Pistänpäs minäkin lusikkani tähän soppaan. Olen saanut esikoiseni 18-vuotiaana, emme olleet seurustelleet kovin pitkään ja kaikki tuntui muutenkin vielä epävarmalta. Ajattelin aborttia, kyllä. En pystynyt tappamaan omaa lastani, sitä pientä ihmisenalkua.. Joten pidin lapseni. Mies sai koulutuksen loppuun, sai töitä jne. Aloimme kuumeilla toista ja tulinkin pian raskaaksi. Tämä toinen syntyi viime marraskuussa vähän sen jälkeen kun täytin 20. Mies käy vakituisesti töissä, itse haluan olla lasten kanssa kotona niin pitkään kuin he minua täällä tarvitsevat. Pidän tärkeänä sitä, että lapsilla on hyvä kasvuympäristö ja rakastavat vanhemmat, enkä haluaisi laittaa lapsia hoitoon ennen kuin osaavat molemmat puhua. Mieluiten tietysti palkkaisin kotiin hoitajan.
Minulla ei ole ammattia, olen kärsinyt silloin kouluaikana vakavasta masennuksesta, joka esti opiskelun. Sain kuitenkin hyvät paperit peruskoulusta ja niillä pääsisin mihin tahansa toisen asteen kouluun. Toistaiseksi minulla ei ole siihen tarvetta, eikä sosiaalinen status mene koskaan lasteni ohi. Mieluummin olen tärkeä lapsilleni kuin työantajalle (minulla on muuten aikaa olla työelämässä n. 45 vuotta).
Jos nyt joku jaksaa tätä lukea.. Meillä on siis rahaa, erinomainen paritalon puolikas jossa asua, nättejä vaatteita jne. mutta onko tuo pääasia? Monilla vanhemmillakaan äidellä tätä kaikkea ei ole, eikä mielestäni tarvitsekaan. Hyvä vanhemmuus lähtee ihan muista lähtökohdista kuin materiasta. Ainakin minulle lapsena tärkeämpää oli olla vanhempieni kanssa, harrastaa ja viettää tavallista arkea - pääasia ei ollut se, missä asuimme, oliko uusia merkkivaatteita jne.
Sanottakoon vielä, että meitä on kehuttu neuvolassa ja muuallakin hyviksi, vastuullisiksi vanhemmiksi. Vanhempi lapsemme on vilkas, sosiaalinen ja hyväkäytöksinen. Kasvatusongelmia varmaan tulee vielä vastaan, mutta niistä epäilemättä selvitään siinä missä muutkin.
Tällä yritän vain sanoa, että ei se työ ja raha vaan lapset ja rakkaus