Miksi helluntailaisuus epäilyttää minua?

  • Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti
juu
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja ZiggyStardust:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras 333:
Homous nimenomaan ON harrastus / sairaus. Tunnen pari ihmistä jotka ovat siitä parantuneet ja nyt häpeävät entistä käytöstään.

Sanoo kuka?
Tolla logiikalla syöpäkin on harrastus/sairaus, koska sehän on kanssa valinnainen asia, kuten harrastukset ja sairaudet yleensä.

Ajattelin jo, että elän 2000-luvun Suomessa, jossa sivistystaso on noin yleisesti melko korkea. Mutta tulinpa sitten käymään kaksplussan sivuilla....
Täällä sitä törmää yllättäviin asioihin....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
no kyllä kaikki sinne leirille ihan innoissaan menee. Mutta tottakai sä tiedät paremmin esimerkiksi nää lapset, jotka mä tunnen ja joita mä näen aina sunnuntaisin jumalanpalveluksessa. Älä ole niin tietävinäsi. Sulla on oma kokemuksesi ja uskon, että sua on ahdistanut. Mutta älä käy väittämään, että kaikkia lapsia ahdistaa, tai että suurinta osaa ahdistaa.

Mä olen kasvanut helluntaiseurakunnassa ja haluan olla siellä yhä. Haluan kehittää seurakuntaa yhdessä muiden seurakuntalaisten kanssa, jotta mun ja muiden lapsilla olis siellä hyvä ja turvallinen ilmapiiri. Kyllä me välitetään siitä, miltä lapsesta tuntuu.
Itsehän sä yleistät tietäväsi kaikki seurakuntasi lapset. En ole väittänytkään kaikkien lasten puolesta, yhtään mitään. Uskon että välitätte lapsien tunteista, mutta on eri juttu uskaltavatko lapset niistä puhua.

Ja mä olen henk.koht. sitä mieltä, että lapselle puhuminen totuutena Jumalasta on väärin. Jossain vaiheessa lapsen kasvaessa hän aivan varmasti alkaa kyseenalaistamaan niitä juttuja. Ja silloin hänen olisi suotavaa saada kotoaankin puolueettomia vastauksia.
 
vieras
Ei kai siellä ole pakko käydä, jos ahdistaa. Olen itse helluntailainen ja ahdistun ihan normaalisti vaatimuksista yms. Helluntailaisetkin ovat ihmisiä, hekin tekevät virheitä.
Silti koen Jumalan läsnäoloa srk:ssa ja myös lut. kirkossa käydessäni. Olemme kaikki saman Jumalan lapsia.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
no kyllä kaikki sinne leirille ihan innoissaan menee. Mutta tottakai sä tiedät paremmin esimerkiksi nää lapset, jotka mä tunnen ja joita mä näen aina sunnuntaisin jumalanpalveluksessa. Älä ole niin tietävinäsi. Sulla on oma kokemuksesi ja uskon, että sua on ahdistanut. Mutta älä käy väittämään, että kaikkia lapsia ahdistaa, tai että suurinta osaa ahdistaa.

Mä olen kasvanut helluntaiseurakunnassa ja haluan olla siellä yhä. Haluan kehittää seurakuntaa yhdessä muiden seurakuntalaisten kanssa, jotta mun ja muiden lapsilla olis siellä hyvä ja turvallinen ilmapiiri. Kyllä me välitetään siitä, miltä lapsesta tuntuu.
Itsehän sä yleistät tietäväsi kaikki seurakuntasi lapset. En ole väittänytkään kaikkien lasten puolesta, yhtään mitään. Uskon että välitätte lapsien tunteista, mutta on eri juttu uskaltavatko lapset niistä puhua.

