Miksi äitiä joka jää kotiin vielä kun nuorinkin lapsi täyttää kolme katsotaan niin karsaasti toisten äitien taholta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outo äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä miten kaltaisiisi ihmisiin suhtaudutaan...itse en tuollaisia asioita mieti enkä muilta utele. Minua kiinnostavat toisissa ihmisissä ihan muut asiat kuin se, millä rahalla he tulevat toimeen... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja outo äitikö?:
Olen äiti joka tämän ratkaisun on tehnyt, ja tuntuu että aina jos esim. puistossa, kerhossa tämä asia tulee esiin toisten äitien kanssa jutellessa niin suhtautuminen minuun muuttuu hetkessä.
Kommentit ovat yleensä "kyllä teidän täytyy olla rikkaita" (emme ole rikkaita.., "miten saat aikasi kulumaan", "etkö tosiaan ole edes hakenut töitä", ja jatkossa hyvä kun nämä samat äidit edes tervehtivät kun on selvinnyt että olen kotiäitinä vaikka nuorin jo kolme.
Mistä tämä asenne johtuu vai kuvittelenko vain?

Ja huom. en koskaan ole väittänyt kenellekään omaa ratkaisuani ainoaksi oikeaksi tai tuominnut niitä jotka ovat töissä eli siitä ei voi olle kyse.

mistä luulet johtuvan? kateudesat tietysti.
suomessa äideillä ei ole vapautta valita käyk töissä vai ei . kaikkien on pakko käyädä.
jos olet sinkku voit lusmuilla työttömänä koko ikäsi, mutta perheellinen työtön ja olette köyhyysloukussa koska miehen palkka vie toiselta työttömyysturvan.

joten harva onniin ahkera että pieni tai keskituloisena pystyy moiseen. tekee kaiken itse, leipoo, harrastuttaa lapset, osaa kaiken, hiustenleikkkuut, kaikki kotityöt, huollot jne.

kaikki on pakko tehdä itse. on paljon helpompaa mennä töihin. mutta silti suomalainen kadhetii sellaista joka voi olla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja tööt:
Alkuperäinen kirjoittaja Heini-63:
Minulla 10v ja 1,5v lapset ja kotona olen. Tänään viimeksi sain kuulla olevani työtä vieroksuva.. No, ehkä sitten niin. Sain tämän pikkumiehen 44 vuotiaana ja haluan tosiaan hoitaa hänet itse, ainakin sinne 3 vuotiaaksi! Uskon että se on myös lapsen etu. Sossuluukulla ei ole tarvinnut käydä kun tarkasti elelee. Tsemppiä kaikille kotona kitkutteleville :)

No sulla on noin pieni lapsi vielä. ERI ASIA kun yli kolmevuotiaitten vanhemmat lusmuaa kotona.

eri mieltä tuosta. minusta taas oli helpompaa olla pienen kanssa kotona. sehän nukkuu päiväunetkin että saa levähtää itsekin ja opiskella jne.

kun taas isompi lapsi on sitä kaveriseuraa vailla ja ei nuku päiväunia. ja sillä on tylsää jne.

Perisuomalainen kateus, sehän se syy on. Mutta jos yhtään lohduttaa niin kyllä niitä arvosteljoita aina löytyy niillekin äideille jotka käyvät töissä. Niin tai näin, aina se on jonkun mielestä väärin.
Tekee vaan niin kuin omalle perheelle parasta on eikä välitä muiden mielipiteistä!

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mua kummastuttaa äidit, jotka ovat vain kotona eli heillä ei ole edes harrastuksia. Heidän kaikki elämä pyörii lasten ja huushollin ympärillä. Koska mä itse masentuisin tällaisesta elämästä, en voi ymmrätää miten jokut toinen ei masentuisi. Yleensä nämä äidit käyvätkin kierroksilla jokaisesta lapselle pienestäkin välikohtauksesta (kuten itsekin kotiäitinä ollessa), joten uskon jokseenkin olevani oikeassa asian suhteen. Itsekin kotiäitinä nyt ja ollut pitkäänkin, mutta tosiaan tarvitsisin vähintään omia harrastuksia, jotta pääni tämän kestäisi pidempään taas.

