Miksi ei saa toivoa tervettä lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Kyllä mä ainakin toivon tervettä lasta, senhän näkee sitten saako. Mutta toisaalta ymmärrän myös suuttujien pointin, ehkä tuossa särähtää korvaan nimenomaan enempi tuo sanamuoto "kunhan on terve". Siis joku voisi tulkita niin että kelpaa jos on terve, sairasta ei huolita... Siis jos pilkkua aletaan viilaamaan. Ehkä olisi jotenkin korrektimpaa sanoa ettei ole väliä onko tyttö vai poika, tervettä lasta toivoisin...

Anteeksi, mutta mitä muuta sillä "kunhan on terve"-jutulla voidaan tarkoittaa kun tuota "ei väliä onko tyttö vai poika"-juttua? Että ei väliä onko sillä tukkaa syntyessään?

Mä en oo koskaan edes aatellu että toi tarkoittais muuta kun sitä että tulipa sitten tyttö, poika tai molemmat tai toista kaksin kappalein, pääasia että on terve.

Ja mä en suostu uskomaan etteikö vammaistenkin lasten äidit toivois hyvää terveyttä ja pitkää ikää lapsilleen. Kuka voi käsi sydämellä sanoa että "ei sen niin väliä vaikka sairastelis ja kärvistelis ja kipuilis ja olis sairaalakierteessä, kunhan on onnellinen"!

Vastaako tuo mielestäsi onnellista ja hyvää elämää? :o

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei mitään väärää, mutta siitä kandee olla varovainen, ettei mene niinku toisen puolesta toivomaan, tähän tapaan:
- Onko tyttö vai poika?
- Ei vielä tiedetä
- No niin, tärkeintähän, että se on terve...

Saattaa nimittäin olla niin, että odottaja tietää jo etukäteen sen, että lasi ei olekaan terve. sillon tommonen "kunhan on terve"-toivotus tuntuu pahalta.

Itselleen kyllä tietysti saa toivoa tervettä, mut kandee tosiaan olla varovainen mitä sanoo odottaville äideille.

Totta.
Mutta jos puhuu itsestään, omasta raskaudestaan ja vauvastaan, ja toteaa että sukupuoli on merkityksetön asia, tervettä lasta toivotaan, niin tuntuu oudolta että joku siitä suuttuu.

Totta. Aina joku saattaa suuttua, mutta on vaikeeta, jos pitää lukea ihmisten ajatuksia ja ennakoida kuka suuttuu mistäkin.

mua kans on jäänyt häiritsee et jos toivotaan tervettä llasta niin mitä sitten jos onkin sairas?? ei sitä voi palauttaa tai tunkea sinnem mistä se on tullut.

Itse toivoin elävää lasta ja lapsi kuolikin synnytykseen, niin nyt varsinkin nuo sanat satuttavat, kerta itse olisin tyytynyt sairaaseenkin lapseen, kunhan hengissä olisi. Varsinkin kun suvussani on monta "sairasta" lasta ja olen huomannut, että ihmisiä nekin ovat. Lapsi kuin lapsi!

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Itse en vammaisen lapsen äitinä osaa kuitenkaan pitää sitä pääasiana, siis en koe että ollaan esikoisen vamman myötä menetetty se tärkein asia lapsessa. Tärkeimpänä pitäisin sitä että lapsi saisi elää onnellisen ja hyvän elämän (mikä ei edes ole itsestäänselvyys terveenä syntyneelle lapselle). :heart:

mä taas sairaan lapsen äitinä toivoin nimenomaan pääasiallisesti sitä terveyttä. tai edes sellaista sairautta joka ei tee siitä elämästä ihan karseaa :|
noissa sairauksissa ja vammoissakin on eroja :/

Kuten juuri kirjoitinkin, onnellista ja hyvää elämää. =)

Ei ihan karsea = onnellinen ja hyvä?

En kai ole niin sanonut? :D

Kuka voi käsi sydämellä sanoa että "ei sen niin väliä vaikka sairastelis ja kärvistelis ja kipuilis ja olis sairaalakierteessä, kunhan on onnellinen"!

no mun lapsi ei vaikuttanut erityisen onnettomalta siinä sairaalakierteessä. paitsi silloin kun kipukohtaus iski, mutta siis muutoin. se kun ei tiennyt oikeastaan edes paremmasta. ja nyt se on kohtuullisen terve mutta voi kyllä sairastua uudelleen ja kitua taas ja parantua taas tai kuolla :| Eikä silti ole vieläkään onneton tai mitenkään surkea.
silti asiat voisi ja varmaan olisikin aika paljon paremmin ilman sitä sairastamista.

ja edelleen mä toivon sitä terveyttä ihan jokaiselle lapselle

Tottakai saa toivoa.