Ja mä olen henk.koht. sitä mieltä, että lapselle puhuminen totuutena Jumalasta on väärin. Jossain vaiheessa lapsen kasvaessa hän aivan varmasti alkaa kyseenalaistamaan niitä juttuja. Ja silloin hänen olisi suotavaa saada kotoaankin puolueettomia vastauksia.
Miksi ei uskaltaisi puhua mulle tunteista? Ihan omatoimisesti nytkin poika kertoi, että koki itsensä todella onnelliseksi ja on tosi onnellinen.

Eikä se ole puolueetonta, jos sanotaan, ettei Jumala ole totta. Ihan turha kenenkään on väittää antavansa lapselle jotain puolueetonta, koska jokainen siirtää omat arvonsa lapsille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
no kyllä kaikki sinne leirille ihan innoissaan menee. Mutta tottakai sä tiedät paremmin esimerkiksi nää lapset, jotka mä tunnen ja joita mä näen aina sunnuntaisin jumalanpalveluksessa. Älä ole niin tietävinäsi. Sulla on oma kokemuksesi ja uskon, että sua on ahdistanut. Mutta älä käy väittämään, että kaikkia lapsia ahdistaa, tai että suurinta osaa ahdistaa.

Mä olen kasvanut helluntaiseurakunnassa ja haluan olla siellä yhä. Haluan kehittää seurakuntaa yhdessä muiden seurakuntalaisten kanssa, jotta mun ja muiden lapsilla olis siellä hyvä ja turvallinen ilmapiiri. Kyllä me välitetään siitä, miltä lapsesta tuntuu.
Itsehän sä yleistät tietäväsi kaikki seurakuntasi lapset. En ole väittänytkään kaikkien lasten puolesta, yhtään mitään. Uskon että välitätte lapsien tunteista, mutta on eri juttu uskaltavatko lapset niistä puhua.

Ja mä olen henk.koht. sitä mieltä, että lapselle puhuminen totuutena Jumalasta on väärin. Jossain vaiheessa lapsen kasvaessa hän aivan varmasti alkaa kyseenalaistamaan niitä juttuja. Ja silloin hänen olisi suotavaa saada kotoaankin puolueettomia vastauksia.
Miksi ei uskaltaisi puhua mulle tunteista? Ihan omatoimisesti nytkin poika kertoi, että koki itsensä todella onnelliseksi ja on tosi onnellinen.

Eikä se ole puolueetonta, jos sanotaan, ettei Jumala ole totta. Ihan turha kenenkään on väittää antavansa lapselle jotain puolueetonta, koska jokainen siirtää omat arvonsa lapsille.
Meidän perheessä toinen uskoo ja toinen ei, ainakaan niin voimakkaasti. Lapsille kerrotaan Jumalasta ja Jeesuksesta, ja koulussakin siitä ovat kuulleet. Mutta me myös sanomme, että on ihmisiä jotka Hänen sanaansa eivät usko. Ja että niistä asioista on hyvä ottaa selvää ja miettiä, mihin itse uskoo. Ihan fifty-fifty mennään.

Tarkoitin niitä muitakin lapsia teidän seurakunnassanne, ja niiden tunteista. EI kaikki välttämättä sinne leirille intoa puhkuen lähde, vaikka siltä näyttääkin. Usko saa aikaan myös pelkoa, valitettavasti.
 
poppis
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Olen vierestä seurannut hieman vastaavaa tilannetta. Tästä on aikaa jo vuosia ja alkuun "vaimo" oli varma, että kyse on toisesta naisesta ja siltä se ulkopuolisestakin näytti. Vuosienkaan jälkeen en ole havainnut tässä miehessä mitään hurahtamisen merkkejä ja näyttää siltä, että kyseessä oli jokin henkisen kasvun aika. Sanoisin, että tuntemani ihminen on kasvanut huomattavasti ja on nyt onnellisempi, huomaavaisempi ja arvoiltaan "parempi". Vaikka itse suhtaudun uskontoihin kriittisesti, niin kyllä niihin liittyy yleensä kunnioitettavia arvoja ja elämäntapoja. Hieman kriittisemmin suhtaudun siihen, että lasta ehdollistetaan uskontoon. Vaikka usein uskonnolliset yhteisot ovat "hengeltään" ja ilmapiiriltään terveitä.
en ymmärrä ihmisten paniikkia siitä, että lapsia ehdollistetaan uskontoon. :headwall: ihan samalla tavalla ei-uskovat ehdollistaa lapsiaan uskonnottomuuteen!!!!! :eek:

