Miksi helluntailaisuus epäilyttää minua?

  • Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hellari ja ex ev.lut:
PEUHUlle!
En ole Viktor Klimenkon uskontaustaan perehtynyt, mutta tuo kuulostaisi kovasti ortodoksisen kirkon toiminnalta että on se syntien ripittäytymis koppi ja se käytäntö, ja tuota ortodoksisuutta esintyy paljon venäjällä, jossa Viktor on syntynyt.
Toivottavasti osasin vastata. :)
kopit kuuluu katolilaiseen kirkkoon. Ortodoksit ei omista rippikoppeja.

Heillä keskustellaan papin kanssa joka toimittaa ripittäytymisen ja katumuksen sakramentin.
 
mä pyörin joskun 15v hellarinuorten kanssa. Kävin nuorten illoissa jne. Lähinnä seuran takia, en uskon. Olen ollut ortodoksi jo ala-asteelta saakka.

Itse tykkään ortodoksisuudesta sen vuoksi et ikinä en ole tuntenu painostusta missään asiassa.
Ei puhuta rahasta, ei puhuta et kuinka sun tulis tehä sitä ja tätä ja raahata 100 kaveria mukana ja todistaa kuinka uskossa tosiaan olet.

Saat olla juuri sellainen kun olet. Saat osallistua tekemisiin niin paljon kuin parhaalta tuntuu.

Ortodoksit hyväksyy kirkon tavat ilman mielenosotuksia. Esim. meillä ei voi olla naispappeja, eikä homoja vihitä kirkossa. Papit voivat siunata homo- tai lesboparin kodin ja suhteen.


ja teille aah niin tietämättömille ihmisille että homous ei ole harrastus ( :LOL: ) .. apua ton kun kertoisin mun homokavereille :LOL: , homous ei ole opittua huonoista kokemuksista.. :headwall:

Homot tai lesbot suurimmaksi osaksi tietävät olevansa erilaisia jo hyvinkin nuorena, ja ilman 20 huonoa kokemusta. Ei seksuaalisuutta noin vain vaihdeta.. En tiedä kuinka joku voi edes ajatella noin!?

Yleensä esim. homojen suhteet vastakkaiseen sukupuoleen on ollu itsensä kieltämistä/ etsimistä/kulissia. Yleensä ne ei kauaa kestä. Jotkut ei harrasta noita ollenkaan.

Itse en usko todellakaan et kukaan vois noin vain siiryä homoseksuaalisuudesta heteroksi!
Siinä ihminen vain kieltää todellisen minänsä hyvin. Musta ei vaan hirveen tervettä ole pitkällä tähtäimellä.
 
jumalan käsi
Ruotsissa eräs kuuluisa lapsikasteen vastustaja, hellaripastori oli pitämässä saarnaa. Ja kastamassa. Piti väkevää saarnaa aikuiskasteen puolesta. Kastealtaan lämmityslaite oli risa ja kyseinen pastori sitten sai kastaessaan sähköiskun ja kuoli :) Kastettava säilyi hengissä. Koska hänellä ei ollut mikrofoni kädessä.

Tämä oli selvä merkki siitä, että Jumala rankaisee harhaoppisia, mitä hellarit ovat.
 
Minä erosin luterilaisesta kirkosta, en verojen tähden vaan siksi, etten käy siellä. Nuorena kävin helluntalaisten tilaisuuksissa ja niissä Raamatun yhdessä lukeminen ja rukoilu oli lämmintä ja kannustavaa. Opiskelijana mietin itsekin tuot kymmenysasiaa, sitä mielestäni tuotiin ehkä liian voimakkaasti esille. Mutta nyt olen jo aikuisempi enkä ajattele asioista ehkä niin mustavalkoisesti.
Nyt olen päättänyt, etten mene mihinkään kirkolliseen yhteisöön vain sen takia, että kaipaisin seuraa tai yhteisöllisyyttä. En ole löytänyt Raamatusta yhtään sellaista kohtaa, joka sitä edellyttäisi. Vaatimus seurakunnassa "olemiseen" on kuulunut ihmisten suista. Muistan ikuisesti halveksivan katseen ja sanat: "miten on uskosi laita, kun et ole käynyt nuortenilloissa?" Epäilkää toki, se taisi kuitenkin mennä niin että uskon asioissa olen tilivelvollinen Taivaan Isälle sitten kun sen aika koittaa. Toki voimme arvostella, seurata, olla lähimmäisemme vartioita ym. Vai miten se nyt menikään?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noista kymmenyksistä sen verran, että helluntailaisethan ei maksa kirkollisveroa, minkä vuoksi "pitäisi" laittaa kymmenykset kolehtiin. Mutta kukin laittaa sen mukaan, mitä pystyy. Itse en ole hellari.

