Miksi aina puhutaan "ne kouluttamattomat" halveksuvaan sävyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";27253733]He halusivat minun tekevän sitä mistä olen itse kiinnostunut. :) Kukapa vanhempi ei haluaisi. :)[/QUOTE]

HAHAH joo jos mä olisin saanut 15 ikäsenä tehdä mitä huvittaa, niin tuskin olisin jatkanut opintojani aina maisteriksi asti ja näihin palkkatasoihin :D

Nuori tarvitsee vanhempiensa "ohjailua" ainakin sinne 19-20 ikävuoteen asti.

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
[QUOTE="Realisti";27253762]HAHAH joo jos mä olisin saanut 15 ikäsenä tehdä mitä huvittaa, niin tuskin olisin jatkanut opintojani aina maisteriksi asti ja näihin palkkatasoihin :D

Nuori tarvitsee vanhempiensa "ohjailua" ainakin sinne 19-20 ikävuoteen asti.[/QUOTE]

Mistä saitte päähänne että ap on 15v?!

[QUOTE="a.p";27253566]Mutta miksi ihmeessä käyttäisin turhaan yhteiskunnan varoja turhaan koulutukseen, jota en rakastamaani työhön tarvitse? Mieluummin käyttävät nämä varat niihin jotka haluavat kouluttautua. Suurin osa kuitenkin haluaa ja on hienoa että heille se mahdollistetaan.[/QUOTE]

Kertoisitko mitä työtä teet? Minä en arvoita ihmisiä koulutuksen perusteella, usein vain on niin, että kouluja käymättömät ovat vähän sivystymättömiä ja heillä on negatiivisia tunteita paljon. Itse kuvailit, että olet kiinnostunut lukemaan tms. joten se vaikuttaa hyvältä. Ei koulujen käyminen mikään itseisarvo ole.

[QUOTE="Realisti";27253762]HAHAH joo jos mä olisin saanut 15 ikäsenä tehdä mitä huvittaa, niin tuskin olisin jatkanut opintojani aina maisteriksi asti ja näihin palkkatasoihin :D

Nuori tarvitsee vanhempiensa "ohjailua" ainakin sinne 19-20 ikävuoteen asti.[/QUOTE]

niinpä. Ja jos minä olisin saanut päättää, niin olisin jäänyt leirikoulun ( lukion toisella ) jälkeen Kreikkaan tarjoilijaksi :D :D

KOSKAAN opiskelu ei ole turhaa!! Opiskelu lisää sivistystäsi ja laajentaa maailmankatsomustasi joita sinä siirrät omille lapsillesi. Voisin mennä vaikka barrikadeille opiskelun puolesta ja varsinkin jos joku sanoo että se on turhaa!!

• Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
KOSKAAN opiskelu ei ole turhaa!! Opiskelu lisää sivistystäsi ja laajentaa maailmankatsomustasi joita sinä siirrät omille lapsillesi. Voisin mennä vaikka barrikadeille opiskelun puolesta ja varsinkin jos joku sanoo että se on turhaa!!

Itseään voi sivistää muullakin tavalla kuin istua koulussa. Sivistynein ihminen jonka tunnen, on täysin kouluttamaton. Ystäväni äiti nimittäin.

Minusta ei ole ikinä häntä päihittämään tiedossa ja olen käynyt yliopiston.

Alkuperäinen kirjoittaja ööööh;27253773:
Mistä saitte päähänne että ap on 15v?!

Ohhoh.. Onko luetun ymmärtämisessä jotakin vikaa? Olis kannattanu käydä kouluja...;)

Kuka väitti aloittajaa 15-vuotiaaksi? Yleensä sen ikäisenä ollaan lopettelemassa peruskoulua ja tulee tehdä valinta kouluttautuuko vai jääkö tyhmyyden tielle.

