Miksi ihmiset on niin perkeleen uteliaita!!

• Viestiketjun aloittaja ketuttaa
  • Ensimmäinen viesti
muah
Saa olla onnellinen, että on nainen ja kerran kuukaudessa sekä raskauden aikana saattaa hormonien vuoksi vähän heittää.

Jos olisi mies ja testosteronia, niin kuukauden mikä tahansa päivä saattaa pimahtaa, raiskata, tappaa tai puukottaa tai muuten vaan raivota. Koska näitä kaikkia asioita tekee yleisemmin miehet, se epävakaampi sukupuoli.

omituista
Mä pidän kyllä lähinnä huomionhakuisena näitä kun ei voida kertoa laskettua aikaa. Toisaalta pidän kyllä myös erikoisena kaveriporukkaa joka noin ahdistelee niin kuin tuossa mökkireissun aikanakin. Vieläpä erikoisempana jos yhden kaverin raskaus saa muut muuttumaan tuollaisiksi etteivät usko mitään.

Mä en itse ole suoraansanottuna juurikaan kiinnostunut muiden vauvoista tai raskauksista. Ihan läheisimpien kuten siskoni ja parhaiden ystävieni vauva-asioista olen kiinnostunut koska he ovat minulle rakkaita ihmisiä ja luonnollisesti vauvat ovat tärkein asia heidän elämässään. Mutta kaverit... Ei voisi vähempää kiinnostaa onko Marian vauvan la 2.4 vai vaikka 15.4. En kysy edes sitä siksi että se minua kiinnostaisi vaan siksi että olen ymmärtänyt että on kohteliasta osoittaa olevansa kiinnostunut toisen raskaudesta ja näin tarjota hänelle mahdollisuus puhua siitä.

Mulle sattui yhden kaverin kanssa huvittava juttu kun hän kertoi odottavansa kevätvauvaa. Onnittelin tietty ja kysyin laskettua aikaa johon kaveri avautui kuinka hänestä on niin hirveän rasittavaa kun kaikki pommittaa näillä kysymyksillä ja perusteli about ap:n tavoin sitä miksi ei halua tuota kertoa, toteaa vaan että la on joskus huhtikuussa. Mä olin vähän yllättynyt ja totesin vaan että okei. Vähän myöhemmin kaveri jatkoi kuinka he aikovat mennä 4d-ultraan. Jostain syystä menin sitten tyhmänä kysymään että meinaatteko selvittää vauvan sukupuolen. Siitä alkoi uusi purkaus kuinka rasittavaa on kun kaikki utelevat sukupuolesta ja vaikka he selvittäisivätkin sen niin eivät aio sitä kenellekään paljastaa vaan se on heidän oma, kahdenkeskeinen salaisuus. Miten ihmiset ovat noin uteliaita että menevät ihan sekaisin toisen vauvasta eivätkä voi antaa mitään rauhaa ja yksityisyyttä.

Varmuuden vuoksi en sitten kysellyt enää vauvasta mitään. Tavatessamme puhuin ihan muista asioista ja kaverin kääntäessä jutut raskauteensa vastailin sopivissa kohdiin "jaa" ja "niin", muuttaen sitten puheenaiheen taas johonkin muuhun. Myöhemmin kuulin toiselta kaverilta kuinka tämä raskaanaolija oli niin loukkaantunut kun jotkut nimeltämainitut kaverit eivät voi osoittaa mitään mielenkiintoa hänen raskauttaan ja vauvaansa kohtaan.

Toisia on vaikea miellyttää.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
....
Mua kyllä taas ärsyttää tollanen haloon tekeminen normaalista asiasta. Varmaan kavereitaskin ja siksi ärsyttävät sua tahallaan.