Nimenomaan "pitäisi" Mitään pakkoa ei ole! Jokainen laittaa omantuntonsa mukaan!
Mun isä maksaa tasan tarkkaan kymmenen prosenttia tuloistaan, mä itse olen laittanut vaan kolehtiin jotain.
Ei niitä kukaan tule perimään.

Lapsesta asti olen helluntaiseurakunnassa käynyt ja ikinä en ole huomannut, että pyhäkoulussa olisi helvetillä peloteltu.
Aikuinenhan nyt tietää muutenkin, että on taivas ja helvetti ja jompaan kumpaan päätyy kuoleman jälkeen, aikuisille suunnatuja saarnoja en ottaisi pelotteluna.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jumalan käsi:
Ruotsissa eräs kuuluisa lapsikasteen vastustaja, hellaripastori oli pitämässä saarnaa. Ja kastamassa. Piti väkevää saarnaa aikuiskasteen puolesta. Kastealtaan lämmityslaite oli risa ja kyseinen pastori sitten sai kastaessaan sähköiskun ja kuoli :) Kastettava säilyi hengissä. Koska hänellä ei ollut mikrofoni kädessä.

Tämä oli selvä merkki siitä, että Jumala rankaisee harhaoppisia, mitä hellarit ovat.
Kas kun kaikki helluntaisaarnaajat eivät ole kuolleet kastaessaan?
 
mä olen helluintailainen
ja itseäni harmittaa se,että seurakunnan touhu on mennyt liian maailmalliseksi,lähes kaikki on jo uskovaisille sallittua. Samoin Raamatun teksti on mitätöity,vaikka Raamatussa sanotaan meille uskoville että ei saa mukautua tämän maailman ajan mukaan,vaan pitää pitäytyä jumalan sanassa. Eipä taida monenkaan hellutailaisen sydämessä enää olla aitoa ja puhdasta uskoa Jumalaan,vaan ollaan ulkokultaisia ihmisiä ja tehdään niinkuin itse halutaan.
 
...
en jaksanut lukea koko ketjua eli en tiedä onko joku jo kertonut saman asian, kymmenyksiä ei tosiaan ole pakko maksaa vaikka niistä puhutaankin mutta ikävää jos koet seurakunnassa että sinua painostetaan maksamaan niitä sinne jne.. mutta sähän kuulut evlut kirkkoon eikö niin? elikäs kymmenykset kuuluisi minun mielestä maksaa siihen seurakuntaan mihin kuuluu tai kokee hengelliseksi kodikseen..eikä niitä tosiian ole mikään makko maksaa sillä Jumala ei pakota meitä tekemään mitään.. raamattu kyllä lupaa että saa elämäänsä siunauksen kun maksaa kymmenykset..
 

Mä haluan kyllä opettaa lapsilleni että se kenelle olet tehnyt väärin ,häneltä pyydetään anteeksi. Musta on hullua ajatus että jumala voi antaa anteeksi jonkun asian jonka kanssa jumalalla ei ole mitään tekemistä.


Ihmisellä on vapaus valita. ei se, että olet uskossa tee ihmistä synnittömäksi.
esim.Jos otat toisen omaisuutta ilman lupaa siis varastat, pitää pyytää anteeksi siltä jolta olet varastanut ja palauttaa, mutta myös Jumalalta, että olet syntiä tehnyt.

Jos kiusaat toista ihmistä niin sinun pitää pyytää anteeksi kiusatulta ja Jumalalta, että olet tehnyt väärin.

ja kun ajattelee aikuisen elämää niin jos kohtelet kaltoin toista ihmistä henkisesti tai fyysisesi (väkivaltaa) niin ei sitä aina uhrilta ole mahdollisuus anteeksi pyytää. ja vaikka olisi niin silti pitää pyytää myös Jumalalta anteeksi.

Joh. 14: 12-14
Jeesus sanoo: "Totisesti, totisesti: joka uskoo minuun, on tekevä sellaisia tekoja kuin minä teen, ja vielä suurempiakin. Minä menen Isän luo, ja mitä ikinä te pyydätte minun nimessäni, sen minä teen, jotta Isän kirkkaus tulisi julki Pojassa. Mitä te minun nimeeni vedoten pyydätte minulta, sen minä teen."
 
