Miksi ihmiset maaseudulla ovat niin lihavia...

  • Viestiketjun aloittaja "irina"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Maalaiskunnat tekee muuttotappioo, meillä ei ole töitä? ennen maatilalla fyysisesti raskaat työt, nykyään on vain muutamia isoja tiloja pitäjää kohti, jossa koneet hoitaa ison osan töistä? Meillä ei ole varaa pitää autoa saati ajella sillä (pitkät välimatkat, ei julkisia), joten istumme kotona sen sijaan että lähtisimme harrastuksiin?
Maallakaan ei enää ole yhteisöllisyyttä kuten ennen ja muutenkin jatkuvan kaupunkilaisten mollauksen alla, emme huonossa itsetunnossamme kehtaa enää pitää yllä sosiaalisia suhteita tai liikkua?
 
Maalla ei oo mitään tekemistä (paitsi niillä maatilallisilla) ni tylsistyy ja masentuu virikkeiden puutteesta, paikataan sitä syömällä kaikkea herkkuja...
Lisäksi kuljetaan autolla joka paikkaan tai ei kuljeta mihinkään kun ei ole mihin kulkea. Ruokatarjonta pienissä kaupoissa suppeampi.
 
Viimeksi muokattu:
pööp
[QUOTE="vieras";28071864]Ja koneet tekee kaikki työt. Raktorin kyydissä vaan istuskellaan ja lypsykoneen nappeja painellaan.Toista se oli ennenvanhaan.[/QUOTE]

Jos puhutaan nykyaikaisista maatiloista en viimeaikoina ole tavannut yhtäkään erityisen lihavaa nuorta isäntää, maatilan nuoria emäntiä taas on niin paljon vähä ettei yleistä johtopäätöstä taida kannattaa vetää.
 
"vieras"
[QUOTE="Misty";28071914]Maalla on AIKAA leipoa lapsilleen, vierailleen, miehelleen,.. Siellä on AIKAA istua ihmisten seurassa, rupatella, (+ samalla syödä)... Siellä asuvat ovat ns. vanhanajan emäntätyyppejä, jotka OSAAVAT leipoa. Siellä asuvia ihmisiä EI KIINNOSTA, kuinka paljon ruoassa on kaloreita jne. Se ei vain ole heidän elämässään tärkeää. Minusta olisi kiva olla maalainen ja sopivan pyöreä, ja minusta olisi ihanaa jos osaisin leipoa, mutta viihdyn vallan hyvin elämässäni myös näin hoikkana, uusavuttomana helsinkiläisenä. :)[/QUOTE]

:D siinä tuli stereotypia poikineen ja huomaan itse myös normaalipainoisena kaupunkilaisena olettavani näin, vaikka maalaisten oikeasta elämästä en tiedä mitään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pööp;28072039:
Jos puhutaan nykyaikaisista maatiloista en viimeaikoina ole tavannut yhtäkään erityisen lihavaa nuorta isäntää, maatilan nuoria emäntiä taas on niin paljon vähä ettei yleistä johtopäätöstä taida kannattaa vetää.
Ne on ne talottomat, jotka lihovat. Ne piiat ja rengit, jotka ovat ilman työtä ja tekemistä.
 
pööp
[QUOTE="vieras";28072122]Ne on ne talottomat, jotka lihovat. Ne piiat ja rengit, jotka ovat ilman työtä ja tekemistä.[/QUOTE]

Ok. Minä kun olen luullut että ne ovat muutaneet kaupungeihin jo ajat sitten ;)
 
Ex-maalainen
Kyllä täällä Helsingissäkin läskiä jengiä piisaa. Mutta sanoisin, että se on pikkasen painottunut tonne lähiöihin. Keskustan lähistöllä asuu solakampaa jengiä. Toki täälläkin asuu semmosta vanhan ajan herrasväkee joka on lihavampaa.

Sitäpaitti maalla ikäjakauma on vähän erilainen. Helsingissä asuu etenkin nuorempaa väkeä enempi. Ja yleensä nuoremmat ei oo niin lihavia.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pööp;28072143:
Ok. Minä kun olen luullut että ne ovat muutaneet kaupungeihin jo ajat sitten ;)
Joo, ehkä he ovatkin niitä, jotka ovat lopettaneet viljelyn, kun ei pientilallisuus kannata, mutta jääneet asumaan kotikonnuilleen.
 