mä peesaan tätä ihan täysillä!sinusta ja gracesta niinkuin rukoilijasirkastakin hehkuu teijän ukso tänne mun ruutuun asti =))älkää anatko näitten herjaajien lannistaa itseänne!(niinkuin ette varmaan annakkaan)
Mitä eroa niillä sitten on? Kumpiko lapsi on onnellisempi, se joka uskoo JUmalaan ja jolle lapsi voi iltaisin rukouksessa puhua ja saada turvallisen mielen vai se lapsi jolle on kerrottu että mitään Jumalaa ei oo että täällä sitä vaan ollaan sattumalta. Mihin sellainen lapsi laittaa turvansa... ääh.
Ja toinen juttu. USKONTO ja USKO ovat kaksi eri asiaa. Uskonto on ulkokohtaista uskonnon harjoittamista joka orjuuttaa ja ahdistaa. Usko tarkoittaa sitä, että ihmisellä on yhteys JUmalaan. Usko ei orjuuta eikä ahdista vaan se vapauttaa. Suomen kielessä on huonosti erotettu nämä ja moni luulee että uskonto ja usko ovat sama asia. Enlgannin kielessä uskonto on religion ja usko faith ja mielestäni se erottaa paremmin ne eri asioiksi. Minä ainakaan en ole tippaakaan uskonnollinen mutta olen uskovainen. uskonto tappaa, usko vie taivaaseen. :wave: [/quote]

 
poppis
Alkuperäinen kirjoittaja poppis:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
Olen vierestä seurannut hieman vastaavaa tilannetta. Tästä on aikaa jo vuosia ja alkuun "vaimo" oli varma, että kyse on toisesta naisesta ja siltä se ulkopuolisestakin näytti. Vuosienkaan jälkeen en ole havainnut tässä miehessä mitään hurahtamisen merkkejä ja näyttää siltä, että kyseessä oli jokin henkisen kasvun aika. Sanoisin, että tuntemani ihminen on kasvanut huomattavasti ja on nyt onnellisempi, huomaavaisempi ja arvoiltaan "parempi". Vaikka itse suhtaudun uskontoihin kriittisesti, niin kyllä niihin liittyy yleensä kunnioitettavia arvoja ja elämäntapoja. Hieman kriittisemmin suhtaudun siihen, että lasta ehdollistetaan uskontoon. Vaikka usein uskonnolliset yhteisot ovat "hengeltään" ja ilmapiiriltään terveitä.
en ymmärrä ihmisten paniikkia siitä, että lapsia ehdollistetaan uskontoon. :headwall: ihan samalla tavalla ei-uskovat ehdollistaa lapsiaan uskonnottomuuteen!!!!! :eek:

mä peesaan tätä ihan täysillä!sinusta ja gracesta niinkuin rukoilijasirkastakin hehkuu teijän ukso tänne mun ruutuun asti =))älkää anatko näitten herjaajien lannistaa itseänne!(niinkuin ette varmaan annakkaan)
Mitä eroa niillä sitten on? Kumpiko lapsi on onnellisempi, se joka uskoo JUmalaan ja jolle lapsi voi iltaisin rukouksessa puhua ja saada turvallisen mielen vai se lapsi jolle on kerrottu että mitään Jumalaa ei oo että täällä sitä vaan ollaan sattumalta. Mihin sellainen lapsi laittaa turvansa... ääh.
Ja toinen juttu. USKONTO ja USKO ovat kaksi eri asiaa. Uskonto on ulkokohtaista uskonnon harjoittamista joka orjuuttaa ja ahdistaa. Usko tarkoittaa sitä, että ihmisellä on yhteys JUmalaan. Usko ei orjuuta eikä ahdista vaan se vapauttaa. Suomen kielessä on huonosti erotettu nämä ja moni luulee että uskonto ja usko ovat sama asia. Enlgannin kielessä uskonto on religion ja usko faith ja mielestäni se erottaa paremmin ne eri asioiksi. Minä ainakaan en ole tippaakaan uskonnollinen mutta olen uskovainen. uskonto tappaa, usko vie taivaaseen. :wave:
[/quote]
siis nyt meni tonne väliin toi edellinne kommentti,(sekasin pääästään vissiin tää yksilö)niin siis...
mä peesaan tätä ihan täysillä!sinusta ja gracesta niinkuin rukoilijasirkastakin hehkuu teijän ukso tänne mun ruutuun asti =))älkää anatko näitten herjaajien lannistaa itseänne!(niinkuin ette varmaan annakkaan)
 
