Miksi autoilevat naiset on niiin avuttomia, ärsyttää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autoileva ja osaava nainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä kans pultit veetty kii koneella, ukko vaan saa ne auki tarvittaessa. Ei kyllä koskaan ajella missään korpiteillä. Jos ajellaan, niin sillon on muuten mies matkassa. Eikä oo koskaan hajonnu kyllä rengaskaan, edes pääteillä tai missään isommalla tiellä..että eipä sillä.

Mitäpä sitä kaikkea tarvii osata. Joku ei osannu tehdä autolleen jotain, kävi kysyyn neuvoa. sit osaa ens kerralla. En mäkää osaa autolle mitää tehdä paitsi tankata, mutta se ei mua stressaa. Mies huoltaa sitä autoa, mä sitten jotain muuta mikä on mun mielestä kiinnostavaa. Eikä mua haittaa yhtään vaikka oilenkin avuton tämän asian suhteen. Taisit vaan haluta pätee, kun itse nämä hommat osaat;)

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Miten muuten uskallatte ajaa miestä jos ette tunne ihmisen sisäelimien toimintaa ja osaa lääketiedettä, sehän voi lakata käymästä kesken reissun :whistle:

N toi on ihan totta, mut onnex on puhelin!

Puhelin ei aina toimi. :whistle:

Puhelimen olemassaololla tuossa aiemmin selitettiin sitä miksi ei haittaa vaikka on täysin käsi autonsa kanssa. Voihan puhelimella soittaa ambulanssin loppuun ajetulle miehelleen ei haittaa vaik ei osaa elvyttää..

Itse asiassa haittaa, jos ei osaa elvyttää. Onko sulla nyt jääny ensiapukurssi käymättä? Ei kai! Siis pitää kyllä tehdä sydänhierontaa viimeistään, jos on tarve. Tai pitää hengitystiet auki, jos tarve. Eli joo-o, on velvollisuus auttaa. Ja ei pelkkä puhelinsoitto riitä, kun ukko on jo raato ku ambulanssi tulee.

Hei haloo vastaukseni oli SARKASMIA.

Joo, olen käynyt monetkin EA-kurssit, eli osaisin elvyttää jos pakko olisi.

Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Miksi tämä sinua noin kovasti provosoi, "Voi elämä"?

Mistä päättelit, että provosoi? Odottelin vain vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin. Olet nimettäin hyvin epälooginen. Ks. seuraava.

Aloitat ketjun, jossa marmatat kun naiset ei osaa huoltaa autoa >naiset ei osaa eikä tahdo mielestäsi, vaikka helppoa.

Ilmaantuukin naisia, jotka osaavat > ei kelpaa, ei ole käynyt vkl-kurssia.

Ilmaantuu naisia, joita oma mies neuvoo myös tarvittaessa >ei kelpaa, ei ole käynyt vkl-kurssia.

Ilmaantuu naisia, jotka osaavat, mutta tekevät vain hätätilanteessa hommat >ei kelpaa, pitäs aina olla rassaamassa autoa.

Silti itse voit samalla logiikalla palkata siivoojan, mutta muut ei sais teettä autohuoltoja ja muita huoltoasemalla. Onko tässä nyt iso ristiriita?Kyllä.

Eli sinua ärsyttää, kun muut eivät ole käyneet kurssia mutta osaavat. Sinua ärsyttää, jos jotkut eivät osaa, mutta on mies tarvittaessa neuvomassa. Sinua ärsyttää, jos osaavat ja on oma mies neuvonut, mutta ei ole käynyt viikonloppukurssia. Eli sinua ärsyttää, jos jollakin on mies neuvomassa nämä asiat..ois pitänyt käydä viikonloppukurssi, jossa on NAINEN opettamassa. Oletko kenties feministi? Katkeralta joka tapauksessa vaikutat epäloogisuudessasi.

No, mihin jäi vastaukset?

Kuule Voi elämä, luetun ymmärryksesi ei ole kovin hyvää.

Luepa tekstini uudestaan: En missään vaadi että kaikki huoltaisivat autot itse tai kävisivät autonhuoltokursseja.

Peräänkuulutin stoppia naisten avuttomuudelle. Toivoin, että kaikki autoilijat osaisivat itse sellaiset perusasiat joita joutuu silloin tällöin tekemään, kuten nyt tankkaus, renkaiden ilmaus ja pissapojan nesteen lisääminen. Syy? Ihan liikenneturvallisuus.

Aloituksessani viittasin toiseen ketjuun, jossa kysyi nainen, että miten pissapoikaan lisätään nestettä, eikä neuvoista huolimatta osannut, vaan joutui odottamaan miestään kotiin ennen kuin pääsi autoilemaan.

