Miksi ihmiset maaseudulla ovat niin lihavia...

  • Viestiketjun aloittaja "irina"
  • Ensimmäinen viesti
"irina"
Olen jo vuosia ihmetellyt, kun mökkipitäjässä ihmiset senkun lihoo. Vuosi vuodelta uusi sukupolvi omenaposkistuu.

Palstalla olen alkanut ymmärtää, mistä kyse. Maalla, kun ei ole kiire minnekkään, niin leivotaan. Reseptit puolestaan kaloristuvat jatkuvasti. Peruspullaankin tungetaan rahkat, voisilmät jne. FB:ssä seurasin muutaman mökkitutun joulunlaittoa ja leivonnaiset olivat tosi raskaan oloisia. Kaikenlaista kristallipullaa ja valkosuklaajuustokakkua. Aivan sairasta touhua :(
 
"vieras"
Koko Suomi lihoo, ei vain maaseutu. Ja tiedätkö, elämänrytmi ei ole yhtään sen leppoisampi maalla, siis meillä jotka asumme täällä. Sinä käyt vain mökkeilemässä ja tottakai silloin täytyy olla lepposampaa kuin arkena.
 
"vieras"
[QUOTE="irina";28071578]Olen jo vuosia ihmetellyt, kun mökkipitäjässä ihmiset senkun lihoo. Vuosi vuodelta uusi sukupolvi omenaposkistuu.

Palstalla olen alkanut ymmärtää, mistä kyse. Maalla, kun ei ole kiire minnekkään, niin leivotaan. Reseptit puolestaan kaloristuvat jatkuvasti. Peruspullaankin tungetaan rahkat, voisilmät jne. FB:ssä seurasin muutaman mökkitutun joulunlaittoa ja leivonnaiset olivat tosi raskaan oloisia. Kaikenlaista kristallipullaa ja valkosuklaajuustokakkua. Aivan sairasta touhua :([/QUOTE]

Saman olen pistänyt merkille. Mökkikunnassa on paljon näitä sairaalloisen ylipainoisia, jotka tarvitsevat rollaattorin ihan vaan vatsan kannattelemiseen. En ole missään isoissa kaupungeissa nähnyt vastaavaa. Ehkä pysyttelevät siätiloissa tai jotain.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071621]Se on tämä tukiaispolitiikka. Maaseutu sen kun lihoo.[/QUOTE]ja mikäköhän se politiikka on? Meikäläisten tuet kun on vuodessa 3800 e niin ei sillä lihomaan pääse! T. Maatilan emäntä
 
maalta
[QUOTE="vieras";28071649]Saman olen pistänyt merkille. Mökkikunnassa on paljon näitä sairaalloisen ylipainoisia, jotka tarvitsevat rollaattorin ihan vaan vatsan kannattelemiseen. En ole missään isoissa kaupungeissa nähnyt vastaavaa. Ehkä pysyttelevät siätiloissa tai jotain.[/QUOTE]

:D :D :D Meillä kulkee rollaattoreilla vanhukset.:D
 
"elmeri"
Olin taannoin häissä, joissa morsiammen suku itä Suomesta pikkukaupungista. Morsiammen puoli kirkkoa oli erittäin tukevaa. Luulen, että siinä alkaa silmä vääristää. Kun koko pitäjä tukevaa, niin ei miellä itseään ylipainoiseksi.

Siitä olen samaa mieltä, että reseptit nykyisin liian raskaita.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071652]ja mikäköhän se politiikka on? Meikäläisten tuet kun on vuodessa 3800 e niin ei sillä lihomaan pääse! T. Maatilan emäntä[/QUOTE]

Se on sitä politiikkaa, että mitä isompi tila, sitä suuremmat tuet.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071596]Siellä syödään pottua ja pettuleipää. Siksi.[/QUOTE]

Pettuleipä ei lihota, se on oikein hyvä laihdutusruoka. Mutta maistuu propsipinolle, makuun kyllästyy aika nopeasti.
 
