Miksi ihmiset haluavat diagnisoida itselleen väkisin kilpirauhasen vajaatoiminnan?

  • Viestiketjun aloittaja "kilpikonna"
  • Ensimmäinen viesti
"kilpikonna"
Ja kun arvot ovat viitteissä niin rähjätään lääkärille tämän ammattitaidottomuutta? Sitten ehkä saadaan koelääkitys, joka ei autakaan sen kummemmin tai mennään liikatoiminnalle. Minulla on oikeasti vajaatoiminta ja ihan labrakokein se varmistettu ilman epäilystäkään. Arvot olivat reilusti alle viitteen. Ja liikatoiminnan oireita kokenut joskus lääkkeen noston yhteydessä ja ne oireet olivat mielestäni melkeinpä pelottavia: hirveä ahdistus, unettomuus, sydän hakkaa yli sataa minuutissa jopa levossa. Hui, ei ikinä enää. Ja osa silti haluaa "olla ylitoiminnalla". Kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut muotisairaus. Lääkityksellä saadaan ehkä juuri ja juuri lumevaikutus. Mielestäni lääkitys vain oikeasti vajaatoimintaisille! Muut voisivat saada apua ehkä oikeasta ruokavaliosta, levosta ja liikunnasta. Tämän päivän Studio55 sai taas aika määrän ihmisiä takajaloilleen.
 
-.-
Moni on saanut avun lääkityksestä vaikka arvot ollut viitteissä.
Mutta se vaatii asiantuntevan lääkärin joka tutkii potilaan kunnolla.

En mäkään ymmärrä sitä että mennään vaatimaan lääkitystä sen vuoksi että oletetaan sen olevan laihdutuslääke. Jos ei tosiaan ole muita ongelmia kuin lihavuus. Se kuitenkin suurimmalta osalta on syömisen vuoksi tullutta.

Mullakin on vajaatoiminta todettu ihan verikokein.
 
"Julia"
Mä sain koelääkityksen arvojen ollessa viitteissä. Monta kuukautta juoksin labroissa kun lääkäri koitti miettiä, että mikä mua vaivaa. Kun mitään ei löytynyt, sain tuon koelääkityksen kun itse mietin sitä vajaatoimintaa. Ja olo on paljon parempi, ja arvot on parantuneet niistä "ihan hyvistäkin".
Kiitollinen olen lääkärilleni, ihan tavallinen tk-lääkäri. Nyt elämisestä tuleekin taas jotain :)

En mä mitenkään väkisin halunnut diagnosoida mitään. Mutta vointiin oli pakko saada parannusta.
 
Mulla oli arvot viitteissä. Mutta kappas kun ketään ei kiinnotanut ottaa niitä tulehdusvasta-aineita, siellä piili ylläri joka aiheutti mielenkiintoisen oireiston ja täydellisen työkyvyttömyyden vuosiksi. Kaipa minäkin sitten olen näitä muotitietoisia kun hain käsiini lääkärin joka otatti tarpeeksi laajat testit ja määräsi kokeeksi lääkityksen. Sainpa vielä eläinperäisen kun synteettistä en tahtonut kokeilla. Unettomuus, epämääräinen vetämättömyys, masennus, lapsettomuus ja ahdistuneisuus katosi lääkityksen myötä. Olinpa jopa tyhmänrohkea ja lopetin vuosikausia turhaan menneet masennus- ja unilääkkeet. Koskaan en saanut haittavaikutuksia lääkkeestä, sitä kun ei vedetä tappiin tsh:n mukaan vaan olon ja lämpötilojen mukaan säädetään :p Mun mielestä on erikoista suhtautumista ihmisiltä joilla vuosikaudet ollut vajaatoiminta kääntyä sekundääristä vajaatoimintaa potevia vastaan, ei se varmasti keneltäkään pois ole että joku muukin sitä sairastaa?!
Kyllä minä mielummin olisin täysin terve, ei tarvitsisi maksaa satasia kolmen kuukauden lääkkeistä, eikä juosta verikokeissa. Mutta minkäs teet, en tätä ole itselleni tilannut...
 
jooo-o
Mutta en käsitä, että jollakin voi olla normaaleissa viitteissä massiiviset oireet. Itselläni oli valtavat oireet ja osa vieläkin tallella vaikka lääkitys ollut jo 10 vuotta. Väsymystä, lihomista, muistihäiriöitä, veren rasva-arvojen nousua, painonnousua....Muutama kaverini sai lääkityksen ihan järjettömän pienillä annoksilla ja nyt ovat "elämänsä kunnossa". Ehkä lääkärit määräävät pienet annostukset ns. lume-lääkkeeksi, jotta potilas rauhoittuu? Itselläni aikuisten pillereitä menee kaksi päivässä ja eräs ystäväni "on saanut uuden elämän" puolikkaalla lasten tabletilla. Joopa joo.
 