Luepa tekstini uudestaan: En missään vaadi että kaikki huoltaisivat autot itse tai kävisivät autonhuoltokursseja.

Peräänkuulutin stoppia naisten avuttomuudelle. Toivoin, että kaikki autoilijat osaisivat itse sellaiset perusasiat joita joutuu silloin tällöin tekemään, kuten nyt tankkaus, renkaiden ilmaus ja pissapojan nesteen lisääminen. Syy? Ihan liikenneturvallisuus.

Aloituksessani viittasin toiseen ketjuun, jossa kysyi nainen, että miten pissapoikaan lisätään nestettä, eikä neuvoista huolimatta osannut, vaan joutui odottamaan miestään kotiin ennen kuin pääsi autoilemaan.

Oliko näin?

no eihän tämä kysyjhä vaarantanu liikennettä kun ei kerran ajamaan lähteny. joten miksi tämä on sulle ongelma? enkä mä kyllä vaarannna liikennettä vaikka en niitä osaakaa, koska mies hoitaa niitä asioita. Jos tarvii tehdä niin ettei mies oo paikan päällä, soitan. Jos puhelin ei toimi tai en osaa soittamisesta huolimatta, kysyn esim. joltain ohimemevältä tms. en jää silti avuttomaksi, joten en koe tätä ongelmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kanerva:
no eihän tämä kysyjhä vaarantanu liikennettä kun ei kerran ajamaan lähteny. joten miksi tämä on sulle ongelma? enkä mä kyllä vaarannna liikennettä vaikka en niitä osaakaa, koska mies hoitaa niitä asioita. Jos tarvii tehdä niin ettei mies oo paikan päällä, soitan. Jos puhelin ei toimi tai en osaa soittamisesta huolimatta, kysyn esim. joltain ohimemevältä tms. en jää silti avuttomaksi, joten en koe tätä ongelmaksi.

Niin siis lähdin ajamaan, musta se on kaukana liikenteen vaarantamisesta jos ei ole kusijussissa vettä :o

Tässä päivänä eräänä talvella, rankalla lumipyryllä, moottoritiellä. Ajelin sellasta 70-80 km/h (siis säähän nähden lujaa), yhtäkkiä oikealla kaistalla häämöttää jotakin ilman väristä harmaata massaa.

No, ihka uusi 100-kallis bemarihan se siinä oli, perse kiinni ja rutussa oikean kaistan suojaaidassa. Auto 90 asteen kulmassa ajorataan nähde, nokka puoliksi ajoradalla.

Nuori töyhtöhiuksinen kaveri, puku päällä, puheli kännyynsä auton takana, osas kait sentään hoitaa autolleen hinausta. Kaveri seisoi siis niin, että jos en olisi erottanut juuri ajoissa lumipyrynharmaata autoa edessäni ja olisin törmännyt siihen, olisi kaveri jäänyt autonsa ja aidan väliin puristuksiin.

Melkoista osaamista, sano. Vai kuinka siskot?

Bensa, tuulilasinpesuneste, ym. ei lopu yllättäen. Autossa on sitä varten mittarit, ym, jotka osoittavat jo hyvissä ajoin etukäteen sen, jos jotain pitää lisätä. Renkaitakaan ei pysty missä tahansa tienposkessa kuitenkaan ilmaamaan, että huoltoasemalle sitä on kuitenkin ajettava ja siellä on aina MIEHIÄ, jotka voivat auttaa... :D

Nimenomaan toi käytännössä tekeminen on asian ydin. Se, että mies on kerran näyttänyt että "tosta lisäät sit öljyä ja noin vaihdetaan rengas" ei vielä auta. Ihminen oppii käytännön hommia vain niitä itse uudestaan ja uudestaan tekemällä.

Kurssilla sitten opetettiin paljon muutakin, mm. öljyn vaihdot, moottorin pesu, tulppien vaihdot jne jne. Eikä ollut mikään itse oppinut opettaja, vaan nainen joka työkseen opetti amiksen automekaanikkoja. Eli kunnon opetusta saatiin.

Koen, että kurssi antoi myös varmuutta keskustella esim. autoa huoltoon vietäessä autonkorjaajien kanssa. Huoltomiehet ei yritä vedättää niin paljoa kun minä ymmärrän mistä ne puhuu, ymmärrän esim auton osien nimet. :=

Sulle ei kelvannu tässäkään se, että mies näyttää. Kun moni sanoi, että mies näyttää. Sitä tässä kritisoin, että kun sulle ei kuitenkaan kelvannut mikään. Ei kelvannut jos osasi, mutta ei itse jaksa vapaa-aikaa siihen jatkossa käyttää (valitit heti, että alleviivataan varakkuutta!). Eli siis kun sulle ei loppupeleissä kelvannut se, ettei täällä ollukkaan kaikki jotain uusavuttomia. Sitä vähän nostin esille!

