Miksi ihmiset on niin TYHMIÄ etteivät osta joululahjoja pitkin vuotta vaan alkavat nyt valittaa köyhyyttään

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Itse olen ostanut useamman 5 euron lahjan alesta, joilla ovh 12-30 euroa. Kirjoja saa alesta tosi halvalla myös. Vain ANIHARVA on oikeasti niin köyhä ettei ole varaa vitosta silloin tällöin pistää. Tyhmyyttä se on. Ei meilläkään olisi varaa ostaa joulukuussa kaikkia meidän lahjoja ja siksipä ostankin pitkin vuotta.

sdaasd
no meillä on ainakin varaa ostaa tässä / ensi kuussa KAIKKI lahjat koko suvulle.. ei voi vikasta satasesta olla kiinni. Siksi en osta - minun kaappitila on rajallista joten mielumin maksan kaupalle tavaran varastoinnista ja ostan sitten täydellä hinnalla itse... et siksi!

"vieras"
no meillä on ainakin varaa ostaa tässä / ensi kuussa KAIKKI lahjat koko suvulle.. ei voi vikasta satasesta olla kiinni. Siksi en osta - minun kaappitila on rajallista joten mielumin maksan kaupalle tavaran varastoinnista ja ostan sitten täydellä hinnalla itse... et siksi!
No mutta eihän tämä asia sitten sinua koskekaan. Vaan niitä jotka valittaa kun ei ole varaa ostaa mitään.

Jos eivät vain osaa ennakoida. Minä en oo hoksannu ostaa juuri mitään valmiiksi vaikka välillä olen sillä silmällä ale-laareja katsellut mutta sen sijaan olen laittanut lähes joka kuukausi tietyn summan rahaa purkkiin ja ne rahat on varattu lasten joululahjoihin. Mut jos olisin ennakoinut niin sillä rahalla olis varmasti saanut ostettua enemmän kivoja juttuja pitkin vuotta.

öh?
Köyhyttä en jouluna valita, mutta vastaan silti! Mitä jos kyseiset ihmiset joille olisin valmiiksi ostanut lahjat, ostaisivat itse/saisivat jostain sellaisen (tai vastaavan) kuluvan vuoden aikana? Mulla ainakin on tapana ostaa sellaisia lahjoja mille on oikeasti tarvetta ja joista tiedän ystävieni/sukulaisteni pitävän.

plm
En ymmärrä minäkään. Mutta jos haluaa voivotella rahan tai ajan puutetta joulun alla niin jokaisen oma asia.
Itse ole hankkinut lahjoja pikkuhiljaa jo kesästä saakka.

Mä kyllä kannatan sitä joululahjojen hankintaa etukäteen, MUTTA esim. meillä tuo esikoinen on esittänyt nyt sellaisia joululahjatoiveita, mitä kaupassa ei ole vielä ollut puoli vuotta sitten, tai edes muutama viikko sitten. Miten niitä voi siis ostaa etukäteen? Muutenkin lasten mieli muuttuu samaan tahtiin, kun mun sukat.

Alkuun(noin 1-2kk sitten) keskimmäinen oli muumifani, mutta nyt Teletapit onkin se, mikä jyllää. Toki muumitkin on vielä ihania, mutta Teletapit on nyt enempi in...mikäköhän villitys sitten mahtaa olla jouluna.

Joten on siinä tämäkin puoli. Mulle on se ja sama mikä villitys on milloinkin, koska osten joka tapauksessa kymmeniä lahjoja. Mutta jos on tarkoituksena ostaa 3 lahjaa, eikä enempää, niin oishan se melko ikävää jos paketeista löytyisi niitä leluja jotka oli ihan koivoja, muttei ole enää.

"just"
Ei sitä aina voi muistaa tulevan joulun lahjoja, järkeväähän se on ostaa niitä pikku hiljaa myönnän. Mutta eikös joulun ydin piile siinä että kaikki kokoontuvat yhdessä juhlimaan ns. "jeesuksen syntymään", eli ei niin kristillisesti sanottuna viettämään aikaa yhdessä hyvän ja maukkaan ruoan kanssa. Itse en ainakaan joulua vietä sen tähden että olisi lahjoja, vaan rakkaiden ihmisten tähden.

"vieras"
[QUOTE="just";22431580]Ei sitä aina voi muistaa tulevan joulun lahjoja, järkeväähän se on ostaa niitä pikku hiljaa myönnän. Mutta eikös joulun ydin piile siinä että kaikki kokoontuvat yhdessä juhlimaan ns. "jeesuksen syntymään", eli ei niin kristillisesti sanottuna viettämään aikaa yhdessä hyvän ja maukkaan ruoan kanssa. Itse en ainakaan joulua vietä sen tähden että olisi lahjoja, vaan rakkaiden ihmisten tähden.[/QUOTE]

On se hyvä kun ihmiset osaavat lukea :D Jos lahjat ei ole tärkeitä niin sillon tuskin joulun alla köyhyyttään valittaakaan. Ja juuri näitä valittavia ihmisiä tarkoitin.

