Miksi harrastat auringon ottamista?

Kyllä minä ainakin tunnen eron jos makaan suoraan auringon alla. Silloin tulee paljon kuumempi kuin jos liikun samanlaisessa lämpötilassa. =) Kestän kyllä kuumuutta, en ole helteistä valittaja, mutta mielestäni on paljon kivempaa liikkua kuin olla paikallaan kuumuudessa jos kyse on siitä, että ollaan suoraan auringon alla. Jos taas istun varjossa niin se on ihan kiva eikä häiritse minua ja ennen kaikkea on turvallisempaa.
Sinä, sun mielestä.

Joku toinen taas makaa kuumuudessa mielummin kuin liikkuu, istuu auringossa mielummin kuin varjossa.

Eri ihmisiä miellyttää erilaiset asiat.

Sinä, sun mielestä.

Joku toinen taas makaa kuumuudessa mielummin kuin liikkuu, istuu auringossa mielummin kuin varjossa.

Eri ihmisiä miellyttää erilaiset asiat.
Ymmärrän kyllä, että miellyttää eri asiat. Mutta monesti sitten jo leikitään omalla terveydellä. Sallin sen toki muille, itsepähän päättävät asiat. Se on vaan mielenkiintoista, että tupakan vaaroista kuitenkin paasataan koko ajan, tupakat halutaan laittaa hyllyjen taakse piiloon, mainonta on tarkasti säännösteltyä, mutta aurinonottoa kohtaan ei ole samanlaista vihaa, vaikka ihosyöpä on lisääntynyt räjähdysmäisesti.

Beep
Minä en kyllä tänäänkään uimarannalla millään olisi huomannut, että ketkä makasivat auringossa vain aurinkoa ottamassa eivätkä käyneet uimassa tai tehneet muuta. Sen tietääkseenhän pitäisi olla rannalla tuntikausia ja seurata muita herkeämättä, ja sellainen ei kiinnosta minua :)

Vaikka pidän auringosta ja ruskettumisesta, niin mua luullaan usein nuoremmaksi kuin olenkaan. Viimeeksi tällä viikolla sain kuulla epäilyjä siitä että olinkohan alaikäinen äidiksi tullessani - ja olin 27 v kun esikoiseni maailmaan puskin. Alkossa kysyttiin paperit syksyllä, ja olin silloin jo 34 v.

Jos aurinko vanhentaa, niin sitten vanhentaa. Onpahan ainakin ollut hauska elämä rannalla niin Suomessa kuin ulkomaillakin :) eikä elämän tarkoitus ole pysyä rypyttömänä ikuisesti.
Hehe, multakin kysyttiin paperit tos hiljain, ei siitä kauaa ole ja olen suakin vanhempi. Tais tosin olla Alkon myyjällä jäänyt rillit himaan. ;)

koska rakastan sitä, rakastan maata auringossa, mikään ei ole parempaa. aurinko tuntuu iholla ihanalta ja myös mun keho on kuin luotu toimimaan kuumassa ilmassa ja auringossa. syksystä kevääseen palelen koko ajan. koskaan ei ole vielä ollut liian kuuma :D

olen varmaan parin vuoden kuluttua sellainen aurinkomummo, joita välillä näkee, superrypistynyt ja kuivakka. mut en välitä siitä. ikuinen nuoruus ulkonäöllisesti ei ole mulle tavoiteltava asia.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Hmm.. mulla on kahtalainen suhtautuminen tohon auringon ottoon ja saamiseen. Mä olen helposti ruskettuvaa tyyppiä, mutta haluaisin olla pigmentiltäni vaaleampi. :confused: Kun taas kuulasihoinen, maidonvalkea ystäväni haluaisi olla enemmän minun kaltaiseni.. sen puolesta siis viihtyisin mieluummin auringossa. Toisaalta ruskettuminen takaa sen, että atooppinen ihoni on oireeton. Ja pitkään säilyvä rusketus auttaa siinä myös läpi talven. Viime talvi oli yksi parhaista, paljoltikin varmaan viime kesän takia, ihon kannalta. Sen puolesta auringossa olo on jees. :) Sitten taas.. mä olen laiska. :rolleyes: armottoman laiska. Musta on ihanaa joskus vaan maata, ja kesällä teen sen ilman muuta mieluummin ulkona. Mieluummin auringossa kuin varjossa, koska varjossa alkaa viluttamaan. Ja siten myös vituttamaan. :D Rannalle en menisi, siellä on tylsää ja levotonta, mutta tänäänkin otin iltapäivätorkut pihalla, puoliksi auringossa, puoliksi varjossa.