"kilppari"
[QUOTE="kilpikonna";30269161]Ja kun arvot ovat viitteissä niin rähjätään lääkärille tämän ammattitaidottomuutta? Sitten ehkä saadaan koelääkitys, joka ei autakaan sen kummemmin tai mennään liikatoiminnalle. Minulla on oikeasti vajaatoiminta ja ihan labrakokein se varmistettu ilman epäilystäkään. Arvot olivat reilusti alle viitteen. Ja liikatoiminnan oireita kokenut joskus lääkkeen noston yhteydessä ja ne oireet olivat mielestäni melkeinpä pelottavia: hirveä ahdistus, unettomuus, sydän hakkaa yli sataa minuutissa jopa levossa. Hui, ei ikinä enää. Ja osa silti haluaa "olla ylitoiminnalla". Kilpirauhasen vajaatoiminnasta on tullut muotisairaus. Lääkityksellä saadaan ehkä juuri ja juuri lumevaikutus. Mielestäni lääkitys vain oikeasti vajaatoimintaisille! Muut voisivat saada apua ehkä oikeasta ruokavaliosta, levosta ja liikunnasta. Tämän päivän Studio55 sai taas aika määrän ihmisiä takajaloilleen.[/QUOTE]

Jos sulla on arvot reilusti alle viitteen niin ei sulla silloin vajaatoimintaa ole. Vajaatoimminta on silloin jos arvot paukkaa viiterajojen yli (TSH yläviiteraja 3.6 - 4.5 riippuen sairaanhoitopiiristä, T4V sitten taas pitäis olla lähemmäs 20 eli siellä puhutaan alaviiterajasta joka on muistaakseni siinä 10-11 luokkaa, eli jos alle sen niin sitten on todennäkösesti vajaatoiminta jos TSH on ylärajalla tai yli).

Ja ei kai kukaan halua itselleen pakolla vajaatoimintadiagnoosia mutta kun se nyt vaan on yhteydessä, varsinkin naisilla, niin lujasti muiden umpieritysrauhasten toimintaan ja sitä kautta hormonitoimintaan että naisilla olo voi olla todella paska vaikka kyse olis lievästä vajaatoiminnasta. Ja juu, ruokavaliolla tämäkin on monesti tasotettavissa mutta kuinka moni perus-raisa lähtee ottamaan selvää mitä voi, mitä ei voi ja mitä nimenomaan pitää syödä että kilpirauhanen toimii toivotulla tavalla? Varsinkin kun elämme maailmassa missä melkein missä vaan on hormonihäiritsijöitä ja kaikki vaikuttavat myös kilpirauhasen kautta kehon kokonaisvaltaiseen tulehdustilaan. :(
 
"kilppari"
Mulla oli arvot viitteissä. Mutta kappas kun ketään ei kiinnotanut ottaa niitä tulehdusvasta-aineita, siellä piili ylläri joka aiheutti mielenkiintoisen oireiston ja täydellisen työkyvyttömyyden vuosiksi. Kaipa minäkin sitten olen näitä muotitietoisia kun hain käsiini lääkärin joka otatti tarpeeksi laajat testit ja määräsi kokeeksi lääkityksen. Sainpa vielä eläinperäisen kun synteettistä en tahtonut kokeilla. Unettomuus, epämääräinen vetämättömyys, masennus, lapsettomuus ja ahdistuneisuus katosi lääkityksen myötä. Olinpa jopa tyhmänrohkea ja lopetin vuosikausia turhaan menneet masennus- ja unilääkkeet. Koskaan en saanut haittavaikutuksia lääkkeestä, sitä kun ei vedetä tappiin tsh:n mukaan vaan olon ja lämpötilojen mukaan säädetään :p Mun mielestä on erikoista suhtautumista ihmisiltä joilla vuosikaudet ollut vajaatoiminta kääntyä sekundääristä vajaatoimintaa potevia vastaan, ei se varmasti keneltäkään pois ole että joku muukin sitä sairastaa?!
Kyllä minä mielummin olisin täysin terve, ei tarvitsisi maksaa satasia kolmen kuukauden lääkkeistä, eikä juosta verikokeissa. Mutta minkäs teet, en tätä ole itselleni tilannut...
Juuri näin!
 
