Miksi et hyväksy aborttia?

• Viestiketjun aloittaja jenna
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Tää aborttiaihe on omaa päätä kuohuttanut eilisestä asti, kun luin että Ruotisssa sallitaan sukupuolen perusteella tehtävät abortit. Kuka tänne vastanneista kykenee ne sitten hyväksymään?
Olet ymmärtänyt uutisen väärin.
? kuinka niin? siinä oli selkeä otsikointi ja vielä selkeämpi teksti. Ruotsin valtio hyväksyy abortit jotka tehdään lapsen sukupuolen perusteella?
Mutta olet silti ymmärtänyt väärin, enkä yritä olla ilkeä =)
Kyse on siis siitä että Ruotsissa on aika löyhä aborttilaki eikä sinun tarvitse hirveästi perustella päätöstä raskauden keskeyttämiseen(kuten ei kauheasti käytännössä Suomessakaan) ja tämä on johtanut siihen että ihmiset tekevät keskeytyksiä sukupuolen perusteella ja tulevat kauempaakin niitä tekemään.
Mutta käytännössä ihminen siis menee lääkärin pakeille ja kertoo haluavansa keskeytyksen, eikä niin että hän menee kertomaan ettei sukupuoli miellytä ja sitten saa luvan aborttiin. Eikä mikään lakipykälä sano että sukupuolen perusteella tehtävä abortti on laillinen vaan siellä yleisesti abortti on laillinen ja systeemiä käytetään surullisesti väärin.

No, tuo otsikointi ja artikkeli antoi aivan eri kuvan asiasta..Eikä siinä luetun ymmärtämistä paljon tarvinnut käyttää :whistle: Luulen että aika moni on "ymmärtänyt väärin" saman asian...
No ihan varmasti, mitä nyt vähän luin tota iltiksen ketjua niin todella harhaanjohtavaa tekstiä.
Mutta jos olet eri mieltä kanssani niin sitten olet :)

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
No, tuo otsikointi ja artikkeli antoi aivan eri kuvan asiasta..Eikä siinä luetun ymmärtämistä paljon tarvinnut käyttää :whistle: Luulen että aika moni on "ymmärtänyt väärin" saman asian...
No ihan varmasti, mitä nyt vähän luin tota iltiksen ketjua niin todella harhaanjohtavaa tekstiä.
Mutta jos olet eri mieltä kanssani niin sitten olet :)
en ollut eri mieltä :D vaan ihmettelen uutisoinnin tasoa jos totuus kerran on tuo minkä kerroit.. asiaan en ole sen enempää perehtynyt..

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja just:
Moni ei mieti loppuun asti kun menee tekemään sen ratkaisunsa.
Tai juurikin moni miettii loppuun asti ja silti kokee kauheaa tuskaa asian suhteen.
Mistä se tuska sitten tulee? Voisiko toisilla jopa senkin takia, että jälkikäteen tajuaisi, että olisi kuitenkin voinut valita toisin, ja silti selvitä elämässä eteenpäin?
Varmaan siksi, että yleensä ihmiset tuntee empatiaa. Aina vaan ei pysty saamaan vauvaa. Ei sitä mikään muuta.

vieras
Jos se tuska tulee, niin on täytynyt olla kyseessä ihminen, joka on jotain TUNTENUT sitä alkiota/sikiötä kohtaan..eli ei edes mikään kylmä, rakastamiseen kykenemätön juoppo, hullu tai muuten vaan vajaa ihminen, joiden abortteja täällä puolustetaan kovaan ääneen?
Jospa alkoholistinainen tekee abortin juuri siksi, koska tietää ettei pysty olemaan äiti? Koska viina vie voiton. Ei se tarkoita, että on tunteeton.

hmm
Pakostakin alkaa miettimään, että onko täällä teille hyvät harmaana olijat tehty abortti itsellenne? Moni tuntuu niin vankasti puolustavan asiaa, että pistää miettimään.

Ja ei, älkää kivittäkö, kysyinpä vaan.
Onko sillä oikeasti väliä onko tehty vai ei?

Rukoilijasirkka
Se vaan on mun mielestä tappamista. On tapauksia, joissa sikiö on hirveän sairas tai äiti meinaa kuolla, mutta tämmöset tapaukset on tosi pieni osa kaikista tehdyistä aborteista.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Te, jotka ette hyväksy aborttia missään olosuhteissa tai hyväksytte sen vain tietyissä tilanteissa, tulisiko nykyistä lainsäädäntöä mielestänne muuttaa?
Ennemmin pitäisi löytää keinoja ehkäistä abortteja. Jälkiehkäisypilleri on yksi hyvä asia mikä on tullut.

Moni on täällä hyvin argumentoinut abortin puolesta, ja kyllä se on myönnettävä että toisissa tapauksissa abortti on parempi vaihtoehto, kuin esim se että odottava äiti alkoholilla ym myrkyttää lapsen jo kohtuun.

