Miksi ei saa toivoa tervettä lasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kowalski

Aktiivinen jäsen
14.07.2007
82 472
9
36
Viime aikoina olen useamman kerrankin törmännyt siihen, että joku suuttuu, jos joku mainitsee toivovansa tervettä lasta, tai sanoo sukupuolitoive-kyselyihin että "ei väliä tuleeko tyttö vai poika, kunhan lapsi on terve".

Mitäs väärää tuossa toiveessa on?

Mäkään en tajua mitä pitäisi toivoa...sairasta lastako?

Jokainen tervettä lasta toivovakin taatusti tajuaa sen, että kaikki lapset eivät ole terveitä, mutta silti yhtä rakkaita.

Ja sitten toinen juttu jota en tajua ovat nämä tyypit, jotka murisevat että "entäs jos se terve lapsi sairastuukin jossain vaiheessa, annatko sä sen sitten pois vai?" :headwall:

Saahan jokainen kohdallaan toivoa mitä itse haluaa. =)

Kyllähän minäkin tervettä lasta toivon, tai siis lapselle terveyttä. Itse en vammaisen lapsen äitinä osaa kuitenkaan pitää sitä pääasiana, siis en koe että ollaan esikoisen vamman myötä menetetty se tärkein asia lapsessa. Tärkeimpänä pitäisin sitä että lapsi saisi elää onnellisen ja hyvän elämän (mikä ei edes ole itsestäänselvyys terveenä syntyneelle lapselle). :heart:

Saa toivoa. Ja sitten kun on kokemusta muustakin vaihtoehdosta joko itsellä tai tarpeeksi lähellä, tuo toive muutuu todella konkreettiseksi. Sitä ennen monet kuittaavat toiveena sillä, että yleensähän ne on terveitä. Onneksi niin, mutta ei aina.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Itse en vammaisen lapsen äitinä osaa kuitenkaan pitää sitä pääasiana, siis en koe että ollaan esikoisen vamman myötä menetetty se tärkein asia lapsessa. Tärkeimpänä pitäisin sitä että lapsi saisi elää onnellisen ja hyvän elämän (mikä ei edes ole itsestäänselvyys terveenä syntyneelle lapselle). :heart:

mä taas sairaan lapsen äitinä toivoin nimenomaan pääasiallisesti sitä terveyttä. tai edes sellaista sairautta joka ei tee siitä elämästä ihan karseaa :|
noissa sairauksissa ja vammoissakin on eroja :/

Totta kan saa toivoa. Riippuu vain siittä minkä lapsen sairauden hyväksyy... Itselläni on 3 lasta ja kukaan niistä ei ole "terve". Tytöllä paha sydän vika ja vanhemmalla pojalla paha atooppinen iho vaatii jokapäiväistä hoitoa, ja nuormmalla oli mahaportin ahtauma syntyessään. Silti joka kerta toivoin että olisi terve ettei olisi kehitysvammainen sellaista sairasta lasta en halua! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Niinpä. Liittyy minusta samaan sarjaan kysymyksen "Onko lapsi kiltti?" kanssa. Kaikki tietävät mitä toiveella/kysymyksellä haetaan takaa, mutta halutaan viilata pilkkua... :whistle:

Toi on joo kanssa kysymys...Onko vauva kiltti?Joo ei kun tää 2kk on tuhma nuorisorikollisen alku :kieh: :kieh: :kieh:

Toive on hieno ja toivotus kaunis. Itse koin toivottelut vaan kovin ahdistavaksi kun sairasta tiesin odottavani.
-Silti toivoin, että mahdollisimman terve.
Ehkä joku ajattelee, että se ei rakasta lastaan joka toivoo vaan tervettä. Kyllä se rakkaus syntyy syntymän jälkeen lapseen yleensä, on se sitten sairas tai terve.

