miksi ihmiset pukeutuu suruvaatteisiin kun menevät vieraiksi häihin?????????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttynyt enemmän tai vähemmän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meidän häissä oli kyl niin vapaa pukeutuminen kun olla vaan voi esim: oli naisii joilla farkut ja t-paita, oli yks joka tuli rantaläpsyis ja shortseis ja t-paita, mut oli siistiikin pukeutumista, oli yks jolla oli koko valkonen asukokonaisuus.. mun ukolla oli lyhythihanen kauluspaita, nahkaliivit ja bootsit jalassa.. mulla oli kyl hääpuku.

Kyl mua kieltämättä vähän harmitti, että eräät tietyt vieraat oli tulleet mustissa. Varsinkin, kun minä olin sitä toivonut, ettei tultais mustissa. Ja tiedän, että heillä on muunkin värisiä juhlavaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt enemmän tai vähemmän:
Olin eilen häissä, joihin varta vasten etiketin mukaan olin hankkinut etiketin mukaisen hääasun, mekko, joka ulottuu polvien alapuolelle, on väriltään ruskea ja siihen sävysävyyn hartiahuivi kirkkoon olkapäiden peitoksi ja kengät samoin ja sukkahousut. Nämä kaikki on siis mainittu hääpukeutumisen etiketissä, mutta järkytyin, kun suurin osa vieraista olis ensinnäkin pukeutunut mustaan!!!!!! ja vielä koko mustaan mekkoon tai asuun ja kenelläkään jolla oli mekko, ei ollut sukkahousuja. Näyttivät kyllä melkoislta hompsantuilta ja ei ollut kyllä mitenkään kunnioittavaa hääparia kohtaan. Kirkossakin vaan naiset köllöttelivät ilman olkapäitä peittävää hartiahuivia ja yksi tuli bootseissa ja toinen puoleen reiteen olevan hameen kanssa. Eikö ihmiset osaa enää nykyään kunnoittaa toisten juhlaa, että laitetaan ykköset päälle. Jos noi vaatteet oli joidenkin ykköset (tavallinen joku henkkamaukan mekko ja t-paitatyyppinen hame tai koko musta hame), niin en haluakaan tietää, mitä heidän II-vaatteensa ovat.

Jos jollakulla häävieraalla ON ihan OIKEESTI suruaika.
Siks.

OLI AIKA MONELTA KUOLLUT LÄHIOMAINEN JOS NÄIN AATTELET

Jaa jaa, taas tätä samaa etiketistä, olkapäistä ja sukkiksista.

Kuule ala keräileen vaikka tulitikkulaatikoiden etikettejä niin saat siitä mielenkiintoisen harrastuksen ja iloa elämään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kuule ala keräileen vaikka tulitikkulaatikoiden etikettejä niin saat siitä mielenkiintoisen harrastuksen ja iloa elämään.

enpäs alakaan, mutta aina voin mielelläni morkata niitä, jotka on jo näitä keräilijöitä, näitä leikkaa-liimaa-äitejä, jotka keräilee kaikenmaailman erkkimerkkejä ja tarroja ja etikettejä, jotta ne rassukat saa sitten jonkun kälysen tuotteen ilmaiseksi.

Ja että mua naurattaa myös ne äidit, jotka jaksaa jostain yhdestä suklaapatukan muotovirheestä soittaa Fazerille, jotta ne rassukat sit sais jokun laatikollisen niitä ilmaiseksi. Hitto, eikö ihmisillä ole ihan oikeasti mitään muuta tekemistä. ja sitten sanotaan, että perheet ei vietä aikaa keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

enpäs alakaan, mutta aina voin mielelläni morkata niitä, jotka on jo näitä keräilijöitä, näitä leikkaa-liimaa-äitejä, jotka keräilee kaikenmaailman erkkimerkkejä ja tarroja ja etikettejä, jotta ne rassukat saa sitten jonkun kälysen tuotteen ilmaiseksi.

Ja että mua naurattaa myös ne äidit, jotka jaksaa jostain yhdestä suklaapatukan muotovirheestä soittaa Fazerille, jotta ne rassukat sit sais jokun laatikollisen niitä ilmaiseksi. Hitto, eikö ihmisillä ole ihan oikeasti mitään muuta tekemistä. ja sitten sanotaan, että perheet ei vietä aikaa keskenään.

