Miksi antaa lasten juosta hautajaisissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "öö"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

"öö"

Vieras
Eilen oli tätini hautajaiset. Eräs asia ärsytti suuresti, eräs äiti antoi lapsensa juosta edes takaisin kirkon käytävää! Siis hautajaisissa! Ikää tällä lapsella oli 2-3v. Omat lapseni (2 ja 4v.) istuivat nätisti penkissä, eikä olisi tullut mieleenkään antaa juosta tai edes nousta seisomaan. Te, jotka ette vaadi lapsiltanne käytöstapoja edes hautajaisissa, miksi?

On eri asia, jos karkaa ja yhden kerran juoksee pitkin käytävää, mutta on kyllä aika törkeää, jos annetaan jatkaa samaa menoa. Meidän 2 v ei kyllä paikallaan helpolla pysyis, mutta siinä tapauksessa joku lähtis pojan kans pihalle.

Mäkään en ymmärrä. Jos lapsi ei pysy penkissä ilman hirveää sotaa, niin sitten joku lähtee sen lapsen kanssa ulos kirkosta. Yksinkertaista. Oli sitten häät tai hautajaiset, niin ketään muuta ei huvita sen lapsen esiintyminen kuin ehkä niitä omia vanhempia. Vaikka mulla on itsellänikin lapsi, niin mä en koe lasten häiritsevää käytöstä mitenkään "söpönä".

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Mua ärsyttää ihan sama asia ihan kaikissa juhlissa, oli sitten häät, hautajaiset tai kissanristiäiset niin lasten ei pitäisi juoksennella ympäriinsä kirkossa (tai muussa juhlapaikassa)

Peesi tälle. Yksi syy on että tulee tunne että tavallaan kaikki läsnäolijat joutuu silloin pitämään lapsia silmällä ja jännittämään koska tapahtuu se jokin katastrofi, esim. kaatuminen tms.

Mä en muutenkaan ottaisi lapsia mukaan hautajaisiin, ellei vainaja ole lapsille lähisukua tai muuten tärkeä. Hautajaiset on kuitenkin hyvin erityinen tilaisuus, ilmapiiri on hyvin herkkä ja tunteita täynnä. Joku, joka ei muuten lapsista ärsyyntyisi, voisi omassa surussaan reagoida hyvinkin voimakkaasti äänekkäisiin ja vaelteleviin lapsiin. Meillä on ollut kahdet hautajaiset tytön (6v.) olemassaoloaikana eikä tyttö ollut kummissakaan mukana. Enkä usko että hän olisi menettänyt siinä yhtään mitään.

[QUOTE="jos";24024496]Tämä ehkä onnistuu jos vainaja ei kovin läheinen.[/QUOTE]

Vaikka olisi läheinenkin, niin tilanne pitää silti rauhoittaa. Jos lapsen vanhemmat ovat surusta suunniltaan eivätkä jaksa keskittyä vahtimaan lapsia, niin mukaan pitäisi ottaa joku, joka niistä huolehtii.

• Tykkää
Reactions: ZäDäM

Yhteistyössä