Miksi aina puhutaan "ne kouluttamattomat" halveksuvaan sävyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Jos joku henkilö on jotain urpoillut, tulee monelta kommenttia että on varmaan joku kouluttamaton wt-mamma.

Miksi kaikkien täytyisi kouluttautua? Suomessa jokainen käy kuitenkin perukoulun jossa opitaan ne tärkeimmät asiat, kuten lasku- ja lukutaito. Miksi kaikkien pitäisi haluta lisää jos nauttii työstä jonka voi kouluttamatta saada?

Minä en halunnut kouluttautua, vaan nautin töistä joita teen. En kaipaa muuta enkä ymmärrä miksi pitäisi väkisin kouluttautua joksikin muka hienoksi turhaan?

Lapsenkin saimme kun olin nuori ja kuullut puhuttavan, että jäi kouluttamattomaksi kun sain lapsen. Siis mitä ihmettä? Jospa kuitenkin halusin lapsen juuri sillon, koska koulu ei ollut edessä kun en sinne halunnut. Ei tarvinnut odotella sen enempää. Moni odottaa valmistumista ja osa ei näe lapsia taakkana koulun edessä ja opiskelevat lasten ollessa pieniä.

Olenko jotenkin alempiarvoinen kun en käynyt jotain turhaa koulua ja päntännyt ulkoa kirjasta turhuutta?

Onhan se nyt saamatonta jos ei ole mitään koulutusta itselleen peruskoulun päälle onnistunut hankkimaan, etenkin jos ei edes ole yrittänyt. Tulee mieleen huono arjenhallintakyky tai muu vajaus.

Minä olen sitä mieltä, että täytyy kouluttautua. Jo sen takia, että suomi mahdollistaa ilmaisen koulutuksen kaikille. Se, että sitä ei hyväkseen käytä on täydellistä järjen köyhyyttä! Muissa maissa vanhemmat maksaa itsensä kipeäksi + opiskelija itse että PÄÄSEE kouluttautumaan ja täällä jotkut marisee, että MIKSI PITÄÄ KOULUTTAUTUA! Järjetöntä! Aivan järjetöntä!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Kuuluisiko sinun sanoa "kouluttautumaton"?

Eihän se kenenkään muun vika ole että SINÄ et kouluttaudu

Juu aivan.
Siis ketä olen syyttänyt?
Ihmettelen vain kummasti asenteita. Aivan kuin ne jotka eivät käy kouluja, olisivat vain laiskoja. Voihan olla kyse siitä että ei HALUA kouluttautua.

Ei se nyt kovin vaikeaa olisi kouluihin päästä, joten jos haluisi niin menisi.

Minä olen sitä mieltä, että täytyy kouluttautua. Jo sen takia, että suomi mahdollistaa ilmaisen koulutuksen kaikille. Se, että sitä ei hyväkseen käytä on täydellistä järjen köyhyyttä! Muissa maissa vanhemmat maksaa itsensä kipeäksi + opiskelija itse että PÄÄSEE kouluttautumaan ja täällä jotkut marisee, että MIKSI PITÄÄ KOULUTTAUTUA! Järjetöntä! Aivan järjetöntä!

Mutta miksi ihmeessä käyttäisin turhaan yhteiskunnan varoja turhaan koulutukseen, jota en rakastamaani työhön tarvitse? Mieluummin käyttävät nämä varat niihin jotka haluavat kouluttautua. Suurin osa kuitenkin haluaa ja on hienoa että heille se mahdollistetaan.

[QUOTE="mies";27253544]Onhan se nyt saamatonta jos ei ole mitään koulutusta itselleen peruskoulun päälle onnistunut hankkimaan, etenkin jos ei edes ole yrittänyt. Tulee mieleen huono arjenhallintakyky tai muu vajaus.[/QUOTE]

Mutta MIKSI mun pitäisi hankkia turha koulutus? .D
Arjenhallintakykyni on erittäin hyvä. Olen ihan normaali työssäkäyvä ihminen kuten suurin osa muistakin, en vain halunnut alalle jossa koulutusta tarvitsisi.

Toisen asteen opinnoissa opiskellaan varsinaisen tutkinnon lisäksi myös elämäntaitoja. Usein nämä peruskoulun jälkeen työhön siirtyneet ovatkin aika ressukoita, kun joutuvat tiettyihin tilanteisiin.

[QUOTE="a.p";27253566]Mutta miksi ihmeessä käyttäisin turhaan yhteiskunnan varoja turhaan koulutukseen, jota en rakastamaani työhön tarvitse? Mieluummin käyttävät nämä varat niihin jotka haluavat kouluttautua. Suurin osa kuitenkin haluaa ja on hienoa että heille se mahdollistetaan.[/QUOTE]

olet varma, että olet loppuelämäsi samassa työssä? Elämässä voi katsos tapahtua kaikkea, eikä ainakaan 40-50v kouluttamaton ole ihan hirveän haluttua työmarkkinoilla. Näin vain sattuu olemaan. Tokihan sittenkin voi mennä kouluun, mutta miksi vasta silloin?