kaisa

Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi ?
Kommentoisin tätä hiukan toisesta näkövinkkelistä. Kaikki ihmiset eivät vain halua nähdä homopareja, koska se yhdistemä ei ole gaussinkäyrän mukainen ja poikkeaa valtaväestöstä. Mikäli joku on homo, niin olkoon, mutta heidän on myös ymmärrettävä, ettei kaikkien ihmisten tarvitse hyväksyä kaikkia ihmisten käyttäytymistaipumuksia ja se on osa ihmisyyttä ja ihmisen käyttäytymistä. Eihän homoihmisetkään hyväksy kaikkia kanssaihmisiään !!

Esittäisin toisen kysymyksen, minkä takia HIV ja AIDs on lisääntynyt maailmassa ja ketkä ovat riskiryhmään kuuluvia?
He ovat yleensä seksuaaliseen vähemmistöön kuuluvat (homoseksuaalit, huoran, huumeidenkäyttäjät ja henkilöt jotka saavat verensiirtoja). Raamatussa varoitetaan selkeästi tällaisesta käyttäytymisestä, eikä suotta. Mikäli homous olisi terve ilmiö, niin esim. homot ja huorat välttyisivät tältä kuollettavalta virukselta, mikä tuhoaa elimistön immuunijärjestelmän !! Ole huoletta homon tai narkkari, mutta älä vaadi muita olemaan vastaavanlaisia tai hyväksymään kaikkea mitä edustat.

Mikä on synnynnäistä, niin uskon vahvasti, että geeneissä on tällainen "heikkous". Olen lukenut esim. kaksostutkimuksista, jossa vastasyntyneiden kaksosten geenit on tutkittu ennen adoptiota ja myöhemmällä iällä ja katsottu kumpi lapsista sairastuu syöpään (he kantoivat syöpägeeniä). Esim. toinen kaksosista, joka jäi oman perheen kasvatettavaksi sairastui myöhemmin syöpään, ja toinen joka adoptoitiin suvun ulkopuoliseen perheeseen ei sairastunut syöpään. Uskon, että tämä pätee tautiin kuin tautiin tai taipumuksiin kuin taipumuksiin.

Kasvuympäristöllä, ravitsemuksella, koulutuksella ja kannustavalla positiivisella asenteella/kasvatuksella on terveyttä edistävä vaikutus. Rohkaisen katsomaan suvussa ilmeneviin tauteihin, sosioekonomiseen asemaan ja kasvatuksellisiin periaatteisiin, josko niistä löytyisi jotain laukaisevia tekijöitä. Onko henkilö joutunut perheväkivallan kohteeksi, käytetty seksuaalisesti hyväksi, kotiosoluhteet olleet ristiriitaiset, sairastutko helposti jne.

Uskon, että ihminen, jolla on poikkeava käyttäytymismalli (transvensiitit, homoseksuaalit, biseksuaalit jne. ) tai jotka ovat sairastuneet erilaisiin tauteihin, heitä tulisi rakastaa ja osoittaa rakkautta entistä enemmän. He ovat saattaneet jäädä siitä paitsi jossain elämän vaiheessa, eläneet rakkaudettomassa, jopa julmassa ympäristössä.