Harrastan solariumia...mutta viimeisen kerran, annoin itselleni luvan ruskettua häihin. :D
Musta 99% ihmisistä on kauniimpia ruskettuneina. :)
Mutten uskalla enää käydä tämän jälkeen, kun otin yhtenä vuonna kunnon rusketuksen ja nyt toistamiseen. Käyn sitten joka viikko suihkurusketuksessa jos haluan olla nätimpi. :D

Beep
Joskus (onneksi kovin lyhyen aikaa) tuota tuli harrastettua. Nykyään en ymmärrä ihmisiä, jotka menevät makaamaan aurinkoon. Tänäänkin oli ranta täynnä ihmisiä, jotka uimashortseissa tai bikineissä makasivat auringon alla työnään ainoastaan se auringon saaminen, ei uintia eikä muuta.

Minulla syy oli rusketuksen saaminen, kun sitä niin ihannoidaan. Onnekseni en ole koskaan Suomessa maannut auringossa vaan ainoastaan muutamilla matkoillani ulkomailla ja tämäkin rajoittui vain 4 vuoden ajanjaksolle ja kyse oli onneksi pelkistä matkoista, ettei säännöllisestä auringonottamisesta kuitenkaan. Nykyään ei tulisi mieleenkään enää mennä auringon alle makaamaan. Järjetöntä touhuahan se on.
Aika moni muukin asia on ihan järjetöntä, silti sitä tehdään... keksit itsekin varmasti satoja vielä järjettömämpiä kun auringossa makaaminen.

Ihmiset on kuin kissoja, nauttivat kuumuudesta? :)

Joskus nauroin ajatukselle kun olin jossain tupaten täyteen ahdetussa rantsussa ja aurinkovoiteen tuoksu tulvi nenään, et rannalla ihmiset on kun lihat grillivartaassa, ne öljyävät itseään ja pyörivät vieri vieressä kuten grillivartaat, jotta ruskettuisivat tasaisesti. :D

Itse en oo koskaan ollut auringossa makaaja-tyyppiä, eikä mua vaivaa jos toiset on. Se mua vaivaa että jotkut pitää sitä oletuksena, että se kakkosvaihtoehto on jotenkin huonompi.

"poikia3"
Mutta on eri asia nauttia auringosta turvallisesti kuin mennä kirjaimellisesti grillaamaan itseään. Miksi on niin vaikea myöntää, että auringonotto altistaa syövälle samalla tavoin kuin tupakanpolttokin?
Aurinko altistaa ihosyövälle, kyllä, jos ihonsa polttaa auringossa. Auringosta saa myös d-vitamiinia, joka on meille pohjoisen ihmisille erityisen tärkeää. Ja ei, en tunne ainuttakaan ihmistä, joka grillaa itseään epäterveesti - se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö heitäkin olisi.

"lakana"
[QUOTE="poikia3";23959386]Aurinko altistaa ihosyövälle, kyllä, jos ihonsa polttaa auringossa. Auringosta saa myös d-vitamiinia, joka on meille pohjoisen ihmisille erityisen tärkeää. Ja ei, en tunne ainuttakaan ihmistä, joka grillaa itseään epäterveesti - se ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö heitäkin olisi.[/QUOTE]

mistäs me valkoiset lakanat jotka palamme auringossa saamme d-vitamiinin?
ja ei en tykkää auringon otosta ja ihmettelen miten jotkut jaksaa maata auringossa. itse käytän aurinkovoidetta minkä suojakerroin 50, etten palaisi. ja aurinkoa pyrin välttelemään.

