Kyllä kovin moni muuttaakin. Omasta insinöörivoittoisesta tuttava/kollegapiiristä on lähemmäs 10 ihmistä muuttanut viimeisen vuosikymmenen aikana ulkomaille, yksikään ei ole tullut takaisin. Minä ja puolisoni muutetaan ensi vuoden alusta. Aiemmin ei ole ollut taloudellisesti mahdollista muuttaa.
Sää on täällä kamala, eikä todellakaan vain "pukeutumiskysymys" (noin sanovat vain ne, jotka ulkoilevat tasan ulko-ovelta auton ovelle). Puolet vuodesta on sysipimeää, toinen puoli muuten vaan kylmää kun kesä kestää noin 3 viikkoa. Ihmiset ovat keskimäärin töykeitä ja todella vaikeasti tutustuttavia - esim. itse olen asunut nykyisessä kaupungissani kymmenen vuotta, eikä minulla ole täällä yhtä ainoaa ystävää eikä edes kaveria, vaikka yrittänyt olen kuinka. Edes smalltalkia ei osata, ja monesti työpäivät menee niin ettei kukaan puhu minulle (yhä, olen yrittänyt itsekin). Verotus on keskituloisesta alkaen täysin motivaation tappavaa, terveydenhoitoa saa vain yksityiseltä puolelta maksamalla. Lapsettomana en koe saavani maksamistani megaveroista juuri mitään takaisin.
Eli heippahei suomi, meidän mukana lähtee jo pelkkiä tuloveroja noin 40 tonnia vuodessa. Oma nettopalkka tulee nousemaan noin 30%, elinkustannusten pysyessä suunnilleen samana. No, matkustaminen halpenee noin 70%....
Ironisinta, ja oikeastaan parhaiten suomalaista luonnetta kuvaavaa, ovat nämä ap:n kaltaiset ilkkujat "lähtekää sitten, ei teitä kaivata", vaikka eniten siinä sahataan omaa oksaa. Aivovuoto alkaa olla suomalaiselle yhteiskunnalle todellinen ongelma ja uhka, ja nämä katkerat ja kateelliset vaan käkättävät kun maksajat poistuvat laivasta... Hyvin vaikea ymmärtää.