 
Kaisa
Joo näin voisi uskoa.

Ei ihmistä ole tarkoitettu elämään "taivaassa" tai "halajamaan kuolemaa ja sitä taivasosuutta" heti synnyttyään. Ääri uskonnollinen kasvatus vääristää todellista elämää ja sen jälkeen eläminen todellisessa ja aidossa maailmassa on haastavaa.



 
Anna
Helluntailaisille on tärkeätä seurakuntaan kuuluminen ja Jumalana leikkiminen. Heille on tärkeätä päättää ja tuomita kuka on taivaskelpoinen ja kuka ei. Eiköhän se ole Jumalan tehtävä, eikä ihmisten. Ev. Lut. seurakunta on oikeilla linjoilla. Jokainen yksilö on Jumalalle yhtä arvokas.
 
minni

Muistan tapauksen ja kyseisen henkilön. Hyvin karismaattinen johtaja.

Helluntaioppien mukaan oletan, että kuolema tulkittiin Jumalan tahtona, mutta en osaa nyt mennä sanomaan pääskö ko. henkilö taivaaseen :) Nähtäväksi jää ....



 
muru

"mä en laskis mun lapsia helluntaiseurakuntaan. olen itse aikoinani kuulunut sinne, kahteenkin eri seurakuntaan ja niitä haavoja parantelen vieläkin. ei ole oikein tervehenkistä meininkiä herkille kasvuikäisille lapsille ja nuorille. täysi-ikäiset sit tehkööt mitä haluavat."


Täytyy todeta samaa. Omalta kohdaltani voisin sanoa, että Lähetystyö pitäisi lähteä kodin sisältä, keskittyä perheen hyvinvointiin ja kannustavaan kasvatukseen. Eikä siihen, miten sairastutetaan lapset ja puoliso tehokkaimmin.

Perheen hyvinvoinnin kautta kasvaa hyviä yksilöitä tähän maailmaan ja hyviin ammatteihin. He ovat yhteiskunnan tukipilareita.

Meidän helluntaiperheessa kaikki oli pielessä. Helluntai+isäni nukkui isänsä vieressä kolmikymmpiseksi, kunnes löysi itselleen sopan keittäjän. Avioliitto oli mitä ristiriitaisin ja perheyhteisö vailla rakkautta. Isäni vihasi naisia/ tyttöjä, liekö syynä äidin aikainen kuolema ja isän kasvattama mies. Vihan tunne oli suurempaa kuin rakkaus, joten minuun ei helluntaioppi saanut juurikaan jalansijaa. Näen sen suunnan hyvin negattivisessa valossa, mikä saattaa johtua omasta isä - Jumala käsityksestäni. Olen hyvin helpottunut, että pääsin pois vanhempieni vaikutuspiiristä ja helluntailaisuudesta. Olen paljon onnellisempi ilman niitä. En ole omia lapsiani sinne laittanut, vaan pusken enemmänkin opin tielle.


 
minni
ero painostuksen tunteen ja kiinnostukseen tunteen välillä on aika suuri!
Jos joku tuntee painostusta, niin kyllä se termi viittaa kielteiseen/epämiellyttävään tunteeseen, kuin taas se että olisi aidosti kiinnostunut asiasta. Koen samanlaista painostusta ja epämiellyttävää fiilistä, kun olen joskus erehtynyt menemään kuuntelemaan noita lomaosake-juttuja.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja koirafani:
Taitaa nimimerkkisi kertoa aika paljon perheestäsi :) Laitahan se poikas sinne leirille huumeita pakoon tai hän joutuu huumevieroitukseen.
Lienee sulle ihan uusi tieto se, ettei huumekoira tarkoita huumeriippuvaista koiraa, vaan se tarkoittaa koiraa, joka auttaa poliisia ottamaan kiinni huumerikollisia.
 
