Miksi autoilevat naiset on niiin avuttomia, ärsyttää!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autoileva ja osaava nainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

autoileva ja osaava nainen

Vieras
Tossa oli yksi ketju jossa ap kyseli että mihin autossa laitetaan ikkunanpesunestettä.

Ihmettelen, että miksi ihmiset, jotka autoa ajavat, eivät osaa autoa käyttää? Onhan meille itsestään selvää sekin, että jos vaikka pitää uunia tai ompelukonetta käyttää, sen käyttö opetellaan, eikä joka välissä tilata jotain "taitavampaa" (lue: miestä) tekemään huoltotöitä, kuten esim. uunin pesua tai lämpötilan asettamista ai ompelukoneen tikin säätämistä.

Miksi naiset on niiin avuttomia kun tekninen laite on kodin seinien ulkopuolella kuten autotallissa?

Miten te uskallatte autoilla esim. mökkiteillä tai muualla kaukana asutuksesta, jos ette osaa mitään tehdä jos autoon tulee vika, esim. rengas puhkeaa? En voi ymmärtää!

Suosittelen oikeasti kaikille autoileville naisille naisten autonhuoltokurssia. Itse kävin sellaisen, kesto oli 2 päivää: la-su. Kurssilla oli mukana oma auto ja osallistujia 5. Opettaja oli 50+ ikäinen automekaanikkojen opettaja -NAINEN. Saimme hyvää ja selkeää opetusta, ja kaikki pienet huoltotyöt käytiin läpi. Enää ei mene sormi suuhun.

Onneksi ei moiselle maksavalle kurssille mennä.
Kotona löytyy oiva opettaja tuohon hommaan,ei mikään tee-se-itse mies vaan alan ammattilainen.
Ja kyllä uskallan lähteä ajelemaan ihan minne vain,perusjutut hallitsen.
Mutta tuohon meitin autoon ei paljoa mennä sorkkimaan,kun ei saa.

d=)b Hyvä että SÄ osaat huoltaa autosi. Mä en, enkä haluakaan osata, mua ei kiinnosta tuossa autossa muu kun se, että pääsen silllä paikasta a paikkaan b. Ja meillä ainakin mies saa jotain kiksejä siitä, että saa loistaa mun silmissä ja huoltaa auton ilman mun väliin menemisiä, olla miehinen mies.

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu harmaana:
Eipä noihin uusiin autoihin voi mitään muuta tehdä itse kun vaihtaa renkaat ja lisätä nesteet mutta onneksi ei tarvi niitäkään mun tehdä :)

Tämä asenne juuri ärsyttääkin.

Miten te uskallatte autoilla, jos ette osaa tai ole koskaan kokeilleet miten siihen UUTEENKIN autoon voi lisätä ikkunanpesunestettä, öljyä, ilmaa renkaisiin tai jopa vaihtaa vararenkaan jos tulee rengasrikko.

Turha selitellä ettei meidän uuteen hienoon autoon voi mitään tehdä. En puhunut mistään tuulettimien tai tulppien vaihdoista vaan ihan noista arkisista huoltojutuista.

Ystävistäni puolella menee sormi suuhun jos rengas pitäisi vaihtaa. Kyllä se jotain kertoo, eikä mielestäni mitään kovin imartelevaa meistä naisista.

Alkuperäinen kirjoittaja autoileva ja osaava nainen:
Tossa oli yksi ketju jossa ap kyseli että mihin autossa laitetaan ikkunanpesunestettä.

Ihmettelen, että miksi ihmiset, jotka autoa ajavat, eivät osaa autoa käyttää? Onhan meille itsestään selvää sekin, että jos vaikka pitää uunia tai ompelukonetta käyttää, sen käyttö opetellaan, eikä joka välissä tilata jotain "taitavampaa" (lue: miestä) tekemään huoltotöitä, kuten esim. uunin pesua tai lämpötilan asettamista ai ompelukoneen tikin säätämistä.