Mutta kyllä mä senkin ymmärrän, että jos sanoo sen "sama kumpi mulle tulee, kunhan olis terve" sellaiselle, jolla on ei-terve lapsi, niin siihen voi sattua. Mutta ainahan ei tiedä. Ja jossain netissä saman viestin lukee monet ihmiset, toisiin sattuu, toisiin ei.

Alkuperäinen kirjoittaja mimi:
mua kans on jäänyt häiritsee et jos toivotaan tervettä llasta niin mitä sitten jos onkin sairas?? ei sitä voi palauttaa tai tunkea sinnem mistä se on tullut.

Itse toivoin elävää lasta ja lapsi kuolikin synnytykseen, niin nyt varsinkin nuo sanat satuttavat, kerta itse olisin tyytynyt sairaaseenkin lapseen, kunhan hengissä olisi. Varsinkin kun suvussani on monta "sairasta" lasta ja olen huomannut, että ihmisiä nekin ovat. Lapsi kuin lapsi!

No sitten saadaan sairas lapsi, otetaan vastaan se mitä elämä eteen tuo, ja toivotaan että lapsen elämä olisi mahdollisimman hyvä ja kivuton.

Olen todella pahoillani, että menetit lapsesi :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei mitään väärää, mutta siitä kandee olla varovainen, ettei mene niinku toisen puolesta toivomaan, tähän tapaan:
- Onko tyttö vai poika?
- Ei vielä tiedetä
- No niin, tärkeintähän, että se on terve...

Saattaa nimittäin olla niin, että odottaja tietää jo etukäteen sen, että lasi ei olekaan terve. sillon tommonen "kunhan on terve"-toivotus tuntuu pahalta.

Itselleen kyllä tietysti saa toivoa tervettä, mut kandee tosiaan olla varovainen mitä sanoo odottaville äideille.

Totta.
Mutta jos puhuu itsestään, omasta raskaudestaan ja vauvastaan, ja toteaa että sukupuoli on merkityksetön asia, tervettä lasta toivotaan, niin tuntuu oudolta että joku siitä suuttuu.

Kyllä minulle on ihan sama mitä kukin omasta raskaudestaan toivoo enkä todellakaan sellaisista ota nokkiini.

Mutta kieltämättä se vähän särähti korvaan kun olin esikoisen kanssa liikenteessä ja joku tuttu raskausvatsaa ihaillessaan kyselee tiedetäänkö sukupuolta. Kun siihen vastasi ettei tiedetä niin vastaus kuuluu: "niin, no eihän sillä ole mitään väliäkään. Pääasia vaan ettei tule toista tuollaista!" osoittaen vaunuissa olevaa esikoista...

Itse en vammaisen lapsen äitinä osaa kuitenkaan pitää sitä pääasiana, siis en koe että ollaan esikoisen vamman myötä menetetty se tärkein asia lapsessa. Tärkeimpänä pitäisin sitä että lapsi saisi elää onnellisen ja hyvän elämän (mikä ei edes ole itsestäänselvyys terveenä syntyneelle lapselle). :heart:

mä taas sairaan lapsen äitinä toivoin nimenomaan pääasiallisesti sitä terveyttä. tai edes sellaista sairautta joka ei tee siitä elämästä ihan karseaa :|

Eli kirjoittaessasi "kuten juuri kirjoitinkin, onnellista ja hyvää elämää" et millään tavalla viitannut lainaamastasi viestistä tummentamaasi kohtaan? No mihinköhän mahdoit viitata?

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Kyllä mä ainakin toivon tervettä lasta, senhän näkee sitten saako. Mutta toisaalta ymmärrän myös suuttujien pointin, ehkä tuossa särähtää korvaan nimenomaan enempi tuo sanamuoto "kunhan on terve". Siis joku voisi tulkita niin että kelpaa jos on terve, sairasta ei huolita... Siis jos pilkkua aletaan viilaamaan. Ehkä olisi jotenkin korrektimpaa sanoa ettei ole väliä onko tyttö vai poika, tervettä lasta toivoisin...

Anteeksi, mutta mitä muuta sillä "kunhan on terve"-jutulla voidaan tarkoittaa kun tuota "ei väliä onko tyttö vai poika"-juttua? Että ei väliä onko sillä tukkaa syntyessään?

Mä en oo koskaan edes aatellu että toi tarkoittais muuta kun sitä että tulipa sitten tyttö, poika tai molemmat tai toista kaksin kappalein, pääasia että on terve.

Ja mä en suostu uskomaan etteikö vammaistenkin lasten äidit toivois hyvää terveyttä ja pitkää ikää lapsilleen. Kuka voi käsi sydämellä sanoa että "ei sen niin väliä vaikka sairastelis ja kärvistelis ja kipuilis ja olis sairaalakierteessä, kunhan on onnellinen"!

