Miksi ihmiset maaseudulla ovat niin lihavia...

  • Viestiketjun aloittaja "irina"
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Maalla ei oo mitään tekemistä (paitsi niillä maatilallisilla) ni tylsistyy ja masentuu virikkeiden puutteesta, paikataan sitä syömällä kaikkea herkkuja...
Lisäksi kuljetaan autolla joka paikkaan tai ei kuljeta mihinkään kun ei ole mihin kulkea. Ruokatarjonta pienissä kaupoissa suppeampi.
Höpö höpö! Nehän tilaa sinne ihan mitä vaan aiot ostaa!
 
vierailija
Liian paljon hiilareita ja liian vähän duunii.
Säkin aina hehkutat maaseutua. No siitä tietää, ettet koskaan ole asunut maalla, etkä tunne tätä todellisuutta.
Todellisuus suomalaisesta maaseudusta on pääosin erittäin ankea. Tuottamatonta työtä, eläkeläisiä, pystyyn taantuneita kuntia.

Suomessa ja maailmalla kasvu tehdään kasvukeskuksissa. 70-luvulle tai vielä kauemmas haikailu on naurettavaa. Kyllä mä nostalgian ymmärrän, mut pitäis silti tajuta, mikä on todellisuus nyt ja mikä se on ollut.

Itse oon kohta 40v ja "jäänyt maalle". Duunia riittää ja kämpät on halpoja. Mutta onhan tää henkisesti ankeeta kun suurin osa on eläkeläisiä ja nuoremmasta porukasta suurin osa näköalattomia.

Ne nokkelimmat täältä lähti isoihin kaupunkeihin.
 
Säkin aina hehkutat maaseutua. No siitä tietää, ettet koskaan ole asunut maalla, etkä tunne tätä todellisuutta.
Todellisuus suomalaisesta maaseudusta on pääosin erittäin ankea. Tuottamatonta työtä, eläkeläisiä, pystyyn taantuneita kuntia.

Suomessa ja maailmalla kasvu tehdään kasvukeskuksissa. 70-luvulle tai vielä kauemmas haikailu on naurettavaa. Kyllä mä nostalgian ymmärrän, mut pitäis silti tajuta, mikä on todellisuus nyt ja mikä se on ollut.

Itse oon kohta 40v ja "jäänyt maalle". Duunia riittää ja kämpät on halpoja. Mutta onhan tää henkisesti ankeeta kun suurin osa on eläkeläisiä ja nuoremmasta porukasta suurin osa näköalattomia.

Ne nokkelimmat täältä lähti isoihin kaupunkeihin.
Aivan totta, mutta juu, tajuan kyllä.

Isäni oli maatilalta kotoisin. Siellä minulla tuli loma-ajat sun muut vieteltyä nuorempana ja vanhempanakin.
Ymmärrän myös maaseudun muutokset ja nähnyt ne ihan konkreettisesti.

Fyysistä työtä tehtiin ennen huomattavasti enemmän, se piti sutjakkana ja kunnossa.
 
vierailija
Säkin aina hehkutat maaseutua. No siitä tietää, ettet koskaan ole asunut maalla, etkä tunne tätä todellisuutta.
Todellisuus suomalaisesta maaseudusta on pääosin erittäin ankea. Tuottamatonta työtä, eläkeläisiä, pystyyn taantuneita kuntia.

Suomessa ja maailmalla kasvu tehdään kasvukeskuksissa. 70-luvulle tai vielä kauemmas haikailu on naurettavaa. Kyllä mä nostalgian ymmärrän, mut pitäis silti tajuta, mikä on todellisuus nyt ja mikä se on ollut.

Itse oon kohta 40v ja "jäänyt maalle". Duunia riittää ja kämpät on halpoja. Mutta onhan tää henkisesti ankeeta kun suurin osa on eläkeläisiä ja nuoremmasta porukasta suurin osa näköalattomia.

Ne nokkelimmat täältä lähti isoihin kaupunkeihin.
Ne ylilääkitään järjestelmällisesti. Sie vaan et näe tai halua nähdä sitä
 
vierailija
Olin taannoin häissä, joissa morsiammen suku itä Suomesta pikkukaupungista. Morsiammen puoli kirkkoa oli erittäin tukevaa. Luulen, että siinä alkaa silmä vääristää. Kun koko pitäjä tukevaa, niin ei miellä itseään ylipainoiseksi.

Siitä olen samaa mieltä, että reseptit nykyisin liian raskaita.
Eikun niissä/leivissä/kekseissä/ on selluloosaa
 
vierailija
Olen jo vuosia ihmetellyt, kun mökkipitäjässä ihmiset senkun lihoo. Vuosi vuodelta uusi sukupolvi omenaposkistuu.

