Miksi en laihdu?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja punksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

punksi

Vieras
Aloitin salilla käynnin kuukausi sitten. Käyn siellä noin 3-5 kertaa viikkoon. Pääasiallisesti juoksumatolla reipasta kävelyä 30min ja pieniä hölkkäpätkiä. Toisina päivinä lihaskuntoa ja juoksumatolla 15-20min.

Paino ei kuitenkaan ole laskenut (jos omaan vaakaan on luottaminen) YHTÄÄN!!
Ei siis oikeasti kilon kiloa!!

Mitä ihmettä teen väärin?! Syön päivässä yhden proteiinirahkan salin jälkeen ja iltapäivällä kaksi leipää keiju-levitteellä ja edam-juustolla maitokahvin kanssa. Siinä syömisetkin.

Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta, mahtaako tämä vaikuttaa asiaan vai mikä ihme on ettei paino laske?!

Ennen saliharrastusta olin tosi laiska liikkumaan, siis tosi laiska. Eli liikunta on lisääntynyt varmaan ihan älyttömästi entisen sohvaperunan sijaan.

Mutta ei, paino ei laske.. :(( Nyt iskee jo masennus kun kaverit jotka salia myös harrastaneet kk/puolitoista kehuvat 6-8kg painon pudotuksillaan. Minä joudun aina vaan toteamaan että ei kiloakaan... :,(

Onko ruokavaliossasi mielestäsi ravintoaineet kohdillaan? Onko ruokarytmisi säännöllinen, 5 ateriaa päivässä, jotta aineenvaihdunta toimisi?

Onko sinulla lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan?

Syö! Ei tuollaisella syömättömyydellä saa kuin elimistön pitämään entistä tiukemmin kiinni siitä vähästä mitä saa. Ja jos kilpirauhasen kanssa ongelmia, niin ilmeisesti asia on jo hoidossa?

Kyllä kunnon ateriarytmi pitäisi olla, eli ainakin 4-5 pientä ateriaa päivässä. Vähintään 2 litraa vettä päivässä. Välttämättömiä rasvoja on syötävä, jos haluaa laihtua. Ei kroppa kunnolla päästä irti rasvastaan, jos ei saa vaihtokauppana hyviä rasvoja. Eli esim. oliiviöljy, avokado, pähkinät jne.

Joo kilpirauhaseen on lääkitys. Enkä juo mitään sokeripitosta juotavaa, pelkkää vettä.
Eli syömistä lisää? Riittäisikö noiden minievästeni lisäksi yksi lämmin ateria päivään? Vai onko todella alettava kellon kanssa syömään tasan muutaman tunnin välein?

Oo miten tyhmältä nyt tuntuu kaikki rehkiminen ja vähät ruuat turhaan :(

Puoli tuntia kävelyä ei kuluta vielä hirveästi kaloreita. Eli tehokkaampaa treeniä vaan kehiin ja pidempiä aikoja. Toi syömisjuttu taitaa olla huono provo. Ei kukaan elä yhdellä rahkalla ja kahdella leivällä. Kunnon ruokaa siis ja kovempaa treeniä.

Kyllä kunnon ateriarytmi pitäisi olla, eli ainakin 4-5 pientä ateriaa päivässä. Vähintään 2 litraa vettä päivässä. Välttämättömiä rasvoja on syötävä, jos haluaa laihtua. Ei kroppa kunnolla päästä irti rasvastaan, jos ei saa vaihtokauppana hyviä rasvoja. Eli esim. oliiviöljy, avokado, pähkinät jne.

Kyllähän se kroppa keskimäärin laihtuu jos syö vähemmän kuin kuluttaa, riippumatta siitä mistä ne kalorit tulee. Säästöliekki voi HIDASTAA laihdutusta HIEMAN, mutta ei se sitä pysäytä. Muutenhan esim. VLCD-dieetit tai anoreksia ei varsinaisesti toimis ;)

AP:lla on tietty eri asia sikäli, että on kilpparihäikkää. Tuntuu tuo ruoka- ja kuntoilumäärä silti uskomattomalta, heikompi ihminen ei tuohon pystyisi. Eikä siinä mitään järkeäkään kyllä ole.

