Miksi eivät päiväkodissa leivo?

• Viestiketjun aloittaja "kaarina"
  • Ensimmäinen viesti
Liekkiö
Täällä ovat alkaneet kokoamaan omaa keittokirjaakin. Tekevät leipomuksia joka toinen viikko ja toisella viikolla sitten pirtelöitä, jugurttijuomia ym.
Kyseessä on tosin pienryhmä, joten ohjaajilla on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia tehdä erijuttuja lasten kanssa.

jaaa
Miksei monetkaan leivo kotona?

Pk-ryhmässä on tosissaan melkoinen määrä lapsia yhtä hoitajaa kohti, paljon helpompi leipoa kotona. Meidän päiväkodissa leipovat ehkä 1-3 kertaa vuodessa mikä on ihan kiva homma. Toisaalta meillä leivotaan noin monta kertaa viikossa, eli mun lapset saavat tätä virikettä muutenkin.

Mun kaverii taas valittaa kun päiväkodissa ei leivota koskaan ja kun ehdotan että leipoisivat kotona niin se on niin hirveän hankalaa ja työlästä ja lapsikin vaan sotkee. Juupa juu.

"hanna"
Päiväkoti kohtaista.

oman lapseni päiväkodissa leivotaan pullia.
tosin isojen ryhmien takia siellä keittiöhenkilöt tekee taikinan ja lapset saa siitä pyöritellä parit pullat.
omasta lapsestani tämä on ollut

tänä vuonna EI vielä Ole ollut, isänpäiväksi tekevät pullia, jouluna, isovanhempien päivänä ja äitienpäiväksi

"anni"
meidän lasten entisessä päiväkodissa leivottiin tosi paljon, paistettiin nakkeja kaakeliuuneissa (aivan mahtavaa :) ) mutta nykyisessä ei ole omaa keittiötä. toisekseen jotkut lapsista ei voisi leipoa varmaan allergioiden takia...

"..."
Kyllä täälläpäin leipovat. Nyt on kylläkin jo esikoulussa, siellä 5- ja 6-vuotiaat samassa. Heidät on käsittääkseni jaettu 3 pienempään ryhmään ja kukin ryhmä vuorollaan leipoo, kerran viikossa on leivontapäivä ja tuovat ohjeet kotiin. :) Aika mukavaa kyllä. :)

*v*
No kun meillä on tuo keittiö ulkoistettu. Eli jos haluttais leipoa pk:n henkilökunta kävisi ostamassa leivontatarpeet jollain rahalla??? Maksuosoitusta ei taida kaupunki antaa lähikauppaan. Uunin käyttö on hankalaa: päiväkodin keittiön uunissa valmistetaan ruuat ja välipalat. eli uuni on useimmin varattu. Lisäksi meillä on niin iso päiväkoti, että keittiö on kaukana lapsiryhmässä, eikä me voida määrätä keittäjää vahtimaan leipomuksia.
Ja se hygieniajuttu. Miettikää itse kuinka monta lasta pystyisitte ohjaamaan ja valvomaan, ettei ne kaiva nenää ja nuole leivontavälineitä? En kyllä itse söisi niitä leipomuksia.
Tässäpä muutama syy miks meillä leivotaan kerran vuodessa: pipareita.

"Jenis"
Jaa, kyllä meidän päiväkodissa leivotaan. Varmaan ihan yhtä hygieenisesti kuin itse kunkin palstamamman kodissakin. Viimeksi leipoivat marjapiirakkaa (poimivat itse marjat), sitä edellisellä kerralla sämpylöitä vanhempainiltaan. En nyt ihan äkkiseltään näe mikä ongelma tuossa on, tekeväthän he pienryhmissä paljon muutakin vuoden mittaan.

akava
Kyllä meidän pk:ssa leivotaan. Ja toivottavasti ei mitkään joutavat sokerivouhotukset pilaa sitä. Ja höpöhöpöä nuobhygienia jutut ja räkä! Ei ne kaikki 21 leivo kerralla. Aikuinen pesee kädet niiden kanssa jotka seuraavaksi leipovat ja kyllä siinä pöydän ympärillä pystyy valvomaan ettei kukaan räkää sinne pullaansa laita... Ihanaa kun jossain leivotaan viikoittain. Viitseliästä hlökuntaa!

"äeti"
meidän päiväkodissa ainakin leipovat. Tällä viikolla viimeksi olivat leiponeet mustikka- ja puolukkamuffinsseja lasten itsepoimituista marjoista, heillä oli niitä silloin leipomispäivänä välipalalla ja meille vanhemmille niitä tarjottiin yhteisessä toimintaillassa :)

"Mie"
No kyllä ne sormet menee suuhun ja nenään siinä leivonnan aikana aika helposti, vaikka leipojina olisi vain kaksi lasta ja kädet kuinka pesty ennen leivontaa. Onneksi leivonnaisia ei ole pakko itse syödä ;). Onhan se puuha lapsista kivaa kuitenkin.

akava
No voi kamalaa. Kyllä ne aivastelee ja räkii leluihin yms. Tai ruokaa ottaessa tauti leviää tms. Että ei se leipominen ole se ainoa tilanne. Ja lapsille ne leipomukset maistuvat, vanhempienhan niitä ei tarvitse syödä. Mutta teet niin tai näin niin aina joku murmattaa.

"Jenis"
[QUOTE="Mie";30320749]No kyllä ne sormet menee suuhun ja nenään siinä leivonnan aikana aika helposti, vaikka leipojina olisi vain kaksi lasta ja kädet kuinka pesty ennen leivontaa. Onneksi leivonnaisia ei ole pakko itse syödä ;). Onhan se puuha lapsista kivaa kuitenkin.[/QUOTE]

No voi hyvänen aika. Kai te ne leipomukset paistatte kuitenkin?

Tänään leipoi meillä lapset aamiaisleivät, ja ihan syötiin miehen kanssa kaikki mitä eteen kannettiin. Enkä kyllä kertaakaan kattonu, kävikö ne sormet leipomisen aikana nenässä vai ei - siks meillä ei ehkä olekaan allergioita eikä pipo liian tiukalla? :D

Voihan
Meillä ei ainakaan keskuskeittiöltä kovin mielellään lähetellä mitään leipomistarpeita.
Sieltä saa tinkaamalla tingata, että lähettäisivät edes osan tarvikkeista. Mutta osan kustantaa hoitajat. Ei sekään oikein ole.

Ja te pöpöjä pelkäävät, luuletteko ettei ne pöpöt kuole uunissa? Että sinnittelevät vielä 200 asteisen paiston jälkeenkin hengissä?

akava
Kuinka usein sinä joudut toisten lasten leipomuksia siellä pk:ssa syömään?? Meillä merkitään monesti leivinpaperiin mikä on kenenkin. Ja ehkä 1-2 kertaa vuodessa leivotaan tarjottavaa v.iltaan tai isovanhempien päivään tms ja ei ehkä ihan räkäisimpiä laiteta näitä tarjottavia tekemään.

Yhteistyössä