En kaipaa muuta enkä ymmärrä miksi pitäisi väkisin kouluttautua joksikin muka hienoksi turhaan?
Olenko jotenkin alempiarvoinen kun en käynyt jotain turhaa koulua ja päntännyt ulkoa kirjasta turhuutta?
No, mun mielesstäni koulutus on panostusta itseen sekä perheeseensä, noin ensisijaisesti. En mä anna mitään painoarvoa sinällään substanssiosaamiselle, kuten kouluttamattomat usein luulevat. Siitä se asenne lähtee (siis kouluttamattomien alemmuuskompleksi) eikä siitä, että me koulutetut halveksisimme kouluttamattomia. Itse koen, että tutkintoni ei todellakaan ole turha, ja ilman sitä en olisi koskaan ollut pätevä tekemään työtä, josta olen haaveillut. Palkka on hyvä, työehdot kiitettävät ja työn sisältö tarjoaa haasteita. Se on minun valintani. Lisäksi akateeminen koulutus on tuonut kykyä ongelmanratkaisuun, tiedonhakuun, olennaisen ja väärän sekä validin tiedon erottamiseen, kokonaisuuksien hallintaan sekä muihin työelämän metodisiin taitoihin, joita kouluttamattomilla ei valitettavasti ole käytettävissään. Ja tämä ei tarkoita sitä, etteikö heillä olisi ko. taitoja, mutta he eivät pääse niitä Siwan kassalla tai rappusiivoojana hyödyntämään. Ilman koulutusta ei tänä päivänä oikein pysty hakeutumaan aloille, joilla olisi jotakin jatkuvuutta saati valitsemaan työpaikkaansa. Huono tilanne se on jo monin paikoin akateemisillakin, mutta selkeästi parempi kuin kouluttamattomilla.
Tämän vuoksi siis joskus ihmettelen, miksi ihmiset eivät viitsi kouluttutua (enkä tarkoita maistereiksi, vaan ihan mille tahansa itseä kiinnostavalle alalle) muutamaa vuotta, jotta olisi sitten ammatti ja hiomattavasti paremmat työllisyysnäkymät seuraavat 35 vuotta. Kouluttamattomuus on siis valinta, ja hyvin harva 70-luvun jälkeen syntynyt kykenee enää täysin kouluttamattomana saavuttamaan vakituista työmarkkina-asemaa. Siksi siis en ehkä halveksi, mutta ääneen ihmettelen, miksi joku sellaisen valinnan tekee ja sitten valittaa, että rahat ei riitä kun ei ole työtä.
Ihmisinä kouluttamattomat eivät minua alempana ole, siitä ei ole kyse.Sosioekonomisesti he ovat, ja on siis outoa, miksi joku haluaa valita niin ilman todella pätevää suunnitelmaa (esim. perheyritys ja sukupolvenvaihdos tai kisälli/oppipoikamalli, joka johtaa vakituiseen työpaikkaan esim. teollisuudessa tai käsityöläisammatissa ilman muodollista pätevöitymistä jne.)
Tyydyttikö vastaus?