Juuri näin. Jo on suoraan sanottuna mielestäni hölmöt vanhemmat jos antavat 15-vuotiaan jättää koulut kesken vain jonkun päähänpiston takia. En nyt tarkoita, että ketään pitäisi pakottaa (joku kuitenkin lukee viestini näin). Mutta kyllä tuon ikäistä nuorta vielä pitää ohjata ja vähintään avata hänelle niitä vaihtoehtoja jos ei hän niitä itse löydä.

[QUOTE="Realisti";27253837]Ohhoh.. Onko luetun ymmärtämisessä jotakin vikaa? Olis kannattanu käydä kouluja...;)

Kuka väitti aloittajaa 15-vuotiaaksi? Yleensä sen ikäisenä ollaan lopettelemassa peruskoulua ja tulee tehdä valinta kouluttautuuko vai jääkö tyhmyyden tielle.[/QUOTE]

sinun tyhmyytesi loistaa ketjussa kyllä eniten.

[QUOTE="vieras";27253908]Juuri näin. Jo on suoraan sanottuna mielestäni hölmöt vanhemmat jos antavat 15-vuotiaan jättää koulut kesken vain jonkun päähänpiston takia. En nyt tarkoita, että ketään pitäisi pakottaa (joku kuitenkin lukee viestini näin). Mutta kyllä tuon ikäistä nuorta vielä pitää ohjata ja vähintään avata hänelle niitä vaihtoehtoja jos ei hän niitä itse löydä.[/QUOTE]

No toisaalta joo, mutta toisaalta vuosi sinne tänne tossa iässä on aika samantekevää. Itse ainakin panostin aina kouluun ja oli niin kauhean tarkkaa se koulunkäynti. Aina piti mennä asiat niin kuin halusin tai oli naama norsunvitulla. No toki tuli tulosta, mutta sitten yliopistossa kuitenkin joutui toteamaan että asiat ei mee aina omien nuottien mukaan. Ja työelämässä vielä vahvemmin.

Toki nuoria pitää joskus ohjailla, mutta toisaalta ei ne kaikki päätökset niin lopullisia ole.

Mä olen aina lukenut paljon ja ollut kiinnostunut maailmasta. Emmä niitä asioita ole kouluissa (pelkästään) oppinut. Teininä aattelin hevosalan uraa ja en olis mitenkään varma, että se olisi ollut huono vaihtoehto. No lukion olisin kumminkin käynyt, sieltä on helppo ponnistaa eteenpäin tai sivulle.

Mut jos pääsee haluamalleen alalle ilman koulutusta tai vähällä koulutuksella, niin mikä ettei. Olis vaan kiinnostanut tietää tämän aloittajan työ.

[QUOTE="hehe";27253756]Minäkin ajattelen, onneksi myöhemminkin voi kouluttautua. Jos jokin ala alkaakin yllättäen kiinnostaa, voi lähteä kouluun. :)[/QUOTE]

Ei niihin kouluihin niin vain mennä. Alat joille pääsee helposti yleensä fyysisiä joten työvuosia ei nelikymppisellä enää juuri niissä ammateissa ole.

Jos ei ole kymmeneen vuoteen opiskellut niin voi lukutekniikka olla niin hukassa ettei ole toivoakaan läpäistä edes pääsykokeita.

Lisäksi niitä oikean ikäisiä nuoria on jonoksi asti kouluihin menossa koko ajan.

[QUOTE="Minä vain";27254121]
Lisäksi niitä oikean ikäisiä nuoria on jonoksi asti kouluihin menossa koko ajan.[/QUOTE]

Jos alkupäässä on ongelmia niin voi niitä olla myös opintojen loppupäässä. Niitä oikean ikäisiä nuoria on myös siellä valmistuneissa ja työnhaussa kilpailemassa samoista paikoista kuin se 10v liian vanha ja kokematon niihin hommiin.