Ja on se nyt niin kamalaa jos ihmiset kyselee ja välittää, ottaa yhteyttä, haluaa järkätä sulle vauvajuhlaa ja lahjoa. Uhh, kiittämätön mikä kiittämätön. Oot varmaan just sellanen joka on aina saanut kaiken, haluaa aina tehdä omista asioistaan ison numeron ja maailman pitää pyöriä sun ympärillä. Helpommallahan sitä tosiaan olis päässyt, jos olis vaan kertonut sen lasketun ajan.

muahh
Joo muakaan ei kiinnosta toisten vauvat pätkääkään, mutta ei sitä voi esittää että toinen ei ole raskaana. Pakko sitten jauhaa paskaa ja kysyä jostain lasketusta ajasta ja sukupuolesta, en sitten tiedä mitkä olisi parempia kysymyksiä. Ei ne mua kiinnosta, tai oikeastaan mikään muukaan siihen liittyvä.

ketuttaa
Mua kyllä taas ärsyttää tollanen haloon tekeminen normaalista asiasta. Varmaan kavereitaskin ja siksi ärsyttävät sua tahallaan.

Ja on se nyt niin kamalaa jos ihmiset kyselee ja välittää, ottaa yhteyttä, haluaa järkätä sulle vauvajuhlaa ja lahjoa. Uhh, kiittämätön mikä kiittämätön. Oot varmaan just sellanen joka on aina saanut kaiken, haluaa aina tehdä omista asioistaan ison numeron ja maailman pitää pyöriä sun ympärillä. Helpommallahan sitä tosiaan olis päässyt, jos olis vaan kertonut sen lasketun ajan.
Mulla taas ärsyttää se, ettei riitä että sanoo että "laskettu aikana on maaliskuun lopussa" vaan pitää juntata ja puntata se tietty päivä. Eikö siinä enemmän MUUT tee kamalan haloon, kun pitää saada se tietty päivämäärä rutistetuksi tietoonsa väen vängällä kissojen ja koirien kautta??
En halunnut sitä tiettyä päivää kaikkien tietoon just siksi että ei ole miljoonaa ihmistä jotka odottaa et just sillon se vauva tulee maailmaan ja sitten on sata miljoonaa kyselijää, joko synty joko.

Ja vauvajuhlatkin järkkäsin itse. Kaverit ehdotti, että pidä nyt jotku vauvajuhlat, joten pidin. Ei ollu mitään semmosia et mulle ois järkätty vaan ite pidin kotona ja järjestin tarjoilut sun muut.

Kiittämätön? Aina saanut kaiken? Maailman pitäis pyöriä mun ympärillä? Erikoisesti sanottu täysin tuntemattomalle ihmiselle ja vaikka asia ei sulle kuulukaan niin voin mainita että oon perheestä missä ei todellakaan saanut kaikkea mitä halus, kun olin pieni vanhemmat veti kaikkea alkoholia vahvempaakin kamaa ja oli raittiina tuskin koskaan, luonteeltani taas olen syrjäänvetäytyvä ja ujo ihminen joka arvostaa omaa rauhaa eikä todellakaan mangu mitään huomiota...

ketuttaa
Mä pidän kyllä lähinnä huomionhakuisena näitä kun ei voida kertoa laskettua aikaa. Toisaalta pidän kyllä myös erikoisena kaveriporukkaa joka noin ahdistelee niin kuin tuossa mökkireissun aikanakin. Vieläpä erikoisempana jos yhden kaverin raskaus saa muut muuttumaan tuollaisiksi etteivät usko mitään.

Mä en itse ole suoraansanottuna juurikaan kiinnostunut muiden vauvoista tai raskauksista. Ihan läheisimpien kuten siskoni ja parhaiden ystävieni vauva-asioista olen kiinnostunut koska he ovat minulle rakkaita ihmisiä ja luonnollisesti vauvat ovat tärkein asia heidän elämässään. Mutta kaverit... Ei voisi vähempää kiinnostaa onko Marian vauvan la 2.4 vai vaikka 15.4. En kysy edes sitä siksi että se minua kiinnostaisi vaan siksi että olen ymmärtänyt että on kohteliasta osoittaa olevansa kiinnostunut toisen raskaudesta ja näin tarjota hänelle mahdollisuus puhua siitä.

