Miksi helluntailaisuus epäilyttää minua?

  • Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja helluntaisrkssa viihtyvä:
Ihan yhtä tavallinen kristillinen liike se helluntailaisuus on kuin luterilaisuuskin. Helluntailaisia on maailmassa yli kaksisataa miljoonaa, luterilaisia jotain viisikymmentä miljoonaa.
Juu, samaa -------- eri paketissa.
Ja kuten yllä mainittu, vaikka helluntalaisuus onkin jonkin verran "kotoista" luterilaisuutta suositumpaa maailmanlaajuisesti, niin aikalilla marginaalinen liike sekin.
Maailmasssa on hyvin monta huomattavasti suositumpaakin uskonnollista näkemystä.

 
Lissu
[quote="Koodi"

Helluntailaisuus on vain yksi, joskin Suomessa suhteellisen näkyvä, kristillisyyden muoto. Jos hellarit tökkii, muttei välttämättä halua luopua kokonaan kristinuskosta, on myös esim. sellainen vanhempia kirkkokäsityksiä edustava foorumi kuin uskojarukous.net[/quote]

Vanha testamenttihan onkin jo sitten todella tervettä shittiä, siinä on mm parjatut ääri-islamilaisetkin ihan fiksun oloisia niihin aivopieruihin verrattuna.

Suosittelen tervettä kritiikkiä sen suhteen, mistä elämönarvonsa kopioi, jos kerran valmista sapluunaa on pakko saada käyttää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
en ymmärrä ihmisten paniikkia siitä, että lapsia ehdollistetaan uskontoon. :headwall: ihan samalla tavalla ei-uskovat ehdollistaa lapsiaan uskonnottomuuteen!!!!! :eek:
Mitä eroa niillä sitten on? Kumpiko lapsi on onnellisempi, se joka uskoo JUmalaan ja jolle lapsi voi iltaisin rukouksessa puhua ja saada turvallisen mielen vai se lapsi jolle on kerrottu että mitään Jumalaa ei oo että täällä sitä vaan ollaan sattumalta. Mihin sellainen lapsi laittaa turvansa... ääh.
Ja toinen juttu. USKONTO ja USKO ovat kaksi eri asiaa. Uskonto on ulkokohtaista uskonnon harjoittamista joka orjuuttaa ja ahdistaa. Usko tarkoittaa sitä, että ihmisellä on yhteys JUmalaan. Usko ei orjuuta eikä ahdista vaan se vapauttaa. Suomen kielessä on huonosti erotettu nämä ja moni luulee että uskonto ja usko ovat sama asia. Enlgannin kielessä uskonto on religion ja usko faith ja mielestäni se erottaa paremmin ne eri asioiksi. Minä ainakaan en ole tippaakaan uskonnollinen mutta olen uskovainen. uskonto tappaa, usko vie taivaaseen. :wave:
Nyt on vähän hakusessa sulla tuo juttu, tapahan se on tuokin yrittää oikeuttaa lapsen aivopesu.

Jokainen lapsi on ateisti syntyessään, ei uskovainen, siksi tuo sinun logiikkasi ei pidä paikkaansa.
 
Sirkku S.
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
en ymmärrä ihmisten paniikkia siitä, että lapsia ehdollistetaan uskontoon. :headwall: ihan samalla tavalla ei-uskovat ehdollistaa lapsiaan uskonnottomuuteen!!!!! :eek:
Mitä eroa niillä sitten on? Kumpiko lapsi on onnellisempi, se joka uskoo JUmalaan ja jolle lapsi voi iltaisin rukouksessa puhua ja saada turvallisen mielen vai se lapsi jolle on kerrottu että mitään Jumalaa ei oo että täällä sitä vaan ollaan sattumalta. Mihin sellainen lapsi laittaa turvansa... ääh.
Ja toinen juttu. USKONTO ja USKO ovat kaksi eri asiaa. Uskonto on ulkokohtaista uskonnon harjoittamista joka orjuuttaa ja ahdistaa. Usko tarkoittaa sitä, että ihmisellä on yhteys JUmalaan. Usko ei orjuuta eikä ahdista vaan se vapauttaa. Suomen kielessä on huonosti erotettu nämä ja moni luulee että uskonto ja usko ovat sama asia. Enlgannin kielessä uskonto on religion ja usko faith ja mielestäni se erottaa paremmin ne eri asioiksi. Minä ainakaan en ole tippaakaan uskonnollinen mutta olen uskovainen. uskonto tappaa, usko vie taivaaseen. :wave:
Nyt on vähän hakusessa sulla tuo juttu, tapahan se on tuokin yrittää oikeuttaa lapsen aivopesu.