Sulla itsellä taitaa olla omassa ymmärryksessäsi nyt vikaa ;) Mun pointti oli se, että ensin valitat aiheesta ja sitten ei mikään vastaus ole ok käytännössä. Ihan sama mitkä lähtökohdat (tässä tapauksessa joku -70 luvun rämä tai 2008 vuoden auto vaikkapa, tai esim. renkaan vaihdatus huollossa koneella>ei saa välttis auki), niin näitä et ottanut ollenkaan huomioon.

mä oon vaihtanu jarrupalat joskus =)
kaikki poikaystävät ja nykyinen aviomies on autoharrastajia ja pakostikkin on jääny asioita mieleen autoista. liikaakin.
joskus jopa korjasin kaverin auton kun se ei käynnistynyt.. mutta se tais olla vahinko :D
mä en jää neuvottomaks kyllä ihan heti.
tosin kun mun äiti joka joutu ajaan tankille kun rupes nypytteleen jo..soitti iskälle että tuu tankkaan ja isihän lähti sitten polkupyörällä tankkaan autoo..oon vähän taivastellu tätä! mutta äiti ei edelleenkään nyt 48vuotiaana oo autoo tankannu eikä varmaan tuu koskaan tankkaankaan. miesten hommaa kuulemma eikä halua että vaatteet rupee haiseen =)

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Alkuperäinen kirjoittaja kanerva:

Niin siis lähdin ajamaan, musta se on kaukana liikenteen vaarantamisesta jos ei ole kusijussissa vettä :o

Joo ei olekaan, se oli vain kuitti ap:lle. :)

Nimenomaan toi käytännössä tekeminen on asian ydin. Se, että mies on kerran näyttänyt että "tosta lisäät sit öljyä ja noin vaihdetaan rengas" ei vielä auta. Ihminen oppii käytännön hommia vain niitä itse uudestaan ja uudestaan tekemällä.

Kurssilla sitten opetettiin paljon muutakin, mm. öljyn vaihdot, moottorin pesu, tulppien vaihdot jne jne. Eikä ollut mikään itse oppinut opettaja, vaan nainen joka työkseen opetti amiksen automekaanikkoja. Eli kunnon opetusta saatiin.

Koen, että kurssi antoi myös varmuutta keskustella esim. autoa huoltoon vietäessä autonkorjaajien kanssa. Huoltomiehet ei yritä vedättää niin paljoa kun minä ymmärrän mistä ne puhuu, ymmärrän esim auton osien nimet. :=

Sulle ei kelvannu tässäkään se, että mies näyttää. Kun moni sanoi, että mies näyttää. Sitä tässä kritisoin, että kun sulle ei kuitenkaan kelvannut mikään. Ei kelvannut jos osasi, mutta ei itse jaksa vapaa-aikaa siihen jatkossa käyttää (valitit heti, että alleviivataan varakkuutta!). Eli siis kun sulle ei loppupeleissä kelvannut se, ettei täällä ollukkaan kaikki jotain uusavuttomia. Sitä vähän nostin esille!

Sulla itsellä taitaa olla omassa ymmärryksessäsi nyt vikaa ;) Mun pointti oli se, että ensin valitat aiheesta ja sitten ei mikään vastaus ole ok käytännössä. Ihan sama mitkä lähtökohdat (tässä tapauksessa joku -70 luvun rämä tai 2008 vuoden auto vaikkapa, tai esim. renkaan vaihdatus huollossa koneella>ei saa välttis auki), niin näitä et ottanut ollenkaan huomioon.

:)

No, joo ei se mulle kyllä kelpaakaan vastaukseksi että "mies kerran vuonna 88 sen tankkaamisen mulle näytti, mutten kyllä ole koskaan sitä itse tehnyt". Nimenomaan tuossa lainauksessa kirjoitin, että vain itse tekemällä oppii. Joku oppii kerrasta, toinen tarttee 10 kertaa jne.

Ja renkaiden vaihdattaminen huollossa on tosiaan riskipeliä, koska siellä pultit vedetään koneellisesti kiinni ja sitten auton ajaja onkin kusessa jos joutuu tien päällä rengasrikon takia kampeamaan koneellisesti kiinnitettyjä pultteja käsivoimin auki. Tämän takia, siskot, vaihtakaa ne renkaat itse.

