miksi ihmeessä osa perheistä AINA myöhässä kerhosta/päiväkodista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
miksei ne myöhästelijät ja haaveilijalasten vanhemmat sit laita kelloa soimaan puol tuntia aiemmin? jos kerran joka jumalan aamu on niin vaikeeta se syöminen ja pukeminen?

Kun se ei yksinkertaisesti auta. Ja kyllä on testattu!

Tää on just tätä. Ei muuten toimi! Mä olen jopa säädellyt itseni huijaus mielessä auton kellonkin väärin että sit en myöhästyis,,,kaikkea kokeillu.


Tää ei vaan tosiaan mee mun päähän! Entä jos teillä olis vaikka... lento Brasiliaan koko perheen riemulomalle? Myöhästyisittekö te sieltäkin?

 
Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Alkuperäinen kirjoittaja Daria:
Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
Alkuperäinen kirjoittaja Daria:
Me kans usein myöhästytään ja se johtuu siitä että vaikka herättäis ajoissa niin tytöllä ei tunnu olevan koskaan kiire..se on vähän sellanen haaveilija. Ja tytön on puettava vaatteensa itse..myöhästyttiin sen takia tai ei!

hmm, määrääköhän teidän lapset sitten muutenkin mitä teillä tehdään..
Ei me kuule voida tulla kun meidän murulla kestää nyt..

Meidän avoin päiväkerho aloitetaan ihan ajallaan..ei siellä ketään odotella koska porukka on aika vaihtelevaa! Ja se on muutenkin sellainen että siellä saa olla sen puoli tuntia tai puolitoista tuntia..eli siellä ei tosiaan oo niin tarkkaa. Ja tosiaan rattaillaan/tyttö ajaa pyörällä kerhoon kolmen kilometrin matkan joten matkan kestokin vaihtelee jonkin verran. Mut jos tosiaan on neuvola-aikoja tai muita missä pitää olla ajallaan niin silloin lähdetään kyllä hyvissä ajoin liikenteeseen!:)

meillä ollaan ihan päiväkodin kerhossa josta maksetaan ja jolla on tietyt ajat, kello 9-12 muutaman kerran viikkoon.
Siellä ei ole äitejä ja pikkusisaruksia

Juu no se on sit eri juttu!

 
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
miksei ne myöhästelijät ja haaveilijalasten vanhemmat sit laita kelloa soimaan puol tuntia aiemmin? jos kerran joka jumalan aamu on niin vaikeeta se syöminen ja pukeminen?

Kun se ei yksinkertaisesti auta. Ja kyllä on testattu!

Tää on just tätä. Ei muuten toimi! Mä olen jopa säädellyt itseni huijaus mielessä auton kellonkin väärin että sit en myöhästyis,,,kaikkea kokeillu.

miten ei voi toimia?
herätähän ne lapsetkin jo viideltä syömään ni luulis kerkiivän..

Sehän se mystiikka onkin! Jos ratkaisun keksin, sitä noudata. Puolustuksekseni kerron että ilmoitan joka paikkaan aina että meitä ei sitten tarvi odottaa, tullaan autolla perässä jos niikseen tulee. tarhalta kun menivät aina kävellen uimakouluun niin mä ajoin aina suoraa halille, varmuuden vuoksi,,,
 
Alkuperäinen kirjoittaja klo 10:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
miksei ne myöhästelijät ja haaveilijalasten vanhemmat sit laita kelloa soimaan puol tuntia aiemmin? jos kerran joka jumalan aamu on niin vaikeeta se syöminen ja pukeminen?

Kun se ei yksinkertaisesti auta. Ja kyllä on testattu!

Tää on just tätä. Ei muuten toimi! Mä olen jopa säädellyt itseni huijaus mielessä auton kellonkin väärin että sit en myöhästyis,,,kaikkea kokeillu.


Tää ei vaan tosiaan mee mun päähän! Entä jos teillä olis vaikka... lento Brasiliaan koko perheen riemulomalle? Myöhästyisittekö te sieltäkin?