Nyt kiukuttaa
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
mä yritän rakastaa homoutta harrastavaa ihmistä
kuule grace. homous ei ole harrastus. se on ihmisen ominaisuus. vai onko sun harrastuksesi ahdasmielisyys?
Tää menee taas jankkaamiseksi joten antaa olla..moni tietää mitä mä ajattelen asiasta :/
Toivottavasti joku lapsistasi paljastuu homoseksuaaliseksi.
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Onko helluntailaisuudessa jotain epäilyttävää vai onko kyse omasta epäluulostani?
Sinulla on arvatenkin vain terve asenne. Pidä huolta siitä,itsestäsi ja perheestäsi!

Tätäkään ketjua ei tarvinnut lukea paria sivua enempää, kun jo varmaan itsekin huomasit, miten terve ennakkoluuloisuutesi on osunut oikeaan.

Enemmän erilaisia ja varsin hyvin perusteltjua ja objetkiivisia kokemuksia löydät esim. täältä:

http://huitsinnevada.info/foorumi/index.php?topic=1189.0
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Onko helluntailaisuudessa jotain epäilyttävää vai onko kyse omasta epäluulostani?
Sinulla on arvatenkin vain terve asenne. Pidä huolta siitä,itsestäsi ja perheestäsi!

Tätäkään ketjua ei tarvinnut lukea paria sivua enempää, kun jo varmaan itsekin huomasit, miten terve ennakkoluuloisuutesi on osunut oikeaan.

Enemmän erilaisia ja varsin hyvin perusteltjua ja objetkiivisia kokemuksia löydät esim. täältä:

http://huitsinnevada.info/foorumi/index.php?topic=1189.0

Tarinoita on monia. Surullisen montaa yhdistää tämä:
"Lyhyesti sanottuna syy miksi lähdin helluntaista oli et yhteisössä ja sen ajatuksissa vallitseva hengellinen väkivalta kävi sietämättömäksi...."
 
Lissu
Alkuperäinen kirjoittaja totta tämäkin:
uskovaisuudesta, kapeakatseisuudesta ja ahdasmielisyydestä voi myös todistettavasti parantua. nämähän ovat vain oire siitä, mitä henkilö on kokenut eikä ole osannut ongelmiaan käsitellä ja kanavoida muuten. helpointa on sitten ryhtyä uskovaiseksi ja alkaa syyttää ja syyllistää muita heidän vioistaan, näin jäävät omat viat ja vajavaisuudet vähemmälle huomiolle.



Tuo oli mielestäni erittäin hyvin pohdittu vastaus. Noin ajattelen, en vain olisi osannut sitä pukea sanoiksi noin hyvin.
 
..
Olet törmännyt mitä tavanomaisimpaan ilmiöön. Nytkin kuten niin usein, kyse on rahasta ja rahastamisesta. Huomaat, miten monta uskovaisyhteisöissä ehdotonta periaatetta perustellaan, ei suinkaan Raamatulla, vaan uskonyhteisöissä vakiintuneilla käsityksillä, sinun kohdallasi rahan keräämisellä rahan keräämisen perään, jota vielä harjoitataan painostavalla tavalla, ja esim. "Jumalan mielen mukaisuudella", joka merkitsee hyvin usein käytännössä uskollisuutta vain sen oman viiteryhmän opeille, traditioille ja tavoille, makohtaisen Raamatun lukemisen tai jumalasuhteen asemesta, ja tavoille joilla ei välttämättä ole juurikaan mitään tekemistä klassisen kristinuskon ja sen puhtaan teologian kanssa.

Kannattaa lueskella myös näitä:

http://leegio.vuodatus.net/

Ketjun aloittajalle nyt vain voimia ja viisautta!

Ole rohkealla mielellä.
 
Kaikki uskonlahkot, myös helluntalaiset ja ev lutit, vois lopettaa jo toimintansa tarpeettomana *haukottelee*. Nykyään suurin osa meistä omaa lukutaidon, joten ilmiöitä ei tarvitse selitellä mystiikalla.
 