Mun pää kestää ilman harrastuksiakin. Aikaa olisi käydä mutta ei vaan ole mitään tarvetta tai varsinaista halua mennä. Mä en ole masentunut ainakaan yhtään, päinvastoin harmittaa jo valmiiksi, että pitää kotiäitiydestä luopua ja lähteä kouluun kun nuorin tulee 3v. Enkä itseasiassa käy edes kierroksilla, mun perusluonne on sellainen ettei se onnistuisikaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Ihan siksi, kun niillä muilla ei ois rahaa jäädä kotiin ja ne on kateita.

Mä olen ihan kh-tuella, mies käy töissä ( ei ole suurituloinen ) ja maksetaan asuntolainaa. Me pärjätään hyvin, ei saada mitään muita tukia kuin tämä hoitoraha ja lapsilisät. Ymmärrän tietysti, ettei kaikilla ole varaa olla kotona, mutta ei sitä loppujenlopuksi rikaskaan tarvitse olla, että pärjää. Jotkut luulevat, että on joko rikas tai sossun asiakas, me ei olla kumpaakaan.

Mun äiti oli kotona kunnes mun pikkusiskokin oli jo 3. luokalla. Ja mun mielestä se oli ihan hiton outoa. Onhan se varmaan kiva olla kotona vastaanottamassa koululaisia. Itse asiassa vielä kivempaa ois jos koululaisten ei kouluun tarvis lähtäkään, eikä miehen töihin.

Mutta ymmärrän tietty että on kivempaa olla kotona toteuttamassa itteensä, kun mennä töihin. Tosin helposti käy sitten niinkun mun äidille, ettei sinne töihin sitten enää pääsekään. On hankkinut sen jälkeen kaksi tutkintoa mutta töihin on näinä aikoina todella huono päästä niin pitkän tauon jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
Mun äiti oli kotona kunnes mun pikkusiskokin oli jo 3. luokalla. Ja mun mielestä se oli ihan hiton outoa. Onhan se varmaan kiva olla kotona vastaanottamassa koululaisia. Itse asiassa vielä kivempaa ois jos koululaisten ei kouluun tarvis lähtäkään, eikä miehen töihin.

Mutta ymmärrän tietty että on kivempaa olla kotona toteuttamassa itteensä, kun mennä töihin. Tosin helposti käy sitten niinkun mun äidille, ettei sinne töihin sitten enää pääsekään. On hankkinut sen jälkeen kaksi tutkintoa mutta töihin on näinä aikoina todella huono päästä niin pitkän tauon jälkeen.

No kaikki ei ajattele kuin sun äitis tai sinä. Mulla ainakin on unelmia vielä kun nuorin tulee 3v ja niitä sitten toivonmukaan pääsee toteuttamaan. Tällähetkellä elän yhtä pitkään haaveilemaani elämää, hoidan pieniä lapsiani kotona :) Mua ei sais edes kirveellä mihinkään, ja olen kuitenkin nuori että mulla on työikää vielä senkin jälkeen ainakin 35 vuotta edessä kun sinne lähden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Mulle tulee ekaksi mieleen näistä ikuisista kotiäideistä että ovat työtä vieroksuvia. Vaikka kotona on duunia lasten kanssa niin työelämä on kuitenkin paljon stressaavampaa koska siellä on vastuu osaamisesta ja tekemisistä toisille.

Kyllä kotona helpommalla pääsee.

ehhehe. sulla ei oo koskaan ollut koliikkilasta, allergialasta, refluksista kärsivää, 20krt yössä heräävää...?

Mä kyllä lähtisin heti töihin, jos noi taudit sillä parantuisivat ja lapset sen jälkeen nukkuisivat yöt heräämättä

:o Tosin onneksi meidän isommat yli 3 vuotiaat nukkuvat hyvin, vaikka kotona olenkin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mua kummastuttaa äidit, jotka ovat vain kotona eli heillä ei ole edes harrastuksia. Heidän kaikki elämä pyörii lasten ja huushollin ympärillä. Koska mä itse masentuisin tällaisesta elämästä, en voi ymmrätää miten jokut toinen ei masentuisi. Yleensä nämä äidit käyvätkin kierroksilla jokaisesta lapselle pienestäkin välikohtauksesta (kuten itsekin kotiäitinä ollessa), joten uskon jokseenkin olevani oikeassa asian suhteen. Itsekin kotiäitinä nyt ja ollut pitkäänkin, mutta tosiaan tarvitsisin vähintään omia harrastuksia, jotta pääni tämän kestäisi pidempään taas.