Mulle sattui yhden kaverin kanssa huvittava juttu kun hän kertoi odottavansa kevätvauvaa. Onnittelin tietty ja kysyin laskettua aikaa johon kaveri avautui kuinka hänestä on niin hirveän rasittavaa kun kaikki pommittaa näillä kysymyksillä ja perusteli about ap:n tavoin sitä miksi ei halua tuota kertoa, toteaa vaan että la on joskus huhtikuussa. Mä olin vähän yllättynyt ja totesin vaan että okei. Vähän myöhemmin kaveri jatkoi kuinka he aikovat mennä 4d-ultraan. Jostain syystä menin sitten tyhmänä kysymään että meinaatteko selvittää vauvan sukupuolen. Siitä alkoi uusi purkaus kuinka rasittavaa on kun kaikki utelevat sukupuolesta ja vaikka he selvittäisivätkin sen niin eivät aio sitä kenellekään paljastaa vaan se on heidän oma, kahdenkeskeinen salaisuus. Miten ihmiset ovat noin uteliaita että menevät ihan sekaisin toisen vauvasta eivätkä voi antaa mitään rauhaa ja yksityisyyttä.

Varmuuden vuoksi en sitten kysellyt enää vauvasta mitään. Tavatessamme puhuin ihan muista asioista ja kaverin kääntäessä jutut raskauteensa vastailin sopivissa kohdiin "jaa" ja "niin", muuttaen sitten puheenaiheen taas johonkin muuhun. Myöhemmin kuulin toiselta kaverilta kuinka tämä raskaanaolija oli niin loukkaantunut kun jotkut nimeltämainitut kaverit eivät voi osoittaa mitään mielenkiintoa hänen raskauttaan ja vauvaansa kohtaan.

Toisia on vaikea miellyttää.

Todella huomionhakuista, joo. Raskaudestanikin kerroin aika myöhään ihmisille. Koska EN KAIPAA huomiota ja sen takia nuo jatkuvat kyselyt ja höösäämisetkin ärsyttää. Joo, kun jäisikin siihen että kohteliaasti kysytty, että milloinkas laskettu aika on. Kohteliaasti olen vastannut että maaliskuun lopussa. Mutta siitä nämä "kohteliaat kyselijät" on kimpantuneet ja alkaneet väen vängällä inttämään että pitää kertoa tarkka päivä ja hemmetti tarkka kellonaikakin vielä jos ois antaa. Eli ei, en oo alkanu kellekään päin naamaa sihisemään ja sähisemään, että miks kaikki kyselee tollasta, yhyy. Olen vaan ihmetelly miksi pitää alkaa sitä tiettyä päivämäärää penäämään. Sitä päivämäärää ne ystävät sitten sokeina tuijottaa ja odottaa että just sillon vauva pamahtaa maailmaan!

Sukupuolikyselyistä ollaan vaan sanottu, että emme tiedä, haluamme pitää yllärinä ja sen näkee sitten kun vauva syntyy. Niin sitäkin spekuloidaan - "nyt se osti vaaleenvihreet sukat, kyllä se on poika, ei tytölle semmosia värejä voi laittaa".

....
Jaa, no jos sussa ei ole mitään vikaa niin ehkä sun läheiset sitten vaan on hulluja.

Raskaana olevat noin pääsääntöisesti osaa kyllä olla aika rasittavia, niinkuin tästäkin ketjusta näkee. Mutta eihän sitä itse siinä tilassa edes huomaa...

ketuttaa
Mä en edes kiinnitäisi huomiota jos ei tarkkaa päivää sanottaisi, ainahan sitä sanotaan vaan se kuukausi millon vauvan pitäisi syntyä.
No nimenomaan? Eikä ne lapset yleensä edes synny just sinä laskettuna päivänä, herrajestas sentään. Toki kuukausi on pitkä aika, että on kai se nyt hyvä heittää jotain, että tammikuun alussa/lopussa. Mutta niin itse heitinkin, vaan ei riittänyt. En pidä siitä että nyt tuo tarkka päivä on jokaisen tiedossa, koska oikeasti, ne lapsettomat kaverini nyt on sitä mieltä, että se vauva syntyy JUURI tuona päivänä.

ketuttaa
Jaa, no jos sussa ei ole mitään vikaa niin ehkä sun läheiset sitten vaan on hulluja.