No mieti sitten vaikka sitä. On sitä muiden tekemisissä paljon pällisteltävää, totta tosiaan.

Miks olkapäät pitäs olla peitossa?
Mitä pahaa siin on jos olkapäät näkyy ja kyllä kesäkuumalla en kyl sukkiksiakaan käytä.[/quote]

Miten te voitte olla noin tyhmiä! Kirkossa kuuluu aina olla, vaikka vain turistina käymässä ulkomailla, olkapäät peitettynä. Hitto kun on tyhmiä ihmisiä.

Sukkahousut kuuluu olla etiketin mukaan oli millaiset kengät tahansa tai millainen helle tahansa. Sukkahousut; ohuet ja kiiltävät tuovat asuun arvokkuutta. Tämäkin on etiketissä mainittu.

KYLLÄ TEILLÄ OSALLA SUOMALAISISTA ON VIELÄ PALJON OPITTAVAA. [/quote]

Kirkossa pitää olla olkapäät peitossa, koska se on raamatussa mainittu. Naisten pitäisi itseasiassa aina rukoillessaan peittää hiuksetkin, tämän vuoksi vielä 60 luvulle saakka naisten piti käyttää huivia päässä kirkkoon mennessa. Vaikka ette itse olisi uskonnollisia, on kuitenkin hyvä kunnioittaa niitä, ketkä uskovat. Heille kirkko on pyhä paikka

Älkää nyt olko niiin epäkunnioittavia ja siveettömiä. Huivit mukaan sinne kirkkoon jos juhlamekko paljastaa olkapäät, ni ei kenenkään päivä mene pilalle!

Alushousut voi jättää kotiin kun ei kukaan kuitenkaan näe, onko niitä vai ei.

Jos jonkun "ainoa" vaateväri on musta (esimerkiksi gootti), niin olisi erikoista vaatia muunväristä hääpukeutumista, jos vaatteet muutoin ovat tilanteeseen sopivat. Trikoohousuja ja koinsyömää villapaitaa en tietenkään häävaatteeksi suosittele...

Mustalla ja kokomustalla on iso ero. Itse olin juuri häissä aika mustanpuhuva, oli mustavalkea mekko, ihonväriset sukkahousut, mustat kengät ja musta bolero. Mutta kokonaisuus oli kaikkiea muuta kuin kokomusta.
Enkä tuolla kokoonpanolla ollut edes mustin vieras, eräs nainen oli tosiaan kokomusta.

Minäkin huomasin miten arkisesti jotkut pukeutuu, enemmän se harmittaa kuin juhlava kokomusta mekko. Ei laiteta hiuksia, ei meikata eikä silitetä vaatteita juhlaan. Heti kun kirkosta tullaan niin autossa vaihdetaan mukavat kengät jalkaan.

Musta on juhlava väri oikein käytettynä. Yhden kerran olen elämässäni harmistnut sen käytöstä, isomummo tuli lapsemme ristiäisiin kokomustassa pitkässä mekosssa. Sen yhden kerran olen asiaa hieman kummastellut. Siihenkin yhdistettynä eri väriset kengät tai vyö olisi tehnyt asusta pirteämmän.

muuten että kokovalkoiseenkin saa etiketin mukaan pukeutua, kunhan puku ei ole täyspitkä? Harva tämän tosiaan tietää, joten ehkä parempi jättää pukeutumatta, jotta välttyy tietämättömien junttejen ilkeiltä katseilta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Marizka:
Älkää nyt olko niiin epäkunnioittavia ja siveettömiä. Huivit mukaan sinne kirkkoon jos juhlamekko paljastaa olkapäät, ni ei kenenkään päivä mene pilalle!

Alushousut voi jättää kotiin kun ei kukaan kuitenkaan näe, onko niitä vai ei.

Hyi, Jumalan eteen pimppa paljaana?!

Itse olen juuri menossa häihin ja ostin mustan mekon, koska en viihdy värikkäissä vaatteissa. En missään nimessä halua olla epäkunnioittava hääparia kohtaan ja juuri siksi ajattelin pukeutua mustaan. Pukeutumisetikettiä en myös halua ehdoin tahdoin rikkoa, joten ajattelin elävoittää asuani värikkäällä laukulla ja koruilla. Mistä löytyisi taattu hääetiketti, meinaan jossakin etiketissä mainitaan vain ettei kokovalkoiseen saa pukeutua ja musta ei ole paras mahdollinen, mutta ei kielletykään ja joissain ohjeissa ei puhuta mustasta mitään?? Pitääkö nyt mennä ostamaan joku värikäs kolttu, jossa ei lainkaan viihdy?