Miksi naiset on niiin avuttomia kun tekninen laite on kodin seinien ulkopuolella kuten autotallissa?

Miten te uskallatte autoilla esim. mökkiteillä tai muualla kaukana asutuksesta, jos ette osaa mitään tehdä jos autoon tulee vika, esim. rengas puhkeaa? En voi ymmärtää!

Suosittelen oikeasti kaikille autoileville naisille naisten autonhuoltokurssia. Itse kävin sellaisen, kesto oli 2 päivää: la-su. Kurssilla oli mukana oma auto ja osallistujia 5. Opettaja oli 50+ ikäinen automekaanikkojen opettaja -NAINEN. Saimme hyvää ja selkeää opetusta, ja kaikki pienet huoltotyöt käytiin läpi. Enää ei mene sormi suuhun.

kenestä te oikein nyt puhutte? :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eipä noihin uusiin autoihin voi mitään muuta tehdä itse kun vaihtaa renkaat ja lisätä nesteet mutta onneksi ei tarvi niitäkään mun tehdä :)

Miten te uskallatte autoilla, jos ette osaa tai ole koskaan kokeilleet miten siihen UUTEENKIN autoon voi lisätä ikkunanpesunestettä, öljyä, ilmaa renkaisiin tai jopa vaihtaa vararenkaan jos tulee rengasrikko.

Turha selitellä ettei meidän uuteen hienoon autoon voi mitään tehdä. En puhunut mistään tuulettimien tai tulppien vaihdoista vaan ihan noista arkisista huoltojutuista.

Ystävistäni puolella menee sormi suuhun jos rengas pitäisi vaihtaa. Kyllä se jotain kertoo, eikä mielestäni mitään kovin imartelevaa meistä naisista.

Huopatossu kyllä vastasi ihan kuten sinäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:

kenestä te oikein nyt puhutte? :xmas:

Ei susta ainakaan, kun sähän teet juuri sitä mitä ap perään kuuluttaa eli opettelet.

Mä osaan tehdä noin kaikki siihen meidän uuteen hienoon autoon jos mä haluan!Mutta kun ei tarvitse mulle riittää että fiksaan tuota työromua joka päivä

Myönnän että enempi pitäs asiaa opiskella.. Tai siis laittaa mies opettamaan. Kyllä mä tarvittaessa osaan öljyt tarkistaa ja vissiin lisätäki, renkaat osaisin tarvittaessa vaihtaa, en oo kyllä sitä ikinä tehny ite, mutta ei kovin vaativalta näytä. Mitään tuulilasinpesuaineita en oo kyllä ikinä laittanu, mutta enköhän mä semmosenki kolon löytäs..

Mutta täytyy myöntää seki, että enpä yhtäkkiä tietäs miten ompelukonetta huolletaan. Tikit osaan säätää ja muuta, mutta jos joku vika tulee, ni en varmaan osais tehä mitään.

Sama homma sen uunin kans, tokihan nyt lämmöt osaa säätää jne.

Kyllähän mä autossa osaan vaihteet vaihtaa ja tankata ja ajaa paikasta a paikkaan b, ennemmin ne rinnastaisin noitten tikin ja lämpöjen säätöjen kans...

Turhaapa yleistät. jos yks nainen sattuu kysymään niin tarkoittaakos se sitä et kukaan ei osaa. Jos sun mielestä kukaan ei osaa niin et taija itekkään osata. Vähän turhan kärkkäästi yleistetään jos joku ei jotain osaa tai jotain tekee niin kaikki vastaavat tekee samoin. Haloo....

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
no henk. koht. en voi mitenkään päin tunnustaa että olisin tässä asiassa avuton.

ja off-topic: kipinäinensääri: Miten meni?

:D Kerroinkin tuolla ketjussa :ashamed: :whistle:

odottaa tuos pihas jotta mies tulee kotiin, opetellaa se sitten yhdessä, niinkun bensatankin korkin kiinne laittokin :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
No susta just. Sorry, ei henkilökohtaisesti pahalla, vaan yleensä.