Minä en ainakaan arvosta kouluttamattomia heidän ratkaisunsa tiimoilta. Muuten voivat kyllä olla hyviä vanhempia ja varmasti yksinkertaisissa hommissa ihan ok työntekijöitäkin.Ihmetyttää kuitenkin mitä työtä voi tehdä, koska siivoojatkin tarvitsee nykyään tutkinnon.

En kaipaa muuta enkä ymmärrä miksi pitäisi väkisin kouluttautua joksikin muka hienoksi turhaan?

Olenko jotenkin alempiarvoinen kun en käynyt jotain turhaa koulua ja päntännyt ulkoa kirjasta turhuutta?

No, mun mielesstäni koulutus on panostusta itseen sekä perheeseensä, noin ensisijaisesti. En mä anna mitään painoarvoa sinällään substanssiosaamiselle, kuten kouluttamattomat usein luulevat. Siitä se asenne lähtee (siis kouluttamattomien alemmuuskompleksi) eikä siitä, että me koulutetut halveksisimme kouluttamattomia. Itse koen, että tutkintoni ei todellakaan ole turha, ja ilman sitä en olisi koskaan ollut pätevä tekemään työtä, josta olen haaveillut. Palkka on hyvä, työehdot kiitettävät ja työn sisältö tarjoaa haasteita. Se on minun valintani. Lisäksi akateeminen koulutus on tuonut kykyä ongelmanratkaisuun, tiedonhakuun, olennaisen ja väärän sekä validin tiedon erottamiseen, kokonaisuuksien hallintaan sekä muihin työelämän metodisiin taitoihin, joita kouluttamattomilla ei valitettavasti ole käytettävissään. Ja tämä ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi ko. taitoja, mutta he eivät pääse niitä Siwan kassalla tai rappusiivoojana hyödyntämään. Ilman koulutusta ei tänä päivänä oikein pysty hakeutumaan aloille, joilla olisi jotakin jatkuvuutta saati valitsemaan työpaikkaansa. Huono tilanne se on jo monin paikoin akateemisillakin, mutta selkeästi parempi kuin kouluttamattomilla.

Tämän vuoksi siis joskus ihmettelen, miksi ihmiset eivät viitsi kouluttutua (enkä tarkoita maistereiksi, vaan ihan mille tahansa itseä kiinnostavalle alalle) muutamaa vuotta, jotta olisi sitten ammatti ja hiomattavasti paremmat työllisyysnäkymät seuraavat 35 vuotta. Kouluttamattomuus on siis valinta, ja hyvin harva 70-luvun jälkeen syntynyt kykenee enää täysin kouluttamattomana saavuttamaan vakituista työmarkkina-asemaa. Siksi siis en ehkä halveksi, mutta ääneen ihmettelen, miksi joku sellaisen valinnan tekee ja sitten valittaa, että rahat ei riitä kun ei ole työtä.

Ihmisinä kouluttamattomat eivät minua alempana ole, siitä ei ole kyse.Sosioekonomisesti he ovat, ja on siis outoa, miksi joku haluaa valita niin ilman todella pätevää suunnitelmaa (esim. perheyritys ja sukupolvenvaihdos tai kisälli/oppipoikamalli, joka johtaa vakituiseen työpaikkaan esim. teollisuudessa tai käsityöläisammatissa ilman muodollista pätevöitymistä jne.)

Tyydyttikö vastaus?

Oman kokemukseni mukaan nämä ihmiset ovat jääneet siltä "peruskoulupohjaltaan" vain lorvimaan vuosiksi kotiin, sitten muutama lapsi sopivasti kolmen vuoden välein, tarvittaessa eri miehille jos aiempi on jo ehtinyt kyllästyä meininkiin. Ja kas: kolmekymppinen yksinhuoltaja, jolla ei ole koulutusta eikä työkokemusta.