"poikia3"
Missä olen väittänyt, etteivät tehneet muuta? Se juttu vaan nyt oli se, että olivat ottamassa aurinkoa. Makasivat varta vasten auringossa. Tottakai moni heistä teki varmaan muutakin, mutta makasi myös auringossa. Enkä ole kytännyt vaan huomioinut. Jos kävelen pitkän rannan poikki niin pakostakin ehtii nähdä vaikka mitä. Ja ettei nyt tarvitse takertua vain tähän yhteen päivään, niin olen nähnyt kyseistä harrastusta lukuisia kertoja. Ulkomailla, Suomessa, monessa eri paikoissa. Ulkomailla monet tulevat heti aamulla uima-altaalle ja makaavat tuntikausia aurinkotuoleissa, käyvät ehkä kerran uimassa 10 minuuttia ja sitten taas palaavat auringossa makaamiseen.
Niin, makasin minäkin auringossa - kauhea synti! Kuivattelin siinä bikinejä, jotta saan vaatteet päälle ja takaisin kotiin. Itse asiassa paljon vaarallisempi ihon palamisen kannalta oli se reilu puoli tuntia, jopa tunti, jonka vietin vedessä lasteni kanssa. Vesi kun heijastaa niitä auringon säteitä takaisin päin.

"vieras"
[QUOTE="lakana";23959430]mistäs me valkoiset lakanat jotka palamme auringossa saamme d-vitamiinin?
ja ei en tykkää auringon otosta ja ihmettelen miten jotkut jaksaa maata auringossa. itse käytän aurinkovoidetta minkä suojakerroin 50, etten palaisi. ja aurinkoa pyrin välttelemään.[/QUOTE]

D-vitamiinin imeytymiseen riittää pienikin hetki auringossa ja pieni ihoalue.

Suzyanne
En ole moneen vuoteen varsinaisesti ottanut aurinkoa, siis maannut auringossa. En pahemmin rusketu, muutun vain vähän vähemmän kalpeaksi, ja lisäksi en tykkää siitä tuskaisen kuumasta olosta mikä siitä tulee.

vieras.
[QUOTE="lakana";23959430]mistäs me valkoiset lakanat jotka palamme auringossa saamme d-vitamiinin?
ja ei en tykkää auringon otosta ja ihmettelen miten jotkut jaksaa maata auringossa. itse käytän aurinkovoidetta minkä suojakerroin 50, etten palaisi. ja aurinkoa pyrin välttelemään.[/QUOTE]
Jotta saa D-vitamiinia auringosta, pitää aurinkoa ottaa 10-15 minuuttia aikavälillä 11-15, kasvoille, käsille ja käsivarsille tai vastaavalle ihoalueelle. Muutama kerta viikossa riittää, mutta aurinkorasva tuona aikana estää D-vitamiinin muodostumisen. Tuo aika siis riittää tuottamaan tarvittaman D-vitamiinimäärän kesällä.

"poikia3"

No sinä et siitä tykkää, ja silloin et oleskele auringossa. Minä olen myös lakana, erittäin valkoinen ja palan herkästi ilman aurinkorasvoja, mutta en oleile auringossa ilman niitä, en oleile auringossa myöskään silloin, kun se on polttavimmillaan. Ainoastaan punatukkaiset palavat minua herkemmin. Minä sen sijaan nautin auringon lämmöstä - kesä on ihanaa aikaa!

Minä olen erittäin huono syömään purkista mitään, otan siis d-vitamiinini mielummin auringosta. D-vitamiinin tarpeen lisäksi atoopikkojen ja psoriasista sairastavien iholle aurinko tekee hyvää. Omassa nuoruudessani aknea hoidettiin valohoidoilla ja omaan ihooni aurinko tepsii kyllä tosi hyvin.

En ota ottamalla aurinkoa. Äidin paras ystävä ja oma isäni kuolivat talvella parin kk:n välein melanoomaan. Kumpikin kovia auringonottajia aikanaan. En karttele paniikissa aurinkoa, mutta en myöskään möllötä auringossa huvikseni. Toivon että saan kuolla aikanaan johonkin muuhun kuin ihosyöpään.

