Miksi ihmeessä tuo imetys tuntuu olevan monille äideille suorastaan pyhä asia?!

  • Viestiketjun aloittaja eräs iskä
  • Ensimmäinen viesti
eräs iskä
Eikös se nyt ole hieman liioteltua, vaikka hyvä asia onkin!!? Herätkää.
Sillä ei ole MITÄÄN merkitystä, mitä maitoa sille lapselleen antaa, kunhan hän saa tarvittavat vitamiinit ja hänen ruokavalionsa on sopiva kuhunkin ikäkauteen, eikä hänelle syötetä mitään myrkkyjä!!
Ottakaa nyt se järki käteen, oi pyhimykset ja lakatkaa palvomasta sellaisia asioita, joita ei ole palvottaviksi tarkoitettu! Imettäkää tai älkää imettäkö, kunhan ruokitte ja hoidatte lapsenne!! Siinä kaikki. :flower:
 
ei millään pahalla
Ei todellakaan millään pahalla, mutta tunnen pari tällaista äitiä ja se kiinnostus lapseen loppuu hyvin pian sen jälkeen kuin se imetyskin.
Sitten alkaa taas se kiertopäivien ja ovulaatiotikkujen kanssa vehtaus.
 
varmaan
Luultavasti siksi, kun miehet eivät voi sitä tehdä. Onhan se kauheaa jos ei saa vedota, että "minä olen lapsen synnyttänyt ja imettänyt", olen tärkeämpi lapselle kuin isä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Eikös se nyt ole hieman liioteltua, vaikka hyvä asia onkin!!? Herätkää.
Sillä ei ole MITÄÄN merkitystä, mitä maitoa sille lapselleen antaa, kunhan hän saa tarvittavat vitamiinit ja hänen ruokavalionsa on sopiva kuhunkin ikäkauteen, eikä hänelle syötetä mitään myrkkyjä!!
Ottakaa nyt se järki käteen, oi pyhimykset ja lakatkaa palvomasta sellaisia asioita, joita ei ole palvottaviksi tarkoitettu! Imettäkää tai älkää imettäkö, kunhan ruokitte ja hoidatte lapsenne!! Siinä kaikki. :flower:
?!?! Otapa kuule hieman asioista selvää!!!
 
reea
Noh,mä ymmärrä sen,jos maitoa ei yksinkertaisesti ole,mutta en sitä,jos lopetetaan se imetys sen takia,vaikka maitoa olisi,että on helpompi lähteä kotoa,kun vauva on pullolla,ja tympäsee ainainen paidan nostelu,ja se,että joutuu itse aina ruokkimaan lapsensa,eikä esim. isä voi antaa lapselle ruokaa,niinkuin pullolla se onnistuu. Näitäkin on tavattu...
 
eräs iskä
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Eikös se nyt ole hieman liioteltua, vaikka hyvä asia onkin!!? Herätkää.
Sillä ei ole MITÄÄN merkitystä, mitä maitoa sille lapselleen antaa, kunhan hän saa tarvittavat vitamiinit ja hänen ruokavalionsa on sopiva kuhunkin ikäkauteen, eikä hänelle syötetä mitään myrkkyjä!!
Ottakaa nyt se järki käteen, oi pyhimykset ja lakatkaa palvomasta sellaisia asioita, joita ei ole palvottaviksi tarkoitettu! Imettäkää tai älkää imettäkö, kunhan ruokitte ja hoidatte lapsenne!! Siinä kaikki. :flower:
?!?! Otapa kuule hieman asioista selvää!!!
Siis tarkoitan nyt äidinmaitoa ja korviketta, luonnollisesti. Ja kyllä, lapsesta voi kasvaa aivan yhtä terve riippumatta siitä, kumpaa hänelle on pienenä annettu.
 
Sipi&Tylvesteri
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Eikös se nyt ole hieman liioteltua, vaikka hyvä asia onkin!!? Herätkää.
Sillä ei ole MITÄÄN merkitystä, mitä maitoa sille lapselleen antaa, kunhan hän saa tarvittavat vitamiinit ja hänen ruokavalionsa on sopiva kuhunkin ikäkauteen, eikä hänelle syötetä mitään myrkkyjä!!
Ottakaa nyt se järki käteen, oi pyhimykset ja lakatkaa palvomasta sellaisia asioita, joita ei ole palvottaviksi tarkoitettu! Imettäkää tai älkää imettäkö, kunhan ruokitte ja hoidatte lapsenne!! Siinä kaikki. :flower:
Ja jos sä olet mies, mä olen eunukki.
 