Kyllä mä ainakin toivon tervettä lasta, senhän näkee sitten saako. Mutta toisaalta ymmärrän myös suuttujien pointin, ehkä tuossa särähtää korvaan nimenomaan enempi tuo sanamuoto "kunhan on terve". Siis joku voisi tulkita niin että kelpaa jos on terve, sairasta ei huolita... Siis jos pilkkua aletaan viilaamaan. Ehkä olisi jotenkin korrektimpaa sanoa ettei ole väliä onko tyttö vai poika, tervettä lasta toivoisin...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Itse en vammaisen lapsen äitinä osaa kuitenkaan pitää sitä pääasiana, siis en koe että ollaan esikoisen vamman myötä menetetty se tärkein asia lapsessa. Tärkeimpänä pitäisin sitä että lapsi saisi elää onnellisen ja hyvän elämän (mikä ei edes ole itsestäänselvyys terveenä syntyneelle lapselle). :heart:

mä taas sairaan lapsen äitinä toivoin nimenomaan pääasiallisesti sitä terveyttä. tai edes sellaista sairautta joka ei tee siitä elämästä ihan karseaa :|

Kuten juuri kirjoitinkin, onnellista ja hyvää elämää. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Kyllä mä ainakin toivon tervettä lasta, senhän näkee sitten saako. Mutta toisaalta ymmärrän myös suuttujien pointin, ehkä tuossa särähtää korvaan nimenomaan enempi tuo sanamuoto "kunhan on terve". Siis joku voisi tulkita niin että kelpaa jos on terve, sairasta ei huolita... Siis jos pilkkua aletaan viilaamaan. Ehkä olisi jotenkin korrektimpaa sanoa ettei ole väliä onko tyttö vai poika, tervettä lasta toivoisin...

Anteeksi, mutta mitä muuta sillä "kunhan on terve"-jutulla voidaan tarkoittaa kun tuota "ei väliä onko tyttö vai poika"-juttua? Että ei väliä onko sillä tukkaa syntyessään?

Mä en oo koskaan edes aatellu että toi tarkoittais muuta kun sitä että tulipa sitten tyttö, poika tai molemmat tai toista kaksin kappalein, pääasia että on terve.

Ja mä en suostu uskomaan etteikö vammaistenkin lasten äidit toivois hyvää terveyttä ja pitkää ikää lapsilleen. Kuka voi käsi sydämellä sanoa että "ei sen niin väliä vaikka sairastelis ja kärvistelis ja kipuilis ja olis sairaalakierteessä, kunhan on onnellinen"!

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

Kuten juuri kirjoitinkin, onnellista ja hyvää elämää. =)

Ei ihan karsea = onnellinen ja hyvä?

Ei mitään väärää, mutta siitä kandee olla varovainen, ettei mene niinku toisen puolesta toivomaan, tähän tapaan:
- Onko tyttö vai poika?
- Ei vielä tiedetä
- No niin, tärkeintähän, että se on terve...

Saattaa nimittäin olla niin, että odottaja tietää jo etukäteen sen, että lasi ei olekaan terve. sillon tommonen "kunhan on terve"-toivotus tuntuu pahalta.

Itselleen kyllä tietysti saa toivoa tervettä, mut kandee tosiaan olla varovainen mitä sanoo odottaville äideille.

Mun esikoiseni on vammainen ja kuopusta odottaessani kyllä toivoin, että kuopus olisi terve. Voi olla, että toivoin sitä jopa enemmän kuin joku sellainen, jolla on ollut vain terveitä lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mäkään en tajua mitä pitäisi toivoa...sairasta lastako?

Jokainen tervettä lasta toivovakin taatusti tajuaa sen, että kaikki lapset eivät ole terveitä, mutta silti yhtä rakkaita.

Ja sitten toinen juttu jota en tajua ovat nämä tyypit, jotka murisevat että "entäs jos se terve lapsi sairastuukin jossain vaiheessa, annatko sä sen sitten pois vai?" :headwall:

Niin no näitä juttuja kantsis silti jokaisen miettiä joskus..

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ei mitään väärää, mutta siitä kandee olla varovainen, ettei mene niinku toisen puolesta toivomaan, tähän tapaan:
- Onko tyttö vai poika?
- Ei vielä tiedetä
- No niin, tärkeintähän, että se on terve...

Saattaa nimittäin olla niin, että odottaja tietää jo etukäteen sen, että lasi ei olekaan terve. sillon tommonen "kunhan on terve"-toivotus tuntuu pahalta.

Itselleen kyllä tietysti saa toivoa tervettä, mut kandee tosiaan olla varovainen mitä sanoo odottaville äideille.

Totta.
Mutta jos puhuu itsestään, omasta raskaudestaan ja vauvastaan, ja toteaa että sukupuoli on merkityksetön asia, tervettä lasta toivotaan, niin tuntuu oudolta että joku siitä suuttuu.

Yhteistyössä