Syö kunnon ruokaa ja treenaa kovemmin. Eihän tuossa sun "laihduttamisessa" ole mitään järkeä. Miksi sä laihdutat? Terveemmäksi et nimittäin ainakaan tule tuollaisella syömisellä. Missä se kaikista tärkein ruokavalion osa eli kasvikset? Olet ilmeisesti kuunnellut salirhimujen juttuja proteiinista ja nyt kuvittelet, että se riittää. Sulla on kaikki perusjutut niin hukassa, että suosittelen, että käyt ravitsemusterapeutilla ja personal trainerilla hakemassa kunnon ohjeet tai ainakin luet itse kirjoja asiasta.

Eikä toisaalta tuossa ole muutenkaan järkeä, koska tuskin ap koko loppu ikäänsä tulee elämään rahkalla ja leivällä. Parempi olisi alusta asti tehdä sellaisen elämänmuutos, jonka kanssa voi elää huoletta jatkossakin.

Eväät ei ole provo.. Niillä olen koettanu kitkuttaa.. Olen siis näköjään täysin hukassa ja hakoteillä tämän laihduttamiseni kanssa. Siksipä täältä neuvoa kysyinkin kun osaatte auttaa. Kiitos siitä. Ja kiitos vaan "morkkaamisesta".. En voi asioita tietää ennenkuin kysyn.

Ja mitä tulee tuohon että puolen tunnin kävely ei riitä, teen toki kokoajan raskaampaa, jaksamiseni mukaan. Niinkuin sanoin olen ollut todella paha sohvapottu enkä liikkunut pätkääkään. Siksi en jaksa vielä sen suurempia spurtteja tai "maratonia" matolla vetää. Pikkuhiljaa olen päässyt löntystely vauhdista tuohon reippaaseen kävelyyn ja muutamaan hölkkä pätkään. Minulla on siis hyvin pitkä tie edessä että jaksaisin edes hölkätä tuon puolituntisen.

Ylipainoni sai minut viimein liikkumaan (162cm/82kg) joten koetan nyt tehdä vaan parhaani..

Suosittelen vaikka ravitsemusterapeutti Patrik Borgin kirjoja. Tsekkaa hänen blogi vaikka ensin. Hän on kirjoittanut paljon järkevästä ja rennosta laihtumisesta. Sellaisesta joka ei ole kituuttamista vaan rentoa ja tehokasta. Hänen opeillaan laihtuu hitaasti mutta pysyvästi. Laihduttamisessa muutenkin tärkeintä on ruokavalio, pelkällä liikunalla ei laihdu, se voi vaan tukea laihtumista ja tietenkin on muuten terveyden kannalta hyvä.

Joo kilpirauhaseen on lääkitys. Enkä juo mitään sokeripitosta juotavaa, pelkkää vettä.
Eli syömistä lisää? Riittäisikö noiden minievästeni lisäksi yksi lämmin ateria päivään? Vai onko todella alettava kellon kanssa syömään tasan muutaman tunnin välein?

Oo miten tyhmältä nyt tuntuu kaikki rehkiminen ja vähät ruuat turhaan :(

Ensinnäkin jos haluat painonpudotukseen tuloksia niin ensimmäinen on monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, johon kuuluu kaksilämmintä ateriaa, ravitseva aamiainen, sekä väli- ja iltapalat. Sen lisäksi vettä vähintään kaksi litraa päivässä, mieluummin jopa enemmänkin.
Liikuntaa myös enemmän. Puolen tunnin kävely ei auta asian kanssa juurikaan, vaan onko esim salillasi mahdollisuus ryhmäliikuntoihin? Myös vapaalla salilla kunnon treeniohjelma olisi hyvä olla.

Kun kysyt, että pitääkö alkaa kellon tarkkuudella syömään, niin kyllä! Kolmen tunnin välein syötävä jotta aineenvaihdunta pysyy aktiivisena kokoajan. Ja aamusta kun nouset ylös niin ensimmäisenä vähintään 3 dl kylmää vettä tyhjään vatsaan. Sillä aineenvaihdunnan saa käyntiin.

Millaisia lihaskuntotreenisi ovat?

Ja kiitos vaan "morkkaamisesta".. En voi asioita tietää ennenkuin kysyn.

