Miksi et haluaisi lähihoitajaksi?

  • Viestiketjun aloittaja Emma
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttokarpanen:
no jos lähihoitajilla on huono palkka niin miks mun vuositulot oli lähelle 30 000, vaikka olin pari kuukautta työtönkin vielä....???
Siis.. Häh? Pidätkö sä siis 30 000 ? vuosituloja hyvänä palkkana? Tätäkö tarkoitit?

Jos näin, niin siis mä en pidä tuota ollenkaan hyvänä palkkana, sehän on keskimääräinen palkka just ja just, eihän siitä tule edes 3000?/kk. Jos tähtää lähemmäksi 5000-6000?/kk, niin ei sellasiin tienesteihin pääse käsiksi lähihoitajauran kautta.
Juu ei. Eikä edes sh:n, vaikka miten tekis yötä ja viikonloppua. Eiköhän se tälle alalle motivoi kouluttautumaan ihan joku muu ku palkka.
Mutta lähärin koulutukseen nähden pidän palkkatasoa hyvinkin oikeudenmukaisena.
Juu, tästä olen samaa mieltä. Jos mua ei kiinnostaisi se, mikä mua kiinnostaa, niin voisin kiinnostuakin hoitoalasta.

Mutta pelkän palkan takia en lähde hoitoalalle.
 
Kerttu-Kyllikki
Ja vaikka mun duunissa saa lähärinä tehdä hoidollisesti "vaativia" toimenpiteitä, kukin kykyjensä mukaan, on lähärin duuni usein sitä perushoivan antamista.
Arvostan toki ihmisiä, jotka sitä jaksavat tehdä, mutten toisaalta ymmärrä, kuka siihen voi tyytyä koko ikänsä.
 
Nii
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Ja vaikka mun duunissa saa lähärinä tehdä hoidollisesti "vaativia" toimenpiteitä, kukin kykyjensä mukaan, on lähärin duuni usein sitä perushoivan antamista.
Arvostan toki ihmisiä, jotka sitä jaksavat tehdä, mutten toisaalta ymmärrä, kuka siihen voi tyytyä koko ikänsä.

Missähän mahdat olla töissä? Siis lapsien, vanhusten, nuorten, mielenterveys,päihde, kehitysvammaisten, suuhygienia.....?
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Ja vaikka mun duunissa saa lähärinä tehdä hoidollisesti "vaativia" toimenpiteitä, kukin kykyjensä mukaan, on lähärin duuni usein sitä perushoivan antamista.
Arvostan toki ihmisiä, jotka sitä jaksavat tehdä, mutten toisaalta ymmärrä, kuka siihen voi tyytyä koko ikänsä.

Missähän mahdat olla töissä? Siis lapsien, vanhusten, nuorten, mielenterveys,päihde, kehitysvammaisten, suuhygienia.....?
Vanhukset, vammaiset, sairaat, päihdeongelmaiset ja mielenterveyspotilaat on lähinnä kohderyhmää. Toisinsanoen Helsingin kaupungin kotihoidossa.
 
Nii
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Ja vaikka mun duunissa saa lähärinä tehdä hoidollisesti "vaativia" toimenpiteitä, kukin kykyjensä mukaan, on lähärin duuni usein sitä perushoivan antamista.
Arvostan toki ihmisiä, jotka sitä jaksavat tehdä, mutten toisaalta ymmärrä, kuka siihen voi tyytyä koko ikänsä.

Missähän mahdat olla töissä? Siis lapsien, vanhusten, nuorten, mielenterveys,päihde, kehitysvammaisten, suuhygienia.....?
Vanhukset, vammaiset, sairaat, päihdeongelmaiset ja mielenterveyspotilaat on lähinnä kohderyhmää. Toisinsanoen Helsingin kaupungin kotihoidossa.
Ihmettelen kyllä sitten kuinka voit puhua "tyytymisestä". Varsinkin jos olet töissä kehitysvammaisten ja mielenterveyspotilaiden parissa.
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Ja vaikka mun duunissa saa lähärinä tehdä hoidollisesti "vaativia" toimenpiteitä, kukin kykyjensä mukaan, on lähärin duuni usein sitä perushoivan antamista.
Arvostan toki ihmisiä, jotka sitä jaksavat tehdä, mutten toisaalta ymmärrä, kuka siihen voi tyytyä koko ikänsä.

Missähän mahdat olla töissä? Siis lapsien, vanhusten, nuorten, mielenterveys,päihde, kehitysvammaisten, suuhygienia.....?
Vanhukset, vammaiset, sairaat, päihdeongelmaiset ja mielenterveyspotilaat on lähinnä kohderyhmää. Toisinsanoen Helsingin kaupungin kotihoidossa.
Ihmettelen kyllä sitten kuinka voit puhua "tyytymisestä". Varsinkin jos olet töissä kehitysvammaisten ja mielenterveyspotilaiden parissa.
No ihmettele vaan. :) Mutta kaikilla ei oo kunnianhimoa, ja tottahan perusduunareita aina tarvitaan.
 