"vierailulla"
Aina yhtä hauskaa kun yleistetään :D Otantasi on mökkinaapureista, ja sitten kaikki maaseudun ihmiset ovatkin lihavia. Hassua kun tunnen lihavia kaupunkilaisia ja hoikkia maalaisia ja toisinpäin. Minulle se ei kerro mitään maaseudun tai kaupunginkaan elämästä;) Vie seuraavalla kerralla vaikka hyvä keittokirja täynnä kevyitä herkkuja, ja pyydä lenkille jos niin hirveästi ahdistaa.
 
"vieras"
[QUOTE="vierailulla";28072309]Aina yhtä hauskaa kun yleistetään :D Otantasi on mökkinaapureista, ja sitten kaikki maaseudun ihmiset ovatkin lihavia. Hassua kun tunnen lihavia kaupunkilaisia ja hoikkia maalaisia ja toisinpäin. Minulle se ei kerro mitään maaseudun tai kaupunginkaan elämästä;) Vie seuraavalla kerralla vaikka hyvä keittokirja täynnä kevyitä herkkuja, ja pyydä lenkille jos niin hirveästi ahdistaa.[/QUOTE]

On ihan tutkittu juttu, että maaseudulla ihmiset ovat lihavampia ja vähemmän liiuntaa harrastavia.
 
Mep
[QUOTE="vieras";28072371]On ihan tutkittu juttu, että maaseudulla ihmiset ovat lihavampia ja vähemmän liiuntaa harrastavia.[/QUOTE]

Tässä monta muuttujaa: missä maalla asuu, kuinka pitkä matka ja kuinka usein tarjolla on liikuntaharrastuksia. Käykö töissä muualla = kaupungissa/taajamassa vai onko pelkästään emäntä/ isäntä maatalouden parissa.

Nykyisin koneet tekevät työt ellei ole niitä innokkaita jotka polttavat kaloreita metsätöissä tai hoitavat isohkoja eläintiloja.

Maaseudulla asuu monenmoista väkeä.
 
"lihapulla"
no, parkkipaikkoja on täällä senverran hyvin, että auto pysäytetään ensin kirjaston oven viereen, sitten rautakaupan ovipieleen, ja sitten kaupan viereen. Kauppa on senverran pieni kooltaan, että joskus harvoin jättimarkettiin joutuessa tuntuu että on pakotettu lenkille. Ikean kiertäminen onkin sensortin urakka, että siihen pitää valmistautua kiskomalla kaikki mahdolliset lihapullat alkupalaksi.

Koiraa jos ei ole eikä hevosia tai muita elukoita, niin piruakos tässä. Klapikone on vienyt lopunkin tekemisen. Ruohonleikkurinkin on moni hankkinut semmoisen päälläröhnötettävän mallisen.
 
Kurjenkello harmaana
Tuntuu hei, että moni aattelee kaikkien maalla asuvien olevan maanviljelijöitä, sika/karjatilallisia yms?? No ei todellakaan! Tässä meitin kylässä (pieni osa pientä maalaiskaupunkia) alle 5 % väestä on maasta/maalta leipänsä tienaavia. Me loput käymme ihan muissa töissä.
Ei meillä ole sen enmpää aikaa leipoa kuin kaupunkilaisillakaan, päin vastoin, vähemmän, kun työmatkoihin kuluu melkosiesti aikaa. Ja kyllä me maalaiset harrastetaan, ainakin osa, itse käyn kerran viikossa reilun 40 km:n päässä treeneisää, pari kertaa tuolla lähempänä, omassa keskustassa, 10 km:n päässä. Ja en kyllä kulje kauppaan polkupyörällä, se pitää paikkaansa!
No, sitten tuohon alkuperäiseen aiheeseen, lihavuuteen, ei pidä paikkaansa ainakaan täällä. Toki täälläkin asuu lihavia, enemmän tai vähemmän lihavia, mutta en mä nyt nihan noin yleistäis, että maalaiset nyt kaikki lihavia olsi. Oma perhe on hoikkaa väkeä, niin muuten kaikki kolme lähintä naapuriperhettäkin. Niin, ja nuo tuossa vähän matkan päässä, kolmen talon rypäs, normipainoisia ovat. Taitaa tuolla kylän perällä asua yksi oikein lihava ja toinen melkoisen lihava, eli vähemmän noita lihavia on prosentuaalisestimkuin maatyöläisiä! No, näin täällä meillä päin! En siis yleistä, että liki kaikki maalaiset olis normaalipainoisia! :D
 