Kuinka kauan sulla oli kortti ennenkuin tuolle kurssille menit?

Hei, kurssin kävin kun kortti oli varmaan ollut mulla jo yli 10 vuotta. Mutta sitä ennen olin opetellut ja käytännössä siis TEHNYT auton huoltojuttuja kuten juuri noita arkisia öljyjen ja tuulilasin vesien vaihtoja, ja renkaidenvaihtoja.

Nimenomaan toi käytännössä tekeminen on asian ydin. Se, että mies on kerran näyttänyt että "tosta lisäät sit öljyä ja noin vaihdetaan rengas" ei vielä auta. Ihminen oppii käytännön hommia vain niitä itse uudestaan ja uudestaan tekemällä.

Kurssilla sitten opetettiin paljon muutakin, mm. öljyn vaihdot, moottorin pesu, tulppien vaihdot jne jne. Eikä ollut mikään itse oppinut opettaja, vaan nainen joka työkseen opetti amiksen automekaanikkoja. Eli kunnon opetusta saatiin.

Koen, että kurssi antoi myös varmuutta keskustella esim. autoa huoltoon vietäessä autonkorjaajien kanssa. Huoltomiehet ei yritä vedättää niin paljoa kun minä ymmärrän mistä ne puhuu, ymmärrän esim auton osien nimet. :=

Meillä on kallis Audi. Sitä käytetään vuosihuolloissa kalliissa merkkikorjaamossa. Yleensä siihen ei tartte itse tehdä mitään muuta kuin lisätä pissapoikanestettä. Ja sen osaan tehdä. Renkaatkin vaihdatetaan rengassäilömössä, menevät siis sinne kun vievät pirusti tilaa.

Ja osaan myös ajaa hyvin.

Kannattaa ottaa huomioon, että noita uudempia autoja ei oo tarkotettu sorkittavaksi kamalasti. Esim. joku renkaanvaihto on toki iha neri juttu, mutta jos puhutaan vähänkään muista jutuista, niin ne viedään korjaamoon. Joskus voi jopa tehdä pahaa jälkeä itse, kun niissä on vähän hienompi tuo mekaniikka ja muu. Yleensä myös jossain uudessa autossa ne ongelmat on sitten ihan jotain muuta kuin ns. itse korjattavia, eli tarvitaan ammattilaista, valmistusvikojahan voi olla ym.

Mulle on ihan yks lysti osaako vaikkapa Liisa korjata autoa or not. Ei paljon häiritse. Kunhan osaa ajaa sitä autoa eikä ole tientukkeena. Sama koskee sitten sitä Perttiäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
No susta just. Sorry, ei henkilökohtaisesti pahalla, vaan yleensä.

Kuinka kauan sulla oli kortti ennenkuin tuolle kurssille menit?

Hei, kurssin kävin kun kortti oli varmaan ollut mulla jo yli 10 vuotta. Mutta sitä ennen olin opetellut ja käytännössä siis TEHNYT auton huoltojuttuja kuten juuri noita arkisia öljyjen ja tuulilasin vesien vaihtoja, ja renkaidenvaihtoja.

Nimenomaan toi käytännössä tekeminen on asian ydin. Se, että mies on kerran näyttänyt että "tosta lisäät sit öljyä ja noin vaihdetaan rengas" ei vielä auta. Ihminen oppii käytännön hommia vain niitä itse uudestaan ja uudestaan tekemällä.

Kurssilla sitten opetettiin paljon muutakin, mm. öljyn vaihdot, moottorin pesu, tulppien vaihdot jne jne. Eikä ollut mikään itse oppinut opettaja, vaan nainen joka työkseen opetti amiksen automekaanikkoja. Eli kunnon opetusta saatiin.

Koen, että kurssi antoi myös varmuutta keskustella esim. autoa huoltoon vietäessä autonkorjaajien kanssa. Huoltomiehet ei yritä vedättää niin paljoa kun minä ymmärrän mistä ne puhuu, ymmärrän esim auton osien nimet. :=

Niinkuin sanoin en tarvitse moista maksullista kurssia kun alan ammattilainen löytyy kotoa.Häneltä opetus ihan riittävä.
Ei tarvitse pelätä mitään kusetuksia huolloissa jne.