Sitten soitetaan lentoyhtiölle ja kerrotaan että me myöhästytään,odottakaa hetki :laugh:
 
Päiväkotiin ei voi tulla myöhässä mutta jos haluaa osallistua esim. lauluhetkeen tai aamupiiriin niin parempi on ettei myöhästy sillä yhtä tai kahta lasta ei odoteta. Me aloitetaan toiminnat silloin kun on ilmoitettu niiden alkavan .
Miksi pitää odotella myöhästelijöitä ne tulee kun tulee ja oma moka jos jäävät jostain paitsi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Alkuperäinen kirjoittaja klo 10:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
miksei ne myöhästelijät ja haaveilijalasten vanhemmat sit laita kelloa soimaan puol tuntia aiemmin? jos kerran joka jumalan aamu on niin vaikeeta se syöminen ja pukeminen?

Kun se ei yksinkertaisesti auta. Ja kyllä on testattu!

Tää on just tätä. Ei muuten toimi! Mä olen jopa säädellyt itseni huijaus mielessä auton kellonkin väärin että sit en myöhästyis,,,kaikkea kokeillu.


Tää ei vaan tosiaan mee mun päähän! Entä jos teillä olis vaikka... lento Brasiliaan koko perheen riemulomalle? Myöhästyisittekö te sieltäkin?

Sitten soitetaan lentoyhtiölle ja kerrotaan että me myöhästytään,odottakaa hetki :laugh:

Todennäköisesti soittasin että melotaan perässä! Todennäköistä olisi että tollasta lomaa varten valvoisin ed. yön kun en uskaltas nukahtaa. Edellisen kerran kun olin lennolle menossa olin 6 kentällä ja 8 jälkeen pääs vasta koneeseen. Ja valvoin ed. yön kun en saannu unta.
 
Toden totta. Miksi jotkut aina tulee myöhässä joka paikkaan? Ja vielä kamalampaa laittaa lapset verukkeeksi. Että kun lapset sitä ja tätä. Voi kjesus, todella, jos teillä on barcelonan matka ni jäättekö lentokoneesta?? Oikeesti??
Minusta myöhästyminen on vaan välinpitämättömyyttä!! Me olemme aina ajoissa joka paikassa -ellei joku todella mene mönkään, tyyliin auto rikki, bussi ei tule, siis joku todellinen syy- ja jotenki meille vaan ei edes tapahdu näitä omituisuuksia. Ja meillä on lapsia, uskokaa tai älkää. Ihme kun olemme aina ehtineet vaikka joskus on ollut mutkia matkassa. Eli asenteesta se on kiinni vaan. Sori.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
miksei ne myöhästelijät ja haaveilijalasten vanhemmat sit laita kelloa soimaan puol tuntia aiemmin? jos kerran joka jumalan aamu on niin vaikeeta se syöminen ja pukeminen?

Kun se ei yksinkertaisesti auta. Ja kyllä on testattu!

Tää on just tätä. Ei muuten toimi! Mä olen jopa säädellyt itseni huijaus mielessä auton kellonkin väärin että sit en myöhästyis,,,kaikkea kokeillu.

miten ei voi toimia?
herätähän ne lapsetkin jo viideltä syömään ni luulis kerkiivän..

Tässä puhuttaisiin jo koko perheen koko päivärytmin muuttamisesta semmoiseksi että olisi mahdollista.
Tosin, ongelma tässä olisi unien vähyys niin vanhemmilla kuin lapsillakin.

Koitahan siis saada lapset tähän valoisaan aikaan jo kuudelta nukkumaan että tulisi tarvittava määrä unta.
Se siis tarkoittaisi myös sitä että ns. iltapala syötäisiin klo 17, juuri ja juuri sen jälkeen kun on päiväkodista/töistä tultu kotiin. = perheen yhteistä aikaa ei juurikaan olisi mikä taas mahdollisesti johtaisi muihin ongelmiin.