"vieras"
Olisiko siinä jotain vanhakantaista ajattelua myös, mitä rikkaampi tila, sitä pulskempi emäntä.
Tai sitten maalaiset vaan ovat onnellisimpia eivätkä sairastu anoreksiaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28071754]Pohjois-Karjalassa ainakin olen nähnyt keski-ikäisiä rollaattorilla mahaansa lykkiviä. Surullista.[/QUOTE]

Ai. Ja sen perusteella yleistät tämän koko maaseutuun..:D :D
 
pööp
Lihavuuden syyt maaseudulla on ihan samat kuin mitä ne olisi missä tahansa. Ruokailutottumuksiin vaikuttaa vanhempien koulutus ja tulotaso eli maaseudulla ollaa varmasti keskimäärin vähemmän kolulutettuja ja pienemmillä tuloilla eläviä (liian pieni tukitaso ;) ). Liikutapaikkoja on vähemmän kuin isoissa taajamissa ja hyötyliikunta maaseudulla vähentynyt vähintään yhtä paljon kuin kaupungeissa, uskoakseni jopa enemmän, 10 km matkaa kukaan ei yksinkertaisesti enää lähde kaupaan pyörällä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja pööp;28071808:
Lihavuuden syyt maaseudulla on ihan samat kuin mitä ne olisi missä tahansa. Ruokailutottumuksiin vaikuttaa vanhempien koulutus ja tulotaso eli maaseudulla ollaa varmasti keskimäärin vähemmän kolulutettuja ja pienemmillä tuloilla eläviä (liian pieni tukitaso ;) ). Liikutapaikkoja on vähemmän kuin isoissa taajamissa ja hyötyliikunta maaseudulla vähentynyt vähintään yhtä paljon kuin kaupungeissa, uskoakseni jopa enemmän, 10 km matkaa kukaan ei yksinkertaisesti enää lähde kaupaan pyörällä.
Ja koneet tekee kaikki työt. Raktorin kyydissä vaan istuskellaan ja lypsykoneen nappeja painellaan.Toista se oli ennenvanhaan.
 
Määä
[QUOTE="irina";28071578]Olen jo vuosia ihmetellyt, kun mökkipitäjässä ihmiset senkun lihoo. Vuosi vuodelta uusi sukupolvi omenaposkistuu.

Palstalla olen alkanut ymmärtää, mistä kyse. Maalla, kun ei ole kiire minnekkään, niin leivotaan. Reseptit puolestaan kaloristuvat jatkuvasti. Peruspullaankin tungetaan rahkat, voisilmät jne. FB:ssä seurasin muutaman mökkitutun joulunlaittoa ja leivonnaiset olivat tosi raskaan oloisia. Kaikenlaista kristallipullaa ja valkosuklaajuustokakkua. Aivan sairasta touhua :([/QUOTE]
Heh. Aloittaja vissiin vetää kuivaa leetaa, ja nimittää sitä herkuksi.
Meillä leivotaan kahvileipää muutaman hassun kerran vuodessa (eikä osteta kaupastakaan), se ei lihota ketään, että silloin ei aineksissa ja kaloreissa säästellä.
 
"Misty"
Maalla on AIKAA leipoa lapsilleen, vierailleen, miehelleen,.. Siellä on AIKAA istua ihmisten seurassa, rupatella, (+ samalla syödä)... Siellä asuvat ovat ns. vanhanajan emäntätyyppejä, jotka OSAAVAT leipoa. Siellä asuvia ihmisiä EI KIINNOSTA, kuinka paljon ruoassa on kaloreita jne. Se ei vain ole heidän elämässään tärkeää. Minusta olisi kiva olla maalainen ja sopivan pyöreä, ja minusta olisi ihanaa jos osaisin leipoa, mutta viihdyn vallan hyvin elämässäni myös näin hoikkana, uusavuttomana helsinkiläisenä. :)
 

Yhteistyössä