En tiedä miten muilla mutta meillä lelut yms. on vanhempien takana ja lapset ei niitä itse ostele joten hyvin tiedän mitä lapsilla on jo ja tulee olemaan.

Kepsis
kaikenmaailman kissanristiäiset mihin menee rahaa kun pitää olla lahjaa sinne tänne ja tuonne, mitä isompi lähipiiri sitä kovemmin menee rahaa kaikkeen turhaan, sitten pitäisi vielä jouluostokset ympätä pitkin vuotta ja osata pitää ne sellaisessa paikassa mistä ei vuoden mittaan esim. puoliso niihin törmäisi tai lapset? jepajep...

"vieras"
kaikenmaailman kissanristiäiset mihin menee rahaa kun pitää olla lahjaa sinne tänne ja tuonne, mitä isompi lähipiiri sitä kovemmin menee rahaa kaikkeen turhaan, sitten pitäisi vielä jouluostokset ympätä pitkin vuotta ja osata pitää ne sellaisessa paikassa mistä ei vuoden mittaan esim. puoliso niihin törmäisi tai lapset? jepajep...
Miksi ihmeessä ostelet turhaa? Ei meillä lapset saa joka paikkaa penkoa.
Selitys löytyy näiltä valittajilta joka kohtaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja öh?;22431489:
Köyhyttä en jouluna valita, mutta vastaan silti! Mitä jos kyseiset ihmiset joille olisin valmiiksi ostanut lahjat, ostaisivat itse/saisivat jostain sellaisen (tai vastaavan) kuluvan vuoden aikana? Mulla ainakin on tapana ostaa sellaisia lahjoja mille on oikeasti tarvetta ja joista tiedän ystävieni/sukulaisteni pitävän.
Hyvä pointti.
Ja kaappitila on rajallista.

Kepsis
[QUOTE="vieras";22431755]Ostatteko lahjat jouluaattona vai minne tungette ne joka tapauksessa? ;) Ja ei kai köyhillä ole varaa ostaa niitä lahjoja niin paljon että tunkua kaappiin olisi ;)[/QUOTE]

hups, tästä huomasi, menin provo-ansaan...

[QUOTE="vieras";22431755]Ostatteko lahjat jouluaattona vai minne tungette ne joka tapauksessa? ;) [/QUOTE]

Kyllä niitä lahjoja jaellaan pois pitkin joulukuuta, kaikkien lahjansaajien kanssa ei nähdä mitenkään viikottain :)

"vieras"
meillä tämä raha-ongelma on kyllä samanlainen ihan joka kuussa :( eli syntymäpäiväkausi kevättalvella jolloin kummilasten synttäreitä joka kuussa, sitten valmistumiset, ylppärit jne. kesällä on ylimääräisiä menoja häistä, ripareista ja syksyllä taas omien lasten synttäreitä...yksinkertaisesti kun rahat ovat tiukassa niin ei minulla ole enempää rahaa toukokuussa kuin nyt joulunallakaan...tuo rahapurkki-idea jonka joku aiempi mainitsi on hyvä, sen idean meinaan kyllä varastaa... toisaalta sitten saan itse jouluntunnelmaa kun/jos ne rahat lahjoihin löytyvät ja saan samalla kertaa hommailla niitä :)

"wieras"
Meillä on pitkin vuotta muitakin rahan menoja eli 6 kummilapsen synttärit. 3 omaa, + heidän vuoden aikana tarvitsemat asusteet ym. Niin ne joululahjat jää sitten helposti joulukuulle. Paitsi jos oikein hyviä tarjouksia löytyy, niin ostan. Mutta en ala tarkoituksella niitä vuoden aikana etsimään.

"vieras"
[QUOTE="wieras";22431828]Meillä on pitkin vuotta muitakin rahan menoja eli 6 kummilapsen synttärit. 3 omaa, + heidän vuoden aikana tarvitsemat asusteet ym. Niin ne joululahjat jää sitten helposti joulukuulle. Paitsi jos oikein hyviä tarjouksia löytyy, niin ostan. Mutta en ala tarkoituksella niitä vuoden aikana etsimään.[/QUOTE]

Ja sitten joulukuussa valitat ( tai siis jo viimeistään marraskuussa aloitat valittamisen) ettei ole varaa yhteenkään lahjaa eikä ruokaan eikä siihen ja tähän? ;)

ekoäiti
Miksi kaiken pitäisi edes olla niin suurta ja isoa ja kallista? Minä teen itse lahjoja, leluja, pannulappuja yms ja kahteen lahjaan menee usein yksi lankakerä + kaiken maailman lankojen jämiä mitä kaappeihin kertyy ja lankakerä maksaa sen 2-5 euroa. yleensä sellainen mitä ihminen oikeasti tarvitsee ei edes maksa paljoa, esim kauppakassi kankainen, valmiinakin maksaa alle 5 euroa ja siihen maalit joilla esim lapset voi kummeille painaa kuvat .