Mutta kuten sanottu, jos tähän ratkaisun keksisi sitä noudattaisi sen aikaa kun se toimisi ja sitten taas olisi keksittävä uusi ratkaisu.

Muakin muuten vähän ärsyttää ymmärtämättömät ihmiset. Olishan se pirun hienoo kun kaikki menisi aina ku rasvattu ;)
 
Minun täytyy myöntää, että olin aina 5 min myöhässä esikoista hakemassa kerhosta. Syynä oli, että meidän kakkonen rusautti aina juuri lähtöhetkellä kakat housuihinsa, vaipan täydeltä velliä, joka oli pakko tyhjentää ennen lähtöä, muuten se olisi pursunnut kauluksestakin ulos :x Vauvan vatsa toimi kuin kello.

Muuten yritän kyllä olla aina juuri sovitulla hetkellä paikalla, mies taas aina tahtoo olla myöhässä, tarvitsisi varmaan jonkin ajanhallintakurssin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siis:
Toden totta. Miksi jotkut aina tulee myöhässä joka paikkaan? Ja vielä kamalampaa laittaa lapset verukkeeksi. Että kun lapset sitä ja tätä. Voi kjesus, todella, jos teillä on barcelonan matka ni jäättekö lentokoneesta?? Oikeesti??
Minusta myöhästyminen on vaan välinpitämättömyyttä!! Me olemme aina ajoissa joka paikassa -ellei joku todella mene mönkään, tyyliin auto rikki, bussi ei tule, siis joku todellinen syy- ja jotenki meille vaan ei edes tapahdu näitä omituisuuksia. Ja meillä on lapsia, uskokaa tai älkää. Ihme kun olemme aina ehtineet vaikka joskus on ollut mutkia matkassa. Eli asenteesta se on kiinni vaan. Sori.

Lentokone ei odota, kerho/päiväkoti ei katoa mihinkään...
 
Juuri näin. Lentokone ei odota, ja päiväkoti ei katoa mihinkään. Eli asennekysymys kuten sanoin. Ja eihän se lääkäri tai hammaslääkärikään katoa mihinkään... mutta se kyllä vaan odottaa ja odottaa ja myöhästymisesi sotkee koko päivän aikatalulun. Mut ku ei se haittaa myöhässä tulevaa edes!!! Asennekysymys!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
mun mielestä päiväkodista ei kyllä voi "myöhästyä", sinnehän mennään hoidon tarpeen mukaan...

tätä mä kanssa ihmettelin, miten päiväkodista voi olla myöhässä - ei mitenkään. Omatkin lapseni ovat menneet hyvin vaihtelevin kellon lyömin hoitoon, sen mukaan miten on aamu sujunut ja miten on liikennettä, ja nyt kun vanhemmat lapset koululaisia, myös heidän koulun alkunsa vaikuttaa siihen ollaanko päiväkodilla klo 8.10 vaiko 8.40.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Juuri näin. Lentokone ei odota, ja päiväkoti ei katoa mihinkään. Eli asennekysymys kuten sanoin. Ja eihän se lääkäri tai hammaslääkärikään katoa mihinkään... mutta se kyllä vaan odottaa ja odottaa ja myöhästymisesi sotkee koko päivän aikatalulun. Mut ku ei se haittaa myöhässä tulevaa edes!!! Asennekysymys!!

No meillä ei päiväkodissa ole mitään aikaa milloin siellä pitää olla. Eli päiväkoti odottaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nii:
Juuri näin. Lentokone ei odota, ja päiväkoti ei katoa mihinkään. Eli asennekysymys kuten sanoin. Ja eihän se lääkäri tai hammaslääkärikään katoa mihinkään... mutta se kyllä vaan odottaa ja odottaa ja myöhästymisesi sotkee koko päivän aikatalulun. Mut ku ei se haittaa myöhässä tulevaa edes!!! Asennekysymys!!