Kuitenkaan sitä ei pitäisi ehkä niin heppoisin syin myöntää, mitä nykyään tehdään. Tähän listaisin juuri ESIMERKIKISI nämä aikuiset ihmiset, ja erityisesti ne nuoret ketkä tekevät useamman abortin, eli omalla tavallaan käyttävät aborttia ehkäisykeinona.

Edelleen silti pidän aborttia 99% tapauksista vääränä, ja kyllä, murhana.

hmm
Te, jotka ette hyväksy aborttia missään olosuhteissa tai hyväksytte sen vain tietyissä tilanteissa, tulisiko nykyistä lainsäädäntöä mielestänne muuttaa?
Kuitenkaan sitä ei pitäisi ehkä niin heppoisin syin myöntää, mitä nykyään tehdään. Tähän listaisin juuri ESIMERKIKISI nämä aikuiset ihmiset, ja erityisesti ne nuoret ketkä tekevät useamman abortin, eli omalla tavallaan käyttävät aborttia ehkäisykeinona.

Luojan kiitos sinä et ole ollut päättämässä näistä asioista. Olisi paljon hylättyjä lapsia. Olisitko sinä valmis ottamaan nurkkiisi hylätyn lapsen?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:

Luojan kiitos sinä et ole ollut päättämässä näistä asioista. Olisi paljon hylättyjä lapsia. Olisitko sinä valmis ottamaan nurkkiisi hylätyn lapsen?
No äitinsä "hylkäämää" hoidan tälläkin hetkellä..

Ennemmin pitäisi löytää keinoja ehkäistä abortteja. Jälkiehkäisypilleri on yksi hyvä asia mikä on tullut.

Moni on täällä hyvin argumentoinut abortin puolesta, ja kyllä se on myönnettävä että toisissa tapauksissa abortti on parempi vaihtoehto, kuin esim se että odottava äiti alkoholilla ym myrkyttää lapsen jo kohtuun.

Kuitenkaan sitä ei pitäisi ehkä niin heppoisin syin myöntää, mitä nykyään tehdään. Tähän listaisin juuri aikuiset ihmiset, ja erityisesti ne nuoret ketkä tekevät useamman abortin, eli omalla tavallaan käyttävät aborttia ehkäisykeinona.
Siinä olen todellakin yhtä mieltä kanssasi, että ei-toivottujen raskauksien ennaltaehkäisy on todella tärkeä asia ja tärkein keino aborttien vähentämisessä. Vapaan abortin rajoittaminen on kuitenkin kaikkea muuta kuin yksinkertainen juttu...
Suomessa tehdään eri syistä n. 10 000 aborttia vuosittain. Jos abortin saantia rajoitettaisiin vaikkapa siten, että sen saisi vain äidin tai sikiön terveydentilaan vedoten, mitä se tarkoittaisi käytännössä?

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mielestäni vammaista lasta ei saa abortoida, ellei ole kysymys fataalista vammasta, jossa lapsella ei ole mitään elinmahdollisuuksia syntymän jälkeen.

itse en osaa kuvitella, miten hirveä tapaus raiskaus on, ehkä siksi hyväksyisin abortin raiskatulle, koska hän ei ole itse silloin saanut päättää raskautumisestaan.

Jos taas harrastaa seksiä, mutta ehkäisy pettää, se pitää mielestäni jokaisen tietää, että raskautumisen mahdollisuus on kun harrastaa seksiä. Eri ehkäisymuotojahan voi käyttää päällekkäin jos haluaa olla "varmempi". Mun mielestäni seksi vaan kuuluu siihen elämäntilanteeseen, kun on muutenkin valmis huolehtimaan mahdollisesta lapsesta. Vakavaan parisuhteeseen ja avioliittoon.

Abortti on kyllä vaikea aihe.
Voiko toista ihmistä pakoittaa tekemään jotain sellaista mitä hän ei halua, kuten synnyttämään? ei voi mielestäni.
Abortti ei ole kiva asia, mutta ei naisen itsemääräämisoikeutta voida rajoittaa myöskään.

Tuo on mielenkiintoinen pointti mitä sanoit raiskauksesta.
Muuten sinä, ja muut, tuntuvat argumentoivan lapsen oikeuksien puolesta ja lapsen näkökulmasta käsin. Mutta raiskauksen kohdalla tämä ei ole enää näin, vaan argumenttina toimiikin naisen oikeus aborttiin jos hänet on raiskattu, ei suinkaan lapsen oikeus elämään.
Tätä kaksinaismoralismia ei voida selittää raiskauksella ja sillä että nainen ei pystynyt siihen vaikuttamaan, sen tulevan lapsen näkökulmasta sillä ei ole merkitystä raiskattiinko äiti vaiko ei.

Toisekseen.