KOska se on semmoinen äiti-juttu, mitä vaan äiti voi tehdä. Se on osa äitiyttä ja liittyy myös äidin ja lapsen varhaiseen vuorovaikutukseen, sanokoot kuka mitä tahansa, niin se vuorovaikutus on siinä varmasti yhtä oleellista kuin se ruoka.
 
aslö
Alkuperäinen kirjoittaja reea:
Noh,mä ymmärrä sen,jos maitoa ei yksinkertaisesti ole,mutta en sitä,jos lopetetaan se imetys sen takia,vaikka maitoa olisi,että on helpompi lähteä kotoa,kun vauva on pullolla,ja tympäsee ainainen paidan nostelu,ja se,että joutuu itse aina ruokkimaan lapsensa,eikä esim. isä voi antaa lapselle ruokaa,niinkuin pullolla se onnistuu. Näitäkin on tavattu...
Tai että haluaa polttaa tupakkaa, juoda viinaa tai kun tissit rupsahtaa imetyksestä... Itellä on kaksi lasta, joita olen imettänyt molempia liki vuoden ja toisen kohdalla imetys tuntui yhdessä välissä aivan ylivaikealta! Itkin yötä myöden, kun kaikki paikat oli maidossa ja imetys sattui jne. Olisin lopettanut jos olisin saanut lapsen juomaan pullosta. Se vaihe meni ohi, mutta ymmärrän todellakin vastaavan läpikäyviä, jos imetys ei paljoa innosta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
KOska se on semmoinen äiti-juttu, mitä vaan äiti voi tehdä. Se on osa äitiyttä ja liittyy myös äidin ja lapsen varhaiseen vuorovaikutukseen, sanokoot kuka mitä tahansa, niin se vuorovaikutus on siinä varmasti yhtä oleellista kuin se ruoka.
eikö korviketta antavat sitten vuorovaikuta lapsen kanssa????
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja reea:
Noh,mä ymmärrä sen,jos maitoa ei yksinkertaisesti ole,mutta en sitä,jos lopetetaan se imetys sen takia,vaikka maitoa olisi,että on helpompi lähteä kotoa,kun vauva on pullolla,ja tympäsee ainainen paidan nostelu,ja se,että joutuu itse aina ruokkimaan lapsensa,eikä esim. isä voi antaa lapselle ruokaa,niinkuin pullolla se onnistuu. Näitäkin on tavattu...
Mä oon vähän samoilla linjoilla. Siis jos imettäminen on mahdollista, niin kyllä se mun mielestä pitäis olla ensisijainen ravinnonlähde. Onhan tuo äidinmaito kuitenkin se kaikkein paras ravinto vauvalle.

Jos taas imetys ei onnistu, niin sitten korviketta ilman huonoa omaatuntoa. Kun sitä ei voi äidinmaidoksi muuttua vaikka miten yrittäis.

Ja jos maitoa ei tuu riittävästi, niin sitten imetystä ja korviketta päälle, kuten tekee allekirjoittanut ja koittaa toitottaa itselleen ettei tarvi potea huonoa omaatuntoa :ashamed:
 
eräs iskä
Alkuperäinen kirjoittaja reea:
Noh,mä ymmärrä sen,jos maitoa ei yksinkertaisesti ole,mutta en sitä,jos lopetetaan se imetys sen takia,vaikka maitoa olisi,että on helpompi lähteä kotoa,kun vauva on pullolla,ja tympäsee ainainen paidan nostelu,ja se,että joutuu itse aina ruokkimaan lapsensa,eikä esim. isä voi antaa lapselle ruokaa,niinkuin pullolla se onnistuu. Näitäkin on tavattu...
No se paidannostelukin saa mielestäni tympäistä! Sellainen terve itsekkyys on äideillekin ihan yhtä ok, kuin muillekin ihmisille. Toki on hienoa, jos äiti jaksaa imettää edes ensimmäiset viikot tai kuukaudet, mutta jos vaikka siinä 6kk:n kohdallakin kyllästyy nostelemaan paidanhelmoja, niin asia on erittäin ok ja siinäkin on syytä siirtyä pulloon! Ei tuotakaan asiaa ole syytä suurennella ja tehdä sen pyhemmäksi, kuin se on. Ei sen äidinkään tarvitse olla mikään kotiin sidottu lehmä, vaikka toki on ehdottoman oikein ottaa vastuu lapsestaan ja tekemisistään!
 