Saattaa menettää lääkäriaikansa jos on myöhässä. Päiväkotipaikkaa en ole kuullut kenenkään menettäneen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Päiväkotiin ei voi tulla myöhässä mutta jos haluaa osallistua esim. lauluhetkeen tai aamupiiriin niin parempi on ettei myöhästy sillä yhtä tai kahta lasta ei odoteta. Me aloitetaan toiminnat silloin kun on ilmoitettu niiden alkavan .
Miksi pitää odotella myöhästelijöitä ne tulee kun tulee ja oma moka jos jäävät jostain paitsi.

No näin juuri, mutta en minä tule päiväkodille määrätyllä kellon lyömällä, kuin niinä aamuina, kun ovat lähdössä jonnekin retkelle. Muutoin lapsi voi tulla päiväkotiin mielestäni ihan mihin kellon aikaan vaan. Minä kun sovittelen aamulla kahden muunkin lapsen ohjelmaa. En voi esim. jättää ekaluokkalaista koulun pihalle puolta tuntia aikaisemmin vain siksi, että päiväkodissa sattuu jotain alkamaan sellaiseen aikaan, että näin pitäisi tehdä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oikeasti ärsyttää kun muut sitten joutuvat odottelemaan/tai keskeytetään kun nämä matti myöhäset saapuva, ja kyse ei ole satunnaisista myöhästymisistä, niitä sattuu kaikille vaan joka ikinen kerho aamu tietyt perheet tulevat aina se 20-325minuuttia myöhässä.
Vaikak lapsia ei ole kuin kaksi ja suht lähelläkin asuvat, eikö ne voi lähteä ajoissa kotoolta?
Ja tämä toinen perhe joka asuu kerhon vieressä,
Eikö lapselle ole hyvä opettaa kauniit käytöstavat että pidetään aikmataulusta kiinni?

No aika myöhään joo tulevat, jos ovat myöhässä 325min :laugh: Mitä se tekee tunteina..... *sori saivarteluni* ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja alkup.:
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Toiset lapset on vaan niin toivottoman hitainta, eikä siihen edes auta se että herää aikaisemmin, koska silloin lapsikin ajattelee ettei tänä aamuna ole kiirettä mihinkään.

Vaikka olisi kuinka mieluinen meno, niin silti ainakin meillä lapset vaan on niin toivottaman hitaita..

no on meilläkin, mä vaan patistan kokoaamun höyryten niskassa ja puen itse jos eivät saa aikaan, tosiaan, haluan opettaa lapseni ottamaan muut ihimset huomioon.
ja ei , ei tämä äiti ole julkkis, ihan perus työtön orkesterin jäsen.. :) enkä nyt tiedä onko tuolla ammatilla mitään vaikutusta myöhästymiseen, boheemin kuvan vaan saanut..

Joka aamu vaan ei jaksa höyrytä ja hokea sitä sattaa kertaa syö, syö, syö, pue, pue, pue, pese hamaat, pese hampaat, pue ulkovaatteet...

5v kun ei enää oikein anna syöttää tai pukeakkaan. Hampaat sentään antaa pestä.

Tottakai on hyvä opettaa lapselle että sovituista ajoista on pidettävä kiinni, mutta päiväkoti ei onneksi ole semmoinen.

Mua henkilökohtaisesti kyllä häiritsee todella paljon minuutinkin myöhästely, valitettavasti lapseni ei ole sitä multa perineet :headwall:

Sulla on näköjään samanlaisia lapsia kuin mulla, minä nalkutan ja inhoan itseäni, ja olen tehnyt tätä jo vuosikausia. Jos ei hoputa - myöhästytään - sekin on testattu. Kun äiti narisee aamun, ehditään ajoissa.
 