Raskaana olevat noin pääsääntöisesti osaa kyllä olla aika rasittavia, niinkuin tästäkin ketjusta näkee. Mutta eihän sitä itse siinä tilassa edes huomaa...
Enpä sentään raskaanakaan ollessa ala hyvistä ystävistä kaivelemaan näiden selän takana tietoja mitä eivät halua levitellä. Eräällä ystävälläni on krooninen suolistosairaus, mutta ei ole halunnut tarkkaan kertoa mikä - pitäisköhän alkaa hänen vanhemmiltaan utelemaan onko kyseessä kenties haavainen koliitti vaiko crohn?

"hmmm"
Kannattaisko vaihtaa ystäviä, jos kerta ovat noin outoja ja saa sut noin suunniltaan? :D enpä tiedä ketään, joka kuvittelis että vauva syntyy juuri laskettuna aikana taikka ketään joka päättelis että vauva on poika, koska äiti ei halua vaaleanpunaisia vaatteita, KOSKA ei tiedä vauvan sukupuolta.

Outoa kertakaikkiaan, outoa.

ketuttaa
[QUOTE="hmmm";30686947]Kannattaisko vaihtaa ystäviä, jos kerta ovat noin outoja ja saa sut noin suunniltaan? :D enpä tiedä ketään, joka kuvittelis että vauva syntyy juuri laskettuna aikana taikka ketään joka päättelis että vauva on poika, koska äiti ei halua vaaleanpunaisia vaatteita, KOSKA ei tiedä vauvan sukupuolta.

Outoa kertakaikkiaan, outoa.[/QUOTE]

No, kaverit eivät usko sitäkään että me ei tiedetä sukupuolta. Väittävät että ei vaan haluta kertoa koska kyllähän kaikki nykypäivänä selvittää sukupuolen. Mukamas. Ja kyllä nuo vaan laskee jo päiviä sinne laskettuun aikaan. Edes MINÄ en jaksa kytätä paljonko jäljellä koska tiedän että vauva vois hyvin syntyä vaikka huomenna, näillä viikoilla!

"huhhuh"
Ei tässä nyt ap voi olla ongelmana tungettelevat kaverit.
Hermostut ihan naurettavista asioista,ilman minkäänlaista suhteellisuudentajua.
Mikset vain voinut sanoa sitä laskettua aikaa?
Ja vastata jos joku lasketun ajan jälkeen kysyy joko vauva on syntynyt?
Kyse on kuitenkin vain parista viikosta koko elämän aikana,ei ole iso vaiva.
Kuulostat todella,TODELLA stressaantuneelta ja en usko että ongelma on ollenkaan kavereissasi vaan purat heihin nyt jotain muita ongelmiasi.

"..."
Mun mielestä aapeen salailu kuulostaa jokseenkin oudolta. Mitä helvetin utelua noi kysymykset muka on? Ihan normaaleja kysymyksiä joita raskaana olevalle esitetään! :O koetko muutenkin ahdistavana/negatiivisena keskustelut vauvastanne? Onko kaikki muukin utelua, esim. jos joku kysyy, aiotko ottaa vastaan kivunlievitystä synnytyksessä? Aiotko imettää? Nukkuuko vauva vieressäsi vai omassa sängyssä? Jne.

Kokemusta on
Kunhan olet synnyttänyt ja kaikki saavat tietää kumpi on tullut, niin tilanne rauhoittuu. Saatat jopa ihmetellä mikseivät soittele ja kysy mitä sinulle kuuluu...

Mitä kenellekään kuuluu, aikooko ap ottaa kivunlievitystä, imettää tai että missä vauva nukkuu. Synnytys on henkilökohtainen asia, kuten myös imetys ja nukkumisjärjestelyt. Jos ei tarkkaa laskettua aikaa halua sanoa, niin saa olla sanomatta. Miksi siitä muiden pitää jankuttaa? Se on vain suuntaa antava päivä, ei se varma päivä jolloin lapsi syntyy. Ymmärrän kyllä ärsyyntymisesi... Sinun raskaus, sinun ja miehesi lapsi. Kerrotte mitä parhaaksi näette. Ei ole mikään pakko kertoa mistään jos ei halua. Siinä ei mitään kummallista ole.

