Miksi ei töihin ikinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annika99
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Annika99

Vieras
Kävin keväämmällä henkilöstöpalveluiden kautta kahdessa haastattelussa ja he lähettivät paperini yritykseen ja pääsin niihin molempiin jatkoon. Toiseen ei talouspuolen työkokemukseni olleet riittävät ja toiseen en syytä tietä miksi en päässyt paikkaan.Siis molempiin valkattiin ensin CV:n perusteella, haastateltiin henk.vuokrausyrityksissä ja valkattiin jatkoon mun paperit asiakasyrityksiin joista mut valittiin haastatteluun.

Sitten sama rulijanssi taas nyt kuukauden sisällä. Kävin erään hank.vuokrausyrityksen kautta vientiassistentin paikasta haastattelussa ja en ilmeisesti päässyt kun en osaa renbursseja tehdä. Sen jälkeen kävin haastattelussa taas erään henk.vuokrausyrityksen kautta yhdessä yrityksessä johon en päässyt töihin taaskaan ja en syytä tiedä. Siis kaikissa neljässä on ollut sama kuvio. Henk.vuokrausyritykset valitsevat minut haastatteluun heille useista hakijoita(Paikat auki mol:in sivuilla), valitsevat heistä minut 3 joukkoon asiakasyritykseen siis joidenka CV:t lähettävät sinne.

Ja lopulta pääsen asiakasyritykseen haastatteluun ja siihen se aina tyssää. ELi pääsen 3 vaihetta läpi ja jään aina toiseksi tai kolmanneksi. Työpaikat vaativia ja olenkin epävarma riittääkö taitoni niihin ja kerronkin kaiken rehellisesti henk.vuokrausyritysten rekrytoijille ja silti lähettävät minun CV:ni yritykseen kolmen joukossa.

En tiedä mikä menee vikaan ja miksi kaikki menee hyvin kolmanteen vaiheeseen asti tosi usein. Siihenkin vaikea päästä. Masentaa ja harmittaa kun niin lähelllä ollut nyt monta kertaa, toki olen hakenut muitakin paikkoja joihin en pääse edes haastatteluun:(

Sitten kävin viime viikolla eräässä suuryrityksessä haastattelussa kesätöitä varten ja eivät valinneet mua sinne. Sinne valittiin joka kolmas jonka valitsivat kymmenistä hakijoista haastatteluun. Työ oli minusta liiankin helppoa koututukseeni ja kokemukseeni nähden, mutta silti en päässyt niihin.

MIkä voi olla vikana? Ikuinen kakkonen tai kolmonenko aina? Mikä voi olla vikana. Tosi rasittavaa ollut ajella koko Varsinais-Suomea ristiin rastiin työhaastatteluissa pitkiäkin matkoja.

Mulla käy samoin ja haluaisin kans muitten mielipiteitä. En myöskään ymmärrä tätä. Olen käynyt monissa haastatteluissa ja päässyt niistä eri vaiheisiin eteenpäin. Please, osaako kukaan ihana ihminen vastata<3

En osaa sanoa mikä mättää. Itsekin olen lopen kyllästynyt hakemaan töitä omalta alalta (toimistotöitä). Viimeiset 10 vuotta yrittänyt löytää jotain vakituista työtä, ja lyhyitä pätkiä vaan saanut. Kyllä sellainen epätoivo on jo iskenyt.

Khisu ja Ninni, toivottavasti kohta saadaan mieluiset ja pitkäaikaiset työpaikat:) Itse en käsitä vaan sitä, että miksi on niin lähellä ollut monta kertaa töihin pääsy, mutta voiko se viimeinen haastattelu mennä huonosti vai mistä johtuu? Itse en huomaa eroa ja en ole jännittänyt yhtään enemmän ja olen ollut samanlainen kuin ekassa haastattelussa. Tietääkö tai epäileekö kukaan jotain syytä tälle;)? Haluaisin ratkaista ongelman niin saisin työpaikan, mutta ei varmaan löydy syytä, mutta jos kuitenkin joku idea löytyisi? Help, auttakee...:)

Sinussa ei luultavasti ole mitään varsinaista vikaa. Paikkoihin on kuitenkin muitakin hakijoita ja joka kerta käynyt niin, että yksi niistä muista hakijoista on ollut työnantajan mielestä parempi valinta kuin sinä. Oletko kokeillut laittaa avoimia hakemuksia yrityksiin? Siis sellaisiin, jotka eivät ole ilmoittaneet mistään avoinna olevasta paikasta? Mä olen itse saanut työpaikkoja siten ja myös meille viimeksi palkattu tuli juuri tällä tavalla. Ei rekrytointiprosessia vaan sopivan tuntuinen henkilö otti itse yhteyttä ja me sitten mietittiin, että oikeastaan meillähän voisi olla tälle kaverille töitä, kun vähän järjestellään omiamme.