Voit kävellä ulkona, pyöräillä, uida. Se yhdessä tilassa makaaminen suoraan auringon alla on kaikkein vaarallisinta. Sen huomaa helposti itsekin. Jos makaa suoraan auringon alla niin tulee nopeasti kuuma tunne niihin kohtiin, joihin aurinko osuu parhaiten ja jos taas kävelee tai liikkuu niin ei ole jatkuvasti suorassa aurinkokontaktissa. Itse kävelin tänään tuntikausia ulkona ja en ole palanut. Jos olisin maannut nuo tunnit auringossa niin luultavasti jokunen kohta punottaisi ja olo olisi huonompi. Vaikka rasvaa laittaa niin sekään ei aina suojaa kaikelta auringolta.
Mä en pyöräile. Enkä kävele. Ei ole mun lajeja ne.
Uimassa käyn kastautumassa/heittämässä pienen rundin sitten auringoton jälkeen silloin harvoin, kun vaivaudun rannalle asti.

Pyörin kyllä vapaapäivinä pihalla lähes aamusta iltaan. Kitken rikkaruohoja, ratsastan, haravoin, siivoan ja korjailen hevosten tarhoja, hypin trampoliinissa.

Siitä huolimatta otan myös ne päiväuneni ihan tasan siinä suorassa auringonpaisteessa, miten se sun napaasi kaivelee jos mä saan ihosyövän?
Edellisen imetyksen jäljiltä, (jonka fiksumpana olisin voinut tietysti jättää kokonaan väliin) mun selkä on siinä kuosissa vieläkin, että katson sen tarvitsevan aikalailla aurinkoa, kun ihan kokemuksesta tiedän, että se on ainoa mikä auttaa.

Edit. Viime kesänä onnistuin ainoan kerran saamaan nahkani vähän punaiseksi, kun kävelin kottikärryjen kanssa tarhoja läpi. Suorassa auringonpaisteessa maatessani en ole onnistunut siinä koskaan.

Viimeksi muokattu:
Voi Tyhmyys
Mä en pyöräile. Enkä kävele. Ei ole mun lajeja ne.
Uimassa käyn kastautumassa/heittämässä pienen rundin sitten auringoton jälkeen silloin harvoin, kun vaivaudun rannalle asti.

Pyörin kyllä vapaapäivinä pihalla lähes aamusta iltaan. Kitken rikkaruohoja, ratsastan, haravoin, siivoan ja korjailen hevosten tarhoja, hypin trampoliinissa.

Siitä huolimatta otan myös ne päiväuneni ihan tasan siinä suorassa auringonpaisteessa, miten se sun napaasi kaivelee jos mä saan ihosyövän?
Edellisen imetyksen jäljiltä, (jonka fiksumpana olisin voinut tietysti jättää kokonaan väliin) mun selkä on siinä kuosissa vieläkin, että katson sen tarvitsevan aikalailla aurinkoa, kun ihan kokemuksesta tiedän, että se on ainoa mikä auttaa.

Edit. Viime kesänä onnistuin ainoan kerran saamaan nahkani vähän punaiseksi, kun kävelin kottikärryjen kanssa tarhoja läpi. Suorassa auringonpaisteessa maatessani en ole onnistunut siinä koskaan.
Lapsistasi varmaan tuntuu mukavalta, jos saat ihosyövän ja kuolet ennen aikojasi. Jo yksi palamiskerta lisää ihosyövän riskiä merkittävästi.

Lapsistasi varmaan tuntuu mukavalta, jos saat ihosyövän ja kuolet ennen aikojasi. Jo yksi palamiskerta lisää ihosyövän riskiä merkittävästi.
Niin. Sen ainoan kerran kun on nahka vähän punoittanut, toimin juuri niin kuin Akaatti tässä on vouhkannut, että hänen mielestään tulisi toimia.

Siinä mielessä olen kyllä paska mutsi, etten mieti jokaista tekemääni asiaa lasten kannalta. Toivon, että lapseni muistaisivat minun olleen onnellinen sekä heistä, että elämästäni ylipäätään, kuolen sitten huomenna tai vaikka 65 vuoden päästä.
Mutta mulla on ehkä aavistuksen kieroutunut ajatusmaailma myös tämän nykyisen "ikuinen nuoruus, terveys ja pitkä elämä"-hysterian suhteen. Se ei varsinaisesti liity tähän ketjuun, tai ainakaan en tätä ketjua aio tukkia siitä asiasta vääntäessä, se ei tod.näk. johda mihinkään.

• Tykkää
Reactions: tiiru ja Anatolia

Yhteistyössä