Alkuperäinen kirjoittaja Muua:
No huhhuh!
Mun häihin saa ihmiset pukeutua JUST NIINKU NE HALUAA ja tuntee olonsa kotoisaksi.
Että en ymmärrä moista nipotusta!
No,meitä on moneen junaan..

No eihän saa pukeutua just niin ku haluaa, ellei halua välttämättä pilata muiden tunnelmaa.Nimittäin siinä tapauksessa, ettei se oma haluaminen ole hyvän tavan ja tyylitajun mukaista.

Näytäs mulle ne "kirkon säännöt" joissa lukee ettei olkpäät saa olla paljaat? Mä peitän aina olkapäät ihan jo senkin takia että meidän kirkossa on hiton kylmä, mutta usein on esim. morsiamella ollut olkapäät paljaanaja aina ovat naimisiin päässeet, ei ole käännytetty sen takai pois....

Ja yleensä pitää olla _syy_ miksi jotain ei saa tehdä, ei tasan lue Raamatussa että "nainen ei saa mennä kirkkoon ilman sukkahousuja" :laugh:

ETTÄ KUNNON PERUSTELUJA, kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
Musta on niin perusjuhlavaateväri, etten siitä kyl palkoo kiskois henkireikään ;) :whistle:

just näin. nykyään muutenkaan ei nuo pukeutumissäännöt ole niin tarkkoja kuin ennen vanhaan. eihän nykyään hautajaisiinkaan ole pakko pukeutua siihen mustaan

mulla menee aina tuhottomasati aikaa ja rahaa pähkäillessäni mitä laitan häihin päälle. ja sitten kun saavun paikalle mitä näenkään...pimuja jotka varmaan vasta samana aamuna valkanneet jotain päälle: henkkamaukan rypistynyt musta minnimekko, housut ja paita, valkonen mekko, kuluneet kengät yms. yms. harmittaa ihan jo morsiammen puolesta kun on hänen hienoimmat juhlansa ikinä ja päällä hienoin mekko ikinä ja vieraat eivät omalla pukeutumisellaan sitä kunnioita :(

Eikö nuo etikettijutut ole vähän vanhentuneita jo... harvempi siellä kirkossa hattu päässä taitaa olla, esimerkiksi?

Mun mielestä jos asu on nätti, tarpeeksi juhlava ja noudattaa jonkinlaista tervettä järkeä niin eiköhän se ole ihan ok. :)

Itse olen ollut (talvi)häissä mustassa mekossa mutta hartioilla oli värillinen huivi ja laukussa ja kengissä jotain väriä myös, vaaleanpunaista muistaakseni.

Kirkossa kuuluu peittää olkapäät, mutta morsiamen kohdalla tässä nykyään usein livetään kun muodissa ovat niin avonaiset puvut ja seremonian ajaksi on vähän vaikea mitään huivia siihen päälle virittää. Vieraiden kohdalla sääntö kuitenkin pätee edelleen. Luterilainen kirkko on vielä tässä suhteessa tosi salliva, itse olen ollut ortodoksihäissä joissa hikoiltiin kesähelteellä lähes tunnin mittaisen seremonian ajan pitkähihaisissa (miehillä pikkutakit ja naisilla bleiserit tai shaalit). Ja ulkomailla tilanne vielä ihan eri, välimeren maissa ei pääse edes turisti kirkkoon sisälle jos on liian paljastavat vaatteet (itse menin kerran pitkähihaisessa paidassa ja shortseissa kirkkoon ja jouduin kietomaan huivin lantion ympäri kun shortsit olivat paikallisen mittapuun mukaan liian niukat).

Mitä tulee sukkahousuihin niin ne vain nyt yksinkertaisesti ovat tyylikkäämmät kuin paljaat sääret ja niitä saa nykyään niin ohuina etteivät helteelläkään haittaa. Itse olen joskus tehnyt niin että käyn sitten juhlan loppupuolella, kun meno alkaa muutenkin olla rennompaa, vessassa riisumassa ne sukkikset.

Yhteistyössä