"kilppari"
Mutta en käsitä, että jollakin voi olla normaaleissa viitteissä massiiviset oireet. Itselläni oli valtavat oireet ja osa vieläkin tallella vaikka lääkitys ollut jo 10 vuotta. Väsymystä, lihomista, muistihäiriöitä, veren rasva-arvojen nousua, painonnousua....Muutama kaverini sai lääkityksen ihan järjettömän pienillä annoksilla ja nyt ovat "elämänsä kunnossa". Ehkä lääkärit määräävät pienet annostukset ns. lume-lääkkeeksi, jotta potilas rauhoittuu? Itselläni aikuisten pillereitä menee kaksi päivässä ja eräs ystäväni "on saanut uuden elämän" puolikkaalla lasten tabletilla. Joopa joo.
Se johtuu tasan siittä että me ollaan jokainen yksilöitä ja joillain siellä taustalla voi olla pahempi tulehdus muualla kuin kilpirauhasessa. Ja kilpirauhaslääkityksen saatuaan kilpirauhashormonierityksen normalisoituessa muu tulehduskin paranee.

Ottakaa ihmiset selvää mihin kaikkeen nämä vaikuttaa! Kun kilpparilla on yhteys esim. korkeisiin verensokereihin ja yhdessä korkeiden verensokereiden kanssa myös korkeisiin kolesteroleihin.
 
  • Tykkää
Reactions: undercovergirl
Täällä oli arvot välillä rajoilla ja välillä normaalit mutta oireet kertoivat vajaatoiminnan puolesta ja se olikin syyllinen meidän lapsettomuuteen koska nytr arvot tosi hyvät ja pikkuinen ilmoitti et tulossa ollaan :) :heart: Ja muutenki olo ollu parempi ku lääkitys on kohillaan :)
 
aaaapeeee
Ehkä ilmaisin asian väärin. T4V-arvoni oli diagnisoidessa 5 (viite 10-20). Olin huonossa jamassa =( TSH:ta en muista, mutta diagnoosi oli täysin selvä.


[QUOTE="kilppari";30269183]Jos sulla on arvot reilusti alle viitteen niin ei sulla silloin vajaatoimintaa ole. Vajaatoimminta on silloin jos arvot paukkaa viiterajojen yli (TSH yläviiteraja 3.6 - 4.5 riippuen sairaanhoitopiiristä, T4V sitten taas pitäis olla lähemmäs 20 eli siellä puhutaan alaviiterajasta joka on muistaakseni siinä 10-11 luokkaa, eli jos alle sen niin sitten on todennäkösesti vajaatoiminta jos TSH on ylärajalla tai yli).

Ja ei kai kukaan halua itselleen pakolla vajaatoimintadiagnoosia mutta kun se nyt vaan on yhteydessä, varsinkin naisilla, niin lujasti muiden umpieritysrauhasten toimintaan ja sitä kautta hormonitoimintaan että naisilla olo voi olla todella paska vaikka kyse olis lievästä vajaatoiminnasta. Ja juu, ruokavaliolla tämäkin on monesti tasotettavissa mutta kuinka moni perus-raisa lähtee ottamaan selvää mitä voi, mitä ei voi ja mitä nimenomaan pitää syödä että kilpirauhanen toimii toivotulla tavalla? Varsinkin kun elämme maailmassa missä melkein missä vaan on hormonihäiritsijöitä ja kaikki vaikuttavat myös kilpirauhasen kautta kehon kokonaisvaltaiseen tulehdustilaan. :([/QUOTE]
 
"kilppari"
Täällä oli arvot välillä rajoilla ja välillä normaalit mutta oireet kertoivat vajaatoiminnan puolesta ja se olikin syyllinen meidän lapsettomuuteen koska nytr arvot tosi hyvät ja pikkuinen ilmoitti et tulossa ollaan :) :heart: Ja muutenki olo ollu parempi ku lääkitys on kohillaan :)
Myös tämä unohtuu monelta, eli vajaatoiminta voi olla syy lapsettomuuteen ja se voi olla myös syy alkuvaiheen keskenmenoon eikä arvojen tartte olla kovinkaan paljoa pielessä.

Onnea teille tulevasta pienokaisesta! :heart: :)
 
  • Tykkää
Reactions: Jonsku88
Vierass
Minusta on ymmärrettävää, että ihminen pyrkii löytämään avun sairauteen. Muutama kuukausi sitten telkkariohjelmassa oli henkilö, jolla oli takana vuosikausien masennushoidot sähköshokkihoitoneen ilman että hoidoista oli apua. Lopulta kävi ilmi, että henkilöllä oli nimenomaan kilpirauhasongelma. Olsi toivottavaa, että oikea lääkitys löytyisi pikaisemmin kuin vuosikausien kärsimysten jälkeen.
 