Anna
Zeralle vastaus:

Aloietaanko vaikka, miten Jeesus sai alkunsa....."syntyi neitsyt Mariasta". Mikäli tunnet yhtään fysiologiaa ja ihmisten lisääntymisoppia, tällainen syntymä on mahdoton! Tähän perustuu koko kristinusko. Näin niin kun alkajaisiksi.


 
puhu puu puhtaaksi vaan
Alkuperäinen kirjoittaja suut kii!:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Alkuperäinen kirjoittaja en suosittele:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Alkuperäinen kirjoittaja en suosittele:
mä en laskis mun lapsia helluntaiseurakuntaan. olen itse aikoinani kuulunut sinne, kahteenkin eri seurakuntaan ja niitä haavoja parantelen vieläkin. ei ole oikein tervehenkistä meininkiä herkille kasvuikäisille lapsille ja nuorille. täysi-ikäiset sit tehkööt mitä haluavat.
Selvititkö asioita ennen kuin päätit alkaa katkeraksi ?
Ei uskovat ole mitää pyhimyksiä ja yli-ihmisiä joten saman lailla mokaillaan ja tyritään on tosi ikävä juttu että sulle on käynyt näin.
Se että jaat katkeruutes täällä..helpottiko ?
"päätit alkaa katkeraksi"... hmm... annas kun arvaan: taidat olla itse helluntailainen? ennen kuin häivyin lopullisesti niistä ympyröistä nimittäin mulle toisteltiin juuri tuota "et saa katkeroitua tästä"... mistäs muuten tiedät miten isoista ja pahoista asioista oli kyse? että oliskohan mulla mahdollisesti ollut vaikka aihettakin katkeroitua? ja jos jaankin sen asian täällä niin kaivaako se sun mieltäsi jotenkin? halusin varoittaa tän ketjun ap:tä, sulle mulla taas ei varsinaisesti ollut mitään asiaa joten voit jättää kommetoimatta tähän viestiin. kiitos.

Ei sun tarvi arvailla olen sen täällä avoimesti kertonut että kuulun hellareihin.
Katkeruus on aina valinta.
Vaikka olisi sitten kuinka iso asia kyseessä.
Yleensä kun tänne kirjoitetaan voi ihan valita kenelle vastaa ja kun laitat kommenttia et kai luule että just sun kommenttiin ei sitten kukaan vastaa koska se on sun kirjottama.
Paras olla sitten ollenkaan kirjottamatta.

voi juma miten pöljä väittely. jos jollakin on huonoja kokemuksia helluntalaisista ja haluaa sen kertoa, niin turha siinä on tulla sitten toisen helluntalaisen puolustelemaan! nii!

Toi toinen helluntailainen pelkää ihan selvästi, että helluntaiseurakunnan sisäinen "paskanjauhanta" paljastuu, ja yrittää kieltää toista puhumasta niistä kokemuksista. Jokaisella on oikeus omiin ajatuksiin ja jos joku asiaa ahdistaa, niin eikun puhumaan vaan. Minun mielestä helluntaiherätys pitäisi lailla kieltää! Siellä kouluttamattomat ihmiset yrittävät puoskaroida toisiaan ja ohjaus on mitä hirvittävin joissakin tapauksissa. Sellaista ihmisten lietsontaa väärillä laeilla. Hoitona suosittelisin monelle "pari kourallista psyykenlääkkeitä", niin eiköhän valoa ala näkymään tunnelin päästä.


 
pohtija
Alkuperäinen kirjoittaja Janna:
Näistä kymmenyksistä vain että brittiläisen raamatunopettajan David Pawsonin mukaan kristityllä ei ole mitään velvollisuutta antaa kymmenyksiä. Kymmenykset kuuluvat Vanhan Testamentin puolelle ja juutalaisuuteen, ei kristinuskoon vaikka vapaat suunnat noita toiminnalleen tärkeitä rahoja kymmenysten nimellä keräävätkin. Näin siis sanoi David Pawson, fiksu mies muuten!