Omituista
Todella huomionhakuista, joo. Raskaudestanikin kerroin aika myöhään ihmisille. Koska EN KAIPAA huomiota ja sen takia nuo jatkuvat kyselyt ja höösäämisetkin ärsyttää. Joo, kun jäisikin siihen että kohteliaasti kysytty, että milloinkas laskettu aika on. Kohteliaasti olen vastannut että maaliskuun lopussa. Mutta siitä nämä "kohteliaat kyselijät" on kimpantuneet ja alkaneet väen vängällä inttämään että pitää kertoa tarkka päivä ja hemmetti tarkka kellonaikakin vielä jos ois antaa. Eli ei, en oo alkanu kellekään päin naamaa sihisemään ja sähisemään, että miks kaikki kyselee tollasta, yhyy. Olen vaan ihmetelly miksi pitää alkaa sitä tiettyä päivämäärää penäämään. Sitä päivämäärää ne ystävät sitten sokeina tuijottaa ja odottaa että just sillon vauva pamahtaa maailmaan!

Sukupuolikyselyistä ollaan vaan sanottu, että emme tiedä, haluamme pitää yllärinä ja sen näkee sitten kun vauva syntyy. Niin sitäkin spekuloidaan - "nyt se osti vaaleenvihreet sukat, kyllä se on poika, ei tytölle semmosia värejä voi laittaa".
Mun mielestä toi ettei voi sanoa laskettua aikaa tekee asiasta isomman numeron mitä se oikeasti on. Helpommalla pääsee kun vaan sanoo, vaikka sitten 3-4 viikkoa myöhemmäksi jos haluaa välttää viimeviikkojen ahdistelun.

Mut niin kuin aiemmin totesin, omituisen ja jopa häiriintyneen kuuloista jos yksi kaveri ja hänen raskautensa on koko kaveriporukan pakkomielle eikä mitään uskota. Lapsettomien kavereiden kanssa kun yleensä tuntuu ongelmana olevan se etteivät he ole yhtään kiinnostuneita toisen raskaudesta ja muukin yhteydenpito kärsii.

Kannattaa miettiä vaihtaisiko kaveripiiriä. Rankaksi sekin käy jos vauvan synnyttyä kaverit hiipiä ympäri taloanne ja tunkevat ikkunoista ja savupiipusta sisään kun olet sanonut ettette parin ekan viikon aikana ota vieraita vastaan.

säpäle harmaana
Mitä kenellekään kuuluu, aikooko ap ottaa kivunlievitystä, imettää tai että missä vauva nukkuu. Synnytys on henkilökohtainen asia, kuten myös imetys ja nukkumisjärjestelyt. Jos ei tarkkaa laskettua aikaa halua sanoa, niin saa olla sanomatta. Miksi siitä muiden pitää jankuttaa? Se on vain suuntaa antava päivä, ei se varma päivä jolloin lapsi syntyy. Ymmärrän kyllä ärsyyntymisesi... Sinun raskaus, sinun ja miehesi lapsi. Kerrotte mitä parhaaksi näette. Ei ole mikään pakko kertoa mistään jos ei halua. Siinä ei mitään kummallista ole.
Ei varmaan olekaan, mutta tässähän oli kai kyse ihan ystävistä, eikä mistään naapureista ja kumminkaimoista. Minusta on ihan luonnollista, että jutustellaan tuollaisista asioista, ihan kuin mistä tahansa muustakin asioista. Jos joku menee uuteen työhön kysellään, millaista se työ on, millaisia työaikoja jne. Jos joku hankkii uuden asunnon, kysellään, missä asunto on, minkä kokoinen jne. Jos joku on ollut matkalla, kysellään, millainen reissu on ollut jne. Jos ihminen sairastuu tai vaikka leikataan, kysellään vointia ja mahdollisia oireita ja tulevia toimenpiteitä. Tällaisia asioita nyt on tapana kysellä. En osaa kuvitella keskustelua ystävieni kanssa, jossa en voisi kysyä hänen henkilökohtaisista asioistaan mitään.