Mutta en käsitä, että jollakin voi olla normaaleissa viitteissä massiiviset oireet. Itselläni oli valtavat oireet ja osa vieläkin tallella vaikka lääkitys ollut jo 10 vuotta. Väsymystä, lihomista, muistihäiriöitä, veren rasva-arvojen nousua, painonnousua...
Kaikkihan ollaan yksilöitä ja usein tk:ssa testataan tasan tarkkaan se tsh. Tiesitkö että esim. jenkeissä ollaan suosittelemassa tsh:n viitearvoksi maksimissaan 2.5, optimaalinen olisi heidän mukaan 2.0. Suomessahan viitteet ovat levällään kuin Jokisen eväät kerrakseen. T4v olisi suositeltavaa olla lähempänä 20, mulla oli just ja just se 11 joten arvot on "viitteissä".
Tässä tilanteessa ei muuten kukaan asiansaosaava lääkäri lähde "potilasta rauhoittaakseen" kirjoittamaan "lumeannostusta" kilpirauhaslääkkeitä. Me joilla diagnoosi on ollut jo jonkin aikaa, joudumme taistelemaan jotta saisimme reseptimme uusittua, koska 90% eläinperäisellä hoitavista lääkäreistä ei uskalla enää reseptejä kirjoittaa. Kiitos tästä Valviralle ja endokrinologien oppikiistalle :(
 
jännempi
Lääkkeitä vastustetaan, vaan nyt tässä janotaan? Lenkille lenkille salille salille, syökää järkevästi. Kyllä moni hakee syytä lihomiselle taas ulkopuolisesta lähteestä lainausmerkeissä.
 
"Julia"
Alkuperäinen kirjoittaja jännempi;30269241:
Lääkkeitä vastustetaan, vaan nyt tässä janotaan? Lenkille lenkille salille salille, syökää järkevästi. Kyllä moni hakee syytä lihomiselle taas ulkopuolisesta lähteestä lainausmerkeissä.
Ei kaikki vajaatoimintaa sairastavat liho.
Vajaatoimintaan liittyy paljon muitakin oireita.

Kurjaa, jos kuvitellaan, että lihominen on ainoa vajaatoiminnan oire :(
 
popopopopo
En halua syyttää kaikkia, jotka epäilevät kilpirauhasen vajaatoimintaa, kerron vaan tarinaa omasta tuttavapiiristäni. Olen huomannut, että joidenkin henkilöiden on vaikea myöntää, että ylipaino johtuu omista valinnoista ja siksi siitä halutaan syyttää ennemmin kilpirauhasen vajaatoimintaa. Osa myös uskoo, että jos saa lääkityksen, paino tippuisi itsestään.
 
endis
En halua syyttää kaikkia, jotka epäilevät kilpirauhasen vajaatoimintaa, kerron vaan tarinaa omasta tuttavapiiristäni. Olen huomannut, että joidenkin henkilöiden on vaikea myöntää, että ylipaino johtuu omista valinnoista ja siksi siitä halutaan syyttää ennemmin kilpirauhasen vajaatoimintaa. Osa myös uskoo, että jos saa lääkityksen, paino tippuisi itsestään.
Tippuuhan se. Kilpirauhanen on nimenomaan se, joka energiankulutusta soluissa ohjaa. Mikäli syö yli tarpeen tyroksiinia, niin varmasti laihdut! Harmi vain, että ylitoiminnasta tulee sitten muita ongelmia.
 
näkemys
Vajaatoiminta on oikea sairaus, myös subkliininen vajaatoiminta on oikea sairaus ja niiden hoito ON erinomaisen tärkeää mutta niiden lisäksi on ihan tuhottomasti hypetystä ja hörhöilyä. Halutaan vaan nopeasti joku hyvä selitys ja hyvä olo vaikka arvot olisi ihan priimat. Jotkut ei vaan voi käsittää, että väsyttää voi muutenkin ja elämä on. Toisaalta myös joku muu sairaus voi jäädä diagnosoimatta jos on itsepintaisesti vakuuttunut että kilpparissa se vika. Ja toki hoito auttaa, ainakin hetkeksi.
 
hupps
Mulla oli TSH 4,8, kun sain lääkityksen. T4V oli ihanteellinen. Oli ihan järkyttävässä kunnossa. Mulla oli rytmihäiriöitä, en nukkunut, maha ei toiminut, nilkat turposi muodottomiksi ja niveliä särki. En voi sanoa kenellekään sen jälkeen, että olosi ei voisi johtua kilpirauhasesta. Mulla lääkitys on tosi tarkkaa. TSH pitää olla 1-1,5 tai alle sen saan liikatoimintaoireet jotka on vielä pahempia. Toivottavasti alettaisiin ymmärtää, että hoitotaso on yksilöllinen!
 
mies1harm.
Itsepetosta. Samasta on kyse kuin typerässä käytöksessä ja raiskatuksi tulossa. Ollaan haluttomia näkemään omassa toiminnassa ja ajattelussa korjattavaa, vaan enemmänkin korostetaan omaa vapautta olla miten haluaa näissä asioissa.

Ihmisiltä, useimmilta, on itsekuri, pidättyvyys ja luonteenlujuus vähän kateissa. Koskee naisia ja miehiä. Aikamme liberaaleja ilmiöitä.
 

Yhteistyössä