Muuttolintu
Minut on siunattu vauvana Helluntaiseurakuntaan ja olen siinä seurakunnassa edelleen mukana. (Helluntaikirkkoa ei silloin tunnettu) En aio erota ja muuttaa toiseen seurakuntaan, koska tunnen sen omaksi kotiseurakunnaksi. Olen syntynyt helluntaisuuntauksen sukuun ja en ole yhdeltäkään sukulaiseltani kokenut painostusta uskon asioita kohtaan. Mieheni on taustaltaan Evankelis-luterilainen. Tutustuimme Suomen Vapaakirkon deitin kautta. Olen ollut mukana muidenkin vapaiden suuntauksien tilaisuuksissa. Sukulaisiamme on myös ortodoksisen kirkon puolelta.

Olin pienenä Ev.lut.kirkon lastenkerhoissa ja kouluissa opiskellessa tavallisilla uskonnontunneilla. Olin myös Helluntaiseurakunnan lastentilaisuuksissa ja leireillä. Opettajani (ev.lut) syytteli perhettämme koko luokan kuullen, kun me emme maksa kirkollisveroa. Niistä hän ei maininnut mitään, jotka eivät kuuluneet mihinkään kristilliseen suuntaukseen, vaan olivat elämänkatsomustiedon tunneilla.

Minulla on myös seksuaalinen hyväksikäyttötausta. Tekijä ei kuulunut samaan seurakuntaan, eikä perheeseeni. Olen saanut tutustua vuosien varrella moniin ihmisiin opiskellessa sekä hoidossa ollessa anorexian, määrittelemättömän syömishäiriön ja vakavan masennuksen takia.

Uskoni avulla olen jaksanut vuosikaudet. Enemmän luotan siihen, mitä Raamattu sanoo asioista kuin ihmiset. Ja sekin kannattaa muistaa, että uusin Raamatun käännös ilmestyi 1992. Kuka on muistanut lukea Raamattua uuden käännöksen mukaan?

Vuotta 1992 ennen saarnoja kuulleilla/lukeneilla on erilainen käsitys asioista. Kannattaa varmasti muistaa niitäkin dementoituvia vanhuksia, joiden muisti on lapsuudessa. Joku aikuisiällä helluntailaiseksi siirtynyt voikin kertoa asioita sillä kielellä, minkä oppi lapsena evankelisluterilaisessa kirkossa ja toisinpäin. Perinteitä on hyvä kunnioittaa, mutta jokin mättää ja pahasti, kun monet siirtyvät jatkuvasti seurakunnasta toiseen. Mistä johtuu jatkuva syyttely ja katkeroituminen? Mitä kaikkien yhteiseksi parhaaksi pitäisi tehdä?

Olen tutustunut moniin eri seurakuntien katkeroituneisiin ihmisiin. Seurakuntakohtaiset erot on varmasti vaihtelevia. Opetus on muuttunut paljon siitä, mitä se on ollut vuosia sitten. Lakihenkisyydestä pyritään pois. Ja mikä täällä on yhtä selvää kuin elämä ja kuolema. Kaiken A ja O. Omassa seurakunnassani ainakin on eri ikäisille tarkoitettuja toimintoja ja koska kyseenalaistan asioita paljon niin tarpeen mukaan käyn tutustumassa toimintaan ennen kuin menen mukaan lasteni kanssa. Lisäksi osaan poistua tilaisuudesta, jos se ei ole sopivaa lasten kuulemiselle, näkemiselle tai en osaa selittää asioita lapsen ikätasoon ja kehitykseen sopivalla tavalla.

Paranemistakin voi pitää todellisena, kullekin aikakaudelle ajateltuna. Tiede on kehittynyt paljon siitä, mitä se oli esim. 20 tai 30 vuotta sitten. Esim. astma ja allergiatietous on kehittynyt paljon siitä, mitä se oli kauan sitten. Mummoille ja ukeille on hyvä kertoa tämän päivän tietoa tai antaa lehtisiä luettavaksi, jos ei ole netti mahdollisuutta.

Pedofilit hoitoon ja pysyvästi!!! Ilmoittakaa suoraan seurakunnalle ja lisäksi johonkin muuhun viranomaiseen, joka on velvollinen ottamaan vastaan lastensuojeluilmoituksia. En luota itse yhden tahon toimintaan, koska kyseessä on vakava rikos. Lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön on puututtava heti ja nekin tapaukset on saatava kuuluville, joista on vaiettu vuosikausia. En voi itse olla samassa seurakunnassa, jos joku lastenkiusaaja sieltä löytyy. Eroan silloin itse, jos muut ei puutu asioihin. Pelkoni on voimakas. Muistettavaa toki on, että hekin ovat ihmisiä, joita on pahasti satutettu. Anteeksianto kuuluu heillekin, mutta heille omat osaavat hoitotahot. Olen itse ollut terapiassa syyttömänä jo 14 vuotta. Sitä ennen vaikenin lähes kymmenen vuotta. Pelko ja tietämättömyys saa vaikenemaan.