Mutta nyt lähden lasten kanssa ulos. Hauskaa kevättä kaikille, myös teille uusavuttomille. Toivottavasti autonne pysyvät ajokunnossa.

Miksi pitäisi vaihtaa ne renkaat itse, jos sen voi tehdä huollossa ja jättää samalla renkaat sinne säilöön? Eihän tuossakaan ole mitään järkeä. Varsinkaan, jos ei ajele jossain kuppasilla pikkuteillä.

Huvittaa kyllä. Mutta kukin tyylillään. Tästähän jo kipiäinensääri näemmä avaski ketjun, missä mun mielestä joku hyvin kommentoi noihn mielipide-eroihin.

Itseasiassa mua ei vois vähempää kiinnostaa miten öljyt vaihdetaan, tai renkaat (no sen osaan mutten tee) tms. Mua kiinnostaa vaan se, että mä voin ajaa sitä autoa ja osaan tankata. Mulla on mies, isä, veli, siskon mies yms tuttuja jotka voi sit hoitaa noi paskaset hommat. Jos mulla joskus jostain syystä tulis tilanne, ettei kukaan vois auttaa, niin sitten kai se olis pakko opetella. Mä en myöskään osaa korjata tietokonetta, paikata pyörän kumia yms koska mua ei kiinnosta, eikä mun tarvi. Mä tiedän monia naisia joita kiinnostaa esim. auton propailu, ja se on ihan hienoa, mutta kun mua ei kiinnosta niin miksi mun pitäisi?
Ei mun mieskään osaa pestä pyykkiä, mutta silti se käyttää vaatteita. Tai kyllähän se varmasti osais jos vähän perehtyis (on sillä ollu oma pyykkikone ennen mua) mutta kun sen ei tarvi.

Mulla ainaki menee kerrasta perille nuo neuvonnat. Monethan siis siinä samalla harjoittelee sen. Eli ei kaikki tartte mitään parin tunnin treenausta pissapoikanesteen lisäämiseen. Eli siis tuo neuvominen voi olla hyvin laadukasta, laadukkaampaa kuin amiksen opettajan neuvot. Varsinkin kun useammalla taisi olla ihan kotona se ammattilainen.

Jos mulla joskus on oma auto, niin takuulla menen kurssillekin. Nyt kun ajelen miehen autolla, niin mulle riittää, että osaan tankata. On miellä paljon juttuja, joita mies ei ole opetellut tekemään ja taasen juttuja, jotka mies saa tehdä.

Ja miten uskalla ajella. Ha haa, tämä on nykypäivää ja mä pidän aina huolen, että on puhelin matkassa, jos vaikka sattuupi auto jättämään mut tienpäälle ;) Puhelimen toisessa päässä on mies voinut auttaa mulle, että mihin sen veden laitan tai minkälaisen sulan ostan yms. Rengasrikko jos tulee, toivon, että mukava (mies)autoilija tulee kyselemään, että tarvinkos apua tai soitan apua itselleni.

Ja renkaiden vaihdattaminen huollossa on tosiaan riskipeliä, koska siellä pultit vedetään koneellisesti kiinni ja sitten auton ajaja onkin kusessa jos joutuu tien päällä rengasrikon takia kampeamaan koneellisesti kiinnitettyjä pultteja käsivoimin auki. Tämän takia, siskot, vaihtakaa ne renkaat itse.

Mutta nyt lähden lasten kanssa ulos. Hauskaa kevättä kaikille, myös teille uusavuttomille. Toivottavasti autonne pysyvät ajokunnossa.

empä muuten jatkossakaan vaiha niitä ite koska käsi ei anna periksi. rannemurtuman kanssa ei kande pelleillä...

ja uusavuttomat ei oo varmaankaan niin uusavuttomia etteivät osaa ajaa autoa huoltikselle tai korjaamolle... joten kyllä ne autot ajokunnossa pysyy vaikkei kaikki naiset oliskaan rasvalasseja niinku sie ;) :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja autoileva ja osaava nainen:
Tossa oli yksi ketju jossa ap kyseli että mihin autossa laitetaan ikkunanpesunestettä.

Ihmettelen, että miksi ihmiset, jotka autoa ajavat, eivät osaa autoa käyttää? Onhan meille itsestään selvää sekin, että jos vaikka pitää uunia tai ompelukonetta käyttää, sen käyttö opetellaan, eikä joka välissä tilata jotain "taitavampaa" (lue: miestä) tekemään huoltotöitä, kuten esim. uunin pesua tai lämpötilan asettamista ai ompelukoneen tikin säätämistä.

