Miksi kaiken pitäisi edes olla niin suurta ja isoa ja kallista? Minä teen itse lahjoja, leluja, pannulappuja yms ja kahteen lahjaan menee usein yksi lankakerä + kaiken maailman lankojen jämiä mitä kaappeihin kertyy ja lankakerä maksaa sen 2-5 euroa. yleensä sellainen mitä ihminen oikeasti tarvitsee ei edes maksa paljoa, esim kauppakassi kankainen, valmiinakin maksaa alle 5 euroa ja siihen maalit joilla esim lapset voi kummeille painaa kuvat .
Mä en ymmärrä mitä järkeä on tuhlata jouluna rahaa ihan mielin määrin vaikka pienempikin muistaminen riittää, tosin meillä ei ole rahasta puutetta, itse satsaan laatuun. Esim meidän pienin lapsi ei taida saada jouluna paljon muita lahjoja kuin keinuhevosen jossa myös pyörät alla että toimii tavallaan hevos"moponakin" mutta pienin on niin pieni että juu osaa leikkiä, muttei kuitenkaan joulusta tajua joten hänen kohdallaan ostetaan yks kalliimpi. Mitä isompiin lapsiin tulee niin ei niittenkään kohdalla määrä vaan laatu. Mua ärsyttää ylikaiken saada joululahjaksi saippuoita tai suklaita joista en pidä, ostakaa jotain järkevää, jotain mitä tiedätte että tulee käyttöön. Mielestäni kaiken maailman kylpylä lahjakortitkin on ihan turhia eikä ne sen enempää maailmaa säästää, ihan pelkkä niitten kylpylöitten olemassa olo on ihan turhuutta.
Aikuisten kesken riittää alle 10 lahja ihan vaan joulumieltä tuomaan. Ja miksette ostaisi käytettynä? Läheinen ihminen keräilee meillä kauhuleffoja, sen sijaan että olisin ostanut yhden uuden 20 eurolla ostin 15 käytettyä 20 eurolla. Samoin barbien vaatteita tytölle, ostin käytettynä/jonkun muun itsetekemänä tosi ison kasan aivan mahtavia vaatteita, joista ei kyllä huomaa että on käytetty. Kirjan voi ostaa käytettynä. Ja käytettyä voi antaa ellei se ole ihan täyttä tilpehööriä ja kuhan se on ehjää. Maailmamme on niin täynnä jo tavaraa että liian kuluttamisen on vain loputtava!!!
Ja muuten emme ole köyhiä, en kuitenkaan pidä materialismia kauheesti arvossaan.