Keittiönoita
Aivan!Juuri siitä.
Aivan!Juuri siitä.
Eli maalla ei olekaan mukavampaa B)Monissa paikoissa on oikeesti naapuritkin aika hajallaan, ei ole ketään siinä seinän vieressä ja tontit on niin hajallaan että voi olla pitkät välimatkat.
Siitähän koko ajan on ollut kyse, tarvitaan sitä perus arkea, mutta kun monet jättää lapset sen perus arjen ulkopuolelle koska se on vanhemmille helpompaa. Eli nyt päästiin asian ytimeen
Mä aloin kulkea joskus 12-vuotiaana itsenäisesti harrastukseen niin että juna-asemalta mulle näytettiin kerran bussireitti millä menen, ja sen jälkeen kuljin itsenäisesti. Musta se oli upea suuri seikkailu ja olin kauhean ylpeä kun saan mennä yksin ja iloinen itsenäisyydestäni ja siitä kun oon iso ja osaanAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22098153:Monasti kuskaamiseen sorrutaan ihan sen vuoksi, että sillä säästetään aikaa. Se on nopeaa ja vaivatonta, kun harkkakamat voi heittää auton takakonttiin ja surauttaa pihasta urheiluhallin pihaan. Ja lasta ei oikein voi päästää julkisilla yksin liikkumaan ennenkuin lapsen kanssa on sitä ehditty riittävän paljon harjoitella. Lapsen pitää myös tuntea ympäristöä niin hyvin, että jos bussikuski ei pysähdykään sillä pysäkillä, missä lapsen olisi pitänyt jäädä pois, niin lapsen pitää osata seuraavalta pysäkiltä tulla takaisinpäin. Jos sieltä suunnasta ei ole koskaan tarvinnut kulkea, niin alue on lapselle vieras.
Just selitin omalle 6½-vuotiaalle tuonAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22098153:lasta ei oikein voi päästää julkisilla yksin liikkumaan ennenkuin lapsen kanssa on sitä ehditty riittävän paljon harjoitella. Lapsen pitää myös tuntea ympäristöä niin hyvin, että jos bussikuski ei pysähdykään sillä pysäkillä, missä lapsen olisi pitänyt jäädä pois, niin lapsen pitää osata seuraavalta pysäkiltä tulla takaisinpäin. Jos sieltä suunnasta ei ole koskaan tarvinnut kulkea, niin alue on lapselle vieras.
Mun esikoinen alkoi kulkea 9-vuotiaana :ashamed: Mutta minkäs teet, kun kuvataidekoulu alkoi klo 16 ja mä olin siihen kellonaikaan vasta pistämässä poliklinikan ovia lukkoon. Onneksi lapsen harkkamatka ei sentään ollut minnekään Helsingin keskustaan ja reitti oli tuttu, koska sitä reittiä bussilla oli kuljettu yhdessä jo vuosia.Mä aloin kulkea joskus 12-vuotiaana itsenäisesti harrastukseen niin että juna-asemalta mulle näytettiin kerran bussireitti millä menen, ja sen jälkeen kuljin itsenäisesti. Musta se oli upea suuri seikkailu ja olin kauhean ylpeä kun saan mennä yksin ja iloinen itsenäisyydestäni ja siitä kun oon iso ja osaan
Hienoa Mutta toi on just sitä, missä moni muu äiti olisi hypännyt auton rattiin ja kuskannut lapsensa oikeaan paikkaan.Just selitin omalle 6½-vuotiaalle tuon
Hän osasi myös maanantaina hienosti tulla bussilla keskustaan yksin, vaikkei koskaan aikaisemmin ole mennyt koulusta muualle kuin kotiin (keskustaan mennään eri bussilla). Ja tänä aamuna osasi kävellä aikaisemmalle pysäkille, koska pyysin menemään sinne (bussi on meidän pysäkin kohdalla jo tupaten täynnä ja toissapäivänä kaikki eivät mahtuneet kyytiin) vaikkei koskaan olla menty sieltä pysäkiltä.