kerhosta myöhästymitä en oikein tajua, mutta päiväkodista joo.. meillä lapset aloittavat hoidon kello 7-9 välillä riippuen siitä, moneenko menen töihin, en viitsi kuitenkaan lapsia viedä liian aikaisin niinä päivinä kun menen myöhempään töihin, tulisi niin pitkä hoitopäivä.. muut lapset ovat yleensä myöhäsempinä aamuina jo aloittaneet päivän toiminnat, syöneet aamupalan yms. toki jos päikyssä on jokin retki, johon lähtevät ennen yhdeksää, niin vien lapset puoli tuntia ennemmin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oikeasti ärsyttää kun muut sitten joutuvat odottelemaan/tai keskeytetään kun nämä matti myöhäset saapuva, ja kyse ei ole satunnaisista myöhästymisistä, niitä sattuu kaikille vaan joka ikinen kerho aamu tietyt perheet tulevat aina se 20-325minuuttia myöhässä.
Vaikak lapsia ei ole kuin kaksi ja suht lähelläkin asuvat, eikö ne voi lähteä ajoissa kotoolta?
Ja tämä toinen perhe joka asuu kerhon vieressä,
Eikö lapselle ole hyvä opettaa kauniit käytöstavat että pidetään aikmataulusta kiinni?

HALOO - kerhot/päiväkodit ovat vapaaehtoisia osallistua joten ei niihin todellakaan tarvitse kellokorttia leimata ei tullessa eikä mennessä! Minusta näistä ei voi myöhästyä.
 
mikään ei ole ärsyttävämpää kuin myöhästyvät ihmiset. Ei kunnioiteta toisia ollenkaan ja tuijotetaan vaan omaan napaan. Pitäisi tajuta, että sillä myöhästymisellä voi olla kaikiin vaikutusta! Vaikka olisi 10 lasta ja kuinka pieniä niin kyllä niiden kanssa ulos pääsee ajoissa jos haluaa. Itsestä se on kiinni. Aloittaa vaan tarpeeksi ajoissa pukemisen/syömisen jne jne..valmistautumisen. Ei voi olla vaikeaa. Minulle tulee myöhästelijöistä heti mieleen sellaiset hälläväliä-tyypit!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
mikään ei ole ärsyttävämpää kuin myöhästyvät ihmiset. Ei kunnioiteta toisia ollenkaan ja tuijotetaan vaan omaan napaan. Pitäisi tajuta, että sillä myöhästymisellä voi olla kaikiin vaikutusta! Vaikka olisi 10 lasta ja kuinka pieniä niin kyllä niiden kanssa ulos pääsee ajoissa jos haluaa. Itsestä se on kiinni. Aloittaa vaan tarpeeksi ajoissa pukemisen/syömisen jne jne..valmistautumisen. Ei voi olla vaikeaa. Minulle tulee myöhästelijöistä heti mieleen sellaiset hälläväliä-tyypit!!!

Niitähän ne onkin,muita ihmisiä kohtaan.
Piittaamattomuutta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
mikään ei ole ärsyttävämpää kuin myöhästyvät ihmiset. Ei kunnioiteta toisia ollenkaan ja tuijotetaan vaan omaan napaan. Pitäisi tajuta, että sillä myöhästymisellä voi olla kaikiin vaikutusta! Vaikka olisi 10 lasta ja kuinka pieniä niin kyllä niiden kanssa ulos pääsee ajoissa jos haluaa. Itsestä se on kiinni. Aloittaa vaan tarpeeksi ajoissa pukemisen/syömisen jne jne..valmistautumisen. Ei voi olla vaikeaa. Minulle tulee myöhästelijöistä heti mieleen sellaiset hälläväliä-tyypit!!!

eipä se kyllä mene ihan noin. Mulla on just tuommoisia unelmoivia lapsia kaksin kappalin ja kolmaskin hoputettava. Jos lapset herättää aiemmin ne ovat kuin jätkän räkä piikkilanka-aidassa, toimivat vielä normaaliakin hitaammin. On kuin hidastettu leffa. Ja joo, meillä lapsilla on 45 minuuttia aikaa aamutoimiin, pukeminen, aamupala, aamupesut. Ja mun suu käy koko ajan, ja ehditään. Joskus tekee tiukkaa kyllä. Mutta jos herätän ne vaikka sitten 1,5 tuntia aiemmin, niin kumma juttu, myöhästymisen todennäköisyys kasvaa ainakin 50 prosenttia.

