Miksi ihmiset haluavat nähdä minun epäonnistuvan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onko vika minussa vai....?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onko vika minussa vai....?

Vieras
En käsitä. Olen tietääkseni mukava kaikille ihmisille, arvostan heitä ja olen aidosti iloinen kun lähipiirissäni joku saavuttaa jotain mitä on pitkään halunnut.
Mutta se ei toimi toisinpäin.

Jos onnistun jossain ja olen siitä iloinen, saan poikkeuksetta vähättelyä ja naureskelua takaisin.

Jos epäonnistun jossain tai kohtaan elämässäni vastoinkäymisiä, saan YSTÄVILTÄNI ja PERHEELTÄNI vienoa veemäistä hymyilyä ja kuulen jälkeenpäin miten vastoinkäymisiäni levitellään ympäriinsä vahingoniloisesti naureskellen.

Ajankohtainen esimerkkitapaus jotta ymmärtäisitte mistä puhun:
Valmistuin ravintolakokiksi aikoinaan, ihmiset ympärilläni naureskelivat että no hyvä että edes joksikin valmistuit ja rivien välistä oli luettavissa että heidän mielestään kokin ammatti on = paskaduunari. Vakityöpaikkaa en saanut, tein viisi vuotta töitä pätkissä, osa-aikaisissa ja keikkoina. Kaikesta päätellen olin tykätty työntekijä, jos jossain paikassa olin vaikka kesälomalaisia tuuraamassa, poikkeuksetta sieltä soiteltiin perään myöhemminkin aina kun oli tarvetta tilapäiselle työntekijälle.

Vakipaikkaa en silti löytänyt, ja sain siitä osakseni koko sen vuosien ajan vihjailua että pitäisikö minun katsoa peiliin kun en minnekään kelpaa vakituiseksi työntekijäksi. Pidin kokin hommista kovasti, ja oli kolme ns. "vakipaikkaa" josta soiteltiin ahkeraan että nyt olisi vuoroja tarjolla ja pysyin leivänsyrjässä kiinni vaikka työelämä oli epäsäännöllistä ja arvaamatonta. Kaverini utelivat palkkaani ja oli vähän haisteltavissa riemua siitä että tienaan vähemmän kuin he.

Päätin kuitenkin vaihtaa alaa, haaveksin yliopisto-opinnoista. Kun tämän sanoin ensimmäistä kertaa, kaikki (siis ihan kaikki, kaverit, perheeni, jopa oma mieheni) suorastaan v*ttuilivat että onko tämä nyt minulle ihan realistinen unelma. Viimeisen vuoden ajan olen käynyt aikuislukiossa ilta- ja etäopiskeluna tiettyjä valikoituja kursseja jotka ovat keskeisiä alalla johon haen ja olen avoimessa yliopistossa suorittanut tulevan(?) alani perusopintoja sekä mm. virkamiesruotsin ja englannin kursseja. Opintopisteitä jotka saan hyväksiluettua olen haalinut vuoden aikana 30, käyden samalla niitä lukion kursseja loistavilla arvosanoilla JA lisäksi tehnyt edelleen kokin hommia. Hain nyt tämän kevään haussa ja olen jo täydesä vauhdissa pääsykoemateriaalin kimpussa.

Ja eilen sain TAAS v*ttuilua siitä että yritän jotain joka ylittää kapasiteettini ja että ei pidä liikoja pettyä jos en pääsekään kouluun ja vaikka pääsisinkin niin yliopisto-opiskelu on jotain joka saattaa iskeä märän rätin lailla päin naamaa jne jne jne.

Miksi miksi miksi ympärilläni on ainoastaan ihmisiä jotka pitävät minua jonain luuserina ja MIKSI he niin kovasti nauttivat siitä jos epäonnistun?! Ja jos onnistun niin sitten se on jotain johon "ihan kuka tahansa pystyisi".

Anteeksi avautuminen, vähän ärsyttää.

[QUOTE="vieras";28293799]Kuulostaa, että ympärilläsi on aika v****maisia ihmisiä. Ehkä ovat kateellisia, etenkin nyt, kun olet oikeasti edennyt opinnoissasi?[/QUOTE]

Kateellisuutta tuon on vaikea uskoa olevan, sillä en ole oikein mitenkään päin elämässäni menestynyt ennenkuin viimeisen vuoden aikana tosiaan on nuo alustavat opinnot menneet loistavasti. Varsinkin ns. paras ystäväni on kaikessa minua menestyneempi (naimisissa hyvän miehen kanssa, sai vakityön heti valmistuttuaan, on varaa ja aikaa matkustella, omistusasunnot jne jne) ja hänen vinoilunsa ja sellainen "no siinähän yrität mutta älä liikoja itsestäsi luule" ärsyttää toiseksi eniten. Suurin kolaus on se että oma avomiehenikään ei usko minuun.