Ihmiset ovat erilaisia, jos olet joskus aiemminkin sattunut kuulemaan tämän lauseen!?

Ja minä tunnen aika monta täysin väsähtänyttä, suorastaan ryytynyttä, töissä käyvää äitiä joilla ei ole harrastuksia ja kaikesta käydään hirveillä kierroksilla.

Yleistys toi olikin. Ja aina se töissäkäyntikään ei ole kaikkein mielekkäintä. Aina ei onnistu saamaan sitä työtä jossa viihtyy, sielä on vain pakko käydä rahan takia, joten se on tottakait kuluttavaa.

Lähinnä tuolla "vain kotona ololla" tarkoitan sitä, että kun ei ole muuta elämää kuin se koti, niin ne lasten asiat ovat liian tärkeitä. Kun on muutakin elämää, ei ehdi murehtia niitä turhaan liikaa eikä liikaa puutu lasten elämään. Varsinkin isommilla lapsilla on myös oikeus hoitaa omat asiansa ja joskus vanhemmista voi olla haittakin, jos liikaa eläytyvät lasten elämään.

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä:
Minulla 10v ja 1,5v lapset ja kotona olen. Tänään viimeksi sain kuulla olevani työtä vieroksuva.. No, ehkä sitten niin. Sain tämän pikkumiehen 44 vuotiaana ja haluan tosiaan hoitaa hänet itse, ainakin sinne 3 vuotiaaksi! Uskon että se on myös lapsen etu. Sossuluukulla ei ole tarvinnut käydä kun tarkasti elelee. Tsemppiä kaikille kotona kitkutteleville :)

No sulla on noin pieni lapsi vielä. ERI ASIA kun yli kolmevuotiaitten vanhemmat lusmuaa kotona.

eri mieltä tuosta. minusta taas oli helpompaa olla pienen kanssa kotona. sehän nukkuu päiväunetkin että saa levähtää itsekin ja opiskella jne.

kun taas isompi lapsi on sitä kaveriseuraa vailla ja ei nuku päiväunia. ja sillä on tylsää jne.
Jep jep. pointti onkin se, että pieni lapsi tarvii ÄITIÄ, ei niinkään kavereita vielä ;) Mutta kukin tekee niinkun parhaaksi näkee.

suomalaisten suhtautuminen on joo aika erikoista. täälläpäin maailmaa ei mitään tukia saa, jos olet lasten kanssa kotona, silti se on hyvin yleistä, että kotiin jäädään pikkulapsivuosiksi ja mies elättää. eikä kukaan _todellakaan_ajattele sun makaavan kotona perse homeessa laiskotellen.
Toisekseen, pyörihän se maailma silloinkin, kun naisten työssäkäynti ei vielä ollut kovin yleistä. onneksi on vapaus valita.

Kateus? Mua ihmetyttää tuo kateus-kortin vetäminen aina yhtä paljon, ja varsinkin nyt. En mä vaan olisi kateellinen siitä, että joutuisi kuluttamaan päivät vain kotiäitinä, ilman älyllisiä haasteita ja aikuista seuraa. Tuntuisi, että elämä menisi hukkaan. Mutta mulla onkin pitkä koulutus takana ja luonnekin varmasti vaikuttaa. Haluan olla osana yhteiskuntaa ja tehdä jotain hyödyllistä ja kehittää itseäni. Äitiysloman jälkeen oli helpotus päästä töihin takaisin, tuntui, että siinä ajassa mun aivot olivat jo viimeisillään surkastumassa, huh.

Tuskinpa, ap, ne ihmiset kuitenkaan jaksaa muiden asioita niin paljoa murehtia, jokainen tekee valintansa, eikä se muille kuulu. Tosin äitien soisi nykyään käyvän töissä, voisi olla hieman erilainen (naisen kannalta huonompi) tämän yhteiskunta jos kaikki heittäytyisivät kotiäideiksi. Ei olisi hyvä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja eri mieltä:

Jep jep. pointti onkin se, että pieni lapsi tarvii ÄITIÄ, ei niinkään kavereita vielä ;) Mutta kukin tekee niinkun parhaaksi näkee.