1. vinkki: Niin vaivaannuttavaa kuin se saattakin olla, sinulla on oikeus tietää miksi sinua ei valittu. Eli ei kun yhteydenottoa, jos ei perusteita heti kerrota.
2. Osaat ilmeisesti kirjoittaa hyvän hakemuksen. Ole tyytyväinen siihen. :)

Se miksi sinua ei valita loppujen lopuksi, siihen voi olla eri syitä. Voi olla, että muut hakijat ovat epäpäteviä ja kaikki pätevät otetaan haastatteluun. Voi olla, että tosiasiassa paikka on jo katsottu valmiiksi jollekin, jolloin hakuprosessi on lähinnä muodollisuus. Voi olla, että olet haastattelussa "huono" -tähän auttaa kokemus ja näitä asioita voi myös harjoitella. Sit voi olla myös, että olet liian rehellinen. Ens kerralla et luettele kaikkea mitä et osaa vaan vain ne, jota osaat! Jos suoraan kysytään, sanot, ettei asia ole kovin tuttu, mutta olet nopea ja kiinnostunut oppimaan.

Jotenkin kuulostaisi, että epävarmuus näkyy sinusta haastattelussa, joten haastatttelukokemuksen myötä asia toivottavasti korjaantuu. Pitää vaan yrittää psyykata itsensä.

Sainpa sulta todella perusteellisen vastauksen ja siinä olevat asiat ovat varmasti syinä ettei minua vallita. Ainoa mitä en ymmärrä on se, että ensimmäinen haastattelu noissa kaikissa on mennyt niin hyvin, että olen päässyt jatkohaastatteluun asiakasyritykseen ja kuulemma vain harva päässyt jatkoon ekasta haastattelusta. Siksi en ymmärrä kun kuulemma ne menneet hyvin, mutta en silti pääse ikinä loppuun eli saa työpaikkaa. Ja päteviä hakijoita ollut kuulemma useita siis henkilöstövuokrausyrityksessä haastattelussa kyseisiä työpaikkoja varten, mutta ovat valinneet kuulemma vain 3 joita suosittelevat asiakasyrityksille koska muuten kuulemma liikaa ehdokkaita ja asiakas ei osaa päättää. Olen lähetellyt paljon avoimia hakemuksia yrityksiin, mutta ei vielä ole tärpännyt, mutta nuorempana pääsin sitä kautta erääseen työpaikkaan joten varmasti hyvä keino jos vaan aktiivinen työhönottaja ja avoin työpaikka:)

Mulle tuli vielä mieleeni, että onko sulla miten hyvä ihmistuntemus? Osaatko tulkita ilmeitä, eleitä, kehonkieltä? Ajan takaa sitä, että samanlaisiin työtehtäviinkin voi haastattelijoina olla hyvin erilaiset ihmiset. Toisessa paikassa haastattelijaan tekee vaikutuksen "rento ja reipas" hakija, toisessa taas haastattelija arvostaa enemmän asiallisuutta ja jämäkkyyttä. Jos toimit haastattelussa "oikeinpäin", voit saada molemmat paikat, ja jos taas "väärinpäin", et saa kumpaakaan.

Kiitos taas sulle keittiönoita. Olet ollut todella avulias tähän asiaani liittyen. Varmasti tuo juuri pitää paikkansa ja pitäisi miettiä enemmän miten vastailen eri tilanteissa. Sulta olen saanut todella hyviä ohjeita ja vinkkejä työnhakuun liittyen. Harmittaa vaan kun mun työtaidot menee hukkaan ja ruostuu jos en saa koulutustani vastaavaaa työtä pikaisesti. Osuit varmasti naulan kantaan. Yleensä laskelmoin aika tarkoin mitä sanon ja mitä en sano, mutta mun isä neuvoi olemaan rehellinen haastatteluissa ja varmaan otin neuvon liian kirjaimellisesti. Vai mitä:)?

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26235127:
Kiitos taas sulle keittiönoita. Olet ollut todella avulias tähän asiaani liittyen. Varmasti tuo juuri pitää paikkansa ja pitäisi miettiä enemmän miten vastailen eri tilanteissa. Sulta olen saanut todella hyviä ohjeita ja vinkkejä työnhakuun liittyen. Harmittaa vaan kun mun työtaidot menee hukkaan ja ruostuu jos en saa koulutustani vastaavaaa työtä pikaisesti. Osuit varmasti naulan kantaan. Yleensä laskelmoin aika tarkoin mitä sanon ja mitä en sano, mutta mun isä neuvoi olemaan rehellinen haastatteluissa ja varmaan otin neuvon liian kirjaimellisesti. Vai mitä:)?
Isäsi on oikeassa eli kannattaa olla rehellinen. Mutta asiat voi esittää monella tavalla. On oikeastaan aika mahdotonta sanoa, milloin pitäisi sanoa milläkin tavalla, koska pitäisi nähdä se haastattelija ensin. Mä kiinnitän huomiotani usein ihan pieniin asioihin. Esim jos haastattelija on mies, jolla on kauluspaita päällä, katson onko paidan ylin nappi auki. Jos on, suhtaudun tilanteeseen hieman rennommin. Jos haastattelijalla on lisäksi suorien housujen sijasta farkut, suhtaudun vieläkin rennommin. Naispuolisissa kiinnitän huomioni siihen, miten huoliteltu henkilö on. Jos jakaus ei ole ihan suorassa ja tukkakin vähän pörrössä, henkilö tuskin on mikään aivan mahdoton pilkunn***ija. Istuuko haastattelija rennosti vai selkä suorana. Naputteleeko kynällä tai sormenpäillä hermostuneesti pöytää tai vilkuileeko kelloa. Jos näin, niin haastattelijalla on luultavasti kiire ja silloin lyhyt ja ytimekäs tapa esittää asiat osuu varmimmin nappiin. Hymyyn voi aina vastata hymyllä. Mutta se on niin tapauskohtaista, että mitään takuuvarmoja neuvoja ei pysty antamaan.