Meillä kait on huolloissa siis vuosihuolloissa tarkasti selvitetty, mitää pitää tehdä. Ihan auton omassa huoltokirjassa. Niiden mukaan mennään. Ja kusetuksia ei tapahdu. Ei niillä ole varaa jättää mitään tekemättä. Vai meinaatko, että hinnalla kusettavat? No siihen ei kurssit auta, kun pitää olla myös hintatietous ja järki päässä. Sitä ei autokurssilla opeteta =D Kannattaa vähä soitella ja kysellä huoltojen hinnoista, siinä jo tiiät kusettaako joku vai ei.

Meillä on kallis Audi. Sitä käytetään vuosihuolloissa kalliissa merkkikorjaamossa. Yleensä siihen ei tartte itse tehdä mitään muuta kuin lisätä pissapoikanestettä. Ja sen osaan tehdä. Renkaatkin vaihdatetaan rengassäilömössä, menevät siis sinne kun vievät pirusti tilaa.

Ja osaan myös ajaa hyvin.

Kannattaa ottaa huomioon, että noita uudempia autoja ei oo tarkotettu sorkittavaksi kamalasti. Esim. joku renkaanvaihto on toki iha neri juttu, mutta jos puhutaan vähänkään muista jutuista, niin ne viedään korjaamoon. Joskus voi jopa tehdä pahaa jälkeä itse, kun niissä on vähän hienompi tuo mekaniikka ja muu. Yleensä myös jossain uudessa autossa ne ongelmat on sitten ihan jotain muuta kuin ns. itse korjattavia, eli tarvitaan ammattilaista, valmistusvikojahan voi olla ym.

Mulle on ihan yks lysti osaako vaikkapa Liisa korjata autoa or not. Ei paljon häiritse. Kunhan osaa ajaa sitä autoa eikä ole tientukkeena. Sama koskee sitten sitä Perttiäkin.

[/quote]

Mullekin on ihan sama vaikka koko Suomen eukot jäis mökkiteilleen talvipakkaselle kun autosta meni rengas. Sinnehän jäätyvät. (sarkasmia)

On tilanteita joissa täytyisi jotain itsekin osata.

Ja on tietenkin jokaisen omaa tyhmyyttä jos ei osaa omaa autoaan käyttää/huoltaa. Jokaisen tietysti täytyy myös tietää, mitä toimenpiteitä juuri OMALLE autolle saa itse tehdä, ja mitkä jätetään sinne kalliille automerkkihuoltamolle.

Suomessa on Euroopan vanhin autokanta. Siksi ei ihan mene läpi tuo selitys, että naiset eiät siksi mitään osaisi autoilleen tehdä kun niillä on kaikilla niiiin kalliit ja hienot vuosimallia 2004 tai uudemmat autot. Suurimmalla osalla tälläkin palstalla palstailijoista on lähemmäs 10 vuotta vanha auto alla, tai vanhempi. Jos siis autoa lainkaan.

Aloitukseni tarkoitus oli äimistellä akkojen avuttomuutta autoasiassa, kun muuten ollaan hyvinkin osaavia. Miksi autot ovat poikkeus? Miksi niiden kanssa voi olla täysin idiootti eikä silti tunnu pahalta itsestä vaikka muuten pitäisi itseään ihan nykyaikaisena ihmisenä ja monia asioita hallitsevana?

Miksi sitä pitäisi tuntua pahalta jos jotain autoa/autonromua ei osaa korjata tahi huoltaa?Tuota en ihan ymmärrä.
Ei kai sitä nyt kaikkea tarvitse hallita ollakseen kelpo nainen.
Parempi osata asiat joilla elämässä vähänkään enempää jotain merkitystä kuin autot.Ilman niitäkin pärjää.

Yhteistyössä