Miksi ammattiin valmistumista ei juhlita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
aina höpötetään että ammatti ja puoliso on elämän pitkäaikaisimmat valinnat - siitä syystä ymmärrän hyvin jos asiaa ihmetellään enemmänkin miksi ammattiin valmistuneita ei muisteta. Eipä silti, moni vaihtaa ammattia ja valmistuu ammattitutkinnon suorittaneena monta kertaa elämänsä aikana. Sehän vain parantaa asiaa, voi juhlia monta kertaa ja syystä!

Mä kun valmistuin ammattiin (sosiaalikasvattaja -97) pidin isot juhlat, sukuineen, kakkuineen kaikkineen. Lähes yhtä isot juhlat kuin yo-juhlani oli -93 :) Ja siskolleni pidettiin myös valmistujaisjuhlat kun hän valmistui omaan ammattiinsa. Eiköhän se ole valmistujista itsestään kiinni että haluaako pitää ne juhlat. Juhlien järjestäminen koko suvulle kun ei nykyään ole mitää ihan halpaa puuhaa. Mun noissa molemmissa juhlissa on ollu n. 90 vierasta ;)

Kun mä valmistun terveydenhoitajaks kolmen vuoden kuluttua, niin kyllä mä haluan juhlia.Siinä vaiheessa olen neljä vuotta ollut 100% töissä ja opiskellut aikuiskoulutuksena 100% siinä samalla ja käyttänyt neljän vuoden lomat työharjotteluihin ja sekään ei vielä riitä niitä kattamaan kun harjottelua on 16 viikkoa vuodessa. Ja titysti hoitanu perhettä ja kotia siinä samalla.

En voi ymmärtää niitä jotka vaan ottavat paperit ulos eivätkä osallistu valmisujaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
juu mun sisko valmistui ylioppilaaksi, isot juhlat oli. Kun mä valmistuin lähihoitajaksi mitään juhlia ei ollut :(

Tänäpäivänä koulutus "taso" on sama elikäs kummatkin amk käyneitä.......toisen väylä tais sitten olla arvokkaampi......ainaskin toisten mielestä.......

Niin -siinä vaiheessa kun juhlat pidettiin et ollut vielä amk. Juhlittiinko siskosi amk-koulutusta erikseen?

ei juhlittu...me opiskeltiin samaan aikaan amk:ssa tosin eri alaa......siskoni koulutuksesta oltiin kiinnostuneita......mun taas ei.....tosin olihan minulla ehkä taas väärä alavalinta (heh heh)....

Juu asia on kuitenkin se, että ylioppilaita juhlitaan, amiksen käynneitä ei. Näin siis meidän suvussa. Ja uskon kyllä siihen, että vanhemmat ihmiset arvostaa vielä vähä turhan paljon lukion käynneitä.....(20 vuotta sitten se oli hiukan eri juttu)

Ei sillä, ne jotka kirjoittaa hyvät paperit lukiosta hyötyy myös niistä, mutta huonoilla papereilla ei oikein tahdo saada edes jatko-opiskelu paikaa.

Joka tapauksessa kaikille koulunsa päättäneilla PALJON ONNEA!!!!!!!

sehän on ihan ihmisestä kiinni, siis jos se joka valmistuu järkkää jotain juhlia vai ei. Ja oma "moka" se on jos ei. Ja mun mielestä ammattiin valmistuminen on hieno saavutus, niilläkin on "oikeus" juhlia.

Ja vastaus kysymykseen: olen käynyt kolmessa valmistujaisjuhlissa, kutsun sain ja jälkeenpäin kiitos-kortin :)

Kun minä valmistuin korkeakoulusta, niin pidin itse tutuille juhlat. En asunut kotona, joten ei kai vanhemmat niitä maksa. Ikää oli 23, en mää vielä itseäni aikuisopiskelijana pitänyt. Kaikki kaverit on kutsuneet juhliin tai pakotettu muiden toimesta tarjoamaan kahvit valmistumisen kunniaksi. Harva mummoille on juhlia pitänyt

vai koskeeko tää kysely vain amista ja muut on aikuisopiskelijoita?

Eipä ole juuri ollut valmistujaisia, veljeni valmistumista juhlittiin ihan yhtä isosti kuin minun ja siskoni ylppäreitäkin. Omille pojilleni aion kyllä järjestää bileet, juhlittiin siinä sitten valkolakkia tai ammattia!

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kun minä valmistuin korkeakoulusta, niin pidin itse tutuille juhlat. En asunut kotona, joten ei kai vanhemmat niitä maksa. Ikää oli 23, en mää vielä itseäni aikuisopiskelijana pitänyt. Kaikki kaverit on kutsuneet juhliin tai pakotettu muiden toimesta tarjoamaan kahvit valmistumisen kunniaksi. Harva mummoille on juhlia pitänyt

Mun ajatukseni aloitusta tehdessäni oli se, että osa peruskoulun päättäneistä menee lukioon ja osa amikseen. Mutta järjestävätkö näiden nuorten vanhemmat sekä ylioppilailleen että amiksesta valmistujilleen samanlaiset juhlat? Jos valmistuja on jo omillaan elävä aikuinen, toki vanhemmat ei hänelle enää mitään juhlia järjestäkään vaan hän järjestää itse, jos juhlat haluaa. Mutta itse ajattelin siis alunperin tilannetta, jossa on yo versus amis.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joka v***n vuosi tämä sama kitinä!!!!!
Mikä kitinä? Kyllä mä olen viettänyt niin yo-kekkerit, sairaanhoitajaksi valmistujaiskekkerit kuin tradenomiksikin valmistujaiskekkerit. Mua lähinnä kiinnostaa, miksi ammattikouluista valmistuvia nuoria ei juhlita samalla tavalla kuin ylioppilaita. Moni kuitenkin on sitä mieltä, että ammttiin valmistuminen on tärkeämpää kuin ylioppilaaksi valmistuminen. Miksi se ei sitten näy millään tavalla? Miksi vanhemmat järjestävät ylioppilailleen juhlat, joihin kutsutaan koko suku, mutta ei amiksesta valmistuvilleen? Koitan siis tämän ketjun myötä koittaa saada selville syytä tähän. Sillä mielestäni tämän yo-amis -keskustelun voisi unohtaa ihan tyystin, jos samanlaiset juhlat olisi kaikille. Mutta yhteiskunta kun ei niitä juhlia järjestä vaan vanhemmat, niin sitä koitan tässä oivaltaa, miksi yo saa juhlansa mutta amiksen käynyt ei.

Mulla on 4 lasta ja kolmelle vanhimmalle olen järjestänyt valmistujaisjuhlat, kun ammattiin ovat valmistuneet. Kuopus on vasta ala-asteella joten se ei ole vielä ajankohtainen.
Mutta tottakai hänkin saa aikanaan juhlat, valmistuupa sitten ylioppilaaksi tai ammattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Kyllä ainakin minun läheiset ystäväni jotka valmistuivat amiksesta juhlivat niin että oli kutsuttu suku ja puoli kylää koolle. Tuntuu että se on ihan valmistuvasta itsestään kiinni juhliiko vai ei.
Mäkin luulen, että aika pitkälti näin. Mutta miksi yo:t haluavat juhlia ja amiksen käyneet eivät? Tuo oli yleistystä, mutta 47 vuotta olen kohta elänyt ja yksiinkään ammattiinvalmistujaisjuhliin ei ole ikinä kutsuttu, yo-juhliin sitäkin useammin. Olin varautunut menemään huomenna kummipojan valmistujaisjuhlaan, mutta mitään kutsua ei ole tullut :| Viime vuonna kyllä tuli kutsu kummitytön yo-juhliin. Ja samasta perheestä siis molemmat kummilapseni.

Musta tuntuu, että yo-juhlat on niin vanhoillinen perinne, koska sitä on ennen arvostettu paljon enemmän mitä nykyään. Ja tapa on vaan jäänyt päälle... Mene ja tiedä.

Itse tulen varmasti järkkäämään lapsilleni juhlat, valmistuu mistä tahansa.

Mää olin semmoisissa yo-juhlissa, jossa perheen poika sai valkolakin ja samana päivänä ammattiin valmistunut siskonsa tiskasi ja tarjoili. Pojalla kävi vieraita noin 50 ja heistä 3 muisti siskoa jotenkin. Tiedossa oli kyllä, että perheessä juhlii 2 lasta. Säälitti kyllä aika tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Kyllä ainakin minun läheiset ystäväni jotka valmistuivat amiksesta juhlivat niin että oli kutsuttu suku ja puoli kylää koolle. Tuntuu että se on ihan valmistuvasta itsestään kiinni juhliiko vai ei.
Mäkin luulen, että aika pitkälti näin. Mutta miksi yo:t haluavat juhlia ja amiksen käyneet eivät? Tuo oli yleistystä, mutta 47 vuotta olen kohta elänyt ja yksiinkään ammattiinvalmistujaisjuhliin ei ole ikinä kutsuttu, yo-juhliin sitäkin useammin. Olin varautunut menemään huomenna kummipojan valmistujaisjuhlaan, mutta mitään kutsua ei ole tullut :| Viime vuonna kyllä tuli kutsu kummitytön yo-juhliin. Ja samasta perheestä siis molemmat kummilapseni.

Se ei varmaan vielä ole niin vakiintunut tapa että kaikki kokisivat oikeaksi rueta sitä juhlistamaan, ainakin tuntuu siltä. Mutta ei kaikki ylioppilaatkaan juhli ja sitten on ne jotka eivät haluaisi juhlia mutta äidit haluavat juhlia. Erityisesti tuntemani miehet eivät halua juhlia valmistumisiaan valmistuvat sitten mistä hyvänsä.

Mun ajatukseni aloitusta tehdessäni oli se, että osa peruskoulun päättäneistä menee lukioon ja osa amikseen. Mutta järjestävätkö näiden nuorten vanhemmat sekä ylioppilailleen että amiksesta valmistujilleen samanlaiset juhlat? Jos valmistuja on jo omillaan elävä aikuinen, toki vanhemmat ei hänelle enää mitään juhlia järjestäkään vaan hän järjestää itse, jos juhlat haluaa. Mutta itse ajattelin siis alunperin tilannetta, jossa on yo versus amis.
meillä on järjestetty yhdet lakkiaiset ja ja kahdet amisjuhlat, ja ihan samoilla kaavoilla on menty; mummot, kummit , serkut ja kumminkaimat juhlimassa meillä kotona ja illalla nuoret omillaan

meillä on järjestetty yhdet lakkiaiset ja ja kahdet amisjuhlat, ja ihan samoilla kaavoilla on menty; mummot, kummit , serkut ja kumminkaimat juhlimassa meillä kotona ja illalla nuoret omillaan

Alkuperäinen kirjoittaja kitty:
Hienoa :flower: :flower: Mä uskon, että tuon valmistumisen arvostus lähtee hyvin pitkälti valmistujasta itsestään sekä hänen vanhemmistaan. Jos jokaista amiksesta valmistunutta nuorta juhlittaisiin samanlaisin menoin kuin ylioppilaita, ehkä tuo asenne-ero jonain päivänä jäisi historiaan. Meillä muuten on vuoden päästä amisvalmistujaisjuhlat ja mulla jo sormet syyhyää päästä järjestämään niitä juhlia =) Yo-juhlat tulee olemaan vasta 3 vuoden päästä.

Mä olin ihan onnesta soikeena kun pääsin kymppiluokan ja talouskoulun läpi. Se oli hankala vuosi muutenkin. Vaikka en mihinkään ammattiin valmistunut niin mulle pidettiin juhlat ja olin ensi nolostuksen jälkeen tosi otettu =) Ja musta oltiin ylpeitä, sain mä jotain kuitenkin aikasiksi. Varmasti järjestän pojalle juhlat jos se jostain valmistuu, ihan mistä vaan =) Ja saatan ittellenikin jotkut valmistujaiset järjestää jos valmistun.

Mä olin luokkatoverin juhlissa sillon kun valmistuttiin. Oli kakuttelut ja kahvittelut ja illan istujaiset (tosin lipesin mahani kanssa paikalta) ja kiva oli käydä hänen juhlissaan.

Itse sain anopilta lahjaksi korun, muilta sukulaisilta satunaisesti ehkä pienen summan rahaa tms. Mitään juhlia ei ollut ja pikkasen kyllä karsastin noita lahjojakin.

Tosin en usko että sen kummemmin hinkuisin mitään juhlia vaikka YO:ksi joskus lukisin itseni (tosin sitä ei tuu tapahtumaan).

Yhteistyössä