Jokainen lapsi on ateisti syntyessään, ei uskovainen, siksi tuo sinun logiikkasi ei pidä paikkaansa.


AIVAN !!
 
Janna
Näistä kymmenyksistä vain että brittiläisen raamatunopettajan David Pawsonin mukaan kristityllä ei ole mitään velvollisuutta antaa kymmenyksiä. Kymmenykset kuuluvat Vanhan Testamentin puolelle ja juutalaisuuteen, ei kristinuskoon vaikka vapaat suunnat noita toiminnalleen tärkeitä rahoja kymmenysten nimellä keräävätkin. Näin siis sanoi David Pawson, fiksu mies muuten!

Jumala siis rakastaa ILOISTA ANTAJAA (näin myös Pawson sanoi TV7:lla opetusohjelmassaan), pakolla annetut kymmenykset eivät ole sitä mitä Jumala kristityltä odottaa! Anna vaikka vain euro tai mitä haluat tai älä mitään, mutta jos annat niin tee se ilolla!
 
tänne eksynyt vieras
Pakko sen verran kommentoida tähän, että minusta jotkut ateistit kyllä opettavat lapsiaan ateisteiksi samalla tavalla kuin uskovaiset omiaan uskoviksi, pienestä pitäen.. Ei siinä mitään väärää ole, mutta tuntuu että tietyt ihmiset ovat uskontoja vastaan niin fanaattisesti, että se lyö laudalta monen uskovaisen kiihkoilun.

Entä jos oma lapsi kuitenkin esim. aikuisena tulee uskoon? Kuinka paljon tuomitsemista ja halveksuntaa hän saa ateistivanhemmiltaan? Aika tekopyhää sanoa, että ateistit antavat lastensa valita aikuisena omat vakaumuksensa tms. kun takuulla esim. helluntailaisuus ei olisi kovinkaan hyväksytty vaihtoehto.
 
No hitto, jos minun lapseni kysyy minulta Raamatun tapahtumista, niin tietysti pyrin antamaan niille luonnollisen selityksen. Jos se on ateistiksi opettamista, niin olkoon sitten. En kyllä ala satuilla hänelle.

Jos lapseni aikuisena vakaasti harkittuaan ja täysin tietoisena ratkaisunsa seurauksista ryhtyy hellariksi, niin en voi muuta kuin tukea häntä hänen epätoivoisessa valinnassaan. Toki olen surullinen siitä, että hän valitsee järjen valon sijaan uskon pimeyden, mutta se on hänen valintansa. Jokaisen täytyy elää omaa elämäänsä.
 
katmat
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Helluntaiseurakunnissa on se juttu, että seurakunnat saattaa keskenäänkin erota toisistaan aika paljon. Kaikki paikat ei ole niitä, joissa itsekään viihtyisin.
aivan,sama juttu.Oon käyny monissa ahistavissa paikoissa.Omani on onneksi toisenlainen.En tiedä onko tää nyt vääränlaista yleistämistä mutta mitä ite oon käyny niin mitä pienempi seurakunta sen enemmän ihmiset on kokenu painostamista ym. Lisäksi kannattaa muistaa,että on olemassa erilaisia muitakin seurakuntia,ylistys ja sana-kirkko,the river-seurakunta ym ja ne eivät oo helluntaiseurakuntia.Onkohan ap varmasti käyny "oikeassa" helluntaiseurakunnassa vai jossain menestysteologiaseurakunnassa?

Omassa seurakunnassani ei ainakaan paljon kymmenyksistä puhuta eikä ketään todellakaan painosteta niitä antamaan.Eikä myöskään ulkopuolisia kokouksessa kävijöitä painosteta liittymään seurakuntaan.Eikä lapsia pelotetta helvetillä.Mutta seurakuntia on moneksi, voisin luetella SUomestakin monta helluntaiseurakuntaa johon itse helluntailaisena en ikinä liittyis.valitettavasti.
 