Nii
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No ihmettele vaan. :) Mutta kaikilla ei oo kunnianhimoa, ja tottahan perusduunareita aina tarvitaan.
No perusduunareita tarvitaan ehkä tässä yhteiskunnassa aika v*tusti. Ja kunnianhimon puute, siittä en puhunut nyt mitään. Vaan jotkut ihmiset oikeasti nauttivat siittä että saavat auttaa ihmisiä, saada heille paremman elämän, eikä tee vaan sitä sen takia "kun perusduunareita tarvitaan". Tuolla asenteella ei just hoiva-alalla pärjää, mut kukin tavallaan. Perehdy potilaisiin joskus ihmisenä, elä työntekijänä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttokarpanen:
no jos lähihoitajilla on huono palkka niin miks mun vuositulot oli lähelle 30 000, vaikka olin pari kuukautta työtönkin vielä....???
No jos nämä tienaa muut tässä ketjussa jotain 60 000e/v? Kyllä se 2500 on hyvä palkka kuukaudessa ainakin mun mielestäni.
Niin on minustaki jo hyvä palkka tuo. Lähihoitajathan näkyy olevan aivan hyvin palkattuja. Kirvesmiehet sen sijaan ei, ei ainakaan täälä päin, aivan hävyttömän pieni palkka ja kuitenki on raskas fyysinen työ ja riskialtistakin tuon tuosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No ihmettele vaan. :) Mutta kaikilla ei oo kunnianhimoa, ja tottahan perusduunareita aina tarvitaan.
No perusduunareita tarvitaan ehkä tässä yhteiskunnassa aika v*tusti. Ja kunnianhimon puute, siittä en puhunut nyt mitään. Vaan jotkut ihmiset oikeasti nauttivat siittä että saavat auttaa ihmisiä, saada heille paremman elämän, eikä tee vaan sitä sen takia "kun perusduunareita tarvitaan". Tuolla asenteella ei just hoiva-alalla pärjää, mut kukin tavallaan. Perehdy potilaisiin joskus ihmisenä, elä työntekijänä.
Niin ei varmaan pärjääkään hoitoalalla =) Siks on hyvä, että voi tehdä sellaisia töitä jotka kiinnostaa, joissa voi edetä ja jotka tuntuu hyvältä. Eiks? =)
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
No ihmettele vaan. :) Mutta kaikilla ei oo kunnianhimoa, ja tottahan perusduunareita aina tarvitaan.
No perusduunareita tarvitaan ehkä tässä yhteiskunnassa aika v*tusti. Ja kunnianhimon puute, siittä en puhunut nyt mitään. Vaan jotkut ihmiset oikeasti nauttivat siittä että saavat auttaa ihmisiä, saada heille paremman elämän, eikä tee vaan sitä sen takia "kun perusduunareita tarvitaan". Tuolla asenteella ei just hoiva-alalla pärjää, mut kukin tavallaan. Perehdy potilaisiin joskus ihmisenä, elä työntekijänä.
No kyllä mä töissä olen vaan ja ainoastaan työntekijä.
Pidän kyllä työstäni, mutta epäilen, että sairaanhoitajan työstä pitäisin vielä enemmän. Ja pärjään kyllä mainiosti, kiitos vaan. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja tyttokarpanen:
no jos lähihoitajilla on huono palkka niin miks mun vuositulot oli lähelle 30 000, vaikka olin pari kuukautta työtönkin vielä....???
No jos nämä tienaa muut tässä ketjussa jotain 60 000e/v? Kyllä se 2500 on hyvä palkka kuukaudessa ainakin mun mielestäni.
Niin on minustaki jo hyvä palkka tuo. Lähihoitajathan näkyy olevan aivan hyvin palkattuja. Kirvesmiehet sen sijaan ei, ei ainakaan täälä päin, aivan hävyttömän pieni palkka ja kuitenki on raskas fyysinen työ ja riskialtistakin tuon tuosta.
Riippuu mihin vertaa. Se on keskimääräinen palkka mun silmissä, ei hyvä, jos verrataan toisiin.

Se on tietenkin hyvä palkka silleesti, että tuleehan sillä ihan hyvin toimeen.
 
yökkö
mä oon lähihoitaja ja en pahemmin ihmisiä joudu kattelemaan kun oon yökkönä paikassa jossa kaikki nukkuvat :D Minäkään en pidä ihmisistä joten tämä sopii minulle erittäin hyvin ja yötyöstä maksetaankin mukavasti.
 
Nii
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Niin ei varmaan pärjääkään hoitoalalla =) Siks on hyvä, että voi tehdä sellaisia töitä jotka kiinnostaa, joissa voi edetä ja jotka tuntuu hyvältä. Eiks? =)
??

