollut tyytyväinen, nälkäänsä itki. imetyksen päätteeksi annettiin aina lisämaitoa ja sitten nukkui tyytyväisenä. kotiin pääsyn jälkeen sinä iltana annettin korviketta pullosta, siitä edes mentin imetyksellä:) hui, tuli melkeen vauvakuume ko tuota sairaala-alkuaikaa muistelin!

Meidän nelikiloinen ei saanut lisämaitoa, sokereita kyllä seurattiin. Mutta pidin koko ajan vierihoidossa, muuten olisi varmasti saanut lisämaitoa sillä verukkeella, "että äiti saisi levätä".

Mun 3,3 kg vauvani sai lisämaitoa sairaalassa. Hoitajat eivät kysyneet, että "annetaanko?" vaan että korviketta vai oikeaa toisen äidin maitoa? Rv oli 41+4 ja istukka oli niin kärsinyt, että 41+3 otetussa ultrassa oli vauva mittojen perusteella arvioitu 4,2 kg painoiseksi, mutta olikin paljon pienempi, kun istukka ei ollut enää toiminut kunnolla. Alle viikon ikäisenä veti täysiä maitopullollisia toinen nälkiintynyt pieni.

Ei miksikään jos ei ole erityistä syytä.

Meillä tuo liki 4,5kg vauva sai pari kertaa lisämaitoa ekoina päivinä kun sokerit laskivat ennen oman maidon nousua. Tuon jälkeen sitten onnistuikin 6kk täysimetys ilman mitään ongelmia.

3980g painanut kuopus taas pärjäsi ihan hyvin ilman mitään lisämaitoa koko tuon 6kk täysimetyksen.

Mutta nuo ovat Ruotsissa syntyneitä, voihan olla että Suomessa olisivat sitä lisämaitoa tarvinneet huomattavasti enemmän... :whistle:

Madicken04, millaista siellä Ruotsissa oli imetysohjaus ja asenteet? Poikkesivatko Suomesta kovasti?

Se mitä tutuiltani olen kuullut, on jokseenkin eri meininki (heillä pelkkää kehumista omien kokemustensa pohjalta), monilla imetykset onnistuvat ongelmista huolimatta niin onko siellä sitten pätevämpää porukkaa ohjaamassa äitejä?

Onko siinä mitään todellista, lääketieteellistä syytä?
Miksei 4-kiloinen terve vauva pärjää äitinsä maidolla kuten 3-kiloinen?

Ajatuksena että kyseessä on äiti joka kykenee imettämään. Annetaanko sitä lisämaitoa koska on tapana?

Esimerkiksi Ruotsissa lisämaitoja annetaan sairaalassa huomattavasti vähemmän mitä Suomessa ja olisi kiva kuulla miksi.

Nälkäänsä saivat lisämaitoa eka vrkauden aikana. Sokerit ok molemmilla pojilla 4,4 ja 4,6kg,sekä äidillään. Maito nousi seuraavana päivänä ja vieruhoidossa olivat 247.

Madicken04, millaista siellä Ruotsissa oli imetysohjaus ja asenteet? Poikkesivatko Suomesta kovasti?

Se mitä tutuiltani olen kuullut, on jokseenkin eri meininki (heillä pelkkää kehumista omien kokemustensa pohjalta), monilla imetykset onnistuvat ongelmista huolimatta niin onko siellä sitten pätevämpää porukkaa ohjaamassa äitejä?

Suomessa en ole lapsia saanut joten suomen kokemukseni perustuvat lähinnä tähän palstaan ja mitä olen kavereilta kuullut. Mutta tykkään että on erilaista, siis puhtaasti positiivisessa mielessä.

Jotenkin imetys vaan on tehty luonnollisemmaksi asiaksi eikä siihen tunnu liittyvän sellaista syyllistämistä ja ahdistusta kun Suomessa tuntuu olevan. Vierihoito tuntuu olevan kehittyneempää ja mm sektioäidin ei tarvi olla hetkeäkään erossa vauvasta (jos siis kumpikaan ei tarvi mitään erityishoitoa tms). Jo sairaalassa kannustetaan nukuttamaan vauvaa vierelle, perhepeti tuntuu olevan ainakin omassa tuttavapiirissä ehdottomasti se suosituin vauvan nukkumapaikka. Ja tosissaan, joskus muinoin laskeskelin että tuntemistani äideistä yli puolet täysimetti vauvaa sen 6kk ja jatkoi imetystä sen jälkeenkin.

Imetysmyönteisiä ollaan oltu niin äitiys- kuin lastenneuvoloissa ja sairaalalla on ollut tarjottavana eritysitä imetystukea sitä tarvitseville vielä kotiutumisen jälkeen. Itsellä esikoinen on downlapsi joka ei syntyessä jaksanut imeä lain. Silti muutaman päivän lisämaidon jälkeen oma maito riitti 4,5kk täysimetykseen (ensimmäiset 5 viikkoa sai osan maidosta pumpattuna pullosta).

Mä en ainakaan olisi kokenut kovin äitiystävällisenä jotain imetyksen ja perhepedin tuputtamista. Minusta oli ihan tarpeeksi kamalaa kovissa tuskissa ja kykenemättömänä edes nousemaan istumaan, että mun piti imettää esikoistani ja vielä niin etten koskaan saanut häntä itse rinnalle. Miltei kuiviin vuotaneena ei ois yhtään jaksanut antaa kätilön taas yrittää saada jotain otetta vauvalle.