Uskovainen
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Alkuperäinen kirjoittaja Eikös:
tuo Grace vai mikä lie ole se homofoobikko, joka ei voinut mennä erääseen kylpylään, kun se oli homoystävällinen paikka? Siinä se taas nähdään uskovaisten suvaitsevaisuus lähimmäisiä kohtaan! Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi - vai?
Rakastatko mua niin paljon että laitoit tämän kommenttisi ja vain sillä perustella että olen kertonut etten hyväksy homoutta?
Rakasta lähimmäistäsi eli minua tai yritä edes rakastaa vaikka olenkin uskovainen ja mä yritän rakastaa homoutta harrastavaa ihmistä.Vaikeaa se on, mutta yrietään kummatkin.
Homous ei ole harrastus eikä valittu piirre, vaan synnynnäinen asia ihmisessä. Esim. Vapaakirkossa tämä jo myönnetään, vaikka ei hyväksytä homoseksuaalisuuden toteuttamista käytännössä. Ihmisenä kukaan ei ole sen kummempi oli homo tai hetero tai bi, jokaisessa on hyvät ja huonot puolensa. Ei mun ole ainakaan uskovana vaikeampi rakastaa lähimmäisenä homoa kuin heteroa...yhtä vaikeaa on kaikkien lähimmäisten rakastaminen...vain Jeesuksen rakkauden avulla se onnistuu! Toistan vielä: homous ei ole harrastus.
 
vuosimalli 94
Moikka! Luin sun viestiketjua ja jotenkin ymmärrän sua kyllä. Ite käyn vapaakirkon nuortenilloissa missä on paljon myös hellarikavereita. Mun perheestä kukaan muu ei ole mitenkään tunnustavasti uskossa (paitsi minä). Tajuan, et jos sua ahdistaa ni et halua lapsiakaan laittaa sinne, mutta kannattaa kokeilla myös muita helluntaiseurakuntia! Ne on musta ollu tosi erilaisia kun oon monilla eri paikkakunnilla käyny aina kun on ollu mahdollisuus. Ja se, et puhutaan paljon uskosta ni ymmärrän niitäkin ihmisiä jotka siitä puhuu. Se kuitenkin on elämässä se ykkösjuttu mihin kaikki perustuu. Mut ite ainakin oon uskoni takia monelta tyhmältä teinijutulta pelastunu! :) Voimia sulle!
 
hellari
No, tässä jo joku sanoikin ja monikin tämän on sanonut, helluntaiherätys on rekisteröity yhdistys ja nyt on tekeillä myös helluntaikirkkokin. Näillä on ilmeinen ero varmaan se että toinen voinee periä veroa eli se kirkkokunta.
Rekattu yhdistys elää kolehtien varassa ja lahjoitusten.
Meillä ei srk:ssa kyllä mistään kymmenyksistä puhella koskaan, ei oo korviin kantautunut.
Meillä ei myöskään juuri keräillä "toisen käden" kolehtia paitsi ehkä joskus erityistilanteessa jollekin vierailijalle.
Kolehtitulot on maailmalla helluntailaisissa verovapaata tuloa...
Ja tuskinpa nykyään helvetillä enää pelotellaan hellareissakaan lapsia...
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja hellari:
No, tässä jo joku sanoikin ja monikin tämän on sanonut, helluntaiherätys on rekisteröity yhdistys ja nyt on tekeillä myös helluntaikirkkokin. Näillä on ilmeinen ero varmaan se että toinen voinee periä veroa eli se kirkkokunta.
Rekattu yhdistys elää kolehtien varassa ja lahjoitusten.
Meillä ei srk:ssa kyllä mistään kymmenyksistä puhella koskaan, ei oo korviin kantautunut.
Meillä ei myöskään juuri keräillä "toisen käden" kolehtia paitsi ehkä joskus erityistilanteessa jollekin vierailijalle.
Kolehtitulot on maailmalla helluntailaisissa verovapaata tuloa...
Ja tuskinpa nykyään helvetillä enää pelotellaan hellareissakaan lapsia...
Ei helluntaikirkko ole tekeillä, vaan osa seurakunnista jo kuuluu siihen.
 