Ei kai sen mun mielestä tarvikaan vastata, pääasia että lapsi on onnellinen, eikö näin? Ja tokihan jokainen elämä on hyvä, oli sairas tai ei?

Kyllä minulle on ihan sama mitä kukin omasta raskaudestaan toivoo enkä todellakaan sellaisista ota nokkiini.

Mutta kieltämättä se vähän särähti korvaan kun olin esikoisen kanssa liikenteessä ja joku tuttu raskausvatsaa ihaillessaan kyselee tiedetäänkö sukupuolta. Kun siihen vastasi ettei tiedetä niin vastaus kuuluu: "niin, no eihän sillä ole mitään väliäkään. Pääasia vaan ettei tule toista tuollaista!" osoittaen vaunuissa olevaa esikoista...
Mikä idiootti :( Tosi törkeä.

Viime aikoina olen useamman kerrankin törmännyt siihen, että joku suuttuu, jos joku mainitsee toivovansa tervettä lasta, tai sanoo sukupuolitoive-kyselyihin että "ei väliä tuleeko tyttö vai poika, kunhan lapsi on terve".

Mitäs väärää tuossa toiveessa on?

Ei siinä mitään väärää ole. Kaikki tietysti toivovat tervettä lasta.

Jos kuitenkin syntyy sairas/vammainen lapsi, on järkytys vanhemmille suuri. Asian hyväksymiseen menee paljon aikaa. Mieli on maassa ja vanhemmat kokee epäonnistuneensa.
Huoli lapsen tulevaisuudesta on suuri.
Ja silloin kun kuulee ton "kunhan on terve" niin siinä vaiheessa kyllä nuosee karvat pystyyn.

Eli kirjoittaessasi "kuten juuri kirjoitinkin, onnellista ja hyvää elämää" et millään tavalla viitannut lainaamastasi viestistä tummentamaasi kohtaan? No mihinköhän mahdoit viitata?

Siis jos pidän pääasiana että lapseni saa elää hyvän ja onnellisen elämän, niin eikö se nyt sitten pidä jo automaattisesti sisällään sen ettei elämänsä ole ihan karseaa? Ja aika paljon muutakin.

Ts. se että elämä ei ole ihan karseaa ei automaattisesti tarkoita että se olisi hyvää ja onnellista.

Siis jos pidän pääasiana että lapseni saa elää hyvän ja onnellisen elämän, niin eikö se nyt sitten pidä jo automaattisesti sisällään sen ettei elämänsä ole ihan karseaa? Ja aika paljon muutakin.

Ts. se että elämä ei ole ihan karseaa ei automaattisesti tarkoita että se olisi hyvää ja onnellista.

- "Tai edes sellaista sairautta, joka ei tee elämästä ihan karseaa"
- "Kuten juuri sanoinkin, onnellista ja hyvää elämää :)"
-----
- "Se, että elämä ei ole ihan karseaa, ei tarkoita sitä että se olisi hyvää ja onnellista."

Okei.

Tuohan on aivan mielettömän törkeää :o

Alkuperäinen kirjoittaja Selvä:

- "Tai edes sellaista sairautta, joka ei tee elämästä ihan karseaa"
- "Kuten juuri sanoinkin, onnellista ja hyvää elämää :)"
-----
- "Se, että elämä ei ole ihan karseaa, ei tarkoita sitä että se olisi hyvää ja onnellista."

Okei.

Aivan näin. Siis en pidä omana ensisijaisena toiveenani sitä että lapsi olisi terve (sairauksia ja vammoja on niin monenlaisia eikä kaikki suinkaan rajoita/hankaloita elämää niin paljoa) vaan sitä että lapsi saisi elää hyvän ja onnellisen elämän. Mitä pelkkä terveyskään ei aina takaa, ikävä kyllä.

Jos sairaus tekee lapsen elämästä "ihan karseaa" niin oletan ettei lapsi ole silloin onnellinen eikä elämänlaatunsa ole hyvä. Mutta pelkästään sairauden aiheuttaman kärsimyksen tai elämän karseuden puuttuminen itsessään ei tarkoita vielä että elämä olisi hyvää tai ihminen olisi onnellinen.

Äh, en jaksa selittää enempää... Täytyy lähteä hakemaan tuota vammaista lapsukaista päiväkodista.

Tuohan on aivan mielettömän törkeää :o

Mutta sekin oli vain hyvällä tarkoitettu... :D

Esikoista odotettiin ja miehen kanssa hoettiin vain koko raskaus aika no kuhan on terve edes.Lapsi syntyi ja hänellä oli harvinainen sairaus jota ei ole kummankaan suvussa.noin 12 syntyy vuosittain sellaista lasta suomeen.
Huvittavaa kuinka tyhmä sitä nuorena on ollut että kaikki menee kuin elokuvissa.Rakas lapsi meille on oli sairas eli ei.

Yhteistyössä