Voit todellakin tietää perusasiat, ennenkuin kysyt. Johan siitä puhuttiin peruskoulussakin, että säännöllinen ateriarytmi on tärkeä, jotta aineenvaihdunta toimisi. Saatikka jos olet yhtäkään artikkelia aiheesta koskaan vaivaantunut lukemaan tai edes jakson verran esim Juttaa telkkarista katsonut. Älä sysää vastuuta onnistumisestasi muille, ota itse vastuu ja asioista selvää.

[QUOTE="pUlla";29693548]Ensinnäkin jos haluat painonpudotukseen tuloksia niin ensimmäinen on monipuolinen ja terveellinen ruokavalio, johon kuuluu kaksilämmintä ateriaa, ravitseva aamiainen, sekä väli- ja iltapalat. Sen lisäksi vettä vähintään kaksi litraa päivässä, mieluummin jopa enemmänkin.
Liikuntaa myös enemmän. Puolen tunnin kävely ei auta asian kanssa juurikaan, vaan onko esim salillasi mahdollisuus ryhmäliikuntoihin? Myös vapaalla salilla kunnon treeniohjelma olisi hyvä olla.

Kun kysyt, että pitääkö alkaa kellon tarkkuudella syömään, niin kyllä! Kolmen tunnin välein syötävä jotta aineenvaihdunta pysyy aktiivisena kokoajan. Ja aamusta kun nouset ylös niin ensimmäisenä vähintään 3 dl kylmää vettä tyhjään vatsaan. Sillä aineenvaihdunnan saa käyntiin.

Millaisia lihaskuntotreenisi ovat?[/QUOTE]

Ei ole mikään pakko syödä kolmen tunnin välein. Tärkeintä on löytää sellainen itselle sopiva ateriarytmi ja ruokailutavat, joita jaksaa noudattaa loppuelämän. Jos itselle on vaikeaa syödä kolmen tunnin välein niin et syö, muutenkin voi laihtua. Tärkeää on kuitenkin syödä monta kertaa päivässä.

[QUOTE="Mappe";29693412]Syö! Ei tuollaisella syömättömyydellä saa kuin elimistön pitämään entistä tiukemmin kiinni siitä vähästä mitä saa. Ja jos kilpirauhasen kanssa ongelmia, niin ilmeisesti asia on jo hoidossa?[/QUOTE]

Vaikka kuinka olisi kroppa säästöliekillä, niin kaksi palaa leipää ja yksi rahka päivässä laihduttaa, aivan varmasti.
Ei se tietenkään ole terveellistä, mutta ei se vain ole mahdollista etteikö gramman grammaa lähtisi jos oikeasti syö vain kaksi ruispalaa ja yhden rahkan päivässä kuukauden ajan.

Vaikka kuinka olisi kroppa säästöliekillä, niin kaksi palaa leipää ja yksi rahka päivässä laihduttaa, aivan varmasti.
Ei se tietenkään ole terveellistä, mutta ei se vain ole mahdollista etteikö gramman grammaa lähtisi jos oikeasti syö vain kaksi ruispalaa ja yhden rahkan päivässä kuukauden ajan.

En tiedä voiko tuo kilpirauhasongelma vaikuttaa tähän, että ei silti laihdu? Mutta todennäköisesti ap ei oikeasti ole kuukautta syönyt noin, kyllä alkaisi jo olossa tuntumaan.

Eikä toisaalta tuossa ole muutenkaan järkeä, koska tuskin ap koko loppu ikäänsä tulee elämään rahkalla ja leivällä. Parempi olisi alusta asti tehdä sellaisen elämänmuutos, jonka kanssa voi elää huoletta jatkossakin.

Näin juuri, itse olen opetellut uusia elämäntapoja vuoden. Oikeanlaisen ruokavalion opettelun ja liikunnan lisääminen. Kusee heti alkuunsa tuollaiset kitudieetit.

Onko kilpirauhasen hoito tasapainossa? Monet vajaatoiminnasta kärsivät eivät pysty laihduttamaan, ellei kilpirauhanen ole hoidollisesti kunnossa. Syötkö thyroksinia? Onko se riittävä? Monet vajaatoimintalaiset saavat paremman avun armour thyroidista, joka on kilpirauhasen vajaatoiminnan ensimmäinen lääke ja toimii thyroksia paremmin.

Yhteistyössä