anna
En ole kuullutkaan että helluntailaisilla on tilit kymmentysten antajille!! Mikäli näin se on varmaan jotain uutta! Eli jos perheesi tienaa esim. yhteensä 4000 euroa kuussa, niin joudutko maksamaan 400 euroa seurakuntaan plus extra kolehdit? Mikäli näin sanoisinko, että evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluminen tulee paljon edullisemmaksi ja ilman painostusta ja saat huippukoulutetuilta opetusta.
 
anna
On se niin hienoa, että helluntaiseurakunta on pakotettu rekisteröitymään. Joku kattojärjestö laitetaan valvomaan opetusta ja rahavirtaa.
Ennen kun tällaista ei ollut niin puoskarointi oli ihan järjetöntä (helvetillä uhkaamista, painostusta ja kyttimistä, jotta saatiin jäsenet pysymään omassa "lahkossaan") ja kuka tietää kuinka paljon kolehtista lähti saarnaaja-rikollisten taskuun ja mikä summa jäi todelliseen "kassaan"??!!
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
On se niin hienoa, että helluntaiseurakunta on pakotettu rekisteröitymään. Joku kattojärjestö laitetaan valvomaan opetusta ja rahavirtaa.
Ennen kun tällaista ei ollut niin puoskarointi oli ihan järjetöntä (helvetillä uhkaamista, painostusta ja kyttimistä, jotta saatiin jäsenet pysymään omassa "lahkossaan") ja kuka tietää kuinka paljon kolehtista lähti saarnaaja-rikollisten taskuun ja mikä summa jäi todelliseen "kassaan"??!!
Höpöhöpö.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja anna:
En ole kuullutkaan että helluntailaisilla on tilit kymmentysten antajille!! Mikäli näin se on varmaan jotain uutta! Eli jos perheesi tienaa esim. yhteensä 4000 euroa kuussa, niin joudutko maksamaan 400 euroa seurakuntaan plus extra kolehdit? Mikäli näin sanoisinko, että evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluminen tulee paljon edullisemmaksi ja ilman painostusta ja saat huippukoulutetuilta opetusta.
No mitä ihmettä sä oletat, vaikka et oikeasti tiedä ollenkaan? Jokainen laskee itse, kuinka paljon haluaa antaa ja asioiden helpottamiseksi nykyisin voi maksaa suoraan tililtä.
 
Kyllä, helluntalaisuus on (ainakin oli ennen, lapsuudessani) painostavaa. En ikinä omia lapsiani sinne veisi. Uskonto on ihan ok, mutta sen liiallinen tuputtaminen tekee ainoastaan hallaa pienelle ihmiselle.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Kyllä, helluntalaisuus on (ainakin oli ennen, lapsuudessani) painostavaa. En ikinä omia lapsiani sinne veisi. Uskonto on ihan ok, mutta sen liiallinen tuputtaminen tekee ainoastaan hallaa pienelle ihmiselle.
Aijaa. Mun poika oli helluntailaisten leirillä hiihtolomalla ja kertoi, että hänelle tuli siellä erityisen onnellinen olo. Kun puhuttiin Jumalasta. Varmaan menee nyt lapsi pilalle, kun hän kokee, että on onnellinen ja haluaa kuulla Jumalasta. 10 vuotias poika. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Kyllä, helluntalaisuus on (ainakin oli ennen, lapsuudessani) painostavaa. En ikinä omia lapsiani sinne veisi. Uskonto on ihan ok, mutta sen liiallinen tuputtaminen tekee ainoastaan hallaa pienelle ihmiselle.
Aijaa. Mun poika oli helluntailaisten leirillä hiihtolomalla ja kertoi, että hänelle tuli siellä erityisen onnellinen olo. Kun puhuttiin Jumalasta. Varmaan menee nyt lapsi pilalle, kun hän kokee, että on onnellinen ja haluaa kuulla Jumalasta. 10 vuotias poika. :whistle:
Jos sun poikasi haluaa, niin se ei tarkoita että kaikki kokee asian samanlailla. Jotkut menee leireille pelko perseessä, kun ei uskalleta kieltäytyä vanhemmilleen. Jumala kun on niin tärkein asia, ja sinnehän mennään, piste.