No enköhän mä tuossa just rivienvälistä niin sanonut?
 
Kerttu-Kyllikki
Alkuperäinen kirjoittaja Nii:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Niin ei varmaan pärjääkään hoitoalalla =) Siks on hyvä, että voi tehdä sellaisia töitä jotka kiinnostaa, joissa voi edetä ja jotka tuntuu hyvältä. Eiks? =)
??

No enköhän mä tuossa just rivienvälistä niin sanonut?
Jaa, jos tää mua koskee, niin pärjään oikein hyvin. Mutta kiitos huolenpidosta.
 
Vv
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Riippuu mihin vertaa. Se on keskimääräinen palkka mun silmissä, ei hyvä, jos verrataan toisiin.

Se on tietenkin hyvä palkka silleesti, että tuleehan sillä ihan hyvin toimeen.
Tajuatko sä Neiti ninaTT mitä tarkoittaa keskimääräinen palkka?

Otetaanpa pienoinen otos.

Tienestiti:

1. 1300e/kk
2. 5700e/kk
3. 500e/kk
4. 2500e/kk
5. 1600e/kk
6. 8000e/kk
7. 900e/kk
8. 3400e/kk
9. 2100e/kk
10. 1600e/kk

Näiden ihmisten keskipalkka on n. 2500 (2760e) vaikka osa näistä tienaa todella paljon vähemmän. Keskipalkka ei todellakaan kerro totuutta siittä mitä ihmiset normaalisti kuussa tienaavat!

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vv:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Riippuu mihin vertaa. Se on keskimääräinen palkka mun silmissä, ei hyvä, jos verrataan toisiin.

Se on tietenkin hyvä palkka silleesti, että tuleehan sillä ihan hyvin toimeen.
Tajuatko sä Neiti ninaTT mitä tarkoittaa keskimääräinen palkka?

Otetaanpa pienoinen otos.

Tienestiti:

1. 1300e/kk
2. 5700e/kk
3. 500e/kk
4. 2500e/kk
5. 1600e/kk
6. 8000e/kk
7. 900e/kk
8. 3400e/kk
9. 2100e/kk
10. 1600e/kk

Näiden ihmisten keskipalkka on n. 2500 (2760e) vaikka osa näistä tienaa todella paljon vähemmän. Keskipalkka ei todellakaan kerro totuutta siittä mitä ihmiset normaalisti kuussa tienaavat!
...ja miesten keskipalkka nykyään on vissiin 3100 ?, naisten 2500 tienoolla, eli niistä ku laskis vaiks että 2800 olevan keskipalkka kaikille on lähihoitajan tienestit pienemmät ku keskipalkka, eli arvelisin vastaavan keskimääräisen tallaajan palkkaa.

Kyllä, kiitos, tiedän mitä keskipalkka tarkoittaa ja osaan laskea keskiarvoja, mean, mark & median.
 
Lähihoitaja, kuten muutkin hoita-alan työntekijät, on mun mielestä sellainen kutsumustyö. Sitä kutsumusta mulla ei alalle ole, vaikka hassua sinänsä niin koulutus löytyy.
Ei auta edes hyvä palkka sellaiseen duuniin joka ei nappaa.
Hoitoala kun on mun mielestä niin ihmisläheistä duunia ja ei ois kiva olla itsekään potilaana jos hoitajana on henkilö joka kohtelisi minua kuin jotain esinettä.
 
Nunnuka
Siis palkkatason vuoksi ei kiinnosta kyllä pätkääkään vaikka muuten tykkäisin esim. päiväkodissa työskennellä ja olen ollut vanhainkodilla harjoitteluissa yms.
(no jos kerta tykkään työstä niin miksen ala kouluttautumaan siihen <-joku varmaan kysyy )
niin juuri tuon palkkatason vuoksi.. en tahdo elämääni pienipalkkaisena kituutella, kun on paljon muitakin aloja jossa taloudellisesti pärjää loistavasti.
Aikaisemmin tuolla taas oli ketju jossa manattiin heitä jotka elävät tuilla yms.. mutta oletteko ajatelleet että jotkut voivat tehdä erittäin tärkeää työtä pienipalkkaisuudesta huolimatta ja elää lisäksi tuilla??
 
opiskelija
En haluaisi lh:ksi, jos esim...
- haluaisin korkeaa palkkaa (tosin omassa mittapuussani 3000?/kk on hyvä )
- olisin niin nirppa, että oksentaisin eritteiden takia
- olisin erakko enkä haluaisi olla ihmisten kanssa tekemisissä
- minulle olisi aivan sama, kuka äitiäni/siskoani/minua jne joskus hoitaa ja miten
- haluaisin päteä tutkinnoillani
- en haluaisi olla yhtenä tt:nä moniammatillisesta työryhmästä

Koska en mitään noista ole, opiskelen lh:ksi ;)
 

Yhteistyössä