hullu juttu
Olen myös maaseudulla asuva ja vielä maitotilalla. Voin kyllä allekirjoittaa aloittajan kysymyksen/pohdinnan. Myös minunkin mielestä maaseudulla on lihavia liian paljon. Myös itse olen lihonut täällä asuessa (tulin miniäksi taloon). Kyllä syitä on useita: tällä meidänkin paikkakunnalla on ikärakenne sellainen että keski-ikä on huiman korkea, nuoret vähenee ja lapsiperheet vähenee. Toiseksi syynä on se että liikunta mahdollisuudet eivät ole samat, koulun liikuntasalissa on joitakin jumppia, mutta ne on niihin aikoihin että navettatöiltä ei sinne pääse. Usein liikunnan harrastaminen jää kunkin omalle aktiiivisuudelle ja usein lenkkikaveriakaan ei ole vaan lenkit ovat aina yksin sitä samaa pelto-metsätietä ja metsäteille ei uskalla mennä susien takia. Kolmas syy on se että täällä on vielä perinteinen maalaisruoka voimissaan eli käytetään oman tilan maitoa, lihaa mitkä ei toki ole huonoja ollenkaan mutta jos ruoanvalmistustapa on sellainen että ruoka on raskaanpuoleista eikä salaatteja ole kuin harvoin lautasella.

Toki viljelijöistä löytyy tältäkin paikkakunnalta innokkaita urheilijoita, varsinkin suunnistus on tällä paikkakunnalla suosittua. Osa ovat todella hoikkia, osa on pulleampaa. Varsinkin miehissä on enemmän lihavia kuin naisia, johtunee siitä että miehet ovat siirtyneet enemmän konehommiin ja naiset pysyneet enempi talikkohommissa.
 
"vierailulla"
Itse olemme ihan "normaali" duunareita maaseudulta, niinkuin moni muukin tuttumme. Tunnen todella vähän yliapainoisia ihmisiä. Suurin osa maatilallisista jotka tiedän ovat hoikkia, totta on että koneet hoitavat paljon mutta moni tekee itse esimerkiksi polttopuut, käydään metsätöissä, tehdään muutenkin fyysisesti raskaita hommia. Eli ainakaan näille meidän nurkille eivät ne ylipainopuheet sovi (tarkoitan nyt asuin kuntaani ja viereistä naapurikuntaa jossa on lapsuudenkotini) Toki en tiedä miten muualla on. Täällä on ainakin todella hyvät liikuntamahdollisuudet, ja eri lajeja löytyy jo omasta kylästä.20 km:n päästä löytyy uimahalli,jäähalli,kuntosaleja ja lisää muitakin liikuntamahdollisuuksia. Golfkenttä on tuossa reilun 10 km:n päässä, ja talvella isot hyvät hiihtoladut joka vetää ihmisiä kauempaakin. Eli on varmasti aikapaljon myös paikkakunnasta kiinni.
 
"heh"
ihana keskustelu :D minä asun maalla, tilallinen en kyllä ole. Minä osaan leipoa mutta teen sitä harvoin. Minä olen nyt kotiäiti, joten mulla on aikaa istua sohvalla ja juoda kavereiden kans kahvia - ja myös teen sitä ainakin kerran joka viikko. minulla ei ole lainkaan tylsää, on pihahommia, on sisähommia, on ulkoilutilaa lasten kans, käyn joka päivä kävelemässä ainakin vähän. Kuljen kyllä autolla, koska asumme syrjässä. Missään ohjatussa liikunnassa en käy, mutta täällä tuota lääniä riittää käydä lenkillä ja hiihtämässä. Mä olen mielelläni leppoisa maalainen laiskapussi :) lihava en silti ole.

Mut vastaus kysymykseen taitaa olla, että ne syö liikaa. Ei sitä muuten taida lihomaan päästä.
 

Yhteistyössä