Jumala siis rakastaa ILOISTA ANTAJAA (näin myös Pawson sanoi TV7:lla opetusohjelmassaan), pakolla annetut kymmenykset eivät ole sitä mitä Jumala kristityltä odottaa! Anna vaikka vain euro tai mitä haluat tai älä mitään, mutta jos annat niin tee se ilolla!

Kymmenysasia oli muuten hyvin oivallettu. Kannatan ajatusta!
Joskus olen miettinyt uhraamista ja verrannut "iloisen antajan uhria" leffalipun tai teatterilipun hintaan. Se lähteköön jokaisen omasta arvomaailmasta mihin ja miten arvostavat eri tahoja ja työtä.
Eiks kristinusko perustu juutalaisuuteen ja eikö kristinuskossa opeteta vanhan testamentin teksejä?



 
tutkinut
Olen itse helluntailainen, mukana lähes 50vuotta. En ole tavannu yhtään ns. ihmeparantunutta. Joitakin olen yrittänyt selvittää, mutta se on toivoton tehtävä. Ehkä törkein ylilyönti oli kertomus, jossa henkilö ilmoitti parantuneensa Parkinsonintaudista. Ehdotin, että jos sopisi tulla katsomaan sairauskertomusta, joka häneltä sanojensa mukaan löytyi, mutta en sitä lupaa sitten kuitenkaan saanut. Otin yhteyden Suomen Parkinson-Säätiöön Helsinkiin, sain kirjallisen vastauksen, jossa mm. todettiin, että Suomessa ei tunneta yhtään kyseisestä sairaudesta parantunutta. Siitä huolimatta aina aika-ajoin kuulee tilaisuuksissa kerrottavan näin tapahtuvan. Minusta on törkeää levittää virheellistä tietoa.
 
Eikös
se ollut hellari se yksikin papintekele, joka yritti herättää poikaa kuolleista ja ihan tosissaan! Ei tainnut poika herätä... Nokia Missiossa vai missä se tämä ihmeparantaja nyt vaikuttaa? Mun puolesta kukin uskokoon miten lystää, itsekin kävin pienenä hellareiden pyhäkoulussa, koska siellä oli iloisempi meininki kuin luterilaisten vastaavassa. Ja olen siis luterilainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tutkinut:
Olen itse helluntailainen, mukana lähes 50vuotta. En ole tavannu yhtään ns. ihmeparantunutta. Joitakin olen yrittänyt selvittää, mutta se on toivoton tehtävä. Ehkä törkein ylilyönti oli kertomus, jossa henkilö ilmoitti parantuneensa Parkinsonintaudista. Ehdotin, että jos sopisi tulla katsomaan sairauskertomusta, joka häneltä sanojensa mukaan löytyi, mutta en sitä lupaa sitten kuitenkaan saanut. Otin yhteyden Suomen Parkinson-Säätiöön Helsinkiin, sain kirjallisen vastauksen, jossa mm. todettiin, että Suomessa ei tunneta yhtään kyseisestä sairaudesta parantunutta. Siitä huolimatta aina aika-ajoin kuulee tilaisuuksissa kerrottavan näin tapahtuvan. Minusta on törkeää levittää virheellistä tietoa.
En kommentoi aiheeseen mitenkään, mutta näitä"ihmeparantumisia"on jokaisessa kirkossa ja yhteisössä. Uskonnolla ja vakaamuksilla ei mitään merkitystä ole, onhan se ns.mainoskikka.
Mutta tosiaan kaikissa uskonnoissa on ihmeparantumisia ja myös ns.pakanauskonnoissa, eli kun uskotaan henkiin.
 
Dooris
Monissa ahdasmielisissä uskontoryhmissä tapahtuu perheen sisäistä painostamista. Se ei ole lapsille hyväksi. Voi ahdistaa murrosikäistä tosi paljon.

http://freepathways.wordpress.com/2010/04/05/uskon-jattaminen/
 

Yhteistyössä