Palstalla olen alkanut ymmärtää, mistä kyse. Maalla, kun ei ole kiire minnekkään, niin leivotaan. Reseptit puolestaan kaloristuvat jatkuvasti. Peruspullaankin tungetaan rahkat, voisilmät jne. FB:ssä seurasin muutaman mökkitutun joulunlaittoa ja leivonnaiset olivat tosi raskaan oloisia. Kaikenlaista kristallipullaa ja valkosuklaajuustokakkua. Aivan sairasta touhua :(
Jos on poskista vaan kyse, on usein syy kortisonissa
 
Yksi syy voi olla että maalla ei olla niin ulkonäkökeskeisiä. Kuka siellä metsässä olisi katselemassa ja tuulipuvun kanssa ei ole niin nuukaa miten iso mahakumpu on
No vähälahjaisille ylensyöminen on tärkeämpää kuin omasta terveydestä huolehtiminen ja pitkä ikä.

Täältäpäin löytyy kyliltä sisäsiittoisuutta kun esivanhemmat pariutuivat naapuritalolaisten kesken sukupolvesta toiseen. Erityisesti löytyy peräkammarinpoikia ja eronneita miehiä. Heitä en näe liikkumassa ikinä jalan, pelkästään autolla/traktorilla. Tällä yhdelläkin ruokavalio koostuu HooKoon blööstä ja maidosta. Kiesus sentään näitä punaniskoja 😳
 
No vähälahjaisille ylensyöminen on tärkeämpää kuin omasta terveydestä huolehtiminen ja pitkä ikä.

Täältäpäin löytyy kyliltä sisäsiittoisuutta kun esivanhemmat pariutuivat naapuritalolaisten kesken sukupolvesta toiseen. Erityisesti löytyy peräkammarinpoikia ja eronneita miehiä. Heitä en näe liikkumassa ikinä jalan, pelkästään autolla/traktorilla. Tällä yhdelläkin ruokavalio koostuu HooKoon blööstä ja maidosta. Kiesus sentään näitä punaniskoja 😳
oikein kunnon punaniska vetäs blöötä ja keskarii
 
  • Haha
Reactions: setis
vierailija
Säkin aina hehkutat maaseutua. No siitä tietää, ettet koskaan ole asunut maalla, etkä tunne tätä todellisuutta.
Todellisuus suomalaisesta maaseudusta on pääosin erittäin ankea. Tuottamatonta työtä, eläkeläisiä, pystyyn taantuneita kuntia.

Suomessa ja maailmalla kasvu tehdään kasvukeskuksissa. 70-luvulle tai vielä kauemmas haikailu on naurettavaa. Kyllä mä nostalgian ymmärrän, mut pitäis silti tajuta, mikä on todellisuus nyt ja mikä se on ollut.

Itse oon kohta 40v ja "jäänyt maalle". Duunia riittää ja kämpät on halpoja. Mutta onhan tää henkisesti ankeeta kun suurin osa on eläkeläisiä ja nuoremmasta porukasta suurin osa näköalattomia.

Ne nokkelimmat täältä lähti isoihin kaupunkeihin.
Kuin minun sulkakynästä tai näppäikseltä.
 
vierailija
Tai aineenvaihdunnan sairaudesta, kilpirauhasvaivasta, ravinnon laadusta, alkoholista, liikkumattomuudesta.....
Näin on. Moni syö kuin lintu, ja paino ei putoa. Silloin ainut apu on lihavuusleikkaus. Toivottavasti Suomeen tulee sokerivero. Olen siirtynyt ruokosokeriin, mutta kauppareissuilla usein sorrun karkkeihin.
Karkit voisi laittaa samalla tavalla piiloon koodien taakse kuin tupakat.
Moni karkkitehdas menisi sitten konkurssiin, mutta sote pelastuisi.
 
vierailija
Miksi ihmiset maaseudulla ovat niin lihavia...
Olen jo vuosia ihmetellyt, kun mökkipitäjässä ihmiset senkun lihoo. Vuosi vuodelta uusi sukupolvi omenaposkistuu.

Palstalla olen alkanut ymmärtää, mistä kyse. Maalla, kun ei ole kiire minnekkään, niin leivotaan. Reseptit puolestaan kaloristuvat jatkuvasti. Peruspullaankin tungetaan rahkat, voisilmät jne. FB:ssä seurasin muutaman mökkitutun joulunlaittoa ja leivonnaiset olivat tosi raskaan oloisia. Kaikenlaista kristallipullaa ja valkosuklaajuustokakkua. Aivan sairasta touhua
En tiedä syytä, mutta maaeudun lapset ja nuoret ovat kuulemma kaupunkilaisia lihavempia. Ehkä syynä ne kuulut maalaistyöt aamusta iltaan.
 

Yhteistyössä