[QUOTE="vieras";27253908]Juuri näin. Jo on suoraan sanottuna mielestäni hölmöt vanhemmat jos antavat 15-vuotiaan jättää koulut kesken vain jonkun päähänpiston takia. [/QUOTE]

No, tuo on totta mutta ei aina realismia. Omassa nuoruudessani ei juuri koulu kiinnostanut, muutin kotoa pois 15-vuotiaana ja seuraavan kerran heräsin elämän tosiasioihin kun raskaustesti näytti plussaa parikymppisenä. Vanhempien monivuotinen poru koulutuksen tärkeydestä lähinnä ärsytti ja provosoi valitsemaan päinvastoin. Kun esikoinen sitten syntyi keväällä 1999, menin syksyllä vauvan ollessa puolivuotias ilta/etälukioon. Sen tein parissa vuodessa ja sieltä sitten jatkoin kätilöksi opiskelemaan kunnes tulin taas raskaaksi... ja nyt vasta valmistuin siihen lopulliseen ammattiini yliopistosta, kun esikoinen on jo yläasteella:D Mutta silti koko ajan ekan lapsen syntymän jälkeen on ollut kristallinkirkkaana se, että laakereillani en lepää, haluan päivätyön ja kohtuullisen palkan sekä sisällöltään mielekkään työn. En ole katunut valintaani, ja minulla on n. 30 vuotta työelämää jäljellä vielä. Helpomman tien olisi myös voinut valita, eli opiskella ennen lapsia. Niin toivon omien lasteni tekevän.

Viimeksi muokattu:
Ajatteles asiaa toisinpäin: Pitäisikö siinä olla jotain hienoa, että joku on kouluttautumaton? Jos nyt ajatellaan, että tämä on edes normaalitila, ei välttämättä negatiivinen, eikö silloin kaikki kouluttautuminen ole arvostettavaa ja näin ollen kouluttautunut on jossain mielessä arvostetumpi kuin kouluja käymätön.

Duunareita tosiaan tarvitaan. Silti on vaikea ajatella, että monenkaan kohdalla olisi kyse vain halusta tehdä perusduunia. Esim. istua kaupan kassalla, siivota rappukäytäviä tai seisoa tehtaassa kolmessa vuorossa liukuhihnan ääressä. Jokaisella on mahdollisuus kouluttautua. Ne jotka niin tekevät, ovat nähneet vaivaa koulutuksensa eteen, enemmän tai vähemmän.

[QUOTE="Iki-ihana";27253684]Ap, minua kiinnostaa millä alalla olet. Menitkö töihin heti peruskoulusta, ja oletko ollut sen jälkeen koko ajan samassa työpaikassa?

Minä näkisin, että kouluttamattomuus on aika suuri riski. Minulla on suvussa vanhempaa väkeä, 60-70-vuotiasta, joilla ei nuorena ollut taloudellisia mahdollisuuksia opiskella. Eli menivät suoraan töihin, kun 14-vuotiaina kansakoulusta pääsivät. Osa näistä oli sitten samassa työpaikassa eläkkeelle saakka... siis ne onnekkaat. Muutamalta meni työpaikka alta kun lähentelivät 50. ikävuotta, ja kun koulutusta ei ollut, ja ikääkin jo oli, niin eihän sitä uutta työtä enää löytynyt, vaikka työhaluja olikin. Eli työttömiksi jäivät, kunnes aikanaan pääsivät eläkkeelle. Näin toki voi käydä kenelle tahansa, mutta kyllä se jonkinlainen koulutus tai tutkinto luo tietynlaisen turvaverkon.

Tämän takia olen sitä mieltä, että ne jotka jättävät koulut käymättä "kun ei vaan kiinnosta", tekevät huonon valinnan. Koulutuksia ja ammatteja on tarjolla pilvin pimein, kai sieltä nyt joku kiinnostava löytyisi. Koulutus luo turvaa.[/QUOTE]

Eipä ne kouluttautuneetkaan viiskymppiset tänä päivänä tahdo enää töitä löytää, jos työttömäksi joutuvat, et miten sen nyt ottaa .

Yhteistyössä