Mä en ainakaan olisi kokenut kovin äitiystävällisenä jotain imetyksen ja perhepedin tuputtamista. Minusta oli ihan tarpeeksi kamalaa kovissa tuskissa ja kykenemättömänä edes nousemaan istumaan, että mun piti imettää esikoistani ja vielä niin etten koskaan saanut häntä itse rinnalle. Miltei kuiviin vuotaneena ei ois yhtään jaksanut antaa kätilön taas yrittää saada jotain otetta vauvalle.

Eiköhän noissakin voida mennä tilanteen mukaan. Itse en pitäisi mitenkään äitiysystävällisenä sitä että minulta olisi viety "terve" ja hyvinvoiva vauva vierestäni pois ja annettu lisämaitoa vaikka itse olisin ihan kykenevä hoitamaan ja imettämään vauvaani sektioidenkin jälkeen. En vaikka oma äitinikin on kokoajan ollut sitä mieltä että minunnpitäisi levätä ja sairaalassa on henkilökuntaa sitä varten että he saavat hoitaa lastani.

Mutta juu, meillä tuo nimenomaan ei ole ollut tuputtamista vaan jotenkin sellainen luonnollinen juttu johon ehkä äidit ovat pitkälti kasvaneet sisälle jo raskausaikana. Siis että suurinosa haluaa imettää ja vierihoitaa vauvaansa jos se vaan on mahdollista. Jos äiti ei jostain syystä voi tai halua niin sitten toimitaan toisin, ilman sitä syyllistämistä.

Näinhän se monesti synnytyksen jälkeen on. Muistutan vaan kaikkia, että tätä mielikuvaa kannattaa jo raskaana ollessa miettiä ettei tule yllätyksenä se et synnytyksen jälkeen oltas hymy korvissa, ei yhtään kipuja eikä univelkaa, imettääkkin jaksais vaikka nämä kaikki vauvat täältä osastolta. Mulla ainakin oli tiedossa jo esikoista odottaessa, että synnytyksen jälkeen voi olla aika kuollut olo ja silti pitäs opetella imettäminen ja vauvan hoito.. Loppujen lopuksi imetyksen "kauhea" alku ei kovin kauaa kestä :)

En ymmärrä tätä "imetysvouhkaamista". Omallani, isokokoisella joo, ei seurattu sokereita, mutta kerran tai pari kertaa tarjottiin pulloa, kun tunnin session jälkeen lapsi vaikutti nälkäiseltä.

Miten ihmeessä tällä palstalla lisämaito ymmärretään asiaksi, joka estää imetyksen? Tai se on jotain imetysvastaista? Vierihoitokin oli jo 5 vuotta sitten oletus sairaalassa, tms? Miksi tosiaan lapselle ei saa antaa lisäruokaa, jos lapsi on selvästi nälkäinen tai paino/kasvu heikkenee? Miten se maailma heti siitä romahtaa?

Meijän 4-kilonen ei myöskään tarvinu lisämaitoa. Vähän sellasta yrittivät kyllä ehottaa että voi antaa, mut vauva oli tosi tyytyväinen eikä merkkejä verensokerin tippumisesta ni miksipä ois annettu.

Madicken04, kiitos vastauksestasi. Kuulostaa siltä että meillä Suomessa on pitkä matka edessämme jotta pääsisimme naapurimaamme tasolle :)

Nalkuttava Talonmies, jos tarkoitat kirjoituksellasi aloitustani, ihmettelin vain miksi isokokoisille annetaan sitä lisämaitoa. Tai annetaanko sitä herkemmin kuin ns. normaalipainoiselle. Ja asia jo selvisi ettei siitä tarvitse tappelua repiä.

Meillä kuopus sai ekoina viikkoina lisämaitoa, kun ei jaksanut imeä tarpeeksi rintaa. Eli imi tissiä, mutta ei saanut siitä tarpeeksi ja väsähti imemiseen ja nukahti koko ajan tai huusi. Heräsi hetken päästä ja huusi kun oli nälkä jne.
Parin viikon ikäisenä, voimat, imuote ja varmaankin mun maidon tulokin kohtasivat ja ei olla tarvittu lisämaitoja sen jälkeen. Tosin vieläkin, nyt 3 kk on oikea tissitakiainen, mutta ei hermostu siinä ja saa vatsan täyteen.

Mä en ollenkaan ymmärrä miksi pitäisi huudattaa lasta, jos selkeästi on nälkä ja tissit ei siihen auta?

Melkein nelikiloinen poikani sai tokana elinpäivänään yhden kerran 25 ml lisämaitoa, koska paino oli pudonnut niin paljon, ja minulta ei sitä vielä paljon tullut. Kolmantena päivänä maitoa alkoi sitten kunnolla tulla, eikä lisämaitoa enää tarvittu. Poika painoi 3 kk iässä 7,7 kg, että hyvin sitä maitoa sitten alkoi tulla parin ekan päivän jälkeen. =)

Meidän 4,2-kiloisena syntynyt vauva sai ensimmäisinä päivinä lisämaitoa koska itki nälkäänsä vaikka olin imettänyt pari tuntia. Verensokeri mitattiin kun vauva vapisi ja matalahan se oli... Kun maito nousi, ei enää tarvinnut lisämaitoa ja imetys lähti hyvin käyntiin. Vauva sai olla rinnalla lähes vuorokauden ympäri lisämaidosta huolimatta, imetys ja lisämaito eivät sulje toisiaan pois :)