Eihän nainen sen enempää päätä raskautumisestaan tuliko raiskatuksi vai pettikö ehkäisy tai joku muu vastaava syy, se asia ´vain´ tapahtuu tai voi olla tapahtumatta.

Vanhoillisilla ihmisillä on tapana ajatella että seksin harrastamisen tarkoitus on lapsen teko ja siinä sivussa on vähän kivaa.

Asia on pikemminkin niin että lapsen teko on täysin erillinen teko seksin harrastamiseen verrattuna. Mekanismi on sama kummassakin, mutta se ei tarkoita että nämä asiat olisivat yksi ja sama, itseasiassa hyvin kaukana toisistaan emotionaalisella ja aatteellisella tasolla.

Jaska

vieras
Pakostakin alkaa miettimään, että onko täällä teille hyvät harmaana olijat tehty abortti itsellenne? Moni tuntuu niin vankasti puolustavan asiaa, että pistää miettimään.

Mä kysyn, että onko sillä merkitystä?
Vastaan silti. että ei ole. Minulla on kolme lasta, kaikki jo kouluikäisiä. Mutta tiedän, että jos nyt raskaaksi tulisin, niin tekisin abortin. Toki mieli voisi muuttua jos jostain kumman syystä plussaisin, mutta tällä hetkellä mietin niin. Meidän perhe on tässä, ja mun on pakko ajatella myös heitä, samoin itseäni.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Vastaan silti. että ei ole. Minulla on kolme lasta, kaikki jo kouluikäisiä. Mutta tiedän, että jos nyt raskaaksi tulisin, niin tekisin abortin. Toki mieli voisi muuttua jos jostain kumman syystä plussaisin, mutta tällä hetkellä mietin niin. Meidän perhe on tässä, ja mun on pakko ajatella myös heitä, samoin itseäni.
Miksi et ota sitten sterilisaatioo jos kerran et halua enää lisää lapsia?

vieras

Miksi et ota sitten sterilisaatioo jos kerran et halua enää lisää lapsia?
Aikomuksissa onkin ottaa, tosi miehelle, ei minulle.
Ja muuten, sekään ei ole varma keino, jos laitetaan klipsit naiselle.

No se on hyvä että aiotte tehdä asialle jotain, kun kerran lapsiluku on täynnä. Mielummin piuhat poikki kuin abortti. ja naisellekkin toimenpide voidaan tehdä mun käsittääkseni muutenkin kuin klipseillä? Ja tiesin myös tuon, että voi pettää..

vieras
No se on hyvä että aiotte tehdä asialle jotain, kun kerran lapsiluku on täynnä. Mielummin piuhat poikki kuin abortti. ja naisellekkin toimenpide voidaan tehdä mun käsittääkseni muutenkin kuin klipseillä? Ja tiesin myös tuon, että voi pettää..
Sitten myös tiedät, että kaikki ehkäisyt voi pettää. Ja abortti on joskus väistämätön. Ja mitä sitten, vaikka ei sterilisaatioon mentäiskään vaan käytettäisiin jotain toista ehkäisyä? Aborttiin meillä on oikeus silti.

Sitten myös tiedät, että kaikki ehkäisyt voi pettää. Ja abortti on joskus väistämätön. Ja mitä sitten, vaikka ei sterilisaatioon mentäiskään vaan käytettäisiin jotain toista ehkäisyä? Aborttiin meillä on oikeus silti.
Joo, on teillä oikeus. Mun ei vaan ole edelleenkään sitä pakko pitää minään muuna kuin murhana, sanoo laki sitten mitä sanoo.

Mä olen kyllästynyt koko abortti keskusteluun jo hyvän aikaa sitten. Abortin puoltajat ja vastustajat argumentoivat kantansa joka ikisessä keskustelussa samoin, mitään uutta näkökantaa ei ole näissä keskusteluissa vuosikymmeniin syntynyt.

Abortti on laillista, siksi se on jokaisen "oikeus", vaikka abortin vastustajat kuinka argumentoisivat abortin olevan murha yms. muuta, niin silti se on Suomen laissa hyväksytty. Toisin kuin murha.

Sen sanoisin vielä että...

Jos ehkäisyä on käytetty niin voitaisiin katsoa että ihmiset ovat tehneet kaiken sen mitä kohtuudella voi vaatia että lasta ei tulisi ja he voisivat harrastaa seksiä sen vuoksi miksi sitä yleensä harrastetaan. Näin ollen abortti olisi oikeutettu.

Tämä siis vastauksena tuolle " ehkäisy saattaa pettää se pitää ottaa huomioon" ajatukselle.
Ei ihmistä yleensäkkään laiteta kärsimään rangaistusta mistään asiasta jos voidaan katsoa että hän on tehnyt kaiken mitä järjellä ja kohtuudella voidaan vaatia onnettomuuden estämiseksi.

Yhteistyössä