Itsekin yritän kiinnittää huomiota miten haastattelija on pukeutunut tai miten huolitellusti esiintyy, mutta mieleeni ei ole tullut kiinnittää huomiota paidan nappeihin tai hiuksiin. Kiiitos tärkeistä vinkeistä asiaan liittyen. Psykologiasta tosin sin lukiossa vitosin vaikka en lukenutkaan koko ainetta paljon ollenkaan, joten skarpattavaa löytyy todella paljon vai mitä:)? Saanko kysyä, että missä päin Suomea vaikutat:)?

Niin ja vielä sellainen asia.... tällä hetkellä lähes kaikkiin työpaikkoihin on hakijoita. Hakijoita on enemmän kuin työpaikkoja, joten on selvää, että työnhakijat laittavat hakemuksiaan useisiin eri paikkoihin. Työnantajat eivät kuitenkaan haluaisi käydä rekrytointiprosessia läpi uudestaan ja uudestaan vain sen vuoksi, että valitulle hakijalle paikka ei ollutkaan se nro 1 vaan hakija jatkaa edelleen mieluisamman paikan hakemista. Ja irtisanoo itsensä heti, kun mieluisamman paikan saa. Sun pitäisi siis saada haastattelija vakuuttumaan siitä, että haluaisit juuri tämän paikan. Että tämä paikka on juuri se sun nro 1. Käy ennen työhaastattelua kyseisen yrityksen kotisivuilla ja mieti, millaisia ko yritystä koskevia kysymyksiä voisit haastattelijalle esittää. "Hilavitkutin Oy:n nettisivuilla oli maininta, että......" kertoo haastattelijalle, että olet jo jonkin verran ottanut yrityksestä selvää ja olet oikeasti kiinnostunut ko yrityksestä. Et siis ole kiinnostunut pelkästään siitä, että saisit töitä, vaan myös siitä, millaisesta yrityksestä saisit töitä. Ei ole työnantajankaan intresseissä palkata työntekijää, joka todennäköisesti ei kovinkaan pitkään työpaikassa viihdy.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26235158:
Itsekin yritän kiinnittää huomiota miten haastattelija on pukeutunut tai miten huolitellusti esiintyy, mutta mieleeni ei ole tullut kiinnittää huomiota paidan nappeihin tai hiuksiin. Kiiitos tärkeistä vinkeistä asiaan liittyen. Psykologiasta tosin sin lukiossa vitosin vaikka en lukenutkaan koko ainetta paljon ollenkaan, joten skarpattavaa löytyy todella paljon vai mitä:)? Saanko kysyä, että missä päin Suomea vaikutat:)?
Mä olen pääkaupunkiseudulla :) Tein parikymmentä vuotta töitä hoitoalalla ja siinä tuli tavattua valtava määrä ihmisiä ja samalla opittua lukemaan ilmeitä ja eleitä. Nykyisin olen it-alalla yrittäjänä ja mm se, joka meillä käy läpi työpaikkahakemukset ja valitsee haastatteluun kutsuttavat. Ja myös osallistun tietysti itse haastatteluihin.

Ilmankos kokemuksestasi oli niin paljon hyötyä tässä asiassa. Kiitos todella paljon neuvoistasi tilanteeseeni liittyen. Niistä on varmasti hyötyä taas ensi viikon tiistain työhaastatteluuni liittyen. Jännittää todella paljon:)

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;26235171:
Ilmankos kokemuksestasi oli niin paljon hyötyä tässä asiassa. Kiitos todella paljon neuvoistasi tilanteeseeni liittyen. Niistä on varmasti hyötyä taas ensi viikon tiistain työhaastatteluuni liittyen. Jännittää todella paljon:)
Jännittämistä haastattelussa ei kannata pelätä, sillä suurin osa hakijoista jännittää. Jos hakijaa ei yhtään jännitä, niin se a) luulee itsestään liikoja b ) sitä ei oikeasti kiinnosta, saako paikan vai ei :D Noin niinkuin kärjistettynä.

Tajusin, että noissa työpaikoissa jota en saanut kyseltiin mun työintoa eli jaksanko kulkea niihin pitkiä matkoja ja olenko hakenut muita paikkoja. Siis suurimmassa osassa niistä. Työmotivaatio on korkealla joten ilmaisen sen myös haastatteluissa. Hyvää yötä ja vielä parempaa huomista päviää sulle:)

Yhteistyössä