Eli mun vaan on jaksettava olla nalkutuskone.
 
Ne pienet lapset ei myöhästele vaan ne lasten vanhemmat,jotka eivät vain osaa organisoida asioita aikataulujen mukaan,eivätkä edes ymmärrä, miten _vittumaista_ on toisten odottaa ainaisia myöhästelijöitä.
Valitettavasti sitten tämä tyyli useinkin periytyy.

Meillä jos lapset ei ole valmiita tiettyyn kellon aikaan kun pitää ovesta ulos lähteä, heidät viedään sellaisenaan autoon/ulos. Kummasti on aina vaatteet mennyt niskaan ja puurot naamariin,jos on edellisaamuna aamiainen kesken haaveilun ja hidastelun takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
mikään ei ole ärsyttävämpää kuin myöhästyvät ihmiset. Ei kunnioiteta toisia ollenkaan ja tuijotetaan vaan omaan napaan. Pitäisi tajuta, että sillä myöhästymisellä voi olla kaikiin vaikutusta! Vaikka olisi 10 lasta ja kuinka pieniä niin kyllä niiden kanssa ulos pääsee ajoissa jos haluaa. Itsestä se on kiinni. Aloittaa vaan tarpeeksi ajoissa pukemisen/syömisen jne jne..valmistautumisen. Ei voi olla vaikeaa. Minulle tulee myöhästelijöistä heti mieleen sellaiset hälläväliä-tyypit!!!

eipä se kyllä mene ihan noin. Mulla on just tuommoisia unelmoivia lapsia kaksin kappalin ja kolmaskin hoputettava. Jos lapset herättää aiemmin ne ovat kuin jätkän räkä piikkilanka-aidassa, toimivat vielä normaaliakin hitaammin. On kuin hidastettu leffa. Ja joo, meillä lapsilla on 45 minuuttia aikaa aamutoimiin, pukeminen, aamupala, aamupesut. Ja mun suu käy koko ajan, ja ehditään. Joskus tekee tiukkaa kyllä. Mutta jos herätän ne vaikka sitten 1,5 tuntia aiemmin, niin kumma juttu, myöhästymisen todennäköisyys kasvaa ainakin 50 prosenttia.

Eli mun vaan on jaksettava olla nalkutuskone.

No sitten pitää tuplata tuo aamutoimien aika, eli pari tuntia aikaa valmistautua niin eiköhän olla aikataulussa. Minä olen sanonut lapsille, että jos ei vaatteet mene nopsasti päälle niin sitten herätään klo. 05 niin onko kivaa??? No, kerran herättiin eikä ollut niin kivaa, joten nykyään pukevat oikein näppärästi ja nopeasti. Kaikki aamulla valmiiksi, niin ei tarvitse tehdä muuta kuin vaatteet päälle ja menoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
mun mielestä päiväkodista ei kyllä voi "myöhästyä", sinnehän mennään hoidon tarpeen mukaan...

tätä mä kanssa ihmettelin, miten päiväkodista voi olla myöhässä - ei mitenkään. Omatkin lapseni ovat menneet hyvin vaihtelevin kellon lyömin hoitoon, sen mukaan miten on aamu sujunut ja miten on liikennettä, ja nyt kun vanhemmat lapset koululaisia, myös heidän koulun alkunsa vaikuttaa siihen ollaanko päiväkodilla klo 8.10 vaiko 8.40.

no, meidän päiväkodilla ainakin on aamupala tiettyyn aikaan, eli jos ei siiheksi kerkeä paikalle niin silloin ei lapsi saa ruokaa. Tämän ennakoiden olen joinain aamuina antanut aamupalan jo kotona jos tiedän että aikataulu tulee tekemään tiukkaa. Vaikka se sitten tarkoittaakin sitä että lapsi on herätettävä aikaisemmin kuin päiväkotiin aamupalalle vietäessä.
 

Yhteistyössä