Ap:n tapauksessa ihmettelen, miksi hän on päätynyt tällaiseen salaamiseen. Eikö hän tosiaankaan tullut ajatelleeksi, että sehän ei lopeta kyselyjä, vaan pikemminkin lisää niitä. Ja kuulostaa kyllä todella oudolta tuollainen, etteivät millään usko, että laskettu aika ei ole tarkka aika tai että sukupuolta ei ole tiedossa. Tulee kyllä mieleen, että joko ap liioittelee tai sitten ystävät vain kiusoittelevat.

• Tykkää
järki hoi
Jos yhtään nyt lohduttaa, niin lapsesi syntymän jälkeen hyvin harvaa kiinnostaa enää teidän perheen asiat. Sinun odotetaan kasvattavan kunnollinen kansalainen, joka ei saa näkyä, haista saati kuulua enää yhtään missään. Vaatimukset ovat kovat ja mietit varmasti monta kertaa kenen kanssa voisit jakaa yövalvomiset, sairaudet, yksinäisyytesi jne. Lapsettomat kaverisi vieraantuvat, etsit uusia äitiystäviä löytämättä heti sopivinta. Isovanhemmat viettävät muutakin elämää kuin palvomalla lastasi jne.

Elät nyt aikaa, jolloin sinua arvosteaan vielä hedelmällisenä naisena ja tulevana äitinä. Et ikinä tule enää kokemaan samaa huomiota kuin nyt ja olet tärkeä pääsääntöisesti lapsillesi, mutta miehesikin saattaa kyllästyä perheenne jaktuvaan kuhinaan ja todeta parin vuoden jälkeen olevansa kypsytmätön isäksi.

Jos et halua huomiota, niin älä kerro raskaudestasi ja sanot vain, että kyse on perheenne sisäisestä asiasta. Äläkä myöskään odota lapsesi syntymän jälkeen huomaavaisuuksia, lahjoja, vierailuja, vaan iloitset lapsestasi vain kahden miehesi kanssa. Tätähän sinä tunnut hakevan. Eivät ihmiset sinua kiusaa, jos ymmärrät pysytellä heistä erossa ja vetäytyä kotiisi tuijottamaan nurkkia jo nyt. Suomessa ei tarvitse etsiä yksinäisyyttä ja rauhaa. Siinä lajissa olemme taitavia ja hylkäämme vaikka oman äitimme, jos se meistä hyvältä tuntuu ja palvelee omaa egoamme.

• Tykkää
Kyllä ihmiset tietää että vauva voi syntyä milloin vain. Luuletko ap että ihmiset eivät ole kuulleet keskosista tai yliajalle menneistä vauvoista? Pidät muita nyt vähän tyhminä.

Mä yritän itse olla harrastamatta liiallista utelua kun kuulen jonkun olevan raskaana. Mutta tuon la:n salaaminen on vähän sama kuin salaisi kengännumeronsa tai vaikka pitääkö pääsiäisenä lomaa töistä.

En lähtisi vertaamaan raskautta uuteen työhön tai asuntoon.. En hyväksyisi edea ystäviltä sitä, että ovat kiertoteitse selvittäneet raskauteen liittyviä asioita. Tai tuota että jankutetaan lasketusta ajasta tai sukupuolesta. Ystäviltä voi jo odottaa tilannetajua, jos sanoo että ei tiedä sukupuolta tai laskettua aikaa ei päivän tarkkuudella halua kertoa niin ei jumalauta aleta jankuttamaan. Kyllä se vauva syntyy kun on valmis, ilman uteluitakin. Ja sukupuoli selviää kun vauva syntyy.

Ja lasketun ajan salaaminen ei ole sama kuin kengännumeron salaaminen, hohhoijjaa. Miksi se on niin vaikeaa hyväksyä, jos joku ei tarkkaa päivää kerro? Miten se muiden.elämään vaikuttaa, että tietääkö sen vai ei? Perhe voi haluta olla esimerkiksi synnärillä kaikessa rauhassa, ja kertovat syntymästä vasta kotiinpäästyään. Syitä asiaan on monia, ei siitä tarvitse herneitä nenään vetää. Aikuiset ihmiset..

Yhteistyössä