Ai ihan just vain äitiä? Isä ei käy, eipä tietenkään.

Minä olen olen onnellinen kun töihin palasin... on omaa rahaa käytössä ei tartte ukolta vinkua rahaa sukkahousuihin tai tampooneihin. On rahaa omiin ja pojan vaatteisiin
on rahaa matkustaa ja nauttia elämästä ilman, että tarvii senttejä koko ajan venytttää ja
miettiä mistä nyt rahat taas seuraavan kuun laskuihin.
Mun ukko ei mua elättäisi, jos lusmuilisin kotona, jun poika olisi tyylin 10 v.
Minä olisin jo varmaan Hesperiassa suljetulla osastolla jos kotona pitäisi päivät pitkät olla ja vaan tehdä kotihommia. Sitähän se olisi illmaisen piian hommaa.,, josta kukaan ei maksa
mitään. Sitten vielä hermot tiukalla, kun joutuisi ukolta kinuta rahaa siihen sun tähän.

Poika meni 1 v hoitoon ensin mun isälle ja sitten hoiti äitini meidän kotona. Poika meni hoitoon 2 v. Eikä todellakaan ole kokonut traumoja.
Jääköön kotiin kuka tahtoo, mutta tehköön sen omalla kustannuksella eikä yhteiskunnan.-

Alkuperäinen kirjoittaja viiru:
Minä olen olen onnellinen kun töihin palasin... on omaa rahaa käytössä ei tartte ukolta vinkua rahaa sukkahousuihin tai tampooneihin. On rahaa omiin ja pojan vaatteisiin
on rahaa matkustaa ja nauttia elämästä ilman, että tarvii senttejä koko ajan venytttää ja
miettiä mistä nyt rahat taas seuraavan kuun laskuihin.
Mun ukko ei mua elättäisi, jos lusmuilisin kotona, jun poika olisi tyylin 10 v.
Minä olisin jo varmaan Hesperiassa suljetulla osastolla jos kotona pitäisi päivät pitkät olla ja vaan tehdä kotihommia. Sitähän se olisi illmaisen piian hommaa.,, josta kukaan ei maksa
mitään. Sitten vielä hermot tiukalla, kun joutuisi ukolta kinuta rahaa siihen sun tähän.

Poika meni 1 v hoitoon ensin mun isälle ja sitten hoiti äitini meidän kotona. Poika meni hoitoon 2 v. Eikä todellakaan ole kokonut traumoja.
Jääköön kotiin kuka tahtoo, mutta tehköön sen omalla kustannuksella eikä yhteiskunnan.-

no kaikilla ei ole ilmaisia piikoja vanhemmista. siis kaikki eivät ole kultalusikak suussa syntyneet.

valitettavasti eivät olleet ilmaisia piikoja vaan maksoimme heille ihan hyvän korvauksen
hoidosta. Äitini juuri jäi eläkkeelle ja halusi itse hoitaa poikaa jonkin aikaa.

jos mies tienaa niin paljon, että äidillä on varaa jäädä kotiin ilman, että tarttee mitään tukia hakea, niin mikäs siinä??! Jokainenhan saa päättää itse, miten elämänsä viettää. Ja toisten rahoilla elämisestä ei voi mielestäni syyttää äitiä, jos miehen tulot riittää perheen elättämiseen. Ollaanhan sitä perheenä yhtä joten rahatkin on yhtä ja aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa nähden. En ymmärrä ollenkaan sitä ajatusta, että on mun rahat ja sun rahat jos kerran ollaan yhtä perhettä. Perheessä kaikki pitää olla yhteistä rahoista lähtien.

Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
jos mies tienaa niin paljon, että äidillä on varaa jäädä kotiin ilman, että tarttee mitään tukia hakea, niin mikäs siinä??! Jokainenhan saa päättää itse, miten elämänsä viettää. Ja toisten rahoilla elämisestä ei voi mielestäni syyttää äitiä, jos miehen tulot riittää perheen elättämiseen. Ollaanhan sitä perheenä yhtä joten rahatkin on yhtä ja aviopuolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa nähden. En ymmärrä ollenkaan sitä ajatusta, että on mun rahat ja sun rahat jos kerran ollaan yhtä perhettä. Perheessä kaikki pitää olla yhteistä rahoista lähtien.

Kyllä, samaa mieltä!!

Yhteistyössä