Mä en ymmärrä mitä järkeä on tuhlata jouluna rahaa ihan mielin määrin vaikka pienempikin muistaminen riittää, tosin meillä ei ole rahasta puutetta, itse satsaan laatuun. Esim meidän pienin lapsi ei taida saada jouluna paljon muita lahjoja kuin keinuhevosen jossa myös pyörät alla että toimii tavallaan hevos"moponakin" mutta pienin on niin pieni että juu osaa leikkiä, muttei kuitenkaan joulusta tajua joten hänen kohdallaan ostetaan yks kalliimpi. Mitä isompiin lapsiin tulee niin ei niittenkään kohdalla määrä vaan laatu. Mua ärsyttää ylikaiken saada joululahjaksi saippuoita tai suklaita joista en pidä, ostakaa jotain järkevää, jotain mitä tiedätte että tulee käyttöön. Mielestäni kaiken maailman kylpylä lahjakortitkin on ihan turhia eikä ne sen enempää maailmaa säästää, ihan pelkkä niitten kylpylöitten olemassa olo on ihan turhuutta.

Aikuisten kesken riittää alle 10 lahja ihan vaan joulumieltä tuomaan. Ja miksette ostaisi käytettynä? Läheinen ihminen keräilee meillä kauhuleffoja, sen sijaan että olisin ostanut yhden uuden 20 eurolla ostin 15 käytettyä 20 eurolla. Samoin barbien vaatteita tytölle, ostin käytettynä/jonkun muun itsetekemänä tosi ison kasan aivan mahtavia vaatteita, joista ei kyllä huomaa että on käytetty. Kirjan voi ostaa käytettynä. Ja käytettyä voi antaa ellei se ole ihan täyttä tilpehööriä ja kuhan se on ehjää. Maailmamme on niin täynnä jo tavaraa että liian kuluttamisen on vain loputtava!!!

Ja muuten emme ole köyhiä, en kuitenkaan pidä materialismia kauheesti arvossaan.

Minä ainakin ostan pitkin vuotta jos sattuu jotain löytymään. Enkä nyt tarkota mitään hittileluja vaan ihan vaatetta tms. Hyödynnän alennusmyynnit ja kaupanpäälliset. Nyt on melkein kaikki joululahjat jo osteltuna. Inhoan lähteä joulunalusviikolla kauppoihin ryntäilemään ja jonottamaan, jos tarvii vielä joulukuussa keksiä jollekin lahja niin katselen sitten mieluummin verkkokaupoista. Niissä on usein tarjouksia.

Keittiönoita
Mä tiedän ihmisiä, joille se 5 e toukokuussa alekorin löydöstä voi olla liikaa. On ihmisiä, jotka joutuvat joka kuukausi sumplimaan ainakin muutaman päivän ruuat tolla 5 eurolla. Ihmisiä, joilla ei oikeastaan koskaan ole yhtään ylimääräistä ja vaikka vähän olisikin, sitä ei uskalla käyttää. Lapsi sairastuukin ja pitää viedä lääkäriin ja sillä ylimääräisellä saa sitten ainakin lapselle lääkkeet, kun exä on päättänyt tehdä pikkukillerin ja jättää elarit maksamatta sovittuna päivänä. Jos ne rahat olisi laittanut alekorilahjaan, sitten lapsi olisi ollut ilman lääkkeitä. Lyhyet pätkätyöt, rahojen odottaminen taas työkkäristä, pienehköjä summia tilille satunnaisesti ilman täyttä varmuutta siitä, milloin rahaa tulee ja kuinka paljon tällä kertaa....silloin eletään niin veitsenterällä, että niitä joululahjojakaan ei uskalla pitkin vuotta alkaa hankkimaan.

"heh"
en osaa ostaa etukäteen, koska minun on aivan pakko antaa lahja heti tai viimeistään viikon päästä, joten kalliiksi tulisi jos etukäteen lahjoja ostaisin. olen vielä sellainen lahopää, että jos jotain kaappiin laitan n iin en sitten enää muista koko asiaa ja se löytyy tyyliin 3v päästä kaappeja siivotessa :) Onneksi on ollut jouluisin varaa ostaa lahjat ja ruoat. Toki jos tiukkaa olisi niin aloittaisin jo ajoissa, mutta siinä olisi se suuri vaara, että antaisin ne lahjat heti.

Yhteistyössä