On se viksu :xmas:
Mun harrastus alkoi vasta tuossa vaiheessa pyöriä niihin aikoihin Mutta voin lohduttaa että kuljin kyllä kaverin kanssa stadiin shoppailemaan jo jokunen vuosi aikaisemmin, siellä pyörittiin monta tuntia ja tultiin junalla johonkin mistä vanhemmat kävi poimimassa Ei siis asuttu bussiyhteyksien päässä.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22098202:Mun esikoinen alkoi kulkea 9-vuotiaana :ashamed: Mutta minkäs teet, kun kuvataidekoulu alkoi klo 16 ja mä olin siihen kellonaikaan vasta pistämässä poliklinikan ovia lukkoon. Onneksi lapsen harkkamatka ei sentään ollut minnekään Helsingin keskustaan ja reitti oli tuttu, koska sitä reittiä bussilla oli kuljettu yhdessä jo vuosia.
Niinpä. Sulla on hyvin koulutettu jälkeläinen AnatoliaAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22098209:Hienoa Mutta toi on just sitä, missä moni muu äiti olisi hypännyt auton rattiin ja kuskannut lapsensa oikeaan paikkaan.
Niinpä.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22098209:Hienoa Mutta toi on just sitä, missä moni muu äiti olisi hypännyt auton rattiin ja kuskannut lapsensa oikeaan paikkaan.
Ei kun jälkeläisellä on laiska äiti, joka ei todellakaan jaksa lähteä keskustasta tytön koululle lastaan vastaan, eikä tykkää ajaa autoakaanNiinpä. Sulla on hyvin koulutettu jälkeläinen Anatolia
Tietenkin se vähän hirvittää. Hetken päästä kuitenkin jo helpottaa. Sitten tytöllesi tuleekin tarve päästä taas jonnekin muualle ja taas sua hirvittää. Ja tätä jatkuu ja jatkuu. Eikä se lopu edes siihen, kun lapsi muuttaa omilleen....sitten se vasta hirvittääkin, kun nuori päättää lähteä reppumatkalle Nepaliin tai täräyttää hirmumyrskyn keskelle MeksikoonNiinpä.
Joillakin ei samanikäiset saa vielä edes kotipihassa olla yksin. On tietty kovin erilaisia asuinympäristöjä, mutta on myös ihan liian ylihuolehtivaisia vanhempia.
Vaikka kyllähän mua aina edes pikkuriikkisen hirvittää, kun tyttö menee bussilla yksin jonnekin (kaverille, kouluun, tms). Pyydän aina soittamaan kun on perillä
Hassua muuten ettei kännykät ilmeisesti saa vanhempia luottamaan yhtään siihen että lapsen saa tarvittaessa kiinni ja pystyy seuraamaan missä tämä menee, kun tosiaan tuntuu että kovin tiukaksi on monilla mennyt sääntely miten lapsi saa liikkua edes omassa pihassa tai naapurissa kaverilla.Niinpä.
Joillakin ei samanikäiset saa vielä edes kotipihassa olla yksin. On tietty kovin erilaisia asuinympäristöjä, mutta on myös ihan liian ylihuolehtivaisia vanhempia.
Vaikka kyllähän mua aina edes pikkuriikkisen hirvittää, kun tyttö menee bussilla yksin jonnekin (kaverille, kouluun, tms). Pyydän aina soittamaan kun on perillä
No mutta lapsukainen kiittää pidemmän päälle, vaikka laiskana teininä se varmaan toivois että olisit niin ylihuolehtiva että kuskaisit joka paikkaan, ainakin mitä omaa teiniaikaa muistelee, ei olis ikinä jaksanut kulkea julkisilla mihinkään jos olisi helpommalla päässytEi kun jälkeläisellä on laiska äiti, joka ei todellakaan jaksa lähteä keskustasta tytön koululle lastaan vastaan, eikä tykkää ajaa autoakaan
Siihen pyritään . Että lapset kasvaisi sellaisiksi, jotka lähtee reppureissuille, vaihto-oppilaaksi, au pairiksi, maailmalle! Toisin sanoen toivon, että lapset tulevat äitiinsä ja enoonsa (isäänsäkin; kyllä tämäkin nuorena pois kotiseudulta lähti, olosuhteiden pakosta ei vaan voinut maailmalla matkustaa).Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22098240:Tietenkin se vähän hirvittää. Hetken päästä kuitenkin jo helpottaa. Sitten tytöllesi tuleekin tarve päästä taas jonnekin muualle ja taas sua hirvittää. Ja tätä jatkuu ja jatkuu. Eikä se lopu edes siihen, kun lapsi muuttaa omilleen....sitten se vasta hirvittääkin, kun nuori päättää lähteä reppumatkalle Nepaliin tai täräyttää hirmumyrskyn keskelle Meksikoon
hohhoijaa. joko olet tälle illalle kehunut itseäsi tarpeeksi vai onko kiintiö vielä täyttymättä?Siihen pyritään . Että lapset kasvaisi sellaisiksi, jotka lähtee reppureissuille, vaihto-oppilaaksi, au pairiksi, maailmalle! Toisin sanoen toivon, että lapset tulevat äitiinsä ja enoonsa (isäänsäkin; kyllä tämäkin nuorena pois kotiseudulta lähti, olosuhteiden pakosta ei vaan voinut maailmalla matkustaa).