[QUOTE="Zip";27253583]Toisen asteen opinnoissa opiskellaan varsinaisen tutkinnon lisäksi myös elämäntaitoja. Usein nämä peruskoulun jälkeen työhön siirtyneet ovatkin aika ressukoita, kun joutuvat tiettyihin tilanteisiin.[/QUOTE]

Kerropas näistä tietyistä tilanteista? :)

[QUOTE="a.p";27253578]Mutta MIKSI mun pitäisi hankkia turha koulutus? .D
Arjenhallintakykyni on erittäin hyvä. Olen ihan normaali työssäkäyvä ihminen kuten suurin osa muistakin, en vain halunnut alalle jossa koulutusta tarvitsisi.[/QUOTE]

mikään koulutus ei ole TURHAA!

olet varma, että olet loppuelämäsi samassa työssä? Elämässä voi katsos tapahtua kaikkea, eikä ainakaan 40-50v kouluttamaton ole ihan hirveän haluttua työmarkkinoilla. Näin vain sattuu olemaan. Tokihan sittenkin voi mennä kouluun, mutta miksi vasta silloin?

No jos vaikka joskus muutan mieltäni niin menen kouluun. Ai miksi vasta silloin? No koska en ole ennustaja ja en tiedä mitä mahdollisesti 15v päästä keksinkin haluta jos näin käy. :)

Miksi ei vasta silloin?

mikään koulutus ei ole TURHAA!

Minusta on, jos ala ei kiinnosta.
Lukio nyt on ihan yleissivistävä, mutta olen hankkinut yleissivistystä itse kirjoista ja netin kautta.
Harrastusmielessä rakastan historian, maantieteiden ja kielten lukemista. Ei varmaan olisi kouluja noihin enää vaikea lukea, mutta ammatiksi ei kiinnosta lainkaan. On ihana itse päättää koska avaa kirjansa ja mitä aihetta juuri silloin haluaa lukea. :)

Ilmeisesti tämä halveksuva sävy on teistäkin ok. Tiettyjä ihmisryhmiä on ok syrjiä. Ei ihme kun kasvaa niitä kiusaajia ja rasisteja. :)

Minä en arvostele ihmisiä noin naurettavaan sävyyn kun mitä teiltä kuulee, mutta ainakin huomaan itse olevani sivistyneempi VAIKKA OLEN KOULUTT-A,MUTON!!! ;)

Ap, minua kiinnostaa millä alalla olet. Menitkö töihin heti peruskoulusta, ja oletko ollut sen jälkeen koko ajan samassa työpaikassa?

Minä näkisin, että kouluttamattomuus on aika suuri riski. Minulla on suvussa vanhempaa väkeä, 60-70-vuotiasta, joilla ei nuorena ollut taloudellisia mahdollisuuksia opiskella. Eli menivät suoraan töihin, kun 14-vuotiaina kansakoulusta pääsivät. Osa näistä oli sitten samassa työpaikassa eläkkeelle saakka... siis ne onnekkaat. Muutamalta meni työpaikka alta kun lähentelivät 50. ikävuotta, ja kun koulutusta ei ollut, ja ikääkin jo oli, niin eihän sitä uutta työtä enää löytynyt, vaikka työhaluja olikin. Eli työttömiksi jäivät, kunnes aikanaan pääsivät eläkkeelle. Näin toki voi käydä kenelle tahansa, mutta kyllä se jonkinlainen koulutus tai tutkinto luo tietynlaisen turvaverkon.

Tämän takia olen sitä mieltä, että ne jotka jättävät koulut käymättä "kun ei vaan kiinnosta", tekevät huonon valinnan. Koulutuksia ja ammatteja on tarjolla pilvin pimein, kai sieltä nyt joku kiinnostava löytyisi. Koulutus luo turvaa.

[QUOTE="vieras";27253665]Millä tavalla suhtaudut oman lapsesi kouluttautumiseen? Toivotko, että hän hankkii itselleen hyvän koulutuksen?[/QUOTE]

No jos hän haluaa (??Mikä on hyvä sinun mittapuulla??) alalle joka vaatii koulutusta niin tottakai toivon. Todella saamatonta jos ei kouluttaudu haluamalleen alalle. Kuka vaan Suomessa voi kouluttautua joten kyllä patistaisin koulun penkille lukemaan sitä unelma-alaansa! :)

Miksi EN toivoisi?! Ei kai kukaa äiti niin tyhmä ole ettei toivoisi lapsensa saavan haluamaansa?!

[QUOTE="a.p";27253694]No jos hän haluaa (??Mikä on hyvä sinun mittapuulla??) alalle joka vaatii koulutusta niin tottakai toivon. Todella saamatonta jos ei kouluttaudu haluamalleen alalle. Kuka vaan Suomessa voi kouluttautua joten kyllä patistaisin koulun penkille lukemaan sitä unelma-alaansa! :)

Miksi EN toivoisi?! Ei kai kukaa äiti niin tyhmä ole ettei toivoisi lapsensa saavan haluamaansa?![/QUOTE]

ehkä sinunkin vanhempasi olisivat halunneet että olisit kouluttautunut? Kukapa vanhempi ei haluaisi?

Minä en haluaisi lasteni kouluttautuvan jos he eivät sitä haluaisi. Me toiset öidit ajattelemme lastemme parasta ja kunnioitamme heidän päätöksiä. :)

minä ainakin ajattelen lapsieni tulevaisuutta pidemmällä aikavälillä. Jos 15v ei joku asia huvita, niin se voi olla loppuelämän päätös ja asia. Kyllä kannustaminen kannattaa aina, se on parasta lapselle.

Yhteistyössä