varmaan
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
KOska se on semmoinen äiti-juttu, mitä vaan äiti voi tehdä. Se on osa äitiyttä ja liittyy myös äidin ja lapsen varhaiseen vuorovaikutukseen, sanokoot kuka mitä tahansa, niin se vuorovaikutus on siinä varmasti yhtä oleellista kuin se ruoka.
Tuota mä just tarkoitin tällä viestilläni:
"Luultavasti siksi, kun miehet eivät voi sitä tehdä. Onhan se kauheaa jos ei saa vedota, että "minä olen lapsen synnyttänyt ja imettänyt", olen tärkeämpi lapselle kuin isä. "
 
eräs iskä
Alkuperäinen kirjoittaja vitminen:
Huokaus..Imetys on niin paljon muutakin kuin ruokkimista.
Ja miksi tästä pitää AINA vääntää??
Miksei imettäjät saa imettää ja pulloruokkijat pulloruokkia ja PISTE.
Juuri tästähän olikin kysymys. Syöttäkööt kukin tavallaan, kunhan hoitaa ja ruokkii lapsensa! Toinen tykkää imettää, toinen antaa pulloa, toisella riittää maitoa, toisella ei jne. Asiat asioina, hei!
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Eikös se nyt ole hieman liioteltua, vaikka hyvä asia onkin!!? Herätkää.
Sillä ei ole MITÄÄN merkitystä, mitä maitoa sille lapselleen antaa, kunhan hän saa tarvittavat vitamiinit ja hänen ruokavalionsa on sopiva kuhunkin ikäkauteen, eikä hänelle syötetä mitään myrkkyjä!!
Ottakaa nyt se järki käteen, oi pyhimykset ja lakatkaa palvomasta sellaisia asioita, joita ei ole palvottaviksi tarkoitettu! Imettäkää tai älkää imettäkö, kunhan ruokitte ja hoidatte lapsenne!! Siinä kaikki. :flower:
?!?! Otapa kuule hieman asioista selvää!!!
Siis tarkoitan nyt äidinmaitoa ja korviketta, luonnollisesti. Ja kyllä, lapsesta voi kasvaa aivan yhtä terve riippumatta siitä, kumpaa hänelle on pienenä annettu.
Joo, mutta en ymmärrä sitä että annetaan korviketta vain mukavuudenhalusta. Eri asia jos maitoa ei äidiltä tule tai jos imettäminen ei terveydellisistä syistä ole suotavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
KOska se on semmoinen äiti-juttu, mitä vaan äiti voi tehdä. Se on osa äitiyttä ja liittyy myös äidin ja lapsen varhaiseen vuorovaikutukseen, sanokoot kuka mitä tahansa, niin se vuorovaikutus on siinä varmasti yhtä oleellista kuin se ruoka.
eikö korviketta antavat sitten vuorovaikuta lapsen kanssa????
No se vaan on monelle äidile henkisesti tärkeä yhteys, joka imetyksessä syntyy. Kyllä äidillä ja lapsella on muutenkin alussa erilainen yhteys kun lapsella ja kenelläkään muulla, koska lapsi tuntee äidin sydämenlyönnit, äänen, rytmin...se lapsi on ollut monta kuukautta osa äitiä.
Vuorovaikuttaa tietysti, mutta se on erilaista. Kyllähän päiväkodin henkilökuntakin hoitaa ja vuorovaikuttaa lapsen kanssa, mutta silti se ei ole sama asia kunn olla hoidossa läheisellä, vakka mumolla.
 
vieras
Että aikaisin aloitettu korvikkeen anto altistaa lasta diabetekselle, toisin sanoen pidempi täysimetys ehkäisee diabeteksen puhkeamista.. Ja tästä on ihan tehty tutkimus..
Kuuulostat kyllä sellaiselta iskältä, että huh,huh. Onko sulla kotiasiat ihan hyvin??
 
vieras
No lapseni ovat minulle kaikkeintärkeintä ja en ymmärrä miksi imetys ei saisi olla minulle pyhä asia. Esikoiseni on saanut melkein pelkästään korviketta, mutta kahta seuraavaao len onnistunut imettämään pitkään ja olen siitä erittäin onnellinen.

Miksi teille miehille se muna siellä housuissa on niin pyhä asia?
 

Yhteistyössä