Miksi naiset on niiin avuttomia kun tekninen laite on kodin seinien ulkopuolella kuten autotallissa?

Miten te uskallatte autoilla esim. mökkiteillä tai muualla kaukana asutuksesta, jos ette osaa mitään tehdä jos autoon tulee vika, esim. rengas puhkeaa? En voi ymmärtää!

Suosittelen oikeasti kaikille autoileville naisille naisten autonhuoltokurssia. Itse kävin sellaisen, kesto oli 2 päivää: la-su. Kurssilla oli mukana oma auto ja osallistujia 5. Opettaja oli 50+ ikäinen automekaanikkojen opettaja -NAINEN. Saimme hyvää ja selkeää opetusta, ja kaikki pienet huoltotyöt käytiin läpi. Enää ei mene sormi suuhun.[/quote

jos ei perusasioita kuten nesteen lisääminen onnistu ni on kyllä avutonta..tai renkaan vaihto :/

Mun mielestä on aika hassua olettaa, että ihminen joka ei välttämättä koskaan ole tilanteeseen joutunut, osasi suorilta suoriutua siitä. Ja en tuota alkuperäistä ketjua lukenut, mutta jos ihminen jostain yrittää selvittää ja opetella itselleen vieraan asian tekemistä, mitä vikaa siinä on? En minäkään ole lasinpesunestettä aikaisemmin joutunut lattamaan kuin vasta vähän aikaa sitten tien päällä, otin ohjekirjan ja lueskelin ja tutkin ja osasin. Kotona olisin kysynyt mieheltä, joka olisi joko laittanut tai näyttänyt miten laitetaan. En ymmärrä miten se, että kysyy neuvoa olisi uusavuttomuutta?
Auton lamppujakaan en osaa vaihtaa. Pois saan kyllä vanhan lampun, mutta näpeissä ei ole tarpeeksi voimaa että saisin kierrettyä takaisin paikalleen. Eli voisi sanoa, että osaan mutta fysiikka ei riitä.
Renkaat osaan vaihtaa, mutta en tiedä tasan tarkkaan missä se kohta on, josta juuri tuota nykyistä autoa voi tunkilla nostaa. Korisarja ja kaikkea roipetta, en vain tiedä.
Renkaat vaihdetaan liikkeessä, erikoispultit joita on todella hankala käsipelin saada auki vaikka löysällä olisivatkin.
Tankata osaan enkä koe sitä hankalaksi, öljyjä e ole koskaan tarvinnut lisätä, tarkastanut kyllä joskus olen. Jäähdytinnestettä olen "lisännyt", eli ajoin korjaamolle jossa sitä lisäsivät.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Miten muuten uskallatte käyttää tietokonetta jos ette osaa sitä korjata :o Mulla on mies olemassa ihan kaikkea tuollaista varten, ei sekään osaa käyttää pyykkikonetta, ollaan toisillemme tarpeellisia :D

Ehkä siksi että tietokoneen käyttämättä jättäminen tuskin haittaa niin paljon kuin tielle jättävä auto.
Musta on oikeesti hiukan pelottavaa miten riippuvaisia toiset on miehistään. Ei nekään ikuisesti elä.

Miksi pitäisi vaihtaa ne renkaat itse, jos sen voi tehdä huollossa ja jättää samalla renkaat sinne säilöön? Eihän tuossakaan ole mitään järkeä. Varsinkaan, jos ei ajele jossain kuppasilla pikkuteillä.

Huvittaa kyllä. Mutta kukin tyylillään. Tästähän jo kipiäinensääri näemmä avaski ketjun, missä mun mielestä joku hyvin kommentoi noihn mielipide-eroihin.

Kyllä rengas voi periaatteessa puhjeta ihan "epäkuppaisella" tielläkin. Tosin en itsekään ole rengasta koskaan vaihtanut itse mutta saattaisin osata jos olisi pakko.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

empä muuten jatkossakaan vaiha niitä ite koska käsi ei anna periksi. rannemurtuman kanssa ei kande pelleillä...

ja uusavuttomat ei oo varmaankaan niin uusavuttomia etteivät osaa ajaa autoa huoltikselle tai korjaamolle... joten kyllä ne autot ajokunnossa pysyy vaikkei kaikki naiset oliskaan rasvalasseja niinku sie ;) :wave:

Mä en myöskään ole vaihtanut, vaikka mitään erillistä syytä siihen ei olekaan. Mutta mitäs mielä ap sitten on vaikkapa isästäni, joka on nuorempana aina vaihtanut renkaat itse eli osaa homman kyllä, mutta nykyään vaihdattaa ne aina liikkeessä ihan muutenvain?

Yhteistyössä