Sun nyt 10-vuotias poika saattaapi ajatella ihan erilailla murrosiässä, kun alkaa kyseenalaistamaan asioita hieman laajemmin.
 
S
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Kuulumme tavalliseen ev.lut. kirkkoon. Vuosi sitten mieheni alkoi käydä helluntai-seurakunnan kokouksissa. Hänen lapsuudenystävänsä vanhemmat kuuluvat kyseiseen seurakuntaan. Mies alkoi käyttämään lapsiamme siellä pyhäkoulussa, koska hänen ystävänsä äiti pitää sitä ja aina kyselee ollaanko tulossa. Kävin itse siellä ekan kerran joulukuussa ja olen alkanut katumaan sitä. Tuntuu, että minua painostettaisiin. Saarnat ovat yksitoikkoista toistoa, jossa puhutaan jatkuvasti kymmenyksistä. Meillä on muutenkin rahat vähissä, enkä haluaisi antaa loppujakin pois. On jotenkin ahdistunut olo koko jutusta. En haluaisi lapsiakaan sinne, kun pelkään, että jos heitä vaikka siellä pelotellaan helvetillä.Onko helluntailaisuudessa jotain epäilyttävää vai onko kyse omasta epäluulostani?

Ehkäpä siksi, että kaikkiin uskontoihin tulee suhtautua epäilevästi. Uskontoon uskova ihminen kuvittelee pitävänsä hallussansa sitä ainoaa totuutta ja saa siitä valheellista ylemmyydentunnetta muita kohtaan. Me vastaan muut asetelma on vahvana uskonnoissa.
 
Huumekoira
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamala:
Kyllä, helluntalaisuus on (ainakin oli ennen, lapsuudessani) painostavaa. En ikinä omia lapsiani sinne veisi. Uskonto on ihan ok, mutta sen liiallinen tuputtaminen tekee ainoastaan hallaa pienelle ihmiselle.
Aijaa. Mun poika oli helluntailaisten leirillä hiihtolomalla ja kertoi, että hänelle tuli siellä erityisen onnellinen olo. Kun puhuttiin Jumalasta. Varmaan menee nyt lapsi pilalle, kun hän kokee, että on onnellinen ja haluaa kuulla Jumalasta. 10 vuotias poika. :whistle:
Jos sun poikasi haluaa, niin se ei tarkoita että kaikki kokee asian samanlailla. Jotkut menee leireille pelko perseessä, kun ei uskalleta kieltäytyä vanhemmilleen. Jumala kun on niin tärkein asia, ja sinnehän mennään, piste.

Sun nyt 10-vuotias poika saattaapi ajatella ihan erilailla murrosiässä, kun alkaa kyseenalaistamaan asioita hieman laajemmin.
no kyllä kaikki sinne leirille ihan innoissaan menee. Mutta tottakai sä tiedät paremmin esimerkiksi nää lapset, jotka mä tunnen ja joita mä näen aina sunnuntaisin jumalanpalveluksessa. Älä ole niin tietävinäsi. Sulla on oma kokemuksesi ja uskon, että sua on ahdistanut. Mutta älä käy väittämään, että kaikkia lapsia ahdistaa, tai että suurinta osaa ahdistaa.

Mä olen kasvanut helluntaiseurakunnassa ja haluan olla siellä yhä. Haluan kehittää seurakuntaa yhdessä muiden seurakuntalaisten kanssa, jotta mun ja muiden lapsilla olis siellä hyvä ja turvallinen ilmapiiri. Kyllä me välitetään siitä, miltä lapsesta tuntuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ZiggyStardust:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras 333:
Homous nimenomaan ON harrastus / sairaus. Tunnen pari ihmistä jotka ovat siitä parantuneet ja nyt häpeävät entistä käytöstään.

Sanoo kuka?
Tolla logiikalla syöpäkin on harrastus/sairaus, koska sehän on kanssa valinnainen asia, kuten harrastukset ja sairaudet yleensä.

Ajattelin jo, että elän 2000-luvun Suomessa, jossa sivistystaso on noin yleisesti melko korkea. Mutta tulinpa sitten käymään kaksplussan sivuilla....
 

Yhteistyössä