Pojan päiväkodin täti sanoi, kun hänen nuorimmaisensakin lähti rapakon taa, että "siihen me heidät halusimme kasvattaakin; rohkeasti kokeilemaan siipiään". Minusta se oli hyvin sanottu. Vaikka tottakai äiti kyynelehti silloinkin
Sama tavoite oli mullakin Ja näköjään onnistuin....vammastaan huolimatta esikoinen reissaa yksin niin Kauko-Itään, Eurooppaan kuin Etelä-Amerikkaankin. Kuopus alkaa kohta tehdä samaa, kunhan saa rahat kasaan.Siihen pyritään . Että lapset kasvaisi sellaisiksi, jotka lähtee reppureissuille, vaihto-oppilaaksi, au pairiksi, maailmalle! Toisin sanoen toivon, että lapset tulevat äitiinsä ja enoonsa (isäänsäkin; kyllä tämäkin nuorena pois kotiseudulta lähti, olosuhteiden pakosta ei vaan voinut maailmalla matkustaa).
Pojan päiväkodin täti sanoi, kun hänen nuorimmaisensakin lähti rapakon taa, että "siihen me heidät halusimme kasvattaakin; rohkeasti kokeilemaan siipiään". Minusta se oli hyvin sanottu. Vaikka tottakai äiti kyynelehti silloinkin
Me kuopuksen kummitädin kanssa haaveillaan jo siitä, että parin vuoden päästä voidaan ottaa reppumme ja muksumme, ja lähteä road tripille jonnekin päin Eurooppaa. Mikäs sen mukavampaaAlkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22098275:Sama tavoite oli mullakin Ja näköjään onnistuin....vammastaan huolimatta esikoinen reissaa yksin niin Kauko-Itään, Eurooppaan kuin Etelä-Amerikkaankin. Kuopus alkaa kohta tehdä samaa, kunhan saa rahat kasaan.
Kuullostaa hyvältä. Mä olin nuorena liian arka lähteäkseni maailmalle. Tosin siihen aikaan kielitaitokaan ei ollut yhtä hyvä kuin tämän päivän nuorilla. Jälkeenpäin mua on asia joskus harmittanut, mutta täytyy paikata tilanne vanhoilla päivillä Omille lapsilleni olen halunnut sen verran rohkeutta, että uskaltavat pakata kamat reppuun ja lähteä vaikka pariksi vuodeksi ulkomaille töihin, jos kotimaasta ei töitä löydy tai muuten vaan haluaa vaihtelua.Me kuopuksen kummitädin kanssa haaveillaan jo siitä, että parin vuoden päästä voidaan ottaa reppumme ja muksumme, ja lähteä road tripille jonnekin päin Eurooppaa. Mikäs sen mukavampaa
Minä kun oon aina tykännyt mennä, ja jotenkin sitä haluaa lapsistaan samanlaisia tässä suhteessa kun itsekin on.
Mukavalta kuulostavia ajatuksia teillä - siitä vaan reppu selässä maailmalle, suosittelen!Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22098298:Kuullostaa hyvältä. Mä olin nuorena liian arka lähteäkseni maailmalle. Tosin siihen aikaan kielitaitokaan ei ollut yhtä hyvä kuin tämän päivän nuorilla. Jälkeenpäin mua on asia joskus harmittanut, mutta täytyy paikata tilanne vanhoilla päivillä Omille lapsilleni olen halunnut sen verran rohkeutta, että uskaltavat pakata kamat reppuun ja lähteä vaikka pariksi vuodeksi ulkomaille töihin, jos kotimaasta ei töitä löydy tai muuten vaan haluaa vaihtelua.