Miksi autoissa on nykyään aina useita pakoputkia?

  • Viestiketjun aloittaja putkiaivo
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Meillä harrasteautossa on v8 moottori, mollemmista lohkoista lähtee oma putki. Ne ei ole yhteydessä toisiin, mikä on järkeää.

Sen sijaan nämä nykyaikaiset kikkareet, jopa 3 sylinterin neitiauton perässä on 2 ulostuloa. Ja nykyään on muotia, että se ulostulo on sellanen ovaali lituska (jonka sisällä tosin on pyöreä putkenpää)

Jossaan Tojo Corollolla-ostan mallissakin jo 2 putkea :D
 
vierailijajäätön
Meillä harrasteautossa on v8 moottori, mollemmista lohkoista lähtee oma putki. Ne ei ole yhteydessä toisiin, mikä on järkeää.

Sen sijaan nämä nykyaikaiset kikkareet, jopa 3 sylinterin neitiauton perässä on 2 ulostuloa. Ja nykyään on muotia, että se ulostulo on sellanen ovaali lituska (jonka sisällä tosin on pyöreä putkenpää)

Jossaan Tojo Corollolla-ostan mallissakin jo 2 putkea :D
Itse laittaisin V8 autoon väliputken, joka yhdistää 2 putkea - kaasujen virtaus tehostuu.
 
vierailija
Itse laittaisin V8 autoon väliputken, joka yhdistää 2 putkea - kaasujen virtaus tehostuu.
Ei tehostu, kun molemmat lohkot huokuu omaan rööriin, se on fiksua. Ja aika vaikeaahan se olisi, kun ei siellä alustassa ole tilaa moiseen.

Jos moottoriin laitetaan ahdin, tilanne muuttuu. Mutta näissä harrastekieseissä se on sitten remmiahdin, ei hiustenkuivaaja. Eikä vaikuta pakoputkien vetoon.
 
vierailija
Mua todella ärsyttää, sain uuden auton, eikä mikään öky vaan tavis (ford)

Ja toden totta, kaksi pakoputkea. Voisiko joku nyt selvästi kertoa miksi?
Mua hävettää nuo putket. Ennen autoissa ei tarvinnut montaa pakoputkea, onko tää nyt joku saastejuttu?
 
vierailijaessi
Ei tehostu, kun molemmat lohkot huokuu omaan rööriin, se on fiksua. Ja aika vaikeaahan se olisi, kun ei siellä alustassa ole tilaa moiseen.

Jos moottoriin laitetaan ahdin, tilanne muuttuu. Mutta näissä harrastekieseissä se on sitten remmiahdin, ei hiustenkuivaaja. Eikä vaikuta pakoputkien vetoon.
X-yhdysputki tuo vain plussaa myös remmiahdetussa koneessa. Itse en remmeihin luota, joten Micrassani on turboahdin.
 
vierailija
Kuinkas moni on tiennyt että samaa pakoputkilla/savupiipuilla komeilua oli jo Titanicin aikaan yli sata vuotta sitten.

Jonkun mielestä vain kolme savupiippua oli liian vähän komeaan laivaan. Neljännestä takimmaisena oleva piipusta ei tule savua olleskaan vaan se on koristeena. Saattoi olla että ilmastoinnin poistotorvena hyödynsivät sitä neljättä piippua kuitenkin jos oikein muistan.
 
vierailija
Kuinkas moni on tiennyt että samaa pakoputkilla/savupiipuilla komeilua oli jo Titanicin aikaan yli sata vuotta sitten.

Jonkun mielestä vain kolme savupiippua oli liian vähän komeaan laivaan. Neljännestä takimmaisena oleva piipusta ei tule savua olleskaan vaan se on koristeena. Saattoi olla että ilmastoinnin poistotorvena hyödynsivät sitä neljättä piippua kuitenkin jos oikein muistan.
Meille tuli harrasteautoksi vette, siin tosiaan on 4 pakardii.

Tämä ei jää tähän, aivan naurettavaa ja minä en todellakaan kehtaa tuollasella pakoputki fetissi autolla edes ajaa!! o_O
 
vierailijaessi
no tuolla ei varmasti jää jalkoihin liikennevaloissa.:Drakensitko muuten auton itse vai oliko joku ammattilainen sovittamassa palikat kasaan.
Ite laitoin. Kaikki lähti siitä kun Micra piiputti ja vaihdoin lambta-anturan. Asennustaidot karttuivat ja turbo-sarjan asensin itse. Motti kyllä koottiin koneistamolla. Uudet männät, kansi muokattiin siten, että virtaus parani, kestävät venttiilit ym. Pakoputkisto tehtiin uusiksi isosta putkesta.
 
Ite laitoin. Kaikki lähti siitä kun Micra piiputti ja vaihdoin lambta-anturan. Asennustaidot karttuivat ja turbo-sarjan asensin itse. Motti kyllä koottiin koneistamolla. Uudet männät, kansi muokattiin siten, että virtaus parani, kestävät venttiilit ym. Pakoputkisto tehtiin uusiksi isosta putkesta.
auton viritys vois olla mielenkiintoista harrastustoimintaa.Onkohan kalliskin harrastus,mitähän tommosista palikoista pitäisi maksella.
 
vierailijaessi
auton viritys vois olla mielenkiintoista harrastustoimintaa.Onkohan kalliskin harrastus,mitähän tommosista palikoista pitäisi maksella.
Mukavaa on. Maksaa tietty, muttei niin paljon kuin bemari. Itse en selllaisella kehtaisi ajellakaan. Kerran eräs M5 bemari yritti päästä ohi, mutta kun painoin Micran kaasun pohjaan, bemari laski pelästyksestä peräöljyt alleen ja hyytyi siihen.
 
  • Tykkää
Reactions: Kokardi65

Yhteistyössä