Vien itse asioita eteenpäin niin paljon kuin kykenen. Suomen laissa vaan on edelleen muutettavaa, että heikoimpienkin äänet saadaan kuuluviin.

K/O
 
shihtzu
Pappani oli helluntailainen ja kaikki rahansa se laittoi sinne seurakuntaan, mitä enemmän rahaa annoit sen parempi olit jumalan silmissä, ainakin siltä se vaikutti.
Papan hautajaiset olivat yhtä tuskaa, kun siellä koko ajan tuputettiin sitä uskoa meille jotka emme olleet helluntalaisia. Jumalaa pelastaa. Papan siskon tyttären piti kertoa, millainen pappani oli enona, niin en vielä tänäkään päivänä sitä tiedä, kun hän kertoi miten pappani tuli uskoon ja miten meidän muidenkin pitäisi tai emme pääse taivaaseen. Aivan kamalan ahdistava tilaisuus.
Pappakin oli aina niin surullinen kun me muut emme pääse taivaaseen, kun ei olla helluntalaisia. Pappani oli melkein eläkeikään asti ehdottomasti helluntalaisuutta vastaan, vaikka hänen perheestään melkein kaikki olivat helluntalaisia, hän ei kuulemma sellaiseen höyrähdä ja kuinka kävikään. Pappani joutui silmäleikkaukseen, jossa toinen silmä piti poistaa, niin sukulaiset käyttivät heikon hetken hyväkseen ja saivat kuin saivatkin pappani käännytettyä.
Että voitte kuvitella, ettei minulla ole kauhean ruusuista kuvaa kyseisestä uskonnosta.

Jokainen saa uskoa mihin haluaa, mutta ei sitä tarvitse muille tuputtaa.
 
Järkyttynyt

Lainaus Nettimissionin keskustelupalstalta. Näin vastasi joku Hanski leukemiaan kuolleen pikkutytön äidille:

No jos nyt ajatellaan vaikkapa 12-vuotiasta kuolemansairasta lasta, niin on aika sydämetöntä ja lyhytnäköistä rukoilla hänen parantumisensa puolesta. Jokainen todella uskossa oleva ymmärtää tämän eikä rukoilemalla pyri siihen, että lapsi parantuu ja ehkä eksyymaailmaan ja sitä kautta epäuskoon ja lopulta kadotukseen. Joskus vain tuntuu että uskovilta tämä logiikka tyystin puuttuu.
---------------------------------------------------------------------------------


Olen järkyttynyt tuosta kommentista. Jatkossa siellä oltiin sitä mieltä että esim. se äiti joka tappoi viisi pientä lastaan kylpyammeeseen USA:ssa, teki hurskaan teon ja pelasti lapsensa pahalta. Ja että teko oli pyhä, varsinkin kun äiti tiedosti itse joutuvansa kadotukseen tekonsa vuoksi.

Nuo puheet ovat siis suomalaisten hellutailaisten keskustelusivuilta Nettimissionissa.

Mitä mieltä olette? Minä ainakin syvästi järkytyin.
 
täytyy vastata
Tuohon edelliseen netmission juttuun. Itse kuulun ko. seurakuntaan ja tuo äskeinen oli TODELLA kamalaa! Olen itsekin joskus lukenut sieltä juttuja ja täytyy sanoa, että yli oman ymmärryksen menee välillä ja lujaa. Meitä on moneksi, niinkun jokaisessa uskontokunnassa. Toivon ettette tuomitse tämän perusteella meitä kaikkia.
 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Tuli mieleen kysymys parantamisesta, tai siis niistä jotka saavat ihmisiä parantumaan kokouksissa. Kun ei ole ainuttakaan lääketieteellistä näyttöä pysyvästä parantumisesta. Mistä johtuu...?
Hei, mun ukki parani aivokasvaimesta. Rukouksen jälkeen oksensi kasvaimen pois. Ja lääkäri totesi terveeksi kun meni seuraavana päivänä kontrolliin. Kyllä todisteita on, Jumala on suuri ja voi parantaa sielun ja ruumiin.
 

Yhteistyössä