Joillakin ihmisillä on tapana haalia ympärilleen ihmisiä, joilla ei mene heidän mittapuunsa mukaan yhtä hyvin kuin heillä itsellään. Silloin he kokevat uhaksi sen, että kaveri on nostamassa omaa sosiaalista statustaan. Myöskin kivat ihmiset aiheuttavat joissakin ihmisissä ärsyttävyyden tunnetta. Eli ajatukset kääntyvät siihen, että miksi tuosta ihmisestä kaikki automaattisesti pitävät ja itse joudun tekemään töitä, että olen pidetty yhteisössäni.

Itsellenikin tulee välillä ihan käsittämättömiä kateudenpistoksia. Esim. Lihava ystäväni onnistui laihduttamaan. Jotenkin refleksinomaisesti teki mieli tuputtaa pullaa. Mutta kun onnistuu tunnistamaan tämän tunteen, niin huomaakin, että toisten onnistuminen ei ole itseltä pois. Itse olen varma, että lähes kaikilla ihmisillä tuollaisia irrationaalisia tulee, mutta tässä eroaakin se, ketkä pääsevät sen tunteen yli ja ketkä antavat sille vallan.

Eli kyllä, tuttusi saattavat toivoa sinun epäonnistumistasi, mutta ei sinun takiasi vaan itsensä takia. Törkeää ja taustalla voi oikeasti olla kateus siitä, että olet mukava tyyppi ja jos ja kun saat menestyvän uran, niin tutuillasi ei menekään enää paremmin kuin itselläsi.

Veikkaan, että sinussa on jonkinlaista naiiviutta eli kerrot asioistasi siihen tyyliin, että niihin on helppo tarttua, kun vaikutat jollakin tavalla yksinkertaiselta. Ehkä kavereiden valinnassakin olet onnistunut toteuttamaan perheesi mallia eli siedät toisilta paskaa.

[QUOTE="vieras";28294044]Veikkaan, että sinussa on jonkinlaista naiiviutta eli kerrot asioistasi siihen tyyliin, että niihin on helppo tarttua, kun vaikutat jollakin tavalla yksinkertaiselta. Ehkä kavereiden valinnassakin olet onnistunut toteuttamaan perheesi mallia eli siedät toisilta paskaa.[/QUOTE]
Tähän kaikkeen viittaa jo nimimerkkisi.

[QUOTE="vieras";28294044]Veikkaan, että sinussa on jonkinlaista naiiviutta eli kerrot asioistasi siihen tyyliin, että niihin on helppo tarttua, kun vaikutat jollakin tavalla yksinkertaiselta. Ehkä kavereiden valinnassakin olet onnistunut toteuttamaan perheesi mallia eli siedät toisilta paskaa.[/QUOTE]

Jotain tällaista.
Sanoit että olet mukava kaikille. jne.
Ehkä olet tietämättäsi vähän yli-positiivinen ja muita vähän pessimistisempiä alkaa ehkä huvittamaan/v*tuttamaan se miten innoissasi kerrot miten tykkäät kokintyöstä jne. Saat piikittelyä takaisin koska ystäväsi/sukusi ei voisi kuitellakaan tekevän jotain niin huonoa työtä ja vielä kehtaa kertoa nauttivansa siitä.

Sama tuon opiskelun kanssa. Kuinka matalaa profiilia pidät? Siis oletko innoissasi selittämässä kaikille tuosta yliopistosta? Ehkä muut yrittävät pitää sinua maanpinnalla sanomalla ilkeästi?

Todella inhottavaahan tuo on, todellakin! Mutta tällaista minulle tuli mieleen.

Itselläni on ystävä joka on ollut p*skaduunissa (ja innoissaan siitä kertonut, muut ovat pyöritelleet silmiään) ja kokeillut erinäisiä kouluja muttei oikein ole koskaan onnistunut missään. Nyt hän taas on ihan innoissaan menossa koulun penkille, niin jotenkin sitä ei vain osaa olla aidosti innoissaan tuosta uutisesta, koska hän ei ole koskaan ennenkään onnistunut, niin miksi nytkään? Tietysti minä toivon että hän onnistuu, toivon sitä todella paljon! Mutta minulla ei vain ole voimia (TAAS) olla mukana ja tsempata hänen projektissaan. Hymyilin ja onnittelin häntä valinnoissa, mutta veikkaan etten osannut kovinkaan aidolta kuulostaa. Ikävä kyllä :/

Others_46179c_2401581.jpg

Usein sellainen kaikki on aina kivaa -positiivisuus on sellaisten ihmisten valepuku, jotka ovat huonoista oloista kotoisin. Että tykätkää minusta, koska olen niin kiva. Surullista, että sitä yrittää ja yrittää ja sitten se koetaan falskiksi, koska olisi mukava saada ympäristöstä korjaavia kokemuksia. Niitä vaan pitää hankkia kehittyneemmin keinoin. Kannattaa miettiä nyt, kun olet jo aikuinen, että ehkä olisi terveempää olla realistisempi eli opetella näkemään asiat niin kuin ne ovat. Että perhe ei ole tervehenkinen ja kaverivalinnat ovat menneet pieleen ja että sellaisille ihmisille ei kuulu olla mukava, jotka kohtelevat huonosti. Sitten onnistuu löytämään paremmin niitä ketkä ovat aidosti mukavuuden arvoisia.

Tuttua.
Itse olen juuri vähän aikaan sitten havahtunut siihen, etteivät kaverivalinnat ehkä ole osuneet ihan nappiin ja tarkoituksellisesti olen katkonut välit useimpiin.
Tiedän tämän tod.näk johtavan juurensa siitä, että kotona ollessani totuin sietämään kaikkea ihan älytöntä läheisimmiltä ihmisiltä.
Vaikka vanhemmat rakastivat ja tekivät parhaansa enkä heitä tahdo syyttää tai olla katkera..

Minullakin oli kaveri, joka täysin avoimesti virnuili ylimielisesti ja puhui selän takana pahaa kun kerroin että haluaisin hakea yliopistoon opiskelemaan.
Piti sitä jonain epärealistisena hömpötyksenä.
En vaan voi ymmärtää miten ihminen VOI olla niin ylimielinen että luulee tietävänsä mihin joku toinen pystyy,mihin ei ja kokea oikeudekseen pilkata toisen haaveita, jos ne eivät tämän kys.ihmisen mielestä ole realistisia.

Ihan mielenkiinnosta, mitkäs on näiden irvailijoiden omat koulutustaustat? Jos ne on kaikki jotain duunareita, niin yliopisto opinnot saattaa niistä tuntua kettuilulta niille itselleen..

Kertomasi perusteella eivät niinkään nauti epäonnistumisestasi, vaan pitävät sinua tyhmänä. Kurjia kavereita ja sukulaisia joka tapauksessa, kun kannustamisen sijaan yrittävät lannistaa.

Liian kilttejä usein sorsitaan. Mutta ilkeilyä ei tarvitse kenenkään sietää. Ehkä olet tiedostamattasi kerännyt tällaisia ihmisiä ympärillesi, että oppisit pitämään puolesi.

Seuraavan kerran kun tuollaista tapahtuu kysy suoraan, miksi ihmeessä sanoi niin. Ja että eiko (esim)ystävyyteen kuulu toisen tukeminen, eikä mollaaminen?
Jos ei mitään järkevää vastausta tule eikä kohtelu muutu, alkaisi itselläni varmaankin seuraava vaihe, eli sanoisin yksinkertaisesti joka kerta, että mulle ei puhuta noin. Ja jos ei vieläkään menisi perille, niin tuskin katselisin enää kovin usein sellaisia tyyppejä.

Tuollaisten kanssa se vääryys on niin räikeää, että voit aika helposti käyttää heitä nyt ihan vaan itsepuolustuksen opetteluun. Muista, että se ei ole mukavan ihmisen vastakohta, että pitää puolensa, päinvastoin. Reilu pitää olla myos itselleen.

Sinuna jättäisi tuollaiset kommentit omaan arvoonsa. Jos haluat jotain niin tee töitä sen eteen, äläkä välitä alentavista kommenteista. Voi tietysti olla että olet saanut tämän yliopiston suhteen näitä kommenteeja ihan ilman mitään ikäviä taka-ajatuksia riittämättömyydestäsi. Ehkä ihmiset vaan oikeasti ajattelevat että yliopistoon on vaikea päästä ja siellä opiskelu on rankkaa, ja tuovat tämän esiin ettei tulisi pettymyksiä. Joko on niin että otat kommentit liian henkilökohtaisesti ja ymmärrät niiden tarkoittavan pahaa vaikka näin ei olisi. Tai sitte olet inhottavien ja ylimielisten ihmisten ympäröimä, mihin valitettavasti auttaa vain seuran vaihto.

Jos ne ajattelee, ettet pärjää ja haluaa valmistaa sua pettymykseen. Onko sulla ollu sellasia aloituksia kouluissa/harrastuksissa tms. mitkä on jääny kesken? Jotkut inhoaa positiivisia ihmisiä, jotka jaksaa haaveilla. Musta tuntuu ainakin et suurin osa ihmisistä on perus "pessismisti ei pety"- tyylisiä.

Yhteistyössä