Miksi äitiä joka jää kotiin vielä kun nuorinkin lapsi täyttää kolme katsotaan niin karsaasti toisten äitien taholta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outo äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outo äitikö?

Vieras
Olen äiti joka tämän ratkaisun on tehnyt, ja tuntuu että aina jos esim. puistossa, kerhossa tämä asia tulee esiin toisten äitien kanssa jutellessa niin suhtautuminen minuun muuttuu hetkessä.
Kommentit ovat yleensä "kyllä teidän täytyy olla rikkaita" (emme ole rikkaita.., "miten saat aikasi kulumaan", "etkö tosiaan ole edes hakenut töitä", ja jatkossa hyvä kun nämä samat äidit edes tervehtivät kun on selvinnyt että olen kotiäitinä vaikka nuorin jo kolme.
Mistä tämä asenne johtuu vai kuvittelenko vain?

Ja huom. en koskaan ole väittänyt kenellekään omaa ratkaisuani ainoaksi oikeaksi tai tuominnut niitä jotka ovat töissä eli siitä ei voi olle kyse.

Jos raha elämiseen riittää ihman sossunluukulla ravaamista, niin mikäs siinä, sen kun on kotona. Mutta jos perhe elää toimeentulotuen varassa, niin sitä en hyvällä katso. Siis jos olisi mahdollisuus molemmilla vanhemmilla käydä töissäkin.

siis mistä helevetistä te löyätte tämmösiä ihmisiä jokka tuolleen toisia kohtelee??? miun tuntemissani henkilöissä ei oo kettään joka kattois karsaasti kyseisenkaltasta äitiä vaan sanoisivat että: good for you ja että kannattee tosiaan olla kotona niin pitkään ku itestä tuntuu hyvältä.

en oo koskaan ite ihmetelly kellekkään eikä oo koskaan kukaan tuntemani ihminen ihmetelly kellekkään.

*muoks* en oo koskaan aatellu että tuostaki voitais olla kateellisia tai muuten vaan nurista. ENNENKU tälle palstalle olen eksyny näitä juttuja lukemaan. huh, ihan käsittämätöntä miten paljon toisten ihmisten valintoja vatvotaan ja mietitään... varsinki ku tämä ap:n kuvailema tilanne ei aiheuta vaaratilannetta kellekkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajatellaan että elät sossun tai työkkärin rahalla eli veronmaksajat maksaa sinun kotonaolon.

En nosta sen enempää työttömyyskorvausta kuin toimeentulotukeakaan, perheemme elää siis miehen palkalla, lapsilisillä ja vanhimmasta lapsesta hänen sairautensa takia saatavalla kelan hoitotuella.
Eli työttömyysturvan tai muiden etuuksien väärinkäytöstä minua ei voi syyttää..

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Jos raha elämiseen riittää ihman sossunluukulla ravaamista, niin mikäs siinä, sen kun on kotona. Mutta jos perhe elää toimeentulotuen varassa, niin sitä en hyvällä katso. Siis jos olisi mahdollisuus molemmilla vanhemmilla käydä töissäkin.

Mutta suurin osa ajattelee automaattisesti että kaikenmaailamn tuilla eletään. Siltä se ainakin tuntuu.
Ja hirveä painostaminen, että miksi ja mene nyt johonkin ja eikö sunkin nyt kannattaisi ja eikö sun aika tuu pitkäksi tms.

Ketuttaa.

Minä olen korkeasti koulutettu äiti jolla on vain yksi lapsi ja hänkin jo 5-vuotias! Ja olen edelleen kotona koska haluan olla kotona!

Älä välitä muiden puheista, sano että olet postmoderni äiti ja kun kerta kotona olo on sinulle mahdollista niin mitäpä se muille kuuluu millä rahoilla sinä elät!

No mulla ei olisi varaa, vaikka mies käy kokopäivätöissä. 4h perhettä ei pk-seudulla elätetä 2000 euron nettotuloilla. Voisin kuvitella et jengi on kateellista.. Mutta sulle sanoisin, että ole onnellinen, kun sulla on se mahdollisuus!!

minä aion olla kotona juurikin noin kauan. esikoinen vm-08 ja kuopus -09. Lähinnä olen juurikin tavannut ihmisiä jotka kohtelevat töihinmenijöitä karsaasti; tyyliin sun lapset saa traumoja, ne kärsii... ja sitä en ymmärrä yhtään!

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:

Entä jos hyvä ystäväsi tekisi näin, mitä sanoisit?

toiset äidit tietävät että teet aivan oikein lapsiasi kohtaan. Heitä ottaa varmasti päähän etteivät itse jaksa olla kotona lasten kanssa..Itseäni ihmetellään kun olen kotona kunnes lapsi täyttää 1v9kk!!! Ehkä pidempäänkin, katsotaan..ja ilman sossun rahoja mennään!!

Alkuperäinen kirjoittaja aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja ä:
Jos mä katson karsaasti, pahoittelen. Kyse on vaan siitä että ajattelen katseeni takana, että olet onnekas :)

Eli se kateus :D

Voi sitä varmaan kateudeksikin kutsua. Lähinnä siis sitä että minua harmittaisi omasta ja lasteni puolesta että meillä ei ole pystytty samaan :)

no eikö ihmiset saa kysellä tuosta ratkaisusta ? ihan small talkkina pitäsin. että kysellään miten saat päivä kulumaan jne.
ihmiset jotka tekee näitä "ei-niin-yleisiä-ratkaisuja"-asioissa , kuvittelee minusta joskus liikaa, että heitä katsotaan kieroon. Kun totuus on useimmin se, että ketään ei jaksa niin paljoo kiinnostaa ;)

Yhden samassa tilanteessa olevan tunnen ja myönnän rehellisesti, että olen kateellinen. Haluaisin itsekin niin mielelläni jäädä kotiin vielä pitkäksi aikaa; sinne kun pieninkin on jo koulussa. Rahaa vaan ei ole :( Oma äitini oli kotona kahden lapsen kanssa siihen asti, kun pikkusiskoni oli n.10 vuotias. Kunpa itsekin saisin.

Niin ja olen AMK-insinööri ja työpaikka on odottamassa. Kyse ei ole siitä, etten töihin haluaisi. Haluaisin vaan enemmän olla kotona, kun lapset ovat pieniä. Oli niin ihana palata koulusta kotiin, kun äiti oli odottamassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja aamuäree:
Jos mä katson karsaasti, pahoittelen. Kyse on vaan siitä että ajattelen katseeni takana, että olet onnekas :)

Eli se kateus :D

Voi sitä varmaan kateudeksikin kutsua. Lähinnä siis sitä että minua harmittaisi omasta ja lasteni puolesta että meillä ei ole pystytty samaan :)

meillä on velkaa ja mies ei ole suurituloinen. silti meinaan olla kotona kunnes nuorempi täyttää 3. Tosin, lapsilla on vaan vuosi ikäeroa. mutta siis, 2 pientä on mielestäni helpompi hoitaa kotona. tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa etten voisin viedä hoitoon. näen tämän omalta kannaltani paremmaksi, minusta on hienoa että ap hoidat lapsesi kotona. minusta on myös hienoa että joku toinen äiti menee töihin lyhentääkseen velkataakkaansa. :)

Mua kummastuttaa äidit, jotka ovat vain kotona eli heillä ei ole edes harrastuksia. Heidän kaikki elämä pyörii lasten ja huushollin ympärillä. Koska mä itse masentuisin tällaisesta elämästä, en voi ymmrätää miten jokut toinen ei masentuisi. Yleensä nämä äidit käyvätkin kierroksilla jokaisesta lapselle pienestäkin välikohtauksesta (kuten itsekin kotiäitinä ollessa), joten uskon jokseenkin olevani oikeassa asian suhteen. Itsekin kotiäitinä nyt ja ollut pitkäänkin, mutta tosiaan tarvitsisin vähintään omia harrastuksia, jotta pääni tämän kestäisi pidempään taas.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajatellaan että elät sossun tai työkkärin rahalla eli veronmaksajat maksaa sinun kotonaolon.

En nosta sen enempää työttömyyskorvausta kuin toimeentulotukeakaan, perheemme elää siis miehen palkalla, lapsilisillä ja vanhimmasta lapsesta hänen sairautensa takia saatavalla kelan hoitotuella.
Eli työttömyysturvan tai muiden etuuksien väärinkäytöstä minua ei voi syyttää..

Ja mitä väliä edes? Jos elät laillisilla tuilla ja laillisesti muutenkin niin so what? Se on sinun oikeutesi, siksihän miehesi veroja maksaa että niillä rahoilla jotakuta tuetaan!

Vai pitäisikö meidän kaikki verorahamme mennä pelkästään mamuihin ja somalejen asuntoihin ja ruokaan?

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
no eikö ihmiset saa kysellä tuosta ratkaisusta ? ihan small talkkina pitäsin. että kysellään miten saat päivä kulumaan jne.
ihmiset jotka tekee näitä "ei-niin-yleisiä-ratkaisuja"-asioissa , kuvittelee minusta joskus liikaa, että heitä katsotaan kieroon. Kun totuus on useimmin se, että ketään ei jaksa niin paljoo kiinnostaa ;)

Saa kysyä, toki. Ainakin multa.

Mutta jos on yks ihminen joka jokaisella tapaamiskerralla ihmettelee asiaa suureen ääneen niin alkaa pikkuhiljaa tympäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mun mielestä homma menee todella oudoksi vasta siinä vaiheessa kun äiti on kotona vaikka nuorinkin lapsi on jo koulussa...

Musta on aivan ihanaa että mä olen kotona ottamassa lapsia koulusta vastaan <3
Olen siis